Visa fullständig version : Hamburgare is the shit?
Året runt, oavsett om man ska deffa eller bulka?
Ok, ok... 10-12 % mättat fett, är det fel? I jämförelse med tonfiskens eller kycklingfiléns 1-2 % är det rätt fett och ca 30-35 kcal mer per 100 g. Typ nu åt jag två st. 300 g hamburgare med bröd och 4 st ostskivor, typ (?): 1 300 - 1 400 kalorier för ca 150 g protein, 100 g kolhydrater och 80 g fett.
Hur bra makros är inte det, för att vara helt stört god och slafsig mat?
Hamburgare är alltid optimalt
King Grub
2014-07-05, 16:00
"Makros" är inte det viktiga, utan näringsvärdena. Inget fel på hamburgare.
På bulk: 3 st 300 g hamburgare och 500 g kvarg
På deff: 2 st 300 g hamburgare och 500 g kvarg
Varje dag. Allvarligt, vad hade problemet varit i det långa loppet?
Kalciumet.
Mackie Messer
2014-07-05, 17:20
Är det hemgjorda på köttfärs eller djupfrysta färdiga du tänkte äta eller brukar äta?
Kalciumet.
Det tror jag inte, såvida det inte är mycket ost på burgarna. 500g kvarg är väl typ 550mg kalcium eller något?
För mycket rött kött.
Det tror jag inte, såvida det inte är mycket ost på burgarna. 500g kvarg är väl typ 550mg kalcium eller något?
Hade nog mer oroat mig för 500g kvarg på bulk om det slinker ner massa shakes på mjölk, ost, keso, filmjölk osv osv.
500g kvarg under begränsad tid är inget jag hade oroat mig för om man inte äter massa andra mejeriprodukter.
Och som Sverker skriver, rött kött. Så mycket varje dag året runt, njee.
Mackie Messer
2014-07-05, 17:35
Är det hemgjorda på köttfärs eller djupfrysta färdiga du tänkte äta eller brukar äta?
Lol. Nackdelarna är att du för evigt kommer hata hamburgare efter en period med detta upplägg.
Kalciumet.
För mycket rött kött.
Hade nog mer oroat mig för 500g kvarg på bulk om det slinker ner massa shakes på mjölk, ost, keso, filmjölk osv osv.
500g kvarg under begränsad tid är inget jag hade oroat mig för om man inte äter massa andra mejeriprodukter.
Och som Sverker skriver, rött kött. Så mycket varje dag året runt, njee.
Om vi säger att jag äter burgarna fem dagar i veckan och de två övriga kyckling/fisk?
Mängden ost är två "ostskivor".
Det blir oftast bara en shake vassleprotein post-workout om dagen.
En följdfråga jag har är vad ett överskott av kalcium kan ge för bieffekter?
Lol. Nackdelarna är att du för evigt kommer hata hamburgare efter en period med detta upplägg.
Jag är en mycket ensidig och tråkig människa.
För mycket kalcium har väl förknippats med benskörighet och prostataproblem? Men ett orsakssamband finns nog inte.
R Scarpa27
2014-07-05, 18:35
vilken mat är deff eller bulk?
går inte dela in på detta viset....
all mat är deff eller bulk, kalorier är däremot en avgörande faktor.
hamburgare? det går att leva på? självklart.
kolhydrater protein och fett.
hamburgarna kan du variera allt från nöt, fläsk, kyckling, fisk, vegetarisk, vegansk yea u named it..
därav kan det bli en stor blandkost att endast leva ´på burgarna men massvis av olika tillbehör ex: strips, klyftpotatis, rotfrukter, grönsaker, eller till och med pasta om man så vill.
bara fantasin finns så finns blandkost ;)
såser/dressingar går att variera enormt.
likadant ost...
därav är hamburgare som vilken kost som helst.
tillbehören går att variera enormt........
hamburgare brukas ofta året om.
Något säger mig att det bara finns ketchup på TS hamburgare.
Mackie Messer
2014-07-05, 18:48
Själv föredrar jag hemgjorda av köttfärs, och jag har en känsla av att köttkvaliteten är bättre i dessa än de färdiga djupfrysta som har en svampig konsistens och kan ibland innehålla en och annan bit brosk.
Kött är väl kött oavsett konsistens.
Brosk är väl helt ok att käka.
Däremot så tenderar det att dyka upp lite andra saker i det färdiggjorda sakerna
Mackie Messer
2014-07-05, 19:02
Däremot så tenderar det att dyka upp lite andra saker i det färdiggjorda sakerna
Jag gillar inte konsistensen. OK?
R Scarpa27
2014-07-05, 19:30
har du en gång testat mala ditt eget kött och gjort egna högrevsburgare osv, blir du också kräsen sen :)
mattilainen
2014-07-05, 19:32
Prova och utvärdera.
har du en gång testat mala ditt eget kött och gjort egna högrevsburgare osv, blir du också kräsen sen :)
Har gjort högrevsburgare sen början 80- talet när jag började göra eget käk.
Kommenterade mer angående makro/mikro, snarare än smak och konsistens.
R Scarpa27
2014-07-05, 19:56
Har gjort högrevsburgare sen början 80- talet när jag började göra eget käk.
Kommenterade mer angående makro/mikro, snarare än smak och konsistens.
yes i know och jag bara poängterade att göra egna är värt att testa så man vet hur hamburgare ska smaka :)
/mr petnoga när det gäller kött =O
vicarious
2014-07-05, 20:15
Använd sökfunktionen angående kalcium. Annars +1 på Sverker. Max ett par hundra gram rött kött i veckan, desto mindre desto bättre förmodligen.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=103956
Något säger mig att det bara finns ketchup på TS hamburgare.
Ingen ketchup, lite senap bara.
Själv föredrar jag hemgjorda av köttfärs, och jag har en känsla av att köttkvaliteten är bättre i dessa än de färdiga djupfrysta som har en svampig konsistens och kan ibland innehålla en och annan bit brosk.
Hemgjorda på köttfärs.
Använd sökfunktionen angående kalcium. Annars +1 på Sverker. Max ett par hundra gram rött kött i veckan, desto mindre desto bättre förmodligen.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=103956
Helvete vad jobbigt att läsa. Jag som har förberett 1,5 kg hamburgare för resten av helgen. Hmm, får väl försöka variera med typ tonfiskburgare och kycklingburgare :hbang:
R Scarpa27
2014-07-05, 20:46
Ingen ketchup, lite senap bara.
Hemgjorda på köttfärs.
Helvete vad jobbigt att läsa. Jag som har förberett 1,5 kg hamburgare för resten av helgen. Hmm, får väl försöka variera med typ tonfiskburgare och kycklingburgare :hbang:
köttfärs säger ingenting...
kött från vad ? myggfärs?
Nötfärs, 10-12 % fett.
Köttfärs är likställt med nötfärs enligt märkningsreglerna. Kött från gris är fläskfärs.
Köttfärs är likställt med nötfärs enligt märkningsreglerna. Kött från gris är fläskfärs.
Aha. Did not know.
Sidospår:
Är det inte misstankar numera om att hälsoriskerna med rött kött gäller nötkött i högre utsträckning än fläskkött?
Jag skulle tänka mig det. Men jag kan bara spekulera.
Spekulera att problemet med kött är myoglobinet. Eftersom nötkött innehåller mer myoglobin, OCH järn, borde det bli värre med nötkött.
Man kan alltid hoppas att det är en av de största faktorerna då jag knappt äter nötkött ^^
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.