handdator

Visa fullständig version : Aktivering av lats


sungun
2014-07-03, 01:19
Ni som är erfarna byggare på sidan å har tre olika typer av latsdrag/chins, samt kanske fem olika roddövningar i er repertoar, tror ni att det skulle gå att få optimal utveckling av latsen med endast en enda övning?
Det är vad teorimaffian antyder i tråden om marklyft. Har dom rätt eller måste man bara konstatera att vetenskapen inte ännu på långa vägar kan förklara alla skeenden i människokroppen?

TWSS
2014-07-03, 02:00
Jag är verkligen ingen erfaren byggare, men testa att köra latsdrag med v-stång, använd inte tummen när du greppar, och "dra med armbågarna".

Arne Persson
2014-07-03, 06:54
Jag är verkligen ingen erfaren byggare, men testa att köra latsdrag med v-stång, använd inte tummen när du greppar, och "dra med armbågarna".

Varför en V-stång?

Stor Hård Ådrig
2014-07-03, 07:43
"Teorimaffian" har väl snarare åsikten att erector spinae jobbar stabiliserande med hjälp av andra ryggmuskler och glutetus/quads/hams får den mesta träningen. De flesta som har någon koll på anatomi förstår nog att marklyft inte är en magisk övning som räcker för hela ryggen. Det är ju trots allt en framåtlutad halv knäböj med stången i händer istället för på axlarna.

Sheogorath
2014-07-03, 08:26
Ni som är erfarna byggare på sidan å har tre olika typer av latsdrag/chins, samt kanske fem olika roddövningar i er repertoar, tror ni att det skulle gå att få optimal utveckling av latsen med endast en enda övning?
Det är vad teorimaffian antyder i tråden om marklyft. Har dom rätt eller måste man bara konstatera att vetenskapen inte ännu på långa vägar kan förklara alla skeenden i människokroppen?

Om man kör smala latsdrag/chinups med tillräcklig volym har jag svårt att se att det skulle finnas någon "del" av latsen som inte skulle få träning.

Även en kombination av någon bred latsdrags/pullup-variant och en roddövning torde vara heltäckande. Eller breda drag och marklyft för den delen.

tlk
2014-07-03, 08:32
related . http://www.strengthsensei.com/scapular-rotations-for-lat-isolation/

BobaFett
2014-07-03, 08:37
Marklyft borde vara en av de mest muskelbyggande övningarna för lats då den orsakar muskelskador i latsen som ingen annan övning.

Du kanske inte har så mycket ROM i latsen men du håller emot mot en väldigt hög belastning.

sungun
2014-07-03, 11:32
Om man kör smala latsdrag/chinups med tillräcklig volym har jag svårt att se att det skulle finnas någon "del" av latsen som inte skulle få träning.

Även en kombination av någon bred latsdrags/pullup-variant och en roddövning torde vara heltäckande. Eller breda drag och marklyft för den delen.

Du får bestämma dig. Räcker 1 övning då vetenskapen (Pez) menar att det inte existerar nåt sånt som 'få extra tryck i nedre latsen', å att då alla byggare genom tiderna som kör en kombination av övningar bara inbillat sig. Eller?

Sheogorath
2014-07-03, 12:03
Du får bestämma dig. Räcker 1 övning då vetenskapen (Pez) menar att det inte existerar nåt sånt som 'få extra tryck i nedre latsen', å att då alla byggare genom tiderna som kör en kombination av övningar bara inbillat sig. Eller?

Var fanns paradoxen? Du kan köra en heltäckande övningen eller så får du låta två övningar komplettera varandra.

pezrulezhaakon
2014-07-03, 12:07
Du får bestämma dig. Räcker 1 övning då vetenskapen (Pez) menar att det inte existerar nåt sånt som 'få extra tryck i nedre latsen', å att då alla byggare genom tiderna som kör en kombination av övningar bara inbillat sig. Eller?

För endast latsmuskeln räcker en övning, som latsdrag, chins eller en bra roddvariant, men i praktiken så blir skillnaden vilka andra muskler som jobbar, och beroende på övning hur mycket de belastas. Det finns alltid en skillnad i koordination mellan de för en rörelse ansvariga musklerna.
Detta kan ligga till grund för vilket övningsval man gör.
Men att tro att man måste göra en mängd olika övningar för att täcka in hela latsmuskeln är blåögt.

sungun
2014-07-03, 12:19
Var fanns paradoxen? Du kan köra en heltäckande övningen eller så får du låta två övningar komplettera varandra.

Frågan är glasklar. Förstår inte varför du yttrar dig i tråden när du inte vågar ge ett tydligt svar.

bertbert
2014-07-03, 12:24
Frågan är glasklar. Förstår inte varför du yttrar dig i tråden när du inte vågar ge ett tydligt svar.

Och Sheos svar var också glasklart.

Sheogorath
2014-07-03, 12:38
Du får bestämma dig. Räcker 1 övning då vetenskapen (Pez) menar att det inte existerar nåt sånt som 'få extra tryck i nedre latsen', å att då alla byggare genom tiderna som kör en kombination av övningar bara inbillat sig. Eller?

Tillägg: det är inte (helt? alls?) klarlagt om regional aktivering i en muskel leder till regional muskeltillväxt. Alltså: även om man kan aktivera kluster i nedre delen av latsen mer relativt övre latsen med övning A jämfört med övning B så är det inte givet att det har någon praktisk betydelse.

Ett litet utstick av hakan: jag tycker mig se ett genomgående komplex bland byggare. Det är liksom inte särskilt sexigt/smickrande om man lägger ner sitt liv på något som bara kräver att man går till gymmet, har turen att hålla ihop, trycker sprutor i röven och äter tillräckligt för att växa varpå generna fäller avgörandet hur snyggt det blir och hur långt man kommer. Man försöker få kroppsbyggandet till något det inte är för att känna en känsla av värdighet. Som att något man faktiskt kan, inne i huvudet, verkligen gör den där lilla skillnaden och separerar en från mängden. Man har kanske ingen utbildning och är kanske inte särskilt smart men man vet banne mig hur kabelhandtagen ska hållas för att man ska få den där kroppen. Och det ska dom inte få ta ifrån mig. Det funkar för mig.

Anders The Peak
2014-07-03, 12:50
Tror att jag kan kalla mig erfaren byggare enligt mig räcker det med tre övningar för att få med hela ryggen. Övningarna,repsantal och set får gärna variera mellan passen. Jag antar/eller min erfarenhet säger att det räcker gott för alla muskelgupper.

Sheogorath
2014-07-03, 12:52
Frågan är glasklar. Förstår inte varför du yttrar dig i tråden när du inte vågar ge ett tydligt svar.

Då ska du få en analogi.

Det finns fullvärdigt protein och det finns icke-fullvärdigt protein. För att få i dig alla proteinogena aminosyror kan du antingen äta en fullvärdig födokälla (t.ex. mjölk) eller äta en kombination av två icke-fullvärdiga födokällor (t.ex. bönor och ris).

Anders The Peak
2014-07-03, 12:58
Då ska du få en analogi.

Det finns fullvärdigt protein och det finns icke-fullvärdigt protein. För att få i dig alla proteinogena aminosyror kan du antingen äta en fullvärdig födokälla (t.ex. mjölk) eller äta en kombination av två icke-fullvärdiga födokällor (t.ex. bönor och ris).

Men du det finns faktiskt studier som visar att man får bättre utveckling när man prickskjuter muskeln från alla vinklar...

Personligen tycker inte jag att man behöver göra det vid varje pass utan det räcker med att man varierar från pass till pass och det finns inget behov av att byta alla övningar utan en två som ger lite annan vinkel på övningen...

sungun
2014-07-03, 13:00
Tillägg: det är inte (helt? alls?) klarlagt om regional aktivering i en muskel leder till regional muskeltillväxt. Alltså: även om man kan aktivera kluster i nedre delen av latsen mer relativt övre latsen med övning A jämfört med övning B så är det inte givet att det har någon praktisk betydelse.

Ett litet utstick av hakan: jag tycker mig se ett genomgående komplex bland byggare. Det är liksom inte särskilt sexigt/smickrande om man lägger ner sitt liv på något som bara kräver att man går till gymmet, har turen att hålla ihop, trycker sprutor i röven och äter tillräckligt för att växa varpå generna fäller avgörandet hur snyggt det blir och hur långt man kommer. Man försöker få kroppsbyggandet till något det inte är för att känna en känsla av värdighet. Som att något man faktiskt kan, inne i huvudet, verkligen gör den där lilla skillnaden och separerar en från mängden. Man har kanske ingen utbildning och är kanske inte särskilt smart men man vet banne mig hur kabelhandtagen ska hållas för att man ska få den där kroppen. Och det ska dom inte få ta ifrån mig. Det funkar för mig.

Ha, ha. Äntligen!

Jag tror att bra gener är viktigast, men att du till viss del kan påverka din kropp genom kunskap (grunderna i anatomi å biomekanik. Inte forsknings senaste teorier) och bra teknik.

sungun
2014-07-03, 13:13
Men du det finns faktiskt studier som visar att man får bättre utveckling när man prickskjuter muskeln från alla vinklar...

Personligen tycker inte jag att man behöver göra det vid varje pass utan det räcker med att man varierar från pass till pass och det finns inget behov av att byta alla övningar utan en två som ger lite annan vinkel på övningen...

Kan inte du ta å slänga upp den här?
Jag minns att jag läste en artikel av Ove Rytter i gamla Body om just 'prickskytte'. Som ung anatominörd läste jag med stort intresse å har sen dess alltid varit 'biomekaniskt medveten' på gymet å hela tiden försökt känna hur olika övningar tar.

pezrulezhaakon
2014-07-03, 13:16
Ha, ha. Äntligen!

Jag tror att bra gener är viktigast, men att du till viss del kan påverka din kropp genom kunskap (grunderna i anatomi å biomekanik. Inte forsknings senaste teorier) och bra teknik.

Du kan påverka kroppen inom sin genetiska ram, men inte utanför som du verkar tro.
Sheos proteinexempel är tillräcklig. Om kroppen behöver ha ett fullvärdigt protein har du valmöjligheten att välja det eller samla det från olika håll. Resultatet blir detsamma, även om upplevelsen blir olika.

1=1, eller 0,5+0,5=1.....

sungun
2014-07-03, 13:53
Du kan påverka kroppen inom sin genetiska ram, men inte utanför som du verkar tro.
Sheos proteinexempel är tillräcklig. Om kroppen behöver ha ett fullvärdigt protein har du valmöjligheten att välja det eller samla det från olika håll. Resultatet blir detsamma, även om upplevelsen blir olika.

1=1, eller 0,5+0,5=1.....

Av Sheos utförliga svar framgår att vetenskapen inte vet. Att latsen är omöjliga att 'vinkelpåverka' är alltså bara din egen teori, tills du kan hänvisa till annan forskning.

Å var snäll å sluta tjata om proteiner i min latstråd.

pezrulezhaakon
2014-07-03, 14:02
Av Sheos utförliga svar framgår att vetenskapen inte vet. Att latsen är omöjliga att 'vinkelpåverka' är alltså bara din egen teori, tills du kan hänvisa till annan forskning.

Å var snäll å sluta tjata om proteiner i min latstråd.

Du verkade inte förstå Sheos analogi heller..
Som jag nämnt tidigare är det bara för dig om att lära dig mer anatomi, så kommer du snart märka vad som är möjligt, eller ens troligt.

Jag snackar inte om att det inte finns små skillnader i hur lats arbetar vid olika rörelser, utan att det ens gör en märkbar/synlig skillnad på ett helt träningsliv vid specifika övningsval.

Men fortsätt att tro det om du önskar.

caro
2014-07-03, 14:08
Ett litet utstick av hakan: jag tycker mig se ett genomgående komplex bland byggare. Det är liksom inte särskilt sexigt/smickrande om man lägger ner sitt liv på något som bara kräver att man går till gymmet, har turen att hålla ihop, trycker sprutor i röven och äter tillräckligt för att växa varpå generna fäller avgörandet hur snyggt det blir och hur långt man kommer. Man försöker få kroppsbyggandet till något det inte är för att känna en känsla av värdighet. Som att något man faktiskt kan, inne i huvudet, verkligen gör den där lilla skillnaden och separerar en från mängden. Man har kanske ingen utbildning och är kanske inte särskilt smart men man vet banne mig hur kabelhandtagen ska hållas för att man ska få den där kroppen. Och det ska dom inte få ta ifrån mig. Det funkar för mig.

:laugh: :laugh: :laugh:

Hysteriskt kul beskrivning. Det kan förmodligen generaliseras till fler områden iofs, där man tror (skulle vilja att) man kan påverka mycket mer än man kan. Sina barn t ex för att ta ett alldagligt exempel.

Anders The Peak
2014-07-03, 14:10
Tillägg: det är inte (helt? alls?) klarlagt om regional aktivering i en muskel leder till regional muskeltillväxt. Alltså: även om man kan aktivera kluster i nedre delen av latsen mer relativt övre latsen med övning A jämfört med övning B så är det inte givet att det har någon praktisk betydelse.

Ett litet utstick av hakan: jag tycker mig se ett genomgående komplex bland byggare. Det är liksom inte särskilt sexigt/smickrande om man lägger ner sitt liv på något som bara kräver att man går till gymmet, har turen att hålla ihop, trycker sprutor i röven och äter tillräckligt för att växa varpå generna fäller avgörandet hur snyggt det blir och hur långt man kommer. Man försöker få kroppsbyggandet till något det inte är för att känna en känsla av värdighet. Som att något man faktiskt kan, inne i huvudet, verkligen gör den där lilla skillnaden och separerar en från mängden. Man har kanske ingen utbildning och är kanske inte särskilt smart men man vet banne mig hur kabelhandtagen ska hållas för att man ska få den där kroppen. Och det ska dom inte få ta ifrån mig. Det funkar för mig.

Pratar du om egna erfarenheter, kanske ?

Stor Hård Ådrig
2014-07-03, 14:55
Ett litet utstick av hakan: jag tycker mig se ett genomgående komplex bland byggare. Det är liksom inte särskilt sexigt/smickrande om man lägger ner sitt liv på något som bara kräver att man går till gymmet, har turen att hålla ihop, trycker sprutor i röven och äter tillräckligt för att växa varpå generna fäller avgörandet hur snyggt det blir och hur långt man kommer. Man försöker få kroppsbyggandet till något det inte är för att känna en känsla av värdighet. Som att något man faktiskt kan, inne i huvudet, verkligen gör den där lilla skillnaden och separerar en från mängden. Man har kanske ingen utbildning och är kanske inte särskilt smart men man vet banne mig hur kabelhandtagen ska hållas för att man ska få den där kroppen. Och det ska dom inte få ta ifrån mig. Det funkar för mig.

Bra skrivet, blev lite tårögd.

XXXL
2014-07-03, 15:04
Är du av rätt virke så växer din rygg av vad fan som helst

buckla
2014-07-03, 15:09
:dÄr du av rätt virke så växer din rygg av vad fan som helst

Eira
2014-07-03, 15:10
Är du av rätt virke så växer din rygg av vad fan som helst

Läses med norrländsk dialekt

justblaze
2014-07-03, 15:12
Är marklyft verkligen en massbyggare?

pezrulezhaakon
2014-07-03, 15:17
Är marklyft verkligen en massbyggare?

Ja, men det tar längre tid för den enskilda muskeln, jämfört med specifik träning för den enskilda muskeln att växa sig till X-storlek.

buckla
2014-07-03, 15:22
Läses med norrländsk dialekt

Favis i repris, kanske passar här?

http://www.youtube.com/watch?v=XJWhA574cI4

justblaze
2014-07-03, 15:35
Ja, men det tar längre tid för den enskilda muskeln, jämfört med specifik träning för den enskilda muskeln att växa sig till X-storlek.

Det är en år in år ut övning eller vad menar du?

pezrulezhaakon
2014-07-03, 15:46
Det är en år in år ut övning eller vad menar du?

Ja, det tar lång tid, men större blir man såklart av marklyft.
Det finns ju muskler som iofs inte blir så värst belastade av just den övningen, så de missar man.

filmjölk
2014-07-03, 16:12
Jag orkar inte förklara min filosofi, så jag bjuder istället på ett ryggpass, där de flesta av ryggens muskler och funktioner, och latsen i synnerhet får träning:

Värm upp med ett par set lätta roddar.

Stångrodd, Arnestyle 2-4set*6-12 reps
Stångrodd Yatesstyle 2-4*10-15
Marklyft 2-4*4-8
Pullups (pronerat grepp) 2-4*max
Enarms hantelrodd 2-4* 6-12
Hög rodd, framåtlutad med stång eller hantlar, 2-4*10-15

Helt slutkörd? Inte? lägg isåfall till:

Shrugs 2-4*10-15
Pullups (supinerat eller paralellt grepp) 2-4*max
Inverted rows 2-4*max


Död? Nähä inte? är du nån slags superman?

enarms hantelrodd, armbågen utåt 2-4*10-15
Fatman pullups 2-4*max
Dubbel hantelrodd, magliggande på incline 2-4*10-15
oviktade Rygglyft, kota för kota 1-2*tills det är lite väl jobbigt
Rygglyft, stel rygg, fäll i höften 1-2*10-15

Congratz, din rygg ä starkare än mitt tangentbord.

Aliaas
2014-07-03, 16:22
Jag orkar inte förklara min filosofi, så jag bjuder istället på ett ryggpass, där de flesta av ryggens muskler och funktioner, och latsen i synnerhet får träning:

Värm upp med ett par set lätta roddar.

Stångrodd, Arnestyle 2-4set*6-12 reps
Stångrodd Yatesstyle 2-4*10-15
Marklyft 2-4*4-8
Pullups (pronerat grepp) 2-4*max
Enarms hantelrodd 2-4* 6-12
Hög rodd, framåtlutad med stång eller hantlar, 2-4*10-15

Helt slutkörd? Inte? lägg isåfall till:

Shrugs 2-4*10-15
Pullups (supinerat eller paralellt grepp) 2-4*max
Inverted rows 2-4*max


Död? Nähä inte? är du nån slags superman?

enarms hantelrodd, armbågen utåt 2-4*10-15
Fatman pullups 2-4*max
Dubbel hantelrodd, magliggande på incline 2-4*10-15
oviktade Rygglyft, kota för kota 1-2*tills det är lite väl jobbigt
Rygglyft, stel rygg, fäll i höften 1-2*10-15

Congratz, din rygg ä starkare än mitt tangentbord.

Dat volym...pass på typ 3h :P

Anders The Peak
2014-07-03, 18:32
Jag orkar inte förklara min filosofi, så jag bjuder istället på ett ryggpass, där de flesta av ryggens muskler och funktioner, och latsen i synnerhet får träning:

Värm upp med ett par set lätta roddar.

Stångrodd, Arnestyle 2-4set*6-12 reps
Stångrodd Yatesstyle 2-4*10-15
Marklyft 2-4*4-8
Pullups (pronerat grepp) 2-4*max
Enarms hantelrodd 2-4* 6-12
Hög rodd, framåtlutad med stång eller hantlar, 2-4*10-15

Helt slutkörd? Inte? lägg isåfall till:

Shrugs 2-4*10-15
Pullups (supinerat eller paralellt grepp) 2-4*max
Inverted rows 2-4*max


Död? Nähä inte? är du nån slags superman?

enarms hantelrodd, armbågen utåt 2-4*10-15
Fatman pullups 2-4*max
Dubbel hantelrodd, magliggande på incline 2-4*10-15
oviktade Rygglyft, kota för kota 1-2*tills det är lite väl jobbigt
Rygglyft, stel rygg, fäll i höften 1-2*10-15

Congratz, din rygg ä starkare än mitt tangentbord.

Fille och du undrar varför du inte dvarfar Kai och de andra grabbarna. eftersom du verkligen tränar seriöst :) 6-9-12 set fördelat på tre övningar räcker gott för att klämma ut det som krävs av ryggmucklerna...

filmjölk
2014-07-03, 18:46
Fille och du undrar varför du inte dvarfar Kai och de andra grabbarna. eftersom du verkligen tränar seriöst :) 6-9-12 set fördelat på tre övningar räcker gott för att klämma ut det som krävs av ryggmucklerna...

Jag tränar 5-10set 1-2ggr i veckan för ryggen. Så sådär värst seriöst tränar jag inte.

Anledningen till att jag inte dwarfar Kai och grabbarna är för att jag a) tränar för lite b) Jag kan inte övertala min fru till att låta mig äta lite jäkla dianabol. Hade kriterie a) och b) ändrats hade jag dwarfat Kai inom två år.

Anders The Peak
2014-07-03, 18:58
Jag tränar 5-10set 1-2ggr i veckan för ryggen. Så sådär värst seriöst tränar jag inte.

Anledningen till att jag inte dwarfar Kai och grabbarna är för att jag a) tränar för lite b) Jag kan inte övertala min fru till att låta mig äta lite jäkla dianabol. Hade kriterie a) och b) ändrats hade jag dwarfat Kai inom två år.

Rätt inställning *yourock*

Commando1980
2014-07-05, 13:32
Ett litet utstick av hakan: jag tycker mig se ett genomgående komplex bland byggare. Det är liksom inte särskilt sexigt/smickrande om man lägger ner sitt liv på något som bara kräver att man går till gymmet, har turen att hålla ihop, trycker sprutor i röven och äter tillräckligt för att växa varpå generna fäller avgörandet hur snyggt det blir och hur långt man kommer. Man försöker få kroppsbyggandet till något det inte är för att känna en känsla av värdighet. Som att något man faktiskt kan, inne i huvudet, verkligen gör den där lilla skillnaden och separerar en från mängden. Man har kanske ingen utbildning och är kanske inte särskilt smart men man vet banne mig hur kabelhandtagen ska hållas för att man ska få den där kroppen. Och det ska dom inte få ta ifrån mig. Det funkar för mig.

Haha, precis. Folk fyller ut ortorexin med en massa voodoo.

Anders The Peak
2014-07-05, 13:48
Haha, precis. Folk fyller ut ortorexin med en massa voodoo.

Min uppfattning är det handlar om en mycket liten andel som kan härledas till den här tesen och i huvudsak wannabe typer.

Jag tycker inte att det överenstämmer med tankarna i huvudet på de som trycker regelbundet i rumpan, låret, bröstmuskeln, vaden och axeln år ut och år in utan de är mer nyanserade och har distans byggarlivet och vet precis vad de håller på med. Det syns inte i ögonen när de ljuger om att de tar avstånd till all doping utan ser oskyldiga ut ungefär som Lance Armstrong/Jörgen Ljungberg en riktigt filantrop och friskportare...

Commando1980
2014-07-05, 14:26
Min uppfattning är det handlar om en mycket liten andel som kan härledas till den här tesen och i huvudsak wannabe typer.

Jag tycker inte att det överenstämmer med tankarna i huvudet på de som trycker regelbundet i rumpan, låret, bröstmuskeln, vaden och axeln år ut och år in utan de är mer nyanserade och har distans byggarlivet och vet precis vad de håller på med. Det syns inte i ögonen när de ljuger om att de tar avstånd till all doping utan ser oskyldiga ut ungefär som Lance Armstrong/Jörgen Ljungberg en riktigt filantrop och friskportare...

De har istället flyttat sin fixering från träning/kost till steroiderna.

Commando1980
2014-07-05, 14:39
Sen tycker inte jag att distans/balans är rätt ord för t ex familjefäder som injicerar badkarssteroider. De hävdar i regel att de vet vad de håller på med men det är enbart en chimär.

buckla
2014-07-05, 14:49
Min uppfattning är det handlar om en mycket liten andel som kan härledas till den här tesen och i huvudsak wannabe typer.

Jag tycker inte att det överenstämmer med tankarna i huvudet på de som trycker regelbundet i rumpan, låret, bröstmuskeln, vaden och axeln år ut och år in utan de är mer nyanserade och har distans byggarlivet och vet precis vad de håller på med. Det syns inte i ögonen när de ljuger om att de tar avstånd till all doping utan ser oskyldiga ut ungefär som Lance Armstrong/Jörgen Ljungberg en riktigt filantrop och friskportare...

Jag skulle aldrig sticka nål i mej, ger mej ångest att se dessa fuskare. Inte för att jag bryr mej om fuskarna, utan av den anledningen att dom blir förebilder för mina & andras barn.

Anders The Peak
2014-07-05, 14:51
Jag skulle aldrig sticka nål i mej, ger mej ångest att se dessa fuskare. Inte för att jag bryr mej om fuskarna, utan av den anledningen att dom blir förebilder för mina & andras barn.

Vilka förebilder har du i dagsläget inom just träningsområdet som du ser upp till ?

buckla
2014-07-05, 14:53
Vilka förebilder har du i dagsläget inom just träningsområdet som du ser upp till ?

Jag har inga förebilder, Arnold stod på topp när jag var ung även han en fuskare.

Anders The Peak
2014-07-05, 15:00
Det finns en hel del tävlande som testas regelbundet och tävlar i sk naturliga tävlingar. Där finns det en rätt stor del duktiga byggare som gör goda resultat som kan vara goda förbilder, men självklart är det svårt att tävla mot en genetisk elit som använder de medel som finns för att toppa formen muskulärt likt en Belgian Blue etc.

buckla
2014-07-05, 15:06
Det finns en hel del tävlande som testas regelbundet och tävlar i sk naturliga tävlingar. Där finns det en rätt stor del duktiga byggare som gör goda resultat som kan vara goda förbilder, men självklart är det svårt att tävla mot en genetisk elit som använder de medel som finns för att toppa formen muskulärt likt en Belgian Blue etc.

Är en väldigt duktig på gränsen att bli bäst så är de säkert lätt att "Trilla dit" Jag tror samtidigt att en välbyggd tränad kropp väcker avund, lätt att beskylla dessa för att vara fuskare. Detta till trots att dom varit rena, tränat skött allt däromkring seriöst & med mycket kunskap i många år.

TWSS
2014-07-05, 16:53
Varför en V-stång?

Tycker det tar mindre på framför allt underarmar, och får bättre kontakt i lats. Även hört många andra som tycker det.
Men det bästa är väl att prova sig fram :)