handdator

Visa fullständig version : Har aldrig fattat det där med att marklyft skulle vara så jobbigt för nervsystemet


Diomedea exulans
2014-07-02, 13:01
Lite här och var kan man läsa att marklyft tröttar ut kroppen och nervsystemet mer än alla andra övningar, och att man därmed bör träna övningen med väldigt låg volym. I StrongLifts körs 15 set böj men bara 1,5 set mark per vecka. Och jag läste om någon rysk träningsmetod som rekommenderade att styrkelyftare maxade i knäböj 25 gånger om dagen men bara i marklyft var sjunde jul, eller hur det nu var.

För det första förstår jag inte det här på ett intellektuellt plan. Varför skulle marklyft vara så mycket hemskare än andra övningar - speciellt än knäböj, som ju för fan nästan aktiverar exakt samma muskler?

För det andra så har jag i praktiken inte märkt att marklyft kräver längre återhämtning än andra övningar.

Är det möjligen så att den här regeln bara gäller om man börjat komma upp i manliga vikter? Jag är rätt klen i både mark och böj.

bubbe
2014-07-02, 13:05
För många är det svårare att ta ut sig helt i knäböj både vad gäller maxvikter och volym eftersom du har en självbevarelsedrift. I marklyft går det väldigt lätt att maxa fullt ut både vad gäller maxvikt (plus gärna lite mer än så med krokrygg osv) och volym. Men skulle nog i stort sett hålla med dig om att en rejäl omgång knäböj tar ganska hårt på kroppen på samma sätt som marklyft. Rent tekniskt tycker inte jag själv att marklyft behöver tränas lika ofta då det är lättare att hålla uppe vikterna i marklyft utan vidare träning jmf med knäböjen som behöver tränas ofta för att hålla teknik och känsla uppe.

Gober
2014-07-02, 13:37
Både böj och mark lär ju ta hårt om du kommer upp i riktiga vikter. Att dra 100kg i mark får väl tex knappast anses som särskilt ansträngande. Men när en människokropp ska dra upp enorma vikter så är det ju en annan sak. Så nog är det relaterat till hur mycket vikt det är på stången?

Apdjur
2014-07-02, 13:42
Lite här och var kan man läsa att marklyft tröttar ut kroppen och nervsystemet mer än alla andra övningar, och att man därmed bör träna övningen med väldigt låg volym. I StrongLifts körs 15 set böj men bara 1,5 set mark per vecka. Och jag läste om någon rysk träningsmetod som rekommenderade att styrkelyftare maxade i knäböj 25 gånger om dagen men bara i marklyft var sjunde jul, eller hur det nu var.

För det första förstår jag inte det här på ett intellektuellt plan. Varför skulle marklyft vara så mycket hemskare än andra övningar - speciellt än knäböj, som ju för fan nästan aktiverar exakt samma muskler?

För det andra så har jag i praktiken inte märkt att marklyft kräver längre återhämtning än andra övningar.

Är det möjligen så att den här regeln bara gäller om man börjat komma upp i manliga vikter? Jag är rätt klen i både mark och böj.

Jag tycker marklyft är tekniskt svårare än knäböj, och därmed jobbigare. Men annars är det väl för att man (teoretiskt) flyttar bra mycket mer vikt i ett marklyft, säger sig självt att du då involverar mer av kroppen.

Lite OT men:
Jag tycker för övrigt att det är en stor svaghet i Strongliftsprogrammet att de kör så fruktat lite volym marklyft, många har problem med en säker teknik i marklyft och skulle i början behöva nöta den bra mycket mer än 1-2 set (!) i veckan. Fast på låg vikt och utan hetsen att höja varje gång. Antingen det eller skippa marklyften helt i det programmet. Talar mest från egen erfarenhet då jag märkt att köra teknikträning i marklyft 3 ggr i veckan (låg vikt) har gjort under för min från början usla teknik.

bertbert
2014-07-02, 13:46
Ren praktiskt är det stor skillnad. Kör 5x5 på nästan maxtunga vikter och du kan fortfarande köra böj igen några dagar senare. 5x5 i mark på motsvarande belastning gräver i praktiken mycket djupare i återhämtningsdiket. Mark "kostar" mer.

Agitator
2014-07-02, 13:48
Själv kör jag marklyft tungt 2 gånger veckan, alltid 10 kg ifrån mitt PB typ varje pass. Först 4 arbetsset på 85% sedan tyngre bonusset 90 procent, för att sedan slänga på 95%.

Ibland när man reppar loss lite, typ 6-7 reppare på arbetsvikt så kan jag känna mig lite svullen i ländryggen någon dag och även ibland dagen jag ska marka igen. Men påt igen bara.

filmjölk
2014-07-02, 13:50
Jag blir långt mer sliten av böj, trots att vikten är lägre och rörelserna är ganska lika.

Dezen
2014-07-02, 13:55
Jag har upplevt det som en ganska mental grej, dvs kör jag nära mitt max så tror jag att det ska vara tungt och då blir det tungt och då känns det både i kropp och sinne i flera dagar. Kör jag istället på samma vikt och inte reflekterar över att det ska vara tungt så känns det inte lika påfrestande heller.

#broscience

Diomedea exulans
2014-07-02, 14:08
Lite OT men:
Jag tycker för övrigt att det är en stor svaghet i Strongliftsprogrammet att de kör så fruktat lite volym marklyft, många har problem med en säker teknik i marklyft och skulle i början behöva nöta den bra mycket mer än 1-2 set (!) i veckan. Fast på låg vikt och utan hetsen att höja varje gång. Antingen det eller skippa marklyften helt i det programmet. Talar mest från egen erfarenhet då jag märkt att köra teknikträning i marklyft 3 ggr i veckan (låg vikt) har gjort under för min från början usla teknik.

+1, speciellt med tanke på att det är meningen att man ska höja 5 jäkla kilo varje pass. Vem ökar i arbetsvikter så snabbt?

PureWhey
2014-07-02, 14:21
Ren praktiskt är det stor skillnad. Kör 5x5 på nästan maxtunga vikter och du kan fortfarande köra böj igen några dagar senare. 5x5 i mark på motsvarande belastning gräver i praktiken mycket djupare i återhämtningsdiket. Mark "kostar" mer.

Håller med, kan vara helt död efter ett riktigt grisigt mark-pass.

bertbert
2014-07-02, 14:22
Själv kör jag marklyft tungt 2 gånger veckan, alltid 10 kg ifrån mitt PB typ varje pass. Först 4 arbetsset på 85% sedan tyngre bonusset 90 procent, för att sedan slänga på 95%.

Vad har du för max och hur många reps kör du?

Det hade slitit för mycket på undertecknad. Är iofs ingen ungdom längre. Mitt nakenmax ligger väl runt 250 kg så att köra 4x5 på 212,5 kg, höja till 225 och sedan upp på 237,5 kg - två gånger i veckan!?!?! Finns inte på kartan.

Ibland när man reppar loss lite, typ 6-7 reppare på arbetsvikt så kan jag känna mig lite svullen i ländryggen någon dag och även ibland dagen jag ska marka igen. Men påt igen bara.

Om jag håller mig på ett toppset så känns det ok. Eftersom jag ofta kör 5/3/1 med mark någon dag i veckan flippar jag i allmänhet ut på ett set. Dock lämnar jag gärna 1-2 repetitioner i tanken.

bertbert
2014-07-02, 14:23
+1, speciellt med tanke på att det är meningen att man ska höja 5 jäkla kilo varje pass. Vem ökar i arbetsvikter så snabbt?

Ingen utom totala nybörjare!

(Dunsandet ni hör är när jag sparkar på den döda hästen! :d )

rolf
2014-07-02, 14:32
Jag har fått uppfattningen att många går upp på nära-max eller maximala vikter/ansträngning (dvs @10) varje gång de kör mark, och därför tar det länge att återhämta sig för att kunna göra samma (nära)maxprestation igen. Och där skapar vi en cirkel; självklart "kan" man inte köra mark speciellt frekvent om man ska ha ihjäl sig varje gång. Jag inbillar mig att jag inte ser lätta, frekventa markpass i samma utsträckning som lätta böjpass, t.ex. Och jag ser inte folk grisa 3@10 med näsblod och explosivt sprutbajs i böjen en gång i veckan heller, lika ofta som det händer i marklyft. Min poäng är att det kanske har lika mycket med tillämpningen av lyftet i träningen att göra, som med lyftet i sig? Det går ju bevisligen utmärkt att programmera in frekvent mark på hyfsade vikter om man vet vad man gör. Hurrils adepter gör ju det, t.ex.

Värt att tillägga att jag baserar mina observationer på hobbylyftare på random gym som verkar träna på känsla eller har gjort sitt eget rygg&biceps-program nu.

Agitator
2014-07-02, 14:38
Vad har du för max och hur många reps kör du?

Det hade slitit för mycket på undertecknad. Är iofs ingen ungdom längre. Mitt nakenmax ligger väl runt 250 kg så att köra 4x5 på 212,5 kg, höja till 225 och sedan upp på 237,5 kg - två gånger i veckan!?!?! Finns inte på kartan.



Om jag håller mig på ett toppset så känns det ok. Eftersom jag ofta kör 5/3/1 med mark någon dag i veckan flippar jag i allmänhet ut på ett set. Dock lämnar jag gärna 1-2 repetitioner i tanken.


Jag är inge vidare stark i mark, men så försöker jag hålla mig under 80 kg på 178, så är uppe på 200 nu. Sakta men säkert läggs det på något kg om året medans jag håller vikten hyfsat.

Men mitt max är något jag kan i princip dra 1-2 ggr månanden. Kör alltid tungt och lågreps i allt. Mitt ryggpass med ben tar ca 4h.

rememberence
2014-07-02, 14:43
Knäböj går att utföra på lite olika sätt, en OL-böj är bra mycket mindre jobbigt än SL-böj t.ex

bertbert
2014-07-02, 14:50
Jag har fått uppfattningen att många går upp på nära-max eller maximala vikter/ansträngning (dvs @10) varje gång de kör mark, och därför tar det länge att återhämta sig för att kunna göra samma (nära)maxprestation igen. Och där skapar vi en cirkel; självklart "kan" man inte köra mark speciellt frekvent om man ska ha ihjäl sig varje gång. Jag inbillar mig att jag inte ser lätta, frekventa markpass i samma utsträckning som lätta böjpass, t.ex. Och jag ser inte folk grisa 3@10 med näsblod och explosivt sprutbajs i böjen en gång i veckan heller, lika ofta som det händer i marklyft. Min poäng är att det kanske har lika mycket med tillämpningen av lyftet i träningen att göra, som med lyftet i sig? Det går ju bevisligen utmärkt att programmera in frekvent mark på hyfsade vikter om man vet vad man gör. Hurrils adepter gör ju det, t.ex.

Värt att tillägga att jag baserar mina observationer på hobbylyftare på random gym som verkar träna på känsla eller har gjort sitt eget rygg&biceps-program nu.

Fast när jag säger att mark kostar mer menar jag att t ex 5x5@8 kostar mer i mark än i böj. Givetvis kan man köra mark ofta. Däremot är det min erfarenhet att samma relativa intensitet svider mer i mark än i böj. Jag tror en del av förklaringen kan vara att man startar i botten i mark med en död vikt medan man i böj kan utnyttja pre-stretch eftersom man startar i bottenläget.

Jämför att köra rackbänk (alltså död start från rack i botten) med vanlig bänk med stopp t ex... förstnämnda sliter mer.

sungun
2014-07-02, 16:32
Mark kräver en insats av många fler muskler som jobbar för att skuldrorna ska hållas ihop å för att inte axeln ska dras ur led. Muskler som kan vila när stången placeras på skuldrorna.

Ajemän
2014-07-02, 16:51
Marklyft ställer högre krav på fler muskler (man använder mer vikt). Fler muskler aktiveras till en högre grad än i böj.
Fler motoriska enheter måste jobba, fler nervsignaler måste skickas, nervsystemet blir trött, hela kroppen blir trött...

Starvation
2014-07-02, 17:02
Det är antagligen så att många kör högre vikter i marken. Men marken är ju inte lika fokuserad på en del av kroppen som böj är. Du håller ju faktiskt i hela vikten i marken och låter den inte "vila" på ryggen som i böj.

#broscience

bertbert
2014-07-02, 17:16
Mark kräver en insats av många fler muskler som jobbar för att skuldrorna ska hållas ihop å för att inte axeln ska dras ur led. Muskler som kan vila när stången placeras på skuldrorna.

Skuldergördeln vilar INTE om du har någon som helst koll på din knäböjsteknik!

rolf
2014-07-02, 17:57
Fast när jag säger att mark kostar mer menar jag att t ex 5x5@8 kostar mer i mark än i böj. Givetvis kan man köra mark ofta. Däremot är det min erfarenhet att samma relativa intensitet svider mer i mark än i böj. Jag tror en del av förklaringen kan vara att man startar i botten i mark med en död vikt medan man i böj kan utnyttja pre-stretch eftersom man startar i bottenläget.

Jämför att köra rackbänk (alltså död start från rack i botten) med vanlig bänk med stopp t ex... förstnämnda sliter mer.

Förstår absolut det du säger, och jag tror också det utgör en del av "problematiken" att man måste övervinna inertia utan stretchreflex, har stor spinal belastning och dessutom en greppkomponent som belastar nervsystemet.

bertbert
2014-07-02, 18:36
Förstår absolut det du säger, och jag tror också det utgör en del av "problematiken" att man måste övervinna inertia utan stretchreflex, har stor spinal belastning och dessutom en greppkomponent som belastar nervsystemet.

Jag håller förresten med om att jag ser fler köra skiten ur sig i mark än i böj. Men den värsta "offendern" när det gäller att köra skiten ur sig torde vara bänk :d (disco etc)

sungun
2014-07-02, 20:29
Skuldergördeln vilar INTE om du har någon som helst koll på din knäböjsteknik!

Jo jag vill påstå det. Iaf om du jämför med att hänga 200 kg i armarna.

Rikard Jansson
2014-07-02, 20:30
Jag tycker bänk. Men det är nog för att jag är starkast där och för att om jag försöker köra skiten ur mig i böj eller mark så skadar jag mig innan jag hinner bli slut.

bertbert
2014-07-02, 20:46
Jo jag vill påstå det. Iaf om du jämför med att hänga 200 kg i armarna.

I båda fallen rör det sig om en isometrisk kontraktion som håller vikten på plats. Ja, det är vanligt att man läcker kraft i marklyft till exempel via latsen (så att axlarna roteras fram vilket leder till tokig rörelsebana), men det är även mycket vanligt att man saknar styrka i ryggen - både nedre och övre - för att kontrollera vikten i en knäböj. Om styrkan finns på plats i ryggen blir nästa problem ofta att skuldergördeln inte är stabil nog - vilket innebär att stången börjar rulla lite under repetitionen.

bertbert
2014-07-02, 20:47
Jag tycker bänk. Men det är nog för att jag är starkast där och för att om jag försöker köra skiten ur mig i böj eller mark så skadar jag mig innan jag hinner bli slut.

Det är ju synd. Att du skadar dig alltså!

monsa123
2014-07-02, 21:37
Ett rejält slafsigt volympass i marklyft så är jag öm 1 vecka efter. 6x6 @ 200 kg var rätt jobbigt eller 7st 2or på 215.

Donkey Kong
2014-07-04, 22:20
Kan det ha något med kompression av ryggraden att göra? Tänker på de ryska piloterna som enligt rykten färdas liggande på specialsängar i tåg för att spara på deras ryggar mellan uppdrag?

Alexton
2014-07-05, 15:29
Ett rejält slafsigt volympass i marklyft så är jag öm 1 vecka efter. 6x6 @ 200 kg var rätt jobbigt eller 7st 2or på 215.

Detta håller jag med om helt klart. Många set på relativt hög vikt är otroligt slitigt för kroppen när det kommer till mark.

Att köra till sitt vanliga max i mark är inte särskilt farligt och oftast enklare än knäböj/bänk men just många set på hög % kan vara en ren pers.

deadich
2014-07-06, 12:21
Varför skulle marklyft vara så mycket hemskare än andra övningar - speciellt än knäböj, som ju för fan nästan aktiverar exakt samma muskler?


död start sa mark rippatoe är anledningen.

bertbert
2014-07-06, 12:40
Fast när jag säger att mark kostar mer menar jag att t ex 5x5@8 kostar mer i mark än i böj. Givetvis kan man köra mark ofta. Däremot är det min erfarenhet att samma relativa intensitet svider mer i mark än i böj. Jag tror en del av förklaringen kan vara att man startar i botten i mark med en död vikt medan man i böj kan utnyttja pre-stretch eftersom man startar i bottenläget.

Jämför att köra rackbänk (alltså död start från rack i botten) med vanlig bänk med stopp t ex... förstnämnda sliter mer.

död start sa mark rippatoe är anledningen.

Ekar det här inne? ;)