handdator

Visa fullständig version : Träningsschema till en ex-sprinter


Sprint
2014-07-01, 21:08
Hej!

Jag har läst igenom och blivit inspirerad av ett gäng olika program här i träningsdelen, men tänkte att det var värt att be om råd då min situation är lite speciell. Jag har tränat fotboll och friidrott (sprint 100/200m) senaste åren men har nyligen lagt skorna på hyllan. Jag är van att gymma (främst explosiv benträning och bålstyrka) men behöver hjälp med ett program för att ersätta de totalt 6 pass i veckan jag är van att träna.

Det speciella med min situation är att jag har stora och starka lår men jämförelsevis otränad överkropp. Då jag inte längre har något behov av extrema lårmuskler skulle jag behöva hjälp med ett träningsschema som "jämnar ut" skillnaden mellan under- och överkropp.

Alla tips och idéer uppskattas mycket!

Diomedea exulans
2014-07-01, 21:17
Ju större och starkare en muskel är, desto svårare är det att få den ännu större och starkare. Därför kan det räcka med ett schema som tränar hela kroppen lika mycket för att din överkropp ska komma ikapp benen, eftersom överkroppen troligen kommer växa snabbare då den är mindre tränad.

Mitt tips är att träna som vem som helst, helt enkelt. Det finns många bra träningsscheman här på forumet.

Linjedomarn
2014-07-01, 22:45
Eftersom du har skaffat dig stora och starka lår så gör samma sak fast med överkroppen också så blir det nog bra.