handdator

Visa fullständig version : Just another trip to wellness...


Zimply
2014-07-02, 13:38
Det vimlar av träningsdagböcker här på forumet och det blir nog lätt att drunkna i mängden. Att skriva här för att få följare är inget mål för mig. Jag ser detta mer som en reseskildring för i första hand mig själv men den kan kanske fungera som en inspiration till andra och för att få pepp, synpunkter och tips av andra.

Bakgrund:

Jag är en ganska bekväm och lat människa i grunden. Utåt vill jag gärna verka som en hurtbulle och har genom hela livet försökt med lagsporter och verka som en sportnörd. Före och under puberteten har jag ju lyckats ganska bra med det och har alltid kunnat äta hur mycket skit jag vill och legat på soffan och kollat på film. Har aldrig lagt på mig ett kilo...
Efter puberteten blev det inte lika lätt. Jag har hela tiden utåt försökt att framstå som någon annan än jag är. Sportintresserad har jag alltid varit, men sport är alltid bäst på tv.. Det bästa som kunnat hänt mig var ju att Dressman startade XL-butikerna, då jag kunde köpa ok kläder i stora storlekar.
Nu går det inte riktigt att dölja längre. Jag har nog hela vuxenlivet levt lite i förnekelse. Jag har haft en lite positivare självbild än verkligheten. Nu låter det som att jag är jättegammal och jätte överviktig men faktum är att jag är 37år och väger 128kg. Enligt BMI lider jag av fetma men det är fortfarande hanterbart och vändningsbart.

Vägen till förändringsbeslutet:

Här kommer jag att vara helt ärlig...

Under de senaste åren har jag börjat må ganska fysiskt dåligt. Det har visat sig genom att magfunktionerna inte fungerar som de ska med sura uppstötningar och ständiga halsbränna. Knä och ryggproblem kommer och går och sömnen har blivit lidande pga otroliga snarkningar och sömnapné. Har gjort läkarundersökning av sömnapné och de säger att den är av social karaktär, dvs beror på hur jag lever mitt liv.
Jag har också rent tekniska problem med att tex klippa tånaglarna, knyta skorna och ta på mig strumpor.

Vid en hälsoundersökning via arbetet i April iår fick jag mig en tankeställare. Läkarundersökningen ledde vidare till en remiss till ultraljud. Det visade en förfettning på lever och galla. Där och då bestämde jag att dt måste bli en ändring i levnadssättet.
Jag fick av läkaren som gjorde hälsoundersökningen, hjälp att kontakta en dietist och en sjukgymnast som är experter på övervikt. Där fick jag delta i en gruppkurs i att vända på livssituationen. Det var lite som att gå en beroendekurs. Där fick vi välja ett datum längre fram i framtiden där vi skulle börja vår livsförändring allt för att ställa in hjärnan för förändringen. Jag valde 1 Juli.... Där är vi nu.
Jag har igår, den 1 Juli skaffat en gymkort och haft en träff med en pt som hjälpt mig med ett träningsprogram som jag ska använda i 8 veckor till att börja med och sen träffas vi igen för en utvärdering och för att eventuellt förändra eller utöka programmet.

Träningsprogrammet:

Programmet är ett 3-dagarsprogram..

Dag 1

Benböj 3*5
Marklyft 3*5
Latsdrag 4*max
Hantelrodd 4*8
Benlyft 4*8

Dag 2

Marklyft 3*8
Utfall 3*15/ben
Hantelpr 3*15
Tricepspr 3*15
Knäindrag 3*15

Dag 3

Step up 3*12/ben
Marklyft 3*8
Axelpr 3*15
Axellyt sid. 3*15
Crunch, boll 3*max

Vad tror ni om det här? Det här är för att komma igång och aktivera musklerna enligt PT.

Ska publicera bilder och mått senare...

Zimply
2014-07-02, 19:34
Första passet avklarat. När kommer det där sköna som alla pratar om? Det här var ju ett rent helvete.