handdator

Visa fullständig version : Från nörd till triatlet


Carolus
2014-07-04, 20:27
Stats: Man, 33 år, 177 cm, 65 kg

Först en kort presentation: Min konditionsträningskarriär är relativt kort. Som yngre tillbringade jag det mesta av min tid framför datorn och var totalt ointresserad av att träna. Efter några sporadiska försök att komma igång på gymmet var det inte förrän i 25-årsåldern som jag började träna styrka regelbundet. Det var med med några kompisar, vi visste dock inte speciellt mycket om kost utan körde på typiskt studentikost vis med mycket skräpmat och alkohol vilket betyder att KTH-kilona satt där de satt.

Efter att ha tränat styrka från och till (faktiskt förvånansvärt mycket "till") utan speciellt imponerande resultat under åren därefter och även kommit ut i det "riktiga" arbetslivet började jag halka in mer och mer på konditionsträning. Det började med cykling på en risig MTB som jag monterat slicks på, körde på den en säsong innan jag köpte en cyclocross där jag alternerade mellan crossdäck och landsvägsdäck. Började även med löpning och upptäckte efter ett par år att jag faktiskt kunde springa riktigt långt!

2012 blev året då jag verkligen tog tag i min kropp. Körde en ordentlig deff på våren där jag gick från ca 77 till 67 kg och för första gången sedan lumpen tyckte jag såg OK ut i spegeln. Sprang min första mara och körde mitt första triathlon. Hade blivit indragen på triathlonspåret av en kompis som hållit på ett tag med det och gjort att jag själv blivit lockad.

2013 avlöpte även det med mara, ett triathlon samt lidingöloppet. Lyckades hålla vikten runt 70 kg. På hösten köpte jag mig en riktig landsvägshoj, en Specialized Tarmac.

2014 inleddes med mycket träning och bra kontinuitet även i simningen, sedan började förkylningarna avlösa varandra. Ett "sådant" år alltså. Det hela blev ju inte bättre av en alpresa med mycket mat, några veckors tjänsteresor och en totaldekadent långweekend i Paris..
Eftersom vikten börjat krypa upp mot 72 (vilket jag som lägger på mig det mesta runt midjan inte gillar) under dessa veckor bestämde jag mig även för att köra en deff fram till Stockholm Marathon. Lite för stort underskott i kombination med för mycket träning gjorde att jag fick problem med halsen och missade maran. Har nog mig själv att skylla då jag började skönja rutor och därmed idiotdeffade i stället för att kliva av deffen någon vecka före maran som planerat.. Men vikten hamnade på rekordlåga 65 kg normalt uppvätskad och det utan att ha tappat så värst mycket i styrka.

Ett par veckor efter den icke genomförda maran genomförde jag Vätternrundan (som jag dessutom tänkte posta en separat rapport från). Därefter har jag kunnat träna någorlunda normalt och ungefär där är vi nu..

För 2014 är för närvarande inplanerat Vansobrosimningen, Kalmar Ironman, Stockholm Halvmara och Lidingöloppet. Sedan blir det full fokus på främst simning och styrketräning, men även på att få upp farten i löpning och cykling. Eftersom Vasaloppet är inplanerat till 2015 som sista del i klassikern så kommer det även att bli en del rullskidor (och riktiga skidor om vi får snö här i Stockholm).

Carolus
2014-07-05, 20:22
Idag har jag simmat Vansbrosimningen. Men en sak i taget, vi börjar med en racerapport från Vätternrundan:

Efter att ha tillbringat de två-tre veckorna närmast VR med någon diffus halsont men till slut i sista stund fått klartecken i form av provsvar som inte visade något var det så dags att sätta av mot Motala och starten, vilket i mitt fall var 01:26. Jag hade ursprungligen inte fått plats och alltså inte alls tänkt köra, men en tid innan fått köpa en plats från en kille i klubben som inte skulle kunna nyttja den. Platsen var i klubbens sub 10-grupp, och eftersom jag enbart tränar själv och alltså hade noll erfarenhet av klungkörning samt inte hade haft möjlighet att träna med gruppen innan så beslutade jag mig för att ta svans på dem men att jag sannolikt skulle komma att behöva släppa och köra själv i ett tidigt skede och detta var självfallet OK med dem.

Efter att ha besökt försäljningstältet och inhandlat bland annat en lämpligare ryggsäck så var det så dags att kontrollera det sista på cykeln och bege sig ner mot startområdet. Väl där fyllde jag på vätskesystemet och ena flaskan med vatten och andra flaskan med sportdryck och letade upp de andra ur klubben som hade pre-race genomgång. Småpratade lite fram till start och sedan gick allting väldigt fort, helt plötsligt stod man i startfållan och i nästa sekund var vi på väg! Skulle kroppen hålla? Jag hade gått och känt mig spänd och nervös i flera dagar innan vilket manifesterade sig ibland annat bröstet.

Låg någorlunda tätt inpå "min" klungas kö när jag i en kurva höll på att få sladd på den fuktiga vägbanan. Sedan försökte jag komma ikapp men det gick bara inte, visste ju ännu inte om den olustiga känslan i kroppen var nervositet eller sjukdom. Först efter 5-6 mil släppte spänningarna och kroppen kändes mer normal men då hade ljusen av mina klubbkompisar avlägsnat sig i fjärran sedan länge. Något annat som avlägsnat sig var mitt baklyse vilket en omkörande cyklist upplyste mig om. Vad ska man säga, "det ligger någonstans mellan Motala och här"?

Hade egentligen ingen plan mer än att köra och lära samt ta mig runt, det var ju trots allt första gången. Således körde jag in på första depån och fyllde på vätska, drog i mig kaffe samt rundans första Snickers, hade med mig säkert 15-20 st eftersom jag noga räknat på kalorikonsumtion och dito behov av tillförsel. Behöver jag säga att inte ens 10 av dessa gick åt? Men hellre ha med sig för mycket energi runt än att bonka.

Resan fortsatte och jag kunde stå på bra (för att vara jag) i stort sett hela vägen via Roubaix..förlåt, gatstenen i Gränna, Ölmstad ner till Jönköping. Vid infarten till Jönköpingsdepån lyckades jag göra en vurpa i låg fart när killen framför mig tvärstannade och jag inte hann clipsa ur i tid och damp på sidan, som tur är utan skador på varken mig eller materielen. Sadeln blev dock något sned och min morgonkomiga hjärna försökte vrida tillbaks den med våld vilket bara till viss del lyckades, och i stället för att leta upp en insexnyckel körde jag resten av rundan på det sättet (något som förmodligen straffade sig).

Efter stoppet i Jönköping bar det av ut i sidvinden och nu fick man verkligen en känsla för vad som komma skulle! Snart var sidvinden utbytt mot en obeveklig motvind och uppförsbacke på uppförsbacke på uppförsbacke. Så fort det var platt eller nedför så såg vinden till att hålla nere farten. Fick rejäla problem med min archnemesis uppförsbackarna och blev omkörd i stort sett hela tiden. Efter ett tag började dessutom ett ryggont i vänstra delen av ländryggen göra sig påmint, så det var riktigt skönt när Fagerhult uppenbarade sig och man kunde köra in och vila ryggen en stund och få lite "tankning och laddning" i form av bröd och kaffe (Snickers intogs mestadels under körning)!

Sträckan till Hjo var inte direkt mindre tung, och i Hjo tog jag ett för tiden förödande beslut att äta lasagne. Där serveringen i Jönköping gått snabbt visade det sig vara kö i Hjo och det slutade med att stoppet blev 35 min, inte OK!

Bara att köra vidare och nästa stopp, Karlsborg, blev åtminstone lite kortare. Man märkte verkligen av vinden efter depån för det gick ordentliga vågor på Vättern och det var återigen delvis sidvind som fått ladda upp hela vägen från andra sidan sjön. Här hittade jag en "pickupklunga" på ca 8-10 cyklister att köra med ett tag, efter ett par mil splittrades den dock när större delen skulle ta paus utmed vägen.

Jag fortsatte till Boviken (som jag nog borde skippat) och det var nog den sämst organiserade depån - det var trångt, vatten att fylla på vätskesystemet med fanns endast i flaskor med enorm kö till och det var folk precis överallt. Färden gick vidare och nu började det bli fruktansvärt mentalt tungt att ha denna ständiga hårda motvind att kämpa mot. Gissa om det var skönt när vändningen uppe vid Vätterns nordspets kom och färden gick söderut igen..

Stannade även vid Hammarsundet för att fylla på vätska och organisera upphämtning för hemtransport. Bara fyra mil till mål och hyfsat bra känsla i kroppen kanske även denna depå skulle ha skippats, men eftersom i stort sett all vätska var uppdrucken och jag inte haft möjlighet att fylla på i Boviken hade jag inget val.

Bestämde mig däremot för att skippa den allra sista depån (är nog inte många som stannar där..) och köra på för fullt mot mål. Frustrerande nog svarade inte riktigt kroppen på förväntningarna, och jag hade problem att få upp den fart jag ville, det gick helt enkelt inte. Blev ännu surare när jag såg att jag bommat förväntad körtid med några få minuter, och stod på så gott jag kunde hela vägen in i mål.

Efter målgången blev jag förvånad på bristen på återhämtning - vid andra lopp jag deltagit i brukar de i princip ösa bullar, sportdryck, mat, kaffe och liknande över en, här fick man sin medalj och sedan var det navigera till kläduthämtningen som gällde. Visade sig att man skulle gått till parken där det fanns mat och dryck men det kanske de borde skyltat och talat om mer tydligt när man kommer in komig efter ett halvt dygn i sadeln?

Den officiella tiden blev i alla fall 14 timmar och effektiv körtid strax över 12 timmar (pausade klockan i depåerna). Det motsvarade väl ungefär min förväntning av vad jag realistiskt sett skulle klara av det hela på givet förutsättningarna och den obefintliga uppladdningen.

Lessons learned inkluderar att ta färre pauser, träna mera bålstyrka för att slippa ryggont (det var ryggen som tvingade mig att vila så ofta) och att ha med även insexnycklar i nödrepkitet - skit samma om det blir rätt moment eller ej, så länge det sitter rakt och rätt. Jag tror nämligen att den svagt sneda sadeln orsakade någon typ av snedbelastning vilket spädde på ryggproblemen.
Till nästa år hoppas jag på att kunna träna mer med klubben och hänga på i klungan - de är dock snabbare än mig. Ett problem jag har är att jag mest känner mig som ett sänke om jag inte är tillräckligt snabb, och hur ska jag då kunna träna med andra?

Carolus
2014-07-06, 21:03
Dagens träning såg ut så här:

Förmiddagen vigdes åt 1600m simning på Huvudstabadet, 600m bröst som uppvärmning och sen mata hundringar frisim. Kändes bättre och mer avslappnat än på länge, förhoppningsvis har jag tagit igen det jag tappade under våren snart och kan börja jobba på teknik och uthållighet igen.

Som eftermiddagsträning hade jag tänkt passa på att använda bilen jag fortfarande hade ute sedan Vansbro, eftersom jag fick en V70 till priset av en V40 när jag hyrde så var det inga som helst problem att få in cykeln med massor av plats över utan att behöva ta av framhjulet. Den bara försvann i bagageutrymmet..
Planerade att ställa mig på parkeringen på Arlandas utsiktsplats och sedan köra en runda på minst ca 12 mil (Arlanda-Almunge-Edsbro-Rimbo-Arlanda). Tyvärr så upptäckte jag att man bara fick stå gratis i 3 timmar varför jag redan direkt fick planera om längden på rundan - max 3 timmar.
Det andra jag upptäckte var att benen kändes riktigt sura och ett tag såg det dessutom ut att hota med regn eller möjligen åska, så det fick bli en mycket kortare runda med fokus på att gå ner i mina clip on-bars så mycket som möjligt och bli bekväm i den ställningen. Ville även se hur nya hjälmen (en Giro Air Attack med visir) kändes. Kämpade mig fram 36 km totalt, benen ville verkligen inte vara med idag. Hjälmen kändes bra, dock så fick man något mer vind i ögonen i jämförelse med att ha glasögon.

Sammanfattningsvis
Fm: 600m bröstsim + 10x100m frisim
Em: 38 km cykling, snittfart 29,3 km/h, puls 146/174 bpm

Carolus
2014-07-07, 19:57
Fm: 1600 m simning, 200 m insim (bröst), därefter 100-200-300-200-100 frisim, därefter 2x100m frisim med övning på att andas på vänster sida, därefter 300 m avbad. Simningen känns bara bättre och bättre. Såg till att få till någon typ av serie (typ som man "ska" simma utan att krångla till det allt för mycket) vilket fungerade bra.

Em: Styrka, ingen mark då återhämtningsresurserna i benen inte räcker till det just nu, fick bli bänk, viktade pullups, rodd, hyperextensions, axelpress med hantlar, pushdowns, kabelcrunches och sidolyft. Kör oftast ungefär det programmet.

Spontananmälde mig även till Karlstad Triathlon, tänkte köra olympisk distans i motionsklass för att få ett triathlon i ryggen innan Kalmar. Olympisk har jag kört ett par gånger tidigare och det blir skönt att få in åtminstone en sådan i år också även fast jag kör mest på skoj.

Nu spenderas de närmsta dagarna på Gotland, men våtdräkten och löparskorna åker med. Är man triatlet så är man.. :)

Carolus
2014-07-13, 17:54
Den gångna veckan och helgen kan sammanfattas så här:

Tre dagar på Gotland, fick in två pass löpning och lite OW-simning. På tisdagen sprang jag ganska tidigt, vid 17-tiden, och höll på att avlida av svett då det fortfarande var närmare 30 grader ute och jag inte tog med någon vattenflaska. Blev ca 7 km inklusive fin beachlöpning, höll på att springa vilse också men det gick bra till slut. Spenderade sedan en halvtimme i duschen för att kyla ner mig då det formligen sprutade eftersvett, så här i efterhand kanske man skulle slängt sig i havet i stället..

Onsdagen inleddes med OW-simning utan våtdräkt, vattentemperaturen var ca 18-19 grader. Körde även ett OW-pass på eftermiddagen och en lite längre löprunda vid 22-tiden när temperaturen var mer behaglig.

På torsdagen körde jag också OW, tyckte det kändes kallt och att det tog ovanligt lång tid att vänja sig vid kylan. Simmade 800 meter och gav sedan upp och la mig på beachen i stället. Fick då veta att vattentemperaturen fallit ca 5 grader under natten och nu alltså var nere på 14 grader, inte undra på att det kändes kallt..

Fredagen startade med 1600 m simning på Huvudstabadet. Kändes inte speciellt bra och jag fick inte tekniken att funka alls så det blev mest bröstsim. På eftermiddagen blev det några FRA-varv för att känna lite mer på nya hjälmen och fortsätta vänja mig vid aerobarsen, totalt strax över 36 km cykling och över 30 i snittfart på FRA-varven trots en galen vind.

Lördagen blev i det närmaste en repris av fredagen. Tyvärr kändes inte simningen så mycket bättre och eftersom jag simmat i stort sett varje dag senaste veckan antar jag att jag behöver ett par dagars mental vila från det. Cyklade en lite kortare och enklare runda eftersom vädret såg hotfullt ut och det blåste rejält. Ville känna på nya bromsbeläggen (SwissStop gröna) som jag bytt till, kändes betydligt bättre än de som satt på 105-bromsarna från början.

På söndagen vaknade jag och kände mig inte speciellt motiverad, det var trots allt sista dagen av semester innan det är dags att jobba igen. Gick iväg till gymmet och körde mitt vanliga pass - och det kändes grymt bra med fint tryck! Dessutom hade de precis öppnat och det var kanske 1-2 andra personer där. Sedan hem och äta lunch för att därefter köra ett brickpass med 16 km cykling och 5,2 km löpning.
Hade inte tänkt cykla egentligen men eftersom jag även monterat på kadens/hastighetssensorn igen (tog av den när jag plockade undan trainern för säsongen) ville jag testa den, funkade som avsett och nu är det bara wattmeter som fattas för att jag ska få ordentligt med data att nörda ner sig i.
Upp i lägenheten och ställa ifrån sig cykeln och byta till löparskor. Sedan ut och springa, och fort gick det! Snabbaste kilometern gick i ca 4:00-tempo, och totalt landade farten på 4:38 för hela rundan. Galet bra för att vara mig (mitt PB på milen är strax över 47 och jag sprang 3k på 11:45 i våras) och offbike dessutom. Ett fint kvitto på att formen är på väg åt rätt håll inför Karlstad på lördag.

Sammanfattning av veckan:
Cykling 3h 18 min / 80 km
Simning, pool: 2h 37 min / 4,65 km
Simning, OW: 1h 20 min / 1,67 km
Löpning: 2h 4 min / 23,76 km
Styrketräning: 1h 19 min

Total träningstid: 10h 39 min


Nästa vecka är det jobb igen - vilket innebär cykel till och från jobbet (strax över 7 km enkel resa) samt träning i övrigt på eftermiddag/kväll. Tänkte mig ett par pass simning på Huvudstabadet samt lite löpning och cykling, för att därefter köra en lugn torsdag och vila på fredagen inför lördagens race. Söndagen kommer nog att vigas åt några mil lugn återhämtningscykling.

Carolus
2014-07-13, 18:01
Tar och postar min racerapport från Vansbrosimningen också..

Färden mot klassikern fortsätter, och nu var det dags för min akilleshäl simningen. Tyvärr hade vårens upphackade träningsperioder inneburit att jag helt tappat kontinuiteten i simträningen, på sin höjd hade jag lyckats få in något lugnt pass eller två per vecka sedan i april, och då i 25-metersbassäng.

Jag hade åtminstone köpt mig en ny våtdräkt (HEAD Comp Tri) och dagarna innan lyckades jag äntligen få tid att testa den ute i skärgården. 15 grader i vattnet och fantastiskt nog kändes det inte alls som min gamla dräkt där man frös som en hund första minuterna. Behöver jag säga att den nya dräkten även faktiskt gick att simma i? Mindre trevligt var att jag konstaterade att jag behövde en neoprenhuva och eventuellt också öronproppar. Jag har vanligtvis inte problem med vatten i öronen men varje försök att frisimma gav obönhörligen problem när det kalla vattnet kom in i öronen.

Det hela blev ju inte bättre när det började pratas om att loppet skulle kortas ner, och så blev det till slut. Flera ur klubben valde att inte komma till start eftersom det kändes ovärt att köra så långt för 1500m simning. Jag hade dock klassikern att tänka på..

Klockan 0800 lördagen den 5 juli ställdes nosen på hyrbilen mot nordväst och Vansbro, eller "Varnsbro" som Apple tycker att det heter. Turn-by-turn-funktionen hade dock inte några problem att hitta dit via Västerås och väg 66 och jag anlände ca två timmar före start, vilken var schemalagt till 1348.

Första intrycket av organisationen var alla köer till allt.. Men jag lyckades till slut få ut mitt startbevis och även den absolut sista neoprenhuvan de hade i Team Sportia-tältet. Spenderade den nästkommande tiden med att gå runt på området och njuta av solen och värmen, innan jag tyckte det var dags att dra på våtdräkten och bege sig mot starten. Slutade med att jag fick småspringa då det tog betydligt längre tid än utlovat att gå dit, det var bitvis riktigt trångt och lågt tempo.

Väl framme vid starten var jag ordentligt varm efter att ha småsprungit i våtdräkt hela vägen, slängde in väskan (höll på att glömma ta av mig skorna) och började ta på utrustningen och göra klockan redo för "outdoor swimming". Rätt var det var så var det dags att blippa chippet först en gång för att registrera sig för start och sedan en andra gång för att starta klockan. Snabbt i vattnet, kändes skönt och inte alls kallt, bara börja simma!

Konstaterade att mitt frisim inte sitter där än, fortfarande problem med uthålligheten. Alternerade mellan bröst och frisim och försökte ta fötter på andra frisimmare när tillfälle gavs. Konstaterade även att det nästan var för varmt med neoprenhuvan under badmössan, men hellre svettas än frysa! Simturen nedströms i Vanån var över fortare än man trodde och snart var det dags att svänga in motströms i Västerdalälven för den kvarvarande kilometern av det något rumphuggna loppet. Nu gick det tyngre, och det kändes definitivt som att man har nytta av att frisimma så mycket som möjligt. Min navigationsteknik behöver definitivt mer övning och jag höll på att simma in i repet på vänster sida några gånger, men sakta sakta så närmade sig först ena bron, sedan 500m-bojen och sedan den andra bron. Simmade på och helt plötsligt stod det 200m kvar! Försökte frisimma så mycket jag kunde men nu började det bli trångt och jag gjorde ett otaktiskt val vilket kostade mig några sekunder när jag i stort sett fann mig "inboxad" bland långsammare simmare. Lyckades tränga mig ur och crawlade in mot målet, körde handen i plattan och gick upp.

Av med prylarna, cabba ner våtdräkten och bege sig mot uthämtningen av kläder, ombyte och därefter lite mat. Måste för övrigt öva på att få av mig våtdräkten, den här är betydligt knepigare än den förra och trots att växlingstiderna har mindre betydelse på IM-distans så vill man ju ändå spendera så lite tid som möjligt i T1. Under det att jag åt överhörde jag en tjej upprört prata med någon i telefon att det varit trångt, att folk minsann trängts och simmat in i varandra och dessutom inte bett om ursäkt…funderade på att ge henne ett råd, "kör aldrig triathlon i så fall". :D

Gick i mål fortare än förväntat, ganska precis 40 minuter tog det och det är snabbare än vad jag simmat 1500m på tidigare. Några försmädliga sekunder från att vara under 40-strecket men det beror nog på hur tidtagningen är konstruerad, startade min klocka när jag började simma och stoppade den direkt efter att ha klappat till plattan och landade på strax under 40 minuter. GPS-trackingen blev förvånansvärt exakt även under de delar jag bröstsimmade, jag är klart imponerad av Suunto!

Lessons learned: Mer simträning krävs. Måste få upp både uthållighet och teknik, och med det kommer farten, hoppas jag åtminstone. Våtdräkten tas med fördel på vid starten om det är varmt ute. Kändes så klart att jag inte tränat optimalt före men kände mig stark trots det. Frös inte nämnvärt till skillnad från andra runt omkring som man hörde, något jag förmodligen har den nya våtdräkten att tacka för.

Mest påtagliga brister: Tekniken, uthålligheten, navigationsförmågan

Det här var ju en avkortad version av Vansbrosimningen, men jag tror att jag skulle kunnat simma fullängdaren på strax över timmen - kanske 70 minuter, baserad på att den borttagna delen av loppet trots allt är medströms och således bör gå fortare än andra halvan som jag simmade nu.

Carolus
2014-07-16, 21:02
Känns att man är tillbaks på jobbet nu, var är all tid? Iofs väldigt lugnt under semestertider men ändå..

Måndag: Cykel till jobbet (7,5 km) och omväg från jobbet i duggregn och kastvindar (ca 20 km)

Tisdag: Cykel till och från jobbet (2x7,5 km) samt 1500m simning på Huvudstabadet efter jobbet. Kändes OK.

Onsdag: Cykel till och från jobbet. Kände mig sliten så jag skippade det planerade löppasset och körde några styrkeövningar hemma bara. Race på lördag så det är inte värt att vara oåterhämtad.

Funderat lite på hur jag ska lägga upp det till hösten. Jag vill dels fokusera på simningen men även också få till ett mer strukturerat upplägg, typ Trainingpeaks eller något liknande. Jag måste även sluta vara så rädd för mat, men resultaten i spegeln gör att man får ätfobi till slut och nojar sönder över att bli fet av minsta sak man stoppar i munnen, samtidigt som jag älskar god mat. Vill dock ner i enkelsiffrigt BF för att vara nöjd.