handdator

Visa fullständig version : Ont utsida fot


StarkaUlf
2014-07-02, 22:16
Ahoj hoj.

Har sedan flera veckor (6-8 veckor) tillbaka haft en skarp smärta i utsidan av min fot. Den uppkommer vid minsta lilla belastning, även vid vanlig gång. Det smärtar när jag trycker med mina fingrar på benbiten som sticker ut. Det gör ej ont på dom mjukare delarna runt omkring.

Trots att jag har vilat från löpträning i 4 veckor så består smärtan, den har alltså ej blivit mindre utan den är fortfarande likadan.

Det röda på denna bild visar var jag har ont (lånad bild)

http://dl.dropboxusercontent.com/u/103132/fot.png

Jag har läst runt lite (som man kanske inte borde göra, då har man ju canser ^_^) och många verkar tro att detta beror på en stressfraktur eller en vanlig fraktur.

Kan för övrigt säga att jag innan denna smärtan sprang mitt första maraton. Ett tag (1-2 veckor) efter så uppkom smärtan.

Är det någon med liknande erfarenhet eller som har en aning om vad det kan vara?

StarkaUlf
2014-07-03, 21:24
Kan även tillägga att jag är van att löpa, har löptränat och spelat diverse idrotter sedan jag var liten och aldrig haft ett längre uppehåll.

Märkt nu att det är vid avstamp/när jag trycker ifrån samt om jag gör tåhävningar som smärtan är som värst. Då i toppläget av tåhävningen.

Bör man kontakta en vanlig läkare för kontroll, som sedan får skicka mig vidare vid behov?

Tolkia
2014-07-03, 22:00
Det låter ju rätt mycket som en stressfraktur, eller möjligen en mindre traumatisk fraktur om du har fått någon typ av supinationsvåld mot foten (t.ex. trampat snett, halkat ned från ett trappsteg/en trottoar). Gå till doktorn. I mellantiden, använd skor med hård sula och avlasta, d.v.s. gå inte på foten.

Sheogorath
2014-07-04, 06:03
Det låter ju rätt mycket som en stressfraktur, eller möjligen en mindre traumatisk fraktur om du har fått någon typ av supinationsvåld mot foten (t.ex. trampat snett, halkat ned från ett trappsteg/en trottoar). Gå till doktorn. I mellantiden, använd skor med hård sula och avlasta, d.v.s. gå inte på foten.

Håller med Tolkia.

Donkey Kong
2014-07-04, 11:53
Bra svar där frän tolkia. Slänger in en femöres:
Kanske en liten fraktur (hårfraktur eller bara delvis fraktur), bruten tå tar 3-4 månader. Men detta benet är lite större så förhoppningsvis kortare tid. Eller så en slemsäcksimflamation runt samma tid? Känner du nån "knöl" där på benet, det blir med tiden lite tjockare där skadan är om det är brutet.

StarkaUlf
2014-07-04, 13:21
Det låter ju rätt mycket som en stressfraktur, eller möjligen en mindre traumatisk fraktur om du har fått någon typ av supinationsvåld mot foten (t.ex. trampat snett, halkat ned från ett trappsteg/en trottoar). Gå till doktorn. I mellantiden, använd skor med hård sula och avlasta, d.v.s. gå inte på foten.

Håller med Tolkia.

Okej, tack så hemskt mycket för hjälpen. Ska ta kontakt med en doktor så fort som möjligt.

Bra svar där frän tolkia. Slänger in en femöres:
Kanske en liten fraktur (hårfraktur eller bara delvis fraktur), bruten tå tar 3-4 månader. Men detta benet är lite större så förhoppningsvis kortare tid. Eller så en slemsäcksimflamation runt samma tid? Känner du nån "knöl" där på benet, det blir med tiden lite tjockare där skadan är om det är brutet.

Det känns aningen annorlunda jämfört med andra foten, men ingen jättestor skillnad. Men det känns som en mindre knöl som man nästan kan trycka in lite och åt sidorna.

Ska ta kontakt med en doktor så snabbt som möjligt, så får vi se vad dom säger. Tyvärr känns det som att man kommer att få avstå ännu mer av träningen, men det är bara att gilla läget..

StarkaUlf
2014-07-17, 13:57
Uppdatering.

Var precis på röntgen och en benbit såg väldigt misstänksam ut, tyckte dom två som arbetade. Ska få återkomma på en datortomografi imorgon, så då vet man kanske lite mer.

StarkaUlf
2014-09-07, 13:14
Lite uppdatering kanske.

Läkaren såg en 15mm förkalkning runt området samt något mer (vet ej vart jag lagt utlåtandet i denna stund). Fick remiss till ortoped. Har inte fått någon tid genom landstinget än, så tog saken i egna händer och far till en privat ortoped imorgon. Han har fått tillgång till mina röntgenbilder + utlåtande.

Blev tillsagd att vila och att det får bra att utföra saker som ej smärtar mycket. Har vilat 9 veckor nu, tyvärr är det minst lika dåligt, om ej sämre. Promenera smärtar hela tiden och ibland oerhört mycket.

Ska bli intressant att höra vad dom kan hjälpa mig med.

StarkaUlf
2014-09-08, 11:43
Ortopeden behövde inte titta länge på röntgenbilderna och känna på foten för att med stor säkerhet konstatera att stressfrakturen ligger 1 cm längre fram än den förkalkning som lasarettet påpekat ( och att dom inte sett något mer ).

Benet har där expanderat/förtjockats med nästan dubbel storlek, så att det är nästan lika stort som det största benet, då det egentligen är det minsta benet. Vilket syntes väldigt tydligt när han visade mig på bilderna.

En remiss för magnetröntgen skulle skickas, för att med säkerhet fastställa vart vätska har samlats så att dom på så sätt kan bestämma vad som bör göras och vars.

Använda hård sula och försöka belasta som lite som möjligt under tiden. Blir det inte bättre till nästa besök (efter magnetröntgen), så åker jag nog på att gipsa foten.

I absolut värsta fall så måste det opereras, men det ska inte behövas trodde han. Det är väldigt ovanligt.

fitforfight
2014-12-12, 21:41
Hur har det gått?

Har själv råkat ut får något likn. Har haft ont i vänster fot i över snart ett år, ja fy jag borde ha reagerat tidigare. Men det har ändå inte varit sååå farlig (min ursäkt), det är först nu de senaste månaderna som smärtan eskalerat. Sitter på det området din bild visar, men känner även smärta under yttre fotknölen och över lilltån konstigt nog.

Har varit hos företagsläkaren, som kände men vid tryck så smärtar det inte speciellt mycket. Så han misstänkte inte stressfraktur, men valde ändå att skicka remiss till slätröntgen, som jag var på igår. Svaret lär dock dröja då svaret går med post då det är till företagets läkare.

Smärtan är mer eller mindre hela tiden närvarande, men i olika grader. Blir värre vid mycket gång (vilket ingår i mitt jobb), vissa dagar kan jag knappt gå och andra går lite bättre. Och det man läst om stressfrakturer så borde smärtan vara konstant iaf under gång. Kan smärta även lite när jag vilar foten, speciellt om jag gått mycket under dagen. Om jag går mycket så kan även området börja hetta. Kan även göra lite ont om jag vilar utsidan av foten mot något.

När detta började så har jag för mig att jag även fick ett blåmärke ungefär där bilden visar, kanske lite närmare fotknölen och lite högre upp.

Jag hoppas verkligen att det inte är en stressfraktur eller Jones fraktur då dessa är svårläkta i detta område (från det jag har läst iaf). Men kanske överansträngning?

Har även fått specialgjutna fotsulor som jag gått med i ca 2 veckor nu, men utan större skillnad. Eller jo fick djävluskt ont det första timmarna med nya sulorna, men smärtan gick upp efter hälsenan, men sen försvann det och inget nytt har märkts. För tidigt att döma ut dem dock, men det jag vet är att jag supinerar en del med vänster fot, jag har även höga fotvalv. Sulorna som jag dock fått ska dämpa detta. Men läste att höga fotvalv kan bidra till Jones frakturer :(

Nåja blev nyfiken på om du har blivit klokare?

StarkaUlf
2014-12-13, 10:00
Hur har det gått?

Har själv råkat ut får något likn. Har haft ont i vänster fot i över snart ett år, ja fy jag borde ha reagerat tidigare. Men det har ändå inte varit sååå farlig (min ursäkt), det är först nu de senaste månaderna som smärtan eskalerat. Sitter på det området din bild visar, men känner även smärta under yttre fotknölen och över lilltån konstigt nog.

Har varit hos företagsläkaren, som kände men vid tryck så smärtar det inte speciellt mycket. Så han misstänkte inte stressfraktur, men valde ändå att skicka remiss till slätröntgen, som jag var på igår. Svaret lär dock dröja då svaret går med post då det är till företagets läkare.

Smärtan är mer eller mindre hela tiden närvarande, men i olika grader. Blir värre vid mycket gång (vilket ingår i mitt jobb), vissa dagar kan jag knappt gå och andra går lite bättre. Och det man läst om stressfrakturer så borde smärtan vara konstant iaf under gång. Kan smärta även lite när jag vilar foten, speciellt om jag gått mycket under dagen. Om jag går mycket så kan även området börja hetta. Kan även göra lite ont om jag vilar utsidan av foten mot något.

När detta började så har jag för mig att jag även fick ett blåmärke ungefär där bilden visar, kanske lite närmare fotknölen och lite högre upp.

Jag hoppas verkligen att det inte är en stressfraktur eller Jones fraktur då dessa är svårläkta i detta område (från det jag har läst iaf). Men kanske överansträngning?

Har även fått specialgjutna fotsulor som jag gått med i ca 2 veckor nu, men utan större skillnad. Eller jo fick djävluskt ont det första timmarna med nya sulorna, men smärtan gick upp efter hälsenan, men sen försvann det och inget nytt har märkts. För tidigt att döma ut dem dock, men det jag vet är att jag supinerar en del med vänster fot, jag har även höga fotvalv. Sulorna som jag dock fått ska dämpa detta. Men läste att höga fotvalv kan bidra till Jones frakturer :(

Nåja blev nyfiken på om du har blivit klokare?

Tjenare :)

Ajdå, det låter inget roligt alls :/ jag hoppas att du får svar från röntgenbilderna fort, det låter som en stressfraktur i mina öron.

Jag har äntligen blivit kvitt skadan (verkar det som). Jag hoppade på kryckor i 6 veckor och förra tisdagen var sista dagen. Sedan dess har jag promenerat lite samt hunnit jogga lite lätt 2 gånger (förra fredagen + igår). Som det känns just nu så har det äntligen försvunnit.

Nu måste jag bara vänja foten med belastningen sakta men säkert. Det är verkligen inget jag vill dra upp igen.

Fick även ett tips att använda skor med hård sula om jag nu var tvungen att gå lite, vilket fungerade bra. Men då haltade jag fram och gick på så sätt att jag inte belastade den delen av foten. Men till 95% så använde jag kryckorna och verkar som sagt vara kvitt besvären (för tidigt att säga än tycker jag, men har inte haft någon smärta när jag gått/joggat hittills).

fitforfight
2014-12-13, 14:04
Vad skönt att du verkar ha kommit förbi skadan :) Men det finns ju alltid en risk för att man drar upp skadan igen, som du skrev. Så jag hoppas du slipper det.

Du fick kryckor, men du behövde inte gipsas? Eller fick du något stöd över foten under denna tid? Är lite orolig över att detta kanske även blir aktuellt för mig, vilket inte går hand i hand med mitt jobb. Men jag har en ganska snäll chef så kanske man får anpassa sina arbetsuppgifter om detta blir aktuellt :) Kommer mest troligast bli ordinerad vila av foten oberoende diagnos, misstänker jag.

Jag misstänker att foten blev överbelastad när jag sprang ganska mycket förra året, men att det inte blev en fraktur då. Men då jag gnagde på med skadan i hopp om att det skulle gå över sig själv om jag drog ner på löpningen, vilket jag gjorde men skadan blev inte bättre, utan senaste månadernas spring på jobbet gjorde skadan värre och i värsta fall har det blivit en stressfraktur.

Intressant att läsa andras erfarenheter iaf :)

StarkaUlf
2014-12-13, 16:44
Jag hade turen att vi hade ett par kryckor hemma, så innan jag fick komma till ortopeden igen efter magnetröntgen, så hade jag testat att använda dom 2 veckor själv innan jag for dit. Och eftersom jag redan då märkte en skillnad, så tyckte han att jag skulle gå 4 veckor till, eftersom 6 veckor är den tid man får gå med gips+kryckor i vanliga fall.

Jag fick själv välja om jag ville få foten gipsad, men jag tyckte inte att det behövdes eftersom det redan hade blivit lite bättre. Hade däremot inte det hjälpt, så hade jag fått operera foten. Mitt ben var alltså helt av när det var som värst, tydligen. Men i 95% av fallen så opererar man inte, utan det brukar gå över av sig självt.

Så jag rekommenderar då kryckor om du har, testa 2 veckor först och se hur det känns sen :)

fitforfight
2014-12-14, 10:22
Jag vet inte riktigt vad jag ska gissa på själv, vissa dagar så är jag säker på att det är en stressfraktur, andra dagar är foten bättre och det känns väldigt tveksamt. Nå det kan ju ha varit en stressfraktur som sen läkt, men ytterligare påfrestning kanske drar upp den frakturen igen, mer eller mindre.
Det är först de senaste månaderna som jag ens funderat på stressfraktur, tidigare var jag inne på överansträngning. Men när foten bara blev sämre så började jag forska och sökte sjukgymnast/läkare.

Ibland känner jag något över området där bla Jones frakturer sätter sig, det gör inte ont men det är som en "skarp" linje just där som "känns", jätte svårt att beskriva. Men jag förstår inte varför ovansidan på lilltån ska göra ont om det är en stressfraktur längre upp. Nåja man kan ju bara spekulera fram tills läkaren hör av sig;)

Har tyvärr inga kryckor på lager så jag får avvakta tills läkaren säger sitt :)