handdator

Visa fullständig version : Hur ser era reps ut? :)


TWSS
2014-07-01, 00:21
Blev nyfiken på hur ni andra reppar :)
Själv kör jag oftast:
Lågrep (basövningar) fokuserar på den koncentriska fasen. Så mycket vikt som möjligt utan fusk, men inte superstrikt.

Isolering, kör så strikt det går. Ca 3 sek på excentriska. Full kontakt. Galen pump ;)

XXXL
2014-07-01, 00:30
8-10 på maskiner och 6-8 allt annat.

TWSS
2014-07-01, 00:42
8-10 på maskiner och 6-8 allt annat.

Menade mer hur ser varje rep ut? Fusk? Strikt? Osv :)

Dewon
2014-07-01, 01:30
Benböj, marklyft, bänkpress och axelpress är oftast max 5 repetioner men dock ofta över 5 sets då jag gillar volym. Strikt på dessa för att undvika skador. Kan eventuellt köra "bro science burnout sets" som är mer än så som avslutning.

Triceps, biceps, isolation på quads/hamstrings, ryggövningar och chestflyes hamnar oftast på 6-10 repetioner. Strikt men om jag går över 10 reps kanske de sista blir lite sloppy.

Vader, underarmar och delts brukar vara på 10-20 repetioner då jag inte känner att hög vikt fungerar bra på dessa. Dock bra form på 10-15 reps och sen kanske det går neråt.

Acosta
2014-07-01, 02:15
Försöka få upp så mycket vikt som möjligt i böj,bänk och mark. Fast med dom regler som finns inom styrkelyft.

Xtreme
2014-07-01, 05:37
8-12, när jag klarar 12 ökar jag vikten och börjar om på 8.

Beemel
2014-07-01, 06:05
Bänk/mark/böj/militärpress: Strikt (vartannat pass 5x5 vartannat pass 3x10)

Isolationsövningar strikt till en början, men kan acceptera lite sving i t.ex. bicepscurl för att tvinga upp 1-2 rep extra. (5-15 reps)

Kroppsviktsövningar (armhävningar, chins, dips, flags etc): varierande (10-40 reps)

Gnistan
2014-07-01, 12:40
Blev nyfiken på hur ni andra reppar :)
Själv kör jag oftast:
Lågrep (basövningar) fokuserar på den koncentriska fasen. Så mycket vikt som möjligt utan fusk, men inte superstrikt.

Isolering, kör så strikt det går. Ca 3 sek på excentriska. Full kontakt. Galen pump ;)
Detta funkar rätt bra för mig:

Många reps/set för bänken under uppbyggnad.
Mellanperiod med färre rep/set i bänk.
Upptoppningsperiod med få reps/set tungt i bänk.
Varierande tunga, mellan och lätta vikter samt varierande reps/set i komplementen
Kör strikt rakt av.

Rabiat
2014-07-01, 21:42
Mina är skitarga, snabbt ska det gå. Explosiva, skulle säkert någon kalla dom ;) Sen om man vill kalla det strikt eller inte är nog upp till var och en, jag hinner inte känna efter så himla noga om det är exakt rätt fiber som jobbar :)

Aliaas
2014-07-01, 21:46
Kör nästan alltid väldigt strikta och långsamma rörelser, kanske lite för långsamt ibland då jag troligen viktmässigt skulle tjäna på att köra mer explosivt.

SimonV
2014-07-01, 22:13
Mina är skitarga, snabbt ska det gå. Explosiva, skulle säkert någon kalla dom ;) Sen om man vill kalla det strikt eller inte är nog upp till var och en, jag hinner inte känna efter så himla noga om det är exakt rätt fiber som jobbar :)

Branch <3

Rabiat
2014-07-01, 22:19
Branch <3

Branch?

SimonV
2014-07-01, 22:20
Branch?

https://www.youtube.com/watch?v=g09Rol8Gr8A

Rabiat
2014-07-01, 22:24
https://www.youtube.com/watch?v=g09Rol8Gr8A

Haha! Det där var lite VÄL! Jag lyfter inte röven från bänken, och jag kör inte halva reps ;)

CalleP
2014-07-01, 22:26
https://www.youtube.com/watch?v=g09Rol8Gr8A

6X3FEdbKj4g

:D Klicka vidare!

SimonV
2014-07-01, 23:07
Haha! Det där var lite VÄL! Jag lyfter inte röven från bänken, och jag kör inte halva reps ;)

haha ja det förstår jag, skojade bara ;)

6X3FEdbKj4g

:D Klicka vidare!

hahhahaha.. lee <3<3

MaxHBG
2014-07-01, 23:35
Branch sätt verkar inte vara så dåligt för muskler om man ska lyssna på vad Jacob Wilson säger:


Research shows that faster speed eccentric contractions result in a release of more growth factors, more satellite cells, and greater protein synthesis than slow speed eccentric contractions.8,9 Seems shocking but it's true. Let me explain.

As many of you know, muscle tension occurs when the contractile proteins myosin and actin bind to each other or form what's known as a "cross-bridge." The more cross-bridges you utilize, the less tension any one cross-bridge will have to bear—and the lower the muscle damage will be.

The major downfall to slowing down your contractions to emphasize the eccentric contraction is that your body has more time to form cross-bridges. The result is less damage, lower protein synthesis and ultimately growth.

Thus, my advice is to control the eccentric contraction but not to slow it down much. If you are training arms, for example, take no more than 1-3 seconds to lower the weight.




http://www.bodybuilding.com/fun/ask-the-muscle-prof-eccentric-training-for-growth.html?mcid=facetraining02070114&welcome=true

Strixen
2014-07-02, 08:00
Om man vill uppnå maximal volymökning (vilket de flesta vill), så är det intensitet, kontakt, högreps och inget fusk som gäller (12-20 rep), annars blir det styrketräning. Jag varvar några gånger i månaden med att köra tyngre ca 6-8 reps (för att variera mig), men det får jag ingen pump av och dålig volym. Vid högrep så ökar man förstås vikten efter hand när man blir starkare, för det blir man även om man inte kör lika tungt som många viktkåta snubbar. Man måste lära sig att koppla bort omgivningen på gymmet och inte hetsas att köra tyngre bara för det ser mer macho. Vilken vikt som ligger på stången/ hanteln är totalt ointressant för en byggare.

AronP
2014-07-02, 08:05
1-30 typ beroende på övning och humör.

TWSS
2014-07-02, 10:06
Om man vill uppnå maximal volymökning (vilket de flesta vill), så är det intensitet, kontakt, högreps och inget fusk som gäller (12-20 rep), annars blir det styrketräning. Jag varvar några gånger i månaden med att köra tyngre ca 6-8 reps (för att variera mig), men det får jag ingen pump av och dålig volym. Vid högrep så ökar man förstås vikten efter hand när man blir starkare, för det blir man även om man inte kör lika tungt som många viktkåta snubbar. Man måste lära sig att koppla bort omgivningen på gymmet och inte hetsas att köra tyngre bara för det ser mer macho. Vilken vikt som ligger på stången/ hanteln är totalt ointressant för en byggare.

12-20 låter väldigt högt.. 15+ är mest uthållighet vad jag har hört?
10or är mao inte opti enligt dig?

Aliaas
2014-07-02, 10:14
Om man vill uppnå maximal volymökning (vilket de flesta vill), så är det intensitet, kontakt, högreps och inget fusk som gäller (12-20 rep), annars blir det styrketräning. Jag varvar några gånger i månaden med att köra tyngre ca 6-8 reps (för att variera mig), men det får jag ingen pump av och dålig volym. Vid högrep så ökar man förstås vikten efter hand när man blir starkare, för det blir man även om man inte kör lika tungt som många viktkåta snubbar. Man måste lära sig att koppla bort omgivningen på gymmet och inte hetsas att köra tyngre bara för det ser mer macho. Vilken vikt som ligger på stången/ hanteln är totalt ointressant för en byggare.

Det är inte helt sant, mycket beror på vad individen reagerar bäst. Högreps och pump är inte alltid lika med muskelvolym.

Strixen
2014-07-02, 12:47
12-20 låter väldigt högt.. 15+ är mest uthållighet vad jag har hört?
10or är mao inte opti enligt dig?

Jag vill hävda att påståendet om att högrep. mest bidrar till uthållighet är en myt, som de flesta har hört (såvida man inte kör extremt högrep). Ju mer blod du pumpar in i muskel ju mer växer den, och det är svårt att pumpa blod med få reps. Sedan ska man alltid variera lite, så att slänga in några tunga pass i bland är nog bara bra, men vill du bygga massa, så ska du främst fokusera på lite lägre vikter, full kontakt, intensitet och lite fler reps. Sedan fungerar inte alla kroppar exakt likadant, men denna devis funkar för de flesta. De som vill hävda motsatsen har oftast inte provat utan de vill köra tungt och skryta med hur tunga hantlar de kan använda.

På mitt gym har flera börjat inse att de har tänkt fel i alla år, och kört med för tunga vikter, och nu har de börjat växa igen med ett annat upplägg. Det är mentalt svårt att ta steget till att plocka av vikter, då det sitter mycket prestige i att köra tungt, men fördelen är mindre skaderisk och mer volym.

Aliaas
2014-07-02, 12:59
Jag vill hävda att påståendet om att högrep. mest bidrar till uthållighet är en myt, som de flesta har hört (såvida man inte kör extremt högrep). Ju mer blod du pumpar in i muskel ju mer växer den, och det är svårt att pumpa blod med få reps. Sedan ska man alltid variera lite, så att slänga in några tunga pass i bland är nog bara bra, men vill du bygga massa, så ska du främst fokusera på lite lägre vikter, full kontakt, intensitet och lite fler reps. Sedan fungerar inte alla kroppar exakt likadant, men denna devis funkar för de flesta. De som vill hävda motsatsen har oftast inte provat utan de vill köra tungt och skryta med hur tunga hantlar de kan använda.

På mitt gym har flera börjat inse att de har tänkt fel i alla år, och kört med för tunga vikter, och nu har de börjat växa igen med ett annat upplägg. Det är mentalt svårt att ta steget till att plocka av vikter, då det sitter mycket prestige i att köra tungt, men fördelen är mindre skaderisk och mer volym.

Nej. Muskeln växer när den utsätts för överbelastning som tvingar den att under återhämtningsfasen reparera sig och anpassa sig till nya tuffare förhållanden.

Detta kan inträffa vid vilket repsintervall som helst.

filmjölk
2014-07-02, 13:18
Alltid perfekt teknik (stfu) adekvat vikt (stfu) och i moderat långsamt, fint, mjukt, tempo (stfu), och perfekt träff och kontakt med avsedda muskler (stfu).

Strixen
2014-07-03, 10:55
Nej. Muskeln växer när den utsätts för överbelastning som tvingar den att under återhämtningsfasen reparera sig och anpassa sig till nya tuffare förhållanden.

Detta kan inträffa vid vilket repsintervall som helst.

Detta är en sanning med modifikation om man vill ha volym ..

XXXL
2014-07-03, 11:04
Menade mer hur ser varje rep ut? Fusk? Strikt? Osv :)

Jag tränar helt och hållet som man gjorde på 90-talet, finns massa bra byggarvideos från just den tidsperioden på youtube.

Aliaas
2014-07-03, 11:25
Detta är en sanning med modifikation om man vill ha volym ..

utveckla gärna hur du menar :)

Strixen
2014-07-03, 13:28
Nej. Muskeln växer när den utsätts för överbelastning som tvingar den att under återhämtningsfasen reparera sig och anpassa sig till nya tuffare förhållanden.

Detta kan inträffa vid vilket repsintervall som helst.

Detta är inte sant om man vill ha volym, låter mer som något som vi blivit itutade sedan länge och som många fortfarande tror är en absolut sanning, bara för man har läst det någonstans eller hört det av någon som hört det av någon .. Kroppen är mer komplex än så, det är inte bara att lyfta tungt så växer muskel maximalt, visst får en nybörjare resultat av att börja lyfta vikter, men är man lite erfaren och tränat ett tag, så får man oftast bättre resultat i volym, om man kör som jag beskrivit tidigare, men vill du kunna lyfta tungt, så är det viktigt att fokusera på tunga vikter, men det är inte bodybuilding. Bara för att jag skrev 12-20 reps, så innebär inte det alltid minst 20 reps som vissa verkar läsa in.

Sedan finns det undantag som Dorian Yates, som tränade extremt tungt och få reps, men han var fulltryckt med steroider, som alla större byggare.

Aliaas
2014-07-03, 14:41
Detta är inte sant om man vill ha volym, låter mer som något som vi blivit itutade sedan länge och som många fortfarande tror är en absolut sanning, bara för man har läst det någonstans eller hört det av någon som hört det av någon .. Kroppen är mer komplex än så, det är inte bara att lyfta tungt så växer muskel maximalt, visst får en nybörjare resultat av att börja lyfta vikter, men är man lite erfaren och tränat ett tag, så får man oftast bättre resultat i volym, om man kör som jag beskrivit tidigare, men vill du kunna lyfta tungt, så är det viktigt att fokusera på tunga vikter, men det är inte bodybuilding. Bara för att jag skrev 12-20 reps, så innebär inte det alltid minst 20 reps som vissa verkar läsa in.

Sedan finns det undantag som Dorian Yates, som tränade extremt tungt och få reps, men han var fulltryckt med steroider, som alla större byggare.

Men vänta nu.

Enligt ditt förra inlägg räcker det ju att fylla muskeln med blod för att den skall växa? och detta skulle bara kunna ske genom hög-volyms träning?

detta är fullständigt orimligt då samma blodvolym i muskeln skulle kunna åstadkommas genom kontraktioner utan belastning överhuvudtaget/minimal.

tänk efter lite nu om det vore så simpelt som att blodvolym=muskeluppbyggnad skulle ju all träning kunna utföras utan avsevärd ansträngning överhuvudtaget.

Dessutom: Individer som intar prestationshöjande preparat tjänar mer på högvolyms träning än naturliga, det är därifrån dessa myter om extrem-volym och PUMP=muskelgainz kommer ifrån. I den aspekten var Yates ett smärre undantag.

Kralligare
2014-07-04, 10:05
Högrepetition för volym (minst 12 rep). Jag varierar min träning, men fler repetitioner är bäst för volym.

Mackie Messer
2014-07-04, 11:02
Högrepetition för volym (minst 12 rep). Jag varierar min träning, men fler repetitioner är bäst för volym.

Eller så får man en hög volym genom att träna många set med få repetitioner. Det funkar bättre, för då kan man använda högre vikter än om man tränar få set med många repetitioner, för då får man en en kraftigare muskelstimulering.

Diomedea exulans
2014-07-04, 11:25
Fem set med fem reps, med samma vikt i alla set, i knäböj, bänkpress och stångrodd. Ett set med fem reps i marklyft. (Utom uppvärmingen.)

Tre set med 8 reps på samma vikt i alla set i komplementövningar.

Jag kör den koncentriska fasen så snabbt det går, och den excentriska så snabbt jag vågar utan att riskera skador.

Jag kör ganska ofta rest/pause.

Angående fuskteknik så håller jag mig inom ramen för vad jag tror är låg skaderisk. Jag försöker t ex köra jättestrikta knäböj, men i stångcurl kan jag gunga med ryggen lite. I stångrodd guppade jag lite med ryggen förut, men märkte att jag fick ont i ryggen av det, så håller den numera stel som en planka.