handdator

Visa fullständig version : Extrem Psykiskstress, gäller då?

watertouch
2014-07-02, 23:51
Lider just nu av extrem psykiskstress, påverkar ju lite på det Fysiska, hjärtklappning,panikångest, osv...
Annars sover ca 4timmar per dygn...Lyckas halvsova lite på dagarna men aldrig mer än 10min... Extremt lite hunger... Orkar inte träna.

Är inne på 4de veckan... Är det nått jag bör tänka på? Har gått ner 5kilo såg jag efter en "refeed" laddning... Försöker med proteindrinkar, fiskolja, grönsaker... Annars tugga och klunka maten som finns(ingen saliv av stressen)...

Har inget emot viktminskningen!!! men sova dåligt räcker typ....
Men nått jag bör suplementera med?

Tack!!!

blaaargh
2014-07-03, 00:15
Lider just nu av extrem psykiskstress, påverkar ju lite på det Fysiska, hjärtklappning,panikångest, osv...
Annars sover ca 4timmar per dygn...Lyckas halvsova lite på dagarna men aldrig mer än 10min... Extremt lite hunger... Orkar inte träna.

Är inne på 4de veckan... Är det nått jag bör tänka på? Har gått ner 5kilo såg jag efter en "refeed" laddning... Försöker med proteindrinkar, fiskolja, grönsaker... Annars tugga och klunka maten som finns(ingen saliv av stressen)...

Har inget emot viktminskningen!!! men sova dåligt räcker typ....
Men nått jag bör suplementera med?

Tack!!!

Det låter ju allvarligt. Jag skulle nog rekommendera att du söker hjälp för dina problem.

watertouch
2014-07-03, 00:18
Det låter ju allvarligt. Jag skulle nog rekommendera att du söker hjälp för dina problem.

Har hjälp på den Pharmaceutiska delen, tar längre tid med Terapi, men med vårdgarantin har jag hjälp innom 3månader!

blaaargh
2014-07-03, 00:25
Har hjälp på den Pharmaceutiska delen, tar längre tid med Terapi, men med vårdgarantin har jag hjälp innom 3månader!

Så dom skickade hem dig med medicin, men inte terapi? Classy! Om du har medel så kan du kanske söka terapi privat under den tiden du behöver vänta i så fall. Sen är jag tveksam till att något tillskott skulle ge någon större effekt än medicinen du tar.

watertouch
2014-07-03, 02:14
Nej det är mer om det är nått jag bör komplettera med typ Magnesium, Fiskolja, zink,
Oroar mig lite för det här med "oxidativstress" jag hört man kan få...

watertouch
2014-07-03, 02:16
Så dom skickade hem dig med medicin, men inte terapi? Classy! Om du har medel så kan du kanske söka terapi privat under den tiden du behöver vänta i så fall. Sen är jag tveksam till att något tillskott skulle ge någon större effekt än medicinen du tar.

Mmm jo, är dock lite tveksam till terapi endå...Känns lite skumt men har ju visat sig hjälpa många.

Gober
2014-07-03, 05:31
Är det påverkan på din träning/muskelmassa du oroar dig för? Det är ditt minsta problem, jag tycker att du genast ska ta kontakt med vården igen för att få hjälp. Kosttillskott kommer inte göra mycket skillnad på det tillstånd du beskriver. Prata med din läkare igen och lycka till.

tlk
2014-07-03, 05:46
Det här med att du inte har någon saliv är allvarligt. gå genast till apoteket och köp något som ökar saliveringen.

watertouch
2014-07-03, 06:33
Minskad saliv och hungern är ju pga stressen Men aa jag har saluvin och flourtabs. Muskelmassan bryr jag mig i dagsläget inte om, Men kul med lite fett minskning, men med utebliven ork/träning så är dem nog nästa på tur... Speciellt nu efter några veckor...

Morrris
2014-07-03, 06:38
Oxidativ stress är inget du behöver oroa dig för. Frågan är om du vill ha den här tråden i allmänt för att prata ut lite? Det kan vara skönt i väntan på professionell hjälp.

Ajemän
2014-07-03, 06:49
Privatklinik är inget alternativ?

caro
2014-07-03, 07:06
Ursäkta att jag säger detta i det här läget ... men jag tänker nog bara att just försöka orka träna (om du ändå orkar tänka på kosttillskott) kanske vore det mest effektiva, om du nu gärna ser fettförbränning? Konditionsträning. Ut och springa, det är enkelt, kan man göra hemifrån liksom.

watertouch
2014-07-03, 07:49
Oxidativ stress är inget du behöver oroa dig för. Frågan är om du vill ha den här tråden i allmänt för att prata ut lite? Det kan vara skönt i väntan på professionell hjälp.

Nej det är inget för mig, är mer om jag bör tänka på att äta nått extra, lr supplementera. Tack endå

watertouch
2014-07-03, 07:51
Privatklinik är inget alternativ?

Troligen inte med nya delade journal/medicin listan. Så skulle tappa förtroende och tillit hos min andra läkare.

watertouch
2014-07-03, 07:55
Ursäkta att jag säger detta i det här läget ... men jag tänker nog bara att just försöka orka träna (om du ändå orkar tänka på kosttillskott) kanske vore det mest effektiva, om du nu gärna ser fettförbränning? Konditionsträning. Ut och springa, det är enkelt, kan man göra hemifrån liksom.

Har tänkt tanken men vet inte om skulle göra att jag "går in i väggen" fortare.

Mackie Messer
2014-07-03, 09:55
Har tänkt tanken men vet inte om skulle göra att jag "går in i väggen" fortare.

Nej, träning är bra för välmåendet, det påpekas inom psykiatrin ofta,
(med undantag för slutenvården där det kan vara svårt att få permission för träning, särskilt om man LPT-vårdas på en rättspsykiatrisk regionklinik)

Tränar du så tänker man på något annat ett tag och man glömmer problemen för att tag, det funkar för mig dagligen. Sen får du ju träna på ett sätt så det känns bra och inte utbrännande och dränerande. Men riv av ett bra gympass så mår du bättre och sover förhoppningsvis bättre.

Och ta hand om dig nu, krya på dig och lycka till!

Mackie Messer
2014-07-03, 10:38
....

watertouch
2014-07-03, 11:54
Tnx får göra några set armhävningar går ju snabbt och tar lite överallt.

Tolkia
2014-07-03, 21:56
Är det nått jag bör tänka på?
Ja, de enkla sakerna.

Ät "bra", d.v.s bra som i vad din hemkunskapslärare skulle kalla bra och inte som i vad random Kolozzeumdude skulle föreslå för att "optimera". Rensa bort lite kosttillskott om du har många av den typen som är baserade på återloppskokad exotiska växter och har roliga namn. Drick ordentligt. Om det är svårt att äta; distrahera dig medan du äter (t.ex. läsa tidningen) och låt det ta tid.

Försök sova (duh). Om du inte kan sova, försök ligga i sängen på natten och vila. Dra ned rullgardinen, lyssna på lugn musik. Sitt inte uppe framför datorn och varva upp (omedvetet).

Ta dig ut, utomhus. Promenera, om du inte har någon skada som hindrar dig. Några timmar ute i luften brukar göra att både aptiten och sömnen blir lite bättre.

Gör något som tar hjärnkapacitet i anspråk som du annars inte använder. Lägg ett komplicerat pussel, lös Rubiks kub, lös korsord/sudoku. (Behandla din hjärna som du skulle behandla en överstressad men understimulerad hund, typ.)

Jag vet att det låter larvigt. Och det gör dig inte bra, men det gör tillvaron lite mindre obra.

watertouch
2014-07-03, 22:06
Tnx Tolkia, hjärnan är lite "mosig" just nu så där finns inte mycket kapacitet, Promenader kan jag dock genomföra utan att min ångestdämpande medicin säger ifrån(den påverkar hjärtfrekvensen).

Scratch89
2014-07-05, 16:24
Tnx Tolkia, hjärnan är lite "mosig" just nu så där finns inte mycket kapacitet, Promenader kan jag dock genomföra utan att min ångestdämpande medicin säger ifrån(den påverkar hjärtfrekvensen).

Fast den är ju mosig för att den skjuter vilt på allt runt omkring dig och du går på högvarv av normala, dagliga impulser. Du borde lära dig att fokusera på lättare uppgifter, t.ex korsord, läsa en bok... eller vad som helst som kräver en del uppmärksamhet (men som inte är utmattande).

agazza
2014-07-11, 01:17
Hantera påverkan. Vad beror det på? Manipulera omgivningen

tl:dr

Sent from my lumia 928 using Tapatalk