handdator

Visa fullständig version : Dela upp träningen under dagen?


serabella
2014-07-04, 22:24
Hej!

Jag kör axlar och bröst samma pass. Efter bänkpressen är jag oftast helt slutkörd inför militärpressen. Provade dock idag med att skita i militärpressen efter bänk (körde bänk på förmiddagen.) Gick istället ut och körde militärpress på kvällen och då kändes givetvis inte musklerna lika slutkörda och militärpressen gick optimalt.

Så min fråga, fungerar det i längden att dela upp pass på detta vis eller är det helt åt helvete?

Mackie Messer
2014-07-04, 22:27
Det enklaste och smartaste och mest normala är att köra militärpress och bänkpress på olika dagar om man prioriterar båda övni
ngarna.

King Grub
2014-07-04, 22:27
Ja, det går lika bra eller bättre att dela upp ett långt pass med flera muskelgrupper på flera korta pass i stället.

exevision
2014-07-05, 06:46
Ja, det går lika bra eller bättre att dela upp ett långt pass med flera muskelgrupper på flera korta pass i stället.

Avbryts inte de uppbyggande processerna då med förlängd återhämtning till följd? Militärpress och bänkpress tar ju på rätt så lika muskler.

King Grub
2014-07-05, 06:49
Kanske återstimulerar proteinsyntesen och förlänger uppregleringen också... Att man alltid får ta hänsyn till sin individuella återhämtning oavsett upplägg är en självklarhet.

exevision
2014-07-05, 06:55
Kanske återstimulerar proteinsyntesen och förlänger uppregleringen också... Att man alltid får ta hänsyn till sin individuella återhämtning oavsett upplägg är en självklarhet.

Sant, tack för det svaret!

serabella
2014-07-05, 17:31
Tack för informationen och synpunkterna. Verkar ju vara lite delade meningar så kanske vore mer optimalt att köra båda samtidigt eller på olika dagar trots allt. Ska dock testa den här "metoden" ett tag och se om jag pallar med det.

Mackie Messer
2014-07-05, 17:40
Alltså, jag hade kört det på olika dagar för att slippa gå två gånger till gymet samma dag. Jag har viktigare saker att göra, som att handla, laga mat, städa, diska, titta på TV och internet. Om jag hade prioriterat ökningar i bänkpress och militärpress lika mycket.

Om man bara tänker på återhämtning och proteinsyntes och bla bla bla så är det nog skit i samma.