handdator

Visa fullständig version : Lever belt/snabbspänne recensioner


crizzan
2014-07-03, 18:03
Tjennare samtliga som äger eller har ägt ett träningsbälte med snabbspänne (ett som liknar det på bilden nedan).

108203

Skulle ni kunna vara snälla och svara på följande frågor:

1. Föredrar du detta spänne över ett "vanligt"?
2. Varför?
3. Kan du lättare få det spänt hårdare eller måste du ha det lösare än ett "vanligt?

Övriga ting om bältet som kan vara bra att tillägga :)

PureWhey
2014-07-03, 18:15
Bra tråd, kikat på dessa också. Följer.

crizzan
2014-07-03, 18:33
Bra tråd, kikat på dessa också. Följer.

Ja jag är riktigt sugen men vill inte lägga de pengarna i onödan. Jag gillar att ha bältet VÄLDIGT hårt spänt och känns som det blir enklare med dessa!

Le Havre
2014-07-03, 18:56
hört att bälten med snabbspänne går sönder oftare.

crizzan
2014-07-03, 19:06
hört att bälten med snabbspänne går sönder oftare.

Det har jag också hört men vad innebär oftare? Hur ofta behöver man byta spänne? hur ofta behöver man byta gaffelspännen?

Robbles
2014-07-03, 19:58
Jag har haft snabbspänne i något år nu. Det negativa som jag kan komma på är att om man pendlar i vikt (som jag gjort det senaste året) kan det sitta lite för hårt/löst ibland och man måste ha med sig en skruvejsel i träningsväskan för att ändra.Sen kan själva spännet sjunka in i låret i knäböj vilket gjort att jag börjat ha spännet på sidan istället.

Annars är jag väldigt nöjd det känns lite smidigare än när jag hade gafflar men det är nog hugget som stucket. Spännet är ganska välanvänt men känns fortfarande som när den var ny så jag tror inte man behöver oroa sig för att det ska gå sönder.

Edit: det går lätt att spänna bältet väldigt hårt om man vill det.

exor
2014-07-04, 07:22
Har haft mitt i flera år och älskar det. Sitter tightare och hårdare än ett vanligt. Smidigt vid Mark/Böj. Har inte haft några problem med spännets hållbarhet/kvalité.

Nackdelen är om mna pendlar i vikt (vilket jag gör) att man får regler spännets position med en skruvmejsel. Är för lat för att ändra så använder ett bälte utan snabbspänne när jag är för fet.

crizzan
2014-07-06, 13:01
Jag vill tacka er två som lämnat era recensioner! :D

skum
2014-07-06, 13:09
Har också ett lever bälte och jag älskar det! Går så otroligt snabbt att ta av/på och man ställer ju själv in hur tight man vill ha det (kan ju vara motiverande under deffen att känna att bältet sitter lösare). Att få ett vanligt bälte att sitta hårdare är mycket svårare än att få ett lever belt att sitta hårt (min åsikt)

mini
2014-07-06, 13:56
Jag har ett till bänken. Det funkar jättebra och det är klart att risken att det går sönder är större men jag har inte hört om någon som råkat ut för det. Jag skulle inte kunna ha det till böj och mark dock eftersom jag har olika hål i olika övningar och med resp utan utrustning.

Gober
2014-07-06, 15:58
Tänkte först köpa ett men väldigt glad att det blev ett vanligt bälte av Wahlander. Men har man alltid samma midjemått och har bältet spänt likadant för alla övningar så är det ju perfekt med snabbbälte.

groda
2014-07-06, 17:11
Lever-bälte är smidigt. lätt att spänna hårt.

Mackie Messer
2014-07-06, 17:59
Lever-bälte är smidigt. lätt att spänna hårt.

Men man ska inte spänna bältet så jävla hårt. Det är magen som ska spännas mot bältet inte tvärt om, det är gammal kunskap. Det var till och med nån tomte som skrev att han hade dragit åt bältet så hårt att han skadat revbenen.

groda
2014-07-06, 20:49
Men man ska inte spänna bältet så jävla hårt. Det är magen som ska spännas mot bältet inte tvärt om, det är gammal kunskap. Det var till och med nån tomte som skrev att han hade dragit åt bältet så hårt att han skadat revbenen.

jupp

men det är jobbigt att göra saker ordentligt, det är lättare att bara dra åt bältet och hoppas på det bästa.

anvihl
2014-07-08, 11:46
Jag har testat snabbspänne en gång och då åkte bältet av i bottenläget i böj, aldrig mer.

Matsa
2014-07-08, 12:36
Men man ska inte spänna bältet så jävla hårt. Det är magen som ska spännas mot bältet inte tvärt om, det är gammal kunskap. Det var till och med nån tomte som skrev att han hade dragit åt bältet så hårt att han skadat revbenen.

Hur hårt man ska spänna bältet är ganska individuellt. Vissa, som t.ex groda, gillar att spänna bältet väldigt hårt och det är ju synd att kalla det fel när det uppenbarligen fungerar så bra för honom eller hur? Att spänna bältet lite lösare kan vara ett bra tips till personer som inte tycker sig få ut så mycket av bältet men det var det ju inte frågan om den här gången.

Mackie Messer
2014-07-08, 12:47
Hur hårt man ska spänna bältet är ganska individuellt. Vissa, som t.ex groda, gillar att spänna bältet väldigt hårt och det är ju synd att kalla det fel när det uppenbarligen fungerar så bra för honom eller hur? Att spänna bältet lite lösare kan vara ett bra tips till personer som inte tycker sig få ut så mycket av bältet men det var det ju inte frågan om den här gången.

Det är ett generellt tips till de som drar åt sitt bälte så in åt helvete för hårt. Och ja g påpekar också anledningen: att det finns folk som skadat revbenen. Groda håller t.o.m. mig med sitt ironiserande om personer som drar åt bältet för kung och fosterland i hopp om att ryggen ska hålla vid ett alldeles för tungt marklyft.

Althen
2014-07-08, 12:51
Har ett Inzer bälte med lever. Det som är bäst med det är helt klart att du slipper halvt svimma efter dina tunga set, då du lätt får av det. Går också spänna hårt väldigt lätt. Nackdelen är att man måste ha skruvmejseln med sig.

Matsa
2014-07-08, 12:52
Det är ett generellt tips till de som drar åt sitt bälte så in åt helvete för hårt. Och ja g påpekar också anledningen: att det finns folk som skadat revbenen. Groda håller t.o.m. mig med sitt ironiserande om personer som drar åt bältet för kung och fosterland i hopp om att ryggen ska hålla vid ett alldeles för tungt marklyft.

Att folk skadar revbenen är rätt ovanligt, det är inget man behöver oroa sig över. Du skrev ju själv att det var EN tomte som SKREV att han hade gjort det, alltså har du inte ens stött på någon som har gjort det i verkligeheten eller hur?

Mackie Messer
2014-07-08, 12:59
Att folk skadar revbenen är rätt ovanligt, det är inget man behöver oroa sig över. Du skrev ju själv att det var EN tomte som SKREV att han hade gjort det, alltså har du inte ens stött på någon som har gjort det i verkligeheten eller hur?

Nej, eftersom jag inte tränar med folk som drar åt sitt bälte för hårt.

Matsa
2014-07-08, 13:07
Nej, eftersom jag inte tränar med folk som drar åt sitt bälte för hårt.

Och vad är för hårt? Alltså, det finns ett stort spektrum ända från jättehårt till inte speciellt hårt alls där allt kan vara "rätt". Hos en kille som, i likhet med groda, är bastant som en vattenbuffel och lyfter rätt tunga vikter kanske allt funkar som det ska trots att han spänner bältet hårt nog för att klyva en vanlig speta på mitten.

Mackie Messer
2014-07-08, 13:12
För hårt är att dra åt så hårt som man är förmögen att dra åt bältet, eller låter någon annan dra åt det åt en. Så hårt behöver man i normala fall inte dra åt bältet. Dra in magen något och spänn bältet lagom hårt så det känns bra när man drar in ett djupt andetag så magen spänns ut mot bältet. Thats's it!

Matsa
2014-07-08, 13:25
Men i praktiken finns det ju massor av variationer, det finns gott om dugliga lyftare på både motionärs och tävlingsnivå som inte följer det där utan faktiskt drar åt så hårt som de är förmögna till. Det är dessutom inte ovanligt att folk har det olika hårt i marklyft och knäböj. Det där du pratar om är givetvis en bra utgångspunkt men sedan kan man faktiskt få prova sig fram lite, och det gäller inte bara hur hårt man spänner det utan även vart man placerar det.

Mackie Messer
2014-07-08, 13:35
Men i praktiken finns det ju massor av variationer, det finns gott om dugliga lyftare på både motionärs och tävlingsnivå som inte följer det där utan faktiskt drar åt så hårt som de är förmögna till. Det är dessutom inte ovanligt att folk har det olika hårt i marklyft och knäböj. Det där du pratar om är givetvis en bra utgångspunkt men sedan kan man faktiskt få prova sig fram lite, och det gäller inte bara hur hårt man spänner det utan även vart man placerar det.

Funkar det för dem så ska jag inte hindra dem, jag tänker iaf inte springa fram och börja rycka i deras bälte och skrika att ni spänner åt för hårt!!!

Själv sysslar jag med allmänna sunda rekommendationer till de breda massorna på kolozzeum. Och jag har svårt att se att jag kommer få ta nån skit för det.

Matsa
2014-07-08, 13:44
Funkar det för dem så ska jag inte hindra dem, jag tänker iaf inte springa fram och börja rycka i deras bälte och skrika att ni spänner åt för hårt!!!

Själv sysslar jag med allmänna sunda rekommendationer till de breda massorna på kolozzeum. Och jag har svårt att se att jag kommer få ta nån skit för det.

Och ändå var det nästintill forumvarianten av det som du gjorde. ;) Den här tråden handlar inte om hur hårt man ska spänna utan om folks erfarenheter av snabbspänne. Någon sade sig gilla det eftersom det var lätt att spänna hårt och då började du raljera om att man inte ska spänna det så jävla hårt.

Mackie Messer
2014-07-08, 13:50
Och ändå var det nästintill forumvarianten av det som du gjorde. ;) Den här tråden handlar inte om hur hårt man ska spänna utan om folks erfarenheter av snabbspänne. Någon sade sig gilla det eftersom det var lätt att spänna hårt och då började du raljera om att man inte ska spänna det så jävla hårt.

Jag gör forumvarianten eftersom den fysiska varianten är mer offensiv och skulle uppfattas som mer förolämpande än forumvarianten. Eftersom det är många som läser tråden och trådar generellt på kolozzeum och att väldigt många är nybörjare, även om de kanske inte ser sig som nybörjare själva, så kände jag mig manad att säga till, att det är inget självändamål att bältet ska spännas "för hårt". Lagom hårt ska bältet spännas, inte "för hårt". Det är viktigt att tänka på det. Därför sa jag ifrån, med rätta.

Matsa
2014-07-08, 14:26
Jag gör forumvarianten eftersom den fysiska varianten är mer offensiv och skulle uppfattas som mer förolämpande än forumvarianten. Eftersom det är många som läser tråden och trådar generellt på kolozzeum och att väldigt många är nybörjare, även om de kanske inte ser sig som nybörjare själva, så kände jag mig manad att säga till, att det är inget självändamål att bältet ska spännas "för hårt". Lagom hårt ska bältet spännas, inte "för hårt". Det är viktigt att tänka på det. Därför sa jag ifrån, med rätta.

Och jag kände mig manad att protestera av samma anledning. Det är lätt att nybörjare läser något på en snitsig internetsida och får för sig att det är så det SKA vara och allt annat är fel och så är det ju sällan. Det är inte bara dåligt för dem själva utan även smått irriterande när de springer runt och pekar finger på alla som inte följer just deras favoritinternetgurus riktlinjer till punkt och pricka.

Då har vi alltså konstaterat att syftet med bältet är att ha något att spänna buken emot. Det kan man åstadkomma utan att spänna det så värst hårt men det finns ändå de som vill ha det ganska tight, det kan alltså finnas utrymme att prova sig fram. Bryter man revbenen är det sannolikt för tight. Man kan även placera bältet lite olika, de flesta bär det ungefär över naveln men det finns extremvarianter som t.ex Gunhamn som bär det strax under bröstmusklerna. Både placering och hur hårt man spänner det kan dessutom skilja sig mellan marklyft och knäböj.

Personligen brukar jag spänna det tills det tar stopp och sedan lossa ett hål för böj och två för mark, då är det ganska tight men jag har utrymme att spänna ut magmusklerna. Jag har ingen erfarenhet av snabbspänne så tyvärr kan jag inte tillföra tråden annat än OT.

crizzan
2014-07-08, 16:48
Jag har lite följdfrågor efter lite snack med de på whalander.

Kan någon ta bilder på spänner (ENDAST SPÄNNER) och hur man fäster det? Tror ni det går att köpa spänne löst och sätta på gammalt?

Vad har ni för typ av bälte med snabbspänne?

crizzan
2014-07-11, 21:00
Jag har lite följdfrågor efter lite snack med de på whalander.

Kan någon ta bilder på spänner (ENDAST SPÄNNER) och hur man fäster det? Tror ni det går att köpa spänne löst och sätta på gammalt?

Vad har ni för typ av bälte med snabbspänne?

bump

Robbles
2014-07-11, 21:19
Jag har lite följdfrågor efter lite snack med de på whalander.

Kan någon ta bilder på spänner (ENDAST SPÄNNER) och hur man fäster det? Tror ni det går att köpa spänne löst och sätta på gammalt?

Vad har ni för typ av bälte med snabbspänne?

När du ändrar storlek på bältet flyttar du spännet med 2 stjärnskruvar som sitter på baksidan. När du bara ska spänna bältet (lagom hårt;)) runt midjan har du fyra hål du sätter fast spännet i och stänger.

Tror inte du kan sätta ett spänne på ett gammalt bälte utan att borra nya hål.

Jag har ett whalander bälte som jag är mycket nöjd med.

crizzan
2014-07-12, 00:24
När du ändrar storlek på bältet flyttar du spännet med 2 stjärnskruvar som sitter på baksidan. När du bara ska spänna bältet (lagom hårt;)) runt midjan har du fyra hål du sätter fast spännet i och stänger.

Tror inte du kan sätta ett spänne på ett gammalt bälte utan att borra nya hål.

Jag har ett whalander bälte som jag är mycket nöjd med.

Jag tänkte precis det, borra nya hål... Men osäker på ifall det går men antar det då på din text?

Whalander med snabbspänne eller gaffel?

Robbles
2014-07-12, 07:04
Jag har ett whalander med snabbspänne. Det är klart du kan göra nya hål i ett gammalt bälte om du bara vill ha ett bälte som fungerar och du skiter i hur det ser ut. Jag hade dock beställt ett nytt bälte eller varför inte ett av varje.
2-3000kr är inte mycket pengar för något du kommer att använda flera gånger i veckan resten av ditt liv. Det är värt att lägga lite extra pengar på sådant så slipper man ha grejer som man inte är nöjd med.