handdator

Visa fullständig version : Optimal vila?


lofito
2014-07-03, 18:24
Vad är en optimal vila när jag kör 7-9 reps per set?
Siktar på muskelbygge och kör ungefär 4 set per övning.
Har kört ungefär vila mellan 30-60 sekunder. Har jag vilat i 1,5 minut
ibland har jag märkt att jag orkar mycket mera det andra eller tredje setet.
Det är väl normalt i guess, men ju kortare jag vilar, ju mer måste jag sänka
vikten för att orka lika många reps.

Så vad är optimalt ungefär? sikta på korta pauser eller lite längre och
försöka bibehålla samma vikt jag har på det jag kör, eller vad tycker ni?

CalleP
2014-07-03, 18:42
Tja! Krångla inte till det så mycket, vila tills du känner dig någorlunda redo att köra igen.

Mackie Messer
2014-07-03, 18:50
2-3 minuter är optimalt.

Beemel
2014-07-03, 19:06
tja! Krångla inte till det så mycket, vila tills du känner dig någorlunda redo att köra igen.

+1

lofito
2014-07-03, 19:23
Tack för svaren.

Men jag tänkte på om jag är ute efter hypertrofi.
Känner att 30 sekunder gör att set 2 av mitt fjärde set på övningen gör att jag knappt
klarar 7-8 st reps. Det tredje setet måste jag garanterat sänka vikterna på för att orka 7-8 reps. Med längre vila kanske jag även klarar ett tredje set hyfsat utan att sänka vikterna.

Jag märker ökningar varje vecka, men jag sänker jättelite efter varje set. Men efter
en vecka så kan jag öka det första setet ifrån föregående veckan. Måste väl ändå tyda
på en progression?

Men 1 minut kanske vore mer optimalt än 30-45 sekunder?

Mackie Messer
2014-07-03, 19:29
Tack för svaren.

Men jag tänkte på om jag är ute efter hypertrofi.
Känner att 30 sekunder gör att set 2 av mitt fjärde set på övningen gör att jag knappt
klarar 7-8 st reps. Det tredje setet måste jag garanterat sänka vikterna på för att orka 7-8 reps. Med längre vila kanske jag även klarar ett tredje set hyfsat utan att sänka vikterna.

Jag märker ökningar varje vecka, men jag sänker jättelite efter varje set. Men efter
en vecka så kan jag öka det första setet ifrån föregående veckan. Måste väl ändå tyda
på en progression?

Men 1 minut kanske vore mer optimalt än 30-45 sekunder?

Sparar du en rep i tanken så orkar du fler reps i följande set. Det är bättre än att gå ut för hårt i första och andra set. Spara några reps till tredje och fjärde set. Och 30-60 sekunders vila är väldigt kort, kör minst 1,5 minuts vila, annars kan du skita i att vila överhuvudtaget. Meningen med vilan är just att vila.