handdator

Visa fullständig version : Donera benmärg (Tobias Registret)


cero
2014-07-03, 13:58
Vilka risker bör man överväga innan man skriver upp sig som potentiell benmärgsdonator hos Tobias Registret? Och kan man vara helt säker på att kroppen återhämtar sig till 100%?

Mental
2014-07-03, 14:16
Vilka risker bör man överväga innan man skriver upp sig som potentiell benmärgsdonator hos Tobias Registret? Och kan man vara helt säker på att kroppen återhämtar sig till 100%?

Inget i livet är någonsin helt säkert. Även blodgivning har risker.

Stråhle
2014-07-03, 14:26
Riskerna är väldigt små, och några långsiktiga risker med att donera verkar inte vara kända.


Allvarliga komplikationer är mycket sällsynta men märgskörd är att jämföra med en mindre operation och sällsynta biverkningar kan hänföras till reaktioner på narkos eller infektioner. Vid sövning stoppas en slang ner i halsen och en del känner obehag av detta efteråt ibland med illamående.

http://www.tobiasregistret.se/fragor-och-svar/




Det är sjukt smidigt att anmäla sig, gör det :)

filmjölk
2014-07-03, 14:32
En stor risk är att arbetsgivaren blir sur om du plötsligt måste gå från jobbet för att donera benmärg och behöva vara sjukskriven någon dag eller två efter. Tanken är att du behöver ligga kvar på sjukhuset ett dygn efteråt, men med dagens vårdköer så behövs nog inte det.

timoat
2014-07-03, 15:15
Gör det inte FRUKTANSVÄRT ont också? (Ja, jag vet, det låter själviskt..)

filmjölk
2014-07-03, 15:36
Gör det inte FRUKTANSVÄRT ont också? (Ja, jag vet, det låter själviskt..)


Japp, det sägs så. Värst skall det vara om de tar ur sternum (bröstbenet) istället för ur höften. Men gå med iaf! Om inte annat så gillar vissa tjejer sådant, så du kan se det som en slags investering.

Diomedea exulans
2014-07-03, 15:38
Gör det inte FRUKTANSVÄRT ont också? (Ja, jag vet, det låter själviskt..)

Se det som övning i smärttålighet inför nästa dropset på gymmet.

cero
2014-07-03, 15:45
Inget i livet är någonsin helt säkert. Även blodgivning har risker.

Se nedan.

Riskerna är väldigt små, och några långsiktiga risker med att donera verkar inte vara kända.

Antalet transplationer måste ju dock vara ytterst, ytterst litet om man jämför med t ex blod? Så det kan ju ev finnas en statistisk osäkerhet där.

Gör det inte FRUKTANSVÄRT ont också? (Ja, jag vet, det låter själviskt..)

Lokal bedövning eller nedsövning.

Stråhle
2014-07-03, 16:44
Antalet transplationer måste ju dock vara ytterst, ytterst litet om man jämför med t ex blod? Så det kan ju ev finnas en statistisk osäkerhet där.

Det är klart att det är väldigt lite om man jämför med bloddonationerna. Jag har läst någonstans att bara i Sverige genomförs det ungefär 200 benmärgsdonationer per år. Därför är nog antalet donationer är uppe i tusental, så en statistisk osäkerhet tycker inte jag man behöver tänka på. :)

LoveMachine
2014-07-03, 17:02
Jag är registrerad och behövs det så får jag väl leva med lite smärta och förlorad arbetstid. Det handlar ju om att rädda ett liv. Sen så finns det ett till alternativ utöver att skörda benmärg ur benen. Det andra alternativet som Tobiasregistret anger oftast gå att använda innebär att man i fem dagar tar hormonsprutor som gör att stamcellerna vandrar ut i blodet. Sen kan de filtreras ut. Då får man ligga med en slag i vardera arm i ett par timmar samtidigt som man låter blodet pumpas genom en maskin som filtrerar ut stamcellerna.

http://www.tobiasregistret.se/hur-fungerar-det/stamcellsdonation/

cero
2014-07-04, 13:13
Tack för alla svar. Bumpar för fler.

Loke
2014-07-04, 14:18
Hej. Nu anmälde jag mig till tobias registret pga den här tråden. Säg att jag är en god människa, någon?

Sparven från Minsk
2014-07-04, 14:35
En stor risk är att arbetsgivaren blir sur om du plötsligt måste gå från jobbet för att donera benmärg och behöva vara sjukskriven någon dag eller två efter. Tanken är att du behöver ligga kvar på sjukhuset ett dygn efteråt, men med dagens vårdköer så behövs nog inte det.

Jag är sedan något år med i det registret och om jag inte minns helt fel så står organisationen för förlorad arbetsinkomst den dag/de dagar man är och lämnar märg.

Sen har jag svårt att se att en normal arbetsgivare skulle bli sur om man frånvarar 1-2 dagar för detta, man räddar faktiskt liv :D

cero
2014-07-04, 14:36
Jag är sedan något år med i det registret och om jag inte minns helt fel så står organisationen för förlorad arbetsinkomst den dag/de dagar man är och lämnar märg.

Stämmer. Ev reskostnader och allt annat täcks upp också.

Sparven från Minsk
2014-07-04, 14:37
Stämmer. Ev reskostnader och allt annat täcks upp också.

Sedär! Då var jag inte helt ute och cyklade ändå :D

cero
2014-07-04, 14:39
"Ledsen chefen, ska rädda liv idag."

GLC
2014-07-04, 17:12
Hej. Nu anmälde jag mig till tobias registret pga den här tråden. Säg att jag är en god människa, någon?


Mycket bra. Du är en bra människa.


Skickas från min iPhone via Tapatalk