handdator

Visa fullständig version : Går det att missbruka proteinpulver?


alltidoavsett
2014-07-02, 17:43
Tjena,

Precis som rubriken säger så undrar jag ifall det går att missbruka vanligt vassleprotein-pulver? Med det menar jag får man samma resultat om man i princip bygger sitt proteinintag på vassle!

Anledningen till att jag frågar är att för mig är det väldigt enkelt att få i mig mina macros rätt då, nu när jag är ensam hemma 5 veckor och sällan lagar egen mat! Säg att jag skulle lägga in 4-5 portioner utspritt under dagen.

Tacksam för svar,

Alsor
2014-07-02, 17:46
Inte egentligen. Vassleprotein kommer från mat. Du kanske missar vitaminer och mineraler som du skulle få från kött osv, men det är inte "farligt" på något sätt. Mest troligen inte optimalt dock.

alltidoavsett
2014-07-02, 17:56
Okej, alltså inte farligt men inte optimalt! Men att inte vara optimal kan man leva med några veckor hehe! Är det bevisat att man inte kan ta upp mer än 30 gram protein av vassle åt gången? Isåfall hur länge emellan portionerna bör man vänta för att göra de så "opti" slm möjligt?

Beemel
2014-07-02, 18:01
Okej, alltså inte farligt men inte optimalt! Men att inte vara optimal kan man leva med några veckor hehe! Är det bevisat att man inte kan ta upp mer än 30 gram protein av vassle åt gången? Isåfall hur länge emellan portionerna bör man vänta för att göra de så "opti" slm möjligt?

Har för mig att man "kan ta upp" hur mycket som helst (typ..) men att det inte stimulerar MPS bättre över en viss mängd.

Fogel
2014-07-02, 18:26
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=207153

R Scarpa27
2014-07-02, 20:20
Tjena,

Precis som rubriken säger så undrar jag ifall det går att missbruka vanligt vassleprotein-pulver? Med det menar jag får man samma resultat om man i princip bygger sitt proteinintag på vassle!

Anledningen till att jag frågar är att för mig är det väldigt enkelt att få i mig mina macros rätt då, nu när jag är ensam hemma 5 veckor och sällan lagar egen mat! Säg att jag skulle lägga in 4-5 portioner utspritt under dagen.

Tacksam för svar,

ta lärdom och börja laga mat under dessa veckor ist.

allt kan bli missbruk.
går ju även missbruka vatten :D