handdator

Visa fullständig version : Japansk Kobebiff i Sverige 5000:-kr kilot.

R Scarpa27
2014-06-30, 20:35
Hela artikeln finns på gourmet sverige http://www.gourmetfood.se/news?id=448

Den mytomspunna delikatessen från Japan kommer till Sverige. Men smakar det så kostar det, de mest exklusiva bitarna kobekött beräknas få ett kilopris på omkring
5 000 kr/kg i handeln.

Experter och finsmakare framhåller köttet som det mest exklusiva och smakrika kött i världen. Historierna är många om djur som dricker öl, masseras och lyssnar på klassisk musik. Tillgången har länge varit begränsad och mycket små kvantiteter har fått lämna Japan. För första gången kommer nu en leverans till Europa och Gourmet Food i Sverige. Styckningsdetaljerna är biff, filé, entrecote och högrev.

perfekta högrevsburgare? haha.

R Scarpa27
2014-06-30, 20:38
vem blir först att köpa 1 kg här och kötta av 5000;- ? ;)

man funderar ju på att köpa en liten bit och göra lyxburgare av :D 4 fun.

spoon
2014-06-30, 20:59
Jag hade nog helst ätit det på restaurang. Litar inte på att jag kan göra köttet lika bra. Men det är tveksamt om jag hade velat lägga flera tusen på en finmiddag.

R Scarpa27
2014-06-30, 21:04
Jag hade nog helst ätit det på restaurang. Litar inte på att jag kan göra köttet lika bra. Men det är tveksamt om jag hade velat lägga flera tusen på en finmiddag.

tar Hv sm guld kanske du kan tänka dig att bjuda? på finmiddag? :D

Wilt the Stilt
2014-06-30, 21:51
Om man vill laga den perfekta hamburgaren så..

;)

DieErste
2014-06-30, 21:55
http://www.iwagyu.se/om-iwagyu/

kostar väl kanske inte som dansk fläskfile det heller men borde vara lite närmare nåt en dödlig kan köpa? tydligen är det nåt liknande :)

Animalisk
2014-06-30, 21:59
5000:- kg för en stor fettblaffa?

King Grub
2014-06-30, 22:02
Den skall nog vara rejält felmärkt om det skall bli ett inköp.

Gober
2014-06-30, 22:06

Typ fläskfilémärkning :D

Grotesk
2014-06-30, 22:14
Är det bra protte då?

BobaFett
2014-06-30, 23:00

Hahahaha

Jag fattar :d

Carlo Fatface
2014-07-01, 07:29
Vet inte om det känns särskilt exklusivt med tanke på att den är fraktad runt halva jordklotet.:)

Knatcharn
2014-07-01, 14:34

Hahah den legendariska felmärkningen.

Är det bra protte då?

Antagligen inte med det fettinnehållet. :eating:

Bryggan
2014-07-01, 15:08
Ser gott ut, ska slå till på 2 kilo!

R Scarpa27
2014-07-01, 18:34
& filé och entrecôte kan kosta ca 10 000 kr per kilo.

Sprint
2014-07-01, 19:02

Det drömscenariot hade varit trevligt med lyxkött! *drool*

Armed Dingo
2014-07-01, 19:38
Hur säljs det? Om det säljs i under 200grams förpackningar så blir det nog en del snatterier.. I know I would :naughty:

R Scarpa27
2014-07-01, 20:19
Hur säljs det? Om det säljs i under 200grams förpackningar så blir det nog en del snatterier.. I know I would :naughty:

lär nog vara inlåst och säljas i delikatess butiker. (inte willys osv =P)

finns ju även svenkuppfött waygu också.

lär ju inte finnas mängder av något sådant pga hela processen av uppfödning/slakt m.m

allt från massge osv får de ju :D
vet att det finns 150g föpackn iaf ;)

Armed Dingo
2014-07-01, 20:23
Hur hade ni ätit den?

Jag hade nog haft olika bitar.. Första med endast salt och vitpeppar (som kryddas efter den är rare-tillagad), sedan samma stekgrad fast en bit med bea, sedan en med ädelostsås, sedan en med chilibea... sedan hade jag glufsat i mig!

Aliaas
2014-07-01, 20:49
Hur hade ni ätit den?

Jag hade nog haft olika bitar.. Första med endast salt och vitpeppar (som kryddas efter den är rare-tillagad), sedan samma stekgrad fast en bit med bea, sedan en med ädelostsås, sedan en med chilibea... sedan hade jag glufsat i mig!

Hade kört den rå, rätt från paketet + en kapris inte mer.

Srednq
2014-07-01, 21:09
Hahah den legendariska felmärkningen.

Antagligen inte med det fettinnehållet. :eating:

klassiker

agazza
2014-07-01, 21:23
Lär väl sälja som smör i Norge.

När jag var på fältöversten en tisdag förmiddag var det några herrar som kom in och köpte hängmörat som hade förvisso hängt i 27 dagar har jag för mig, men dom betalade 1300kr kilot och det var entrecoté eller liknande. Så visst finns det dom som betalar bra för kött.

Eller flyttar man norrut så kan man få en bra köttlåda eller hängmörat till rimliga priser. Med bra marmorering och inte skiten som man hittar i dom billiga charkerna som knappt har något insprängt fett.

Bryggan
2014-07-01, 23:17
När jag var på fältöversten en tisdag förmiddag var det några herrar som kom in och köpte hängmörat som hade förvisso hängt i 27 dagar har jag för mig, men dom betalade 1300kr kilot och det var entrecoté eller liknande. Så visst finns det dom som betalar bra för kött.Det kanske var jag! Jag brukar handla där och den där extra mörade entrecoten.

Det är konstigt att det kostar så mycket med Kobe-biff här när man kan köpa samma kött i London och har kunnat länge men inte alls så dyrt som här.

Rabiat
2014-07-01, 23:28
Det kanske var jag! Jag brukar handla där och den där extra mörade entrecoten.

Det är konstigt att det kostar så mycket med Kobe-biff här när man kan köpa samma kött i London och har kunnat länge men inte alls så dyrt som här.

Fast det är nog wagyu du köper i London, en del märker det "Kobe-style"...

Bryggan
2014-07-01, 23:57
Fast det är nog wagyu du köper i London, en del märker det "Kobe-style"...Korrekt, har läst på lite nu och du har så rätt så. Wagyu är det jag sett i London vilket är kossan som Kobe-biff kommer ifrån. Dock så måste Wagyun som Kobe-biff kommer från vara svart(? kan vara fel men stod så på Wiki). Det viktigaste verkar dock vara att för att biffen ska få heta Kobe-biff är att den måste komma från ett speciellt distrikt i Japan.

spoonchest
2014-07-02, 08:31
Hade varit så guld att starta ett smyg-avelsprogram på jobbet och vips står det wagyu-kossor i lagårn. Sen gör man köttbullar av köttet.

VoDaresVins
2014-07-02, 09:54
Kommer att tänka på Penn & Teller när de fick matälskare att njuta och berömma smaken på konservburksmat i tro att det var exklusiva gourmeträtter. :)

Bryggan
2014-07-02, 10:03
Kommer att tänka på Penn & Teller när de fick matälskare att njuta och berömma smaken på konservburksmat i tro att det var exklusiva gourmeträtter. :)Iom det här inlägget så kom jag och tänka på en annan sak. Hängmöras Allt kött som man kan direkttillaga? Alltså oxfilé, entrecote o.dyl..

Gpajpen
2014-07-02, 10:34
Kommer att tänka på Penn & Teller när de fick matälskare att njuta och berömma smaken på konservburksmat i tro att det var exklusiva gourmeträtter. :)

Hahah bevisar bara falskheten. Precis som jag alltid misstänkt.

buckla
2014-07-02, 10:41
Iom det här inlägget så kom jag och tänka på en annan sak. Hängmöras Allt kött som man kan direkttillaga? Alltså oxfilé, entrecote o.dyl..

Nej, köttet i butiken säljs i sitt eget lik vatten därav det låga priset.

Snobbe
2014-07-02, 14:44
vem blir först att köpa 1 kg här och kötta av 5000;- ? ;)

man funderar ju på att köpa en liten bit och göra lyxburgare av :D 4 fun.

Du förstör hela idén med hur kobe beef är om du maler ner det och gör burgare av det.

Personligen tycker jag kobe beef är ett fjanteri, det är säkert svingott med det är samma sak som Champagne. De måste födas upp på rätt ställe, de måste vara med i en speciell organisation osv...

Köttet är nice men då kan man lika bra hitta bra Wagyu kött.

Gober
2014-07-02, 15:06
Du förstör hela idén med hur kobe beef är om du maler ner det och gör burgare av det.

Personligen tycker jag kobe beef är ett fjanteri, det är säkert svingott med det är samma sak som Champagne. De måste födas upp på rätt ställe, de måste vara med i en speciell organisation osv...

Köttet är nice men då kan man lika bra hitta bra Wagyu kött.

Vad lyssnar Wagyu-kossor på? Frédéric Chopin?

cero
2014-07-02, 16:13
Vad lyssnar Wagyu-kossor på? Frédéric Chopin?

:laugh:

R Scarpa27
2014-07-02, 19:35
kika in videon hur de masserar korna, lyssnar på klassisk musik och trycker i dom öl.
när de trycker i dom ölflaskor i käften, tkr jag synd om dom.
japanerna e galna :P
VSU5Iu9Z9qI

spoonchest
2014-07-04, 00:10
Finns forskning som visar att kor går upp i mjölkproduktion av att lyssna på Simon and Garfunkel.

buckla
2014-07-04, 04:48
Finns forskning som visar att kor går upp i mjölkproduktion av att lyssna på Simon and Garfunkel.

Jag går upp i muskler när dom spelar AC/DC på gymet, så nog har tonerna betydelse.

R Scarpa27
2014-07-04, 06:18

Tror musik & ljud generellt är styrande i mycket :)

Aptit ökar, kroppen slappnar av m.m

http://www.thecolor.com/images/cow1.gif

R Scarpa27
2014-07-04, 06:20
Jag går upp i muskler när dom spelar AC/DC på gymet, så nog har tonerna betydelse.

Jag går upp irriterad av väckarklockan :D

buckla
2014-07-04, 06:31
Jag går upp irriterad av väckarklockan :D

Jag får magknip & akut diarré av Christer Sjögren & Pat Boone! *whatever*

Grotesk
2014-07-04, 07:30

Har ingen forskat kring om korna skulle lyssna på Cattle Decapitation?

Aliaas
2014-07-08, 12:31
Är i Japan i detta nu och skall intaga Kobe-kött på fredag återkommer med bild och recension för den intresserade (:

Bryggan
2014-07-08, 14:16
Är i Japan i detta nu och skall intaga Kobe-kött på fredag återkommer med bild och recension för den intresserade (:Intresserad!

Aliaas
2014-07-12, 14:12
Har nu käkat kobebiff i Kyoto restaurangen Hafuu. Biffen var otroligt god, mör, röd och väldigt välmarmorerad. Bästa köttet jag ätit punkt slut (:

Det serverades med sojasås, en slags steksås och wasabi samt potatismos, japansk senap och kokt morot skuren som ett fkygplan ;) 10/10 poäng från nin sida kossorna har masserats bra och bärsat ordentligt.
http://img.tapatalk.com/d/14/07/12/ru3a4u6y.jpg
http://img.tapatalk.com/d/14/07/12/uqy7apyn.jpg

StarkaUlf
2014-07-12, 14:25
Vad kostade det i svenska kronor, Aliaas?

Aliaas
2014-07-12, 22:47
Vad kostade det i svenska kronor, Aliaas?
520 kr ungefär

cero
2014-07-12, 23:44
Fint kött, men vad fan hände med upplägget? För 520 kronor...

PureWhey
2014-07-12, 23:57
520 kr bara? Nice.
+1 på ovan, tallriken ser riktigt trist ut :p
Skulle dock köpt det ändå, lätt. Avis.

Nikodemus
2014-07-13, 00:09
jäklar va fina närbilder på köttet, blev nästan tårögd

Aliaas
2014-07-13, 16:34
Jo var som sagt var köttet riktigt gott och käket ingick i resekostnaden så det ä bara att tacka och ta emot. Men jag håller med om att upplägget var sisådär och tillbehören likaså, såsen var god dock.

På Kyotos centralstation kunde man köpa hamburgare gjorda på kobe kött tänkte testa men blev aldrig tillfälle :/

R Scarpa27
2014-07-13, 19:40
Jo var som sagt var köttet riktigt gott och käket ingick i resekostnaden så det ä bara att tacka och ta emot. Men jag håller med om att upplägget var sisådär och tillbehören likaså, såsen var god dock.

På Kyotos centralstation kunde man köpa hamburgare gjorda på kobe kött tänkte testa men blev aldrig tillfälle :/

härligt =) jau inte mkt mat för 520 kr men lätt värt det förstår jag =)...
korvkiosken efter finrestaurangen dirrrr... hehe.

men allvarligt var det som att det nästan smällte i munnen köttet?

såg kanonfint ut på bilden...
hur har du det i japan? härlig resa förstår jag..

något mer i matväg du ska testa? det lär ju finnas massa fräcka glassar, maträtter osv.
några specifika platser du ska besöka nöjen? nöjdesparker osv?

jag har varit runt en del men aldrig i japan... tkr det verkar awsum dock, därav mkt frågor :D

Aliaas
2014-07-13, 20:58
härligt =) jau inte mkt mat för 520 kr men lätt värt det förstår jag =)...
korvkiosken efter finrestaurangen dirrrr... hehe.

men allvarligt var det som att det nästan smällte i munnen köttet?

såg kanonfint ut på bilden...
hur har du det i japan? härlig resa förstår jag..

något mer i matväg du ska testa? det lär ju finnas massa fräcka glassar, maträtter osv.
några specifika platser du ska besöka nöjen? nöjdesparker osv?

jag har varit runt en del men aldrig i japan... tkr det verkar awsum dock, därav mkt frågor :D
Faktiskt så måste jag säga ja det var det;)

Kom hem för typ 1 timme sen (: har varit sjukt spännande både i Tokyo och Kyoto o käket var verkligen resans höjdpunkt Hiroshima omeletten och udon nudlar finns bild på i uppskatta kalorier tråden annars va en slags friterade räkbollar som såldes lite vart som helst sjukt gott käka mkt annat med som crêpes med grädde,frukt och kolasås och massvis med skaldjur ^^

Rekommenderar ett besök helt klart bara matupplevelsen var helt klart värt pengarna.

En bild på bollarna sjukt goa typ som japans chili-cheese tops fast goare, större och serverades med majonäs och sås :)http://img.tapatalk.com/d/14/07/14/zepu4ezu.jpg

Bryggan
2014-07-13, 21:00
Sitter på måbilen men det där köttet gjorde ju mig liiite sugen och mycket avis! *vattnas i munnen*

keba
2014-12-02, 04:43
Har nu käkat kobebiff i Kyoto restaurangen Hafuu. Biffen var otroligt god, mör, röd och väldigt välmarmorerad. Bästa köttet jag ätit punkt slut (:

Det serverades med sojasås, en slags steksås och wasabi samt potatismos, japansk senap och kokt morot skuren som ett fkygplan ;) 10/10 poäng från nin sida kossorna har masserats bra och bärsat ordentligt.

Hej Aliaas, tyvärr har du blivit lurad, misstänker att du åkte till Japan med Albatros Travel, danskjävlarna? Restaurangen Hafu är ett jättetrevligt ställe men de säljer öht inte kobekött, det är vanlig wagyu (som eg. inte betyder mer än "japansk ko") och priset är inte 500 kronor, det är 5000 yen för hela menyn = 300 kr. Samma med kobebiff hade kostat minst 3 ggr så mycket och smakat helt annorlunda. Det är för jävligt men skitföretaget skriver fortf på hemsidan att det är kobekött som bjuds på resan även efter att jag och många andra som reste med mig klagat...

Aliaas
2014-12-02, 07:09
Hej Aliaas, tyvärr har du blivit lurad, misstänker att du åkte till Japan med Albatros Travel, danskjävlarna? Restaurangen Hafu är ett jättetrevligt ställe men de säljer öht inte kobekött, det är vanlig wagyu (som eg. inte betyder mer än "japansk ko") och priset är inte 500 kronor, det är 5000 yen för hela menyn = 300 kr. Samma med kobebiff hade kostat minst 3 ggr så mycket och smakat helt annorlunda. Det är för jävligt men skitföretaget skriver fortf på hemsidan att det är kobekött som bjuds på resan även efter att jag och många andra som reste med mig klagat...
Fo real?!

Det ät ju förihelvete falsk marknadsföring.

R Scarpa27
2014-12-02, 07:46
placebo effekt i form av falska menyer. :laugh:
ska få en och tro och uppleva mer.

WHITEFOLKS
2014-12-02, 11:25
Fo real?!

Det var väl godaste köttet du ätit? :D

I övrigt verkar det han säger stämma.. http://www.hafuu.com/eng_menu.html de verkar inte ha kobe öht.

frazkakan
2014-12-02, 13:45
Fo real?!

Fast nu fick ju du äta det godaste köttet du har ätit, just pga placeboeffekten. Den ska inte underskattas. Annars hade det bara varit en vanlig god kötträtt.

trist att du inte kan skryta med att du har ätit Kobe *gah!*

Aliaas
2014-12-02, 16:29
placebo effekt i form av falska menyer. :laugh:
ska få en och tro och uppleva mer.

Det var väl godaste köttet du ätit? :D

I övrigt verkar det han säger stämma.. http://www.hafuu.com/eng_menu.html de verkar inte ha kobe öht.

Fast nu fick ju du äta det godaste köttet du har ätit, just pga placeboeffekten. Den ska inte underskattas. Annars hade det bara varit en vanlig god kötträtt.

trist att du inte kan skryta med att du har ätit Kobe *gah!*
Det är ju fortfarande det godaste köttet jag käkat vare sig kobe eller ej..

Är lack på att de ljuger men det gör ju inte den gastronomiska upplevelsen sämre igentligen.

Danskjävlar... försöker ta vår välfärd ifrån oss

R Scarpa27
2014-12-02, 19:37
Det är ju fortfarande det godaste köttet jag käkat vare sig kobe eller ej..

Är lack på att de ljuger men det gör ju inte den gastronomiska upplevelsen sämre igentligen.

Danskjävlar... försöker ta vår välfärd ifrån oss

Ernst Hugo :hbang:

2M93BGJgr84

keba
2014-12-04, 03:13
Tyvärr, så är det. Hafu är jättetrevligt men min reseledare avslöjade redan första dagen att det inte var kobebiff trots att det var det som stod i schemat, så jag satte mig till tåget Kobe och smakade på the real deal - en riktig smaksensation och någonting HELT ANNAT än vad som fanns på hafu. Går faktiskt inte att jämföra. Jag åt på wakkoqu vid Shinkobe-stationen. http://www.wakkoqu.com/english/food.html

keba
2014-12-05, 12:47
... sen vet jag inte om någon redan sa det, men det där med öl och massage är inte sant:

http://www.japanexperterna.se/artiklar/kobebiff

Tronic
2014-12-16, 17:47
Fast så behöver det väl inte vara? Såvitt jag förstått så kan ju wagyu och kobe hålla i princip exakt samma kvalitet och då är ju det enda som skiljer namnet?

Har tyvärr aldrig testat "riktigt" kobekött men väl wagyu. Ena gången grillat hemma då tyvärr våra bristfälliga grillmästarkunskaper gjorde att köttet kanske inte blev så fantastiskt som det skulle kunna bli.
Den andra gången var däremot CUT i Las Vegas. Fick se köttbiten som jag senare serverades, den både såg och smakade fantastiskt. Lätt det bästa jag ätit. :)