handdator

Visa fullständig version : Iphone-samtal går till Indien. wat?


tlk
2014-07-04, 06:02
Tjo trollo. Så här är det att en vän har en sån därade Iphone (4 tror jag) och sen igår har det blivit som så att när hon ringer någon - oavsett vem - så når hon någon konstig kille med indisk brytning som snackar lite engelska och är helt "wat du har nog ringt fel". Teleoperatören 3 bad henne göra sån härade factory reset vilket hon då gjorde. Same shit händer fortfarande. Är det något normalt problem med apple-produkter eller någon som råkat ut för det här och vet hur man råder bot på det? Sätter man i annat sim-kort i fånen så händer samma sak, SIM-kortet från fånen fungerar fint i andra telefoner.

Tips som "apple är rena skämtet, sämre än microsoft, lrn2linuxandroid" och "köp ny fån" kan ni lägga i någon annan tråd.

Tomten
2014-07-04, 06:10
Tjo trollo. Så här är det att en vän har en sån därade Iphone (4 tror jag) och sen igår har det blivit som så att när hon ringer någon - oavsett vem - så når hon någon konstig kille med indisk brytning som snackar lite engelska och är helt "wat du har nog ringt fel". Teleoperatören 3 bad henne göra sån härade factory reset vilket hon då gjorde. Same shit händer fortfarande. Är det något normalt problem med apple-produkter eller någon som råkat ut för det här och vet hur man råder bot på det? Sätter man i annat sim-kort i fånen så händer samma sak, SIM-kortet från fånen fungerar fint i andra telefoner.

Tips som "apple är rena skämtet, sämre än microsoft, lrn2linuxandroid" och "köp ny fån" kan ni lägga i någon annan tråd.

Kan vara något fel med personens konto hos 3. När jag arbetade på telia så hade jag in en kund i butiken som alltid kom till en lastbilschaufför (ett helt annat nummer) när hon skulle ringa till sin mor. :laugh:

tlk
2014-07-04, 06:14
Kan vara något fel med personens konto hos 3. När jag arbetade på telia så hade jag in en kund i butiken som alltid kom till en lastbilschaufför (ett helt annat nummer) när hon skulle ringa till sin mor. :laugh:

Thx för inputen! Jag är på samma spår. Lite trist att 3 har henne göra en reset innan de kollar om det är något fel på sin sida. Eller kanske kundtjänstpersonal är grymma sadister. Who knows. Har försökt googla runt på eventuella virusar å skit men verkar osannolikt.

vicarious
2014-07-04, 07:00
Någon konstig vidarekoppling inlagd? En vidarekoppling läggs ju dock på själva numret, inte i telefonen. Helt 100% att det fungerar normalt om din kompis sätter sitt sim-kort i en annan telefon?

tlk
2014-07-04, 07:22
Någon konstig vidarekoppling inlagd? En vidarekoppling läggs ju dock på själva numret, inte i telefonen. Helt 100% att det fungerar normalt om din kompis sätter sitt sim-kort i en annan telefon?

Har iofs inte fysiskt sett henne göra det men hon säger att det är så. Ska be henne prova igen. Hon är inte sådär superteknisk av sig så fullt möjligt att hon inte förstod vad jag egentligen frågade om. tack för tipset :)

Tomten
2014-07-04, 09:03
Thx för inputen! Jag är på samma spår. Lite trist att 3 har henne göra en reset innan de kollar om det är något fel på sin sida. Eller kanske kundtjänstpersonal är grymma sadister. Who knows. Har försökt googla runt på eventuella virusar å skit men verkar osannolikt.

Det är standardsvar. När du ringer in till en kundtjänst som kommer du alltid först till en first-line support. Hos first line så hjälper de med enklare fel och kollar upp standardproblem om de inte kan lösa problemet så blir man vidarekopplad till personer på supporten med bredare kompetens och utbildning på specifika områden.

De med högst kompetens undviker i regel att ta samtal från kunder, de får i regel bara ett ärende via ett CRM-system, med en beskrivning av ärendet som ska hanteras.

Bryggan
2014-07-04, 10:06
*LOL* Vilken grej!

tlk
2014-07-04, 10:24
Det är standardsvar. När du ringer in till en kundtjänst som kommer du alltid först till en first-line support. Hos first line så hjälper de med enklare fel och kollar upp standardproblem om de inte kan lösa problemet så blir man vidarekopplad till personer på supporten med bredare kompetens och utbildning på specifika områden.

De med högst kompetens undviker i regel att ta samtal från kunder, de får i regel bara ett ärende via ett CRM-system, med en beskrivning av ärendet som ska hanteras.

nn2FB1P_Mn8

vicarious
2014-07-04, 10:27
Vidarekoppling, fel vid ett nummer/simkortsbyte eller en mobil växellösning som hänvisar till fel anknytning känns som möjliga orsaker.