handdator

Visa fullständig version : Den perfekta Surdegen!?


Zimply
2014-07-02, 15:22
Tjena,

har kollat runt lite på forumet och på nätet i allmänhet och hittar mängder med varianter på Surdeg. Söker era bästa recept och hur ni gör för att få den perfekta surdegen.

caro
2014-07-02, 18:15
Såhär gjorde jag min surdeg för sådär 1,5 år sen, http://paindemartin.blogspot.se/2010/12/lilla-surdegsskolan-borjar-nu.html

Den lever och frodas i kylskåpet. Den måste matas ibland, annars blir den arg och kryper ur burken som svartmögel i kylskåpet. Inte bra.

R Scarpa27
2014-07-03, 18:34
här har du en bra förklaring och guide läs allt och du blir proffs ;)
http://www.leila.se/husmorstips/kul-att-veta-om-surdeg/index1,106.htm

sedan har du en massa bröd recept på sidan.

Sverker
2014-07-03, 19:31
här har du en bra förklaring och guide läs allt och du blir proffs ;)
http://www.leila.se/husmorstips/kul-att-veta-om-surdeg/index1,106.htm

sedan har du en massa bröd recept på sidan.

Hon intresserar sig för vildjäst ? Har aldrig tänkte i de termerna. Jäst för mig bildar alkohol och inte mjölksyra. Själv använder jag mig av grovt rågmjöl för att få en bra surdeg. Grovt rågmjöl innehåller de rätta mjölksyrabakterierna.

R Scarpa27
2014-07-03, 19:47
Hon intresserar sig för vildjäst ? Har aldrig tänkte i de termerna. Jäst för mig bildar alkohol och inte mjölksyra. Själv använder jag mig av grovt rågmjöl för att få en bra surdeg. Grovt rågmjöl innehåller de rätta mjölksyrabakterierna.

finns ju massvis med metoder :)...
jag bakar till 99% bröd med extra gluten och varma ugnar :D

russin socker honung vatten :D haha.
hmmmmm, vad i helvete det ryker i skogen omg det brinner väl inte hoppas det är några som grillar drastiskt....

YTS
2014-07-05, 01:37
Få ölbryggare och vinmakare skulle få för sig att sätta en bryggning utan ordentlig desinficering av redskapen, därför gör jag så här, när jag sätter min surdeg.

Jag sätter ett bakplåtspapper på en plåt och sätter dit alla redskap som behövs, sen kör jag dem på 100 grader i ugnen i 5 minuter, under tiden kokar jag 5 dl vatten i 5 minuter.

Därefter ställer jag den rostfria bunken på vågen med ett grytunderlägg emellan och nollställer, häller på 350g kokhett vatten. Sätter i termometern och låter svalna till 45 grader, därefter rör jag ner 350g ekologiskt rågmjöl.

Sen får surdegen stå i ett skåp i 4 dygn också rör jag om en gång varje dag.

Därefter är surdegen helt klar. Så sparar du 100g av surdegen i en liten glasburk, som du kört i ugnen. Glasburken skall förvaras i kyl. Resten använder du till ditt bröd.

Nästa gång du startar en surdeg gör du likadant, med den skillnaden att du tar 300g vatten, 300g rågmjöl och sedan rör i 100g av den sparade surdegen.

Sverker
2014-07-05, 05:51
Nu är jag rejält nördig:d.

Torr värme som finns i ugnen är mycket sämre på att avdöda vildjäst och bakterier än vad hett vatten kan göra. Krävs mycket högre temperatur under mycket längre tid i ugnen.

Jag kokar själv upp vattnet och avdödar redskapen med det, innan jag tillsätter rågmjölet. En tunnväggig bunke och en bra slev kräver inte mycket energi/värme från vattnet. Risken att vattnet snabbt blir ljummet är liten.

caro
2014-07-05, 09:04
Ojojoj, här är vi petiga! :D

Glasburken som jag förvarar surdegen i gör jag rent med kokande vatten, men det är också det enda. Allt annat får duga diskmaskinsdiskat.

Jag är inte heller ett dugg noga med temperaturen på vattnet till surdegen. Ljummet ur kranen. Däremot väger jag allt, bättre precision än att mäta med volymsmått.

En enda gång har en surdegsgrund dött mögeldöden innan den var klar, när jag försökte starta den mitt i heta sommaren.