handdator

Visa fullständig version : Kan inte bränna fett


invisible
2014-06-30, 08:58
Hej,
Tränar styrketräning 3 ggr i veckan och har tränat i ca 2 års tid. 1½ år i maskiner och sista halvåret endast basövningar, ålder: 40.

Är 180 lång och väger 82 kg och lyckas inte bränna fett (har stannat).
Vägde som mest 88 kg och allt satt runt buken. Förövrigt så har jag en smal lång kroppsform.

Jag lade om min kost genom följande:

Frukost:
3 skivor bacon, 2 stekta ägg och en stor matsked vitabönor i tomatsås.

Lunch:
Äter kolhydrater endast de dagar jag tränar och då lägger jag upp ca 60g (kokt) ris per måltid. Kött och grönsaker ca 150g.

Mellanmål:
Endast de dagar jag tränar, en knäckemacka med skinka (ca 2h innan träning).

Precis innan träningspass:
BCAA (en skopa, som följer med förpackningen)

Precis efter träningen:
BCAA (en skopa, som följer med förpackningen)

Middag (strax efter träning):
Äter kolhydrater endast de dagar jag tränar och då lägger jag upp ca 60g (kokt) ris per måltid. Kött och grönsaker ca 150g.

Kvällsmat:
Inte varje kväll, endast när jag känner mig hungrig:
Ca 60g kvarg med frysta blåbär.

Har legat på samma vikt i ca 3 månader utan förändring.
Vikt: ca 82 kg
Fett i procent: ca 22% (har en såndär våg som visar fettmängden)
Mått runt buken, navelhöjd: 90 cm.
Denna invägning/mätning gör jag varje måndag morgon innan frukost.

Jag har förstått att jag behöver dra ner ännu mer på maten men jag tycker att jag redan äter ganska lite och det är därför jag behöver hjälp.

Vill fortsätta och bygga muskler och är egentligen inte intresserad av att deffa eller hårdbanta. Vill tappa några kg fett till så jag i alla fall blir av med min runda buk.

Vad har ni för tips? Äta mindre kolhydrater eller skära ner på allt? Det jag har provat är att skära ner kraftigt på kolhydraterna varje dag men då tappade jag energi under mina träningspass. Nu när jag äter lite kolhydrater de dagar jag tränar så har jag i alla fall energi och jag gör fortfarande framsteg (ökar i styrka).

Ska jag kanske bara fortsätta med att äta som jag gör och låta musklerna växa? Mer muskler ökar fettförbränningen och även kalori-intaget, fast att jag inte äter mer som bör resultera i mindre fett med tiden?

Tacksam för hjälp och råd.

Stylaren
2014-06-30, 09:45
Hej,
Tränar styrketräning 3 ggr i veckan och har tränat i ca 2 års tid. 1½ år i maskiner och sista halvåret endast basövningar, ålder: 40.

Är 180 lång och väger 82 kg och lyckas inte bränna fett (har stannat).
Vägde som mest 88 kg och allt satt runt buken. Förövrigt så har jag en smal lång kroppsform.

Jag lade om min kost genom följande:

Frukost:
3 skivor bacon, 2 stekta ägg och en stor matsked vitabönor i tomatsås.

Lunch:
Äter kolhydrater endast de dagar jag tränar och då lägger jag upp ca 60g (kokt) ris per måltid. Kött och grönsaker ca 150g.

Mellanmål:
Endast de dagar jag tränar, en knäckemacka med skinka (ca 2h innan träning).

Precis innan träningspass:
BCAA (en skopa, som följer med förpackningen)

Precis efter träningen:
BCAA (en skopa, som följer med förpackningen)

Middag (strax efter träning):
Äter kolhydrater endast de dagar jag tränar och då lägger jag upp ca 60g (kokt) ris per måltid. Kött och grönsaker ca 150g.

Kvällsmat:
Inte varje kväll, endast när jag känner mig hungrig:
Ca 60g kvarg med frysta blåbär.

Har legat på samma vikt i ca 3 månader utan förändring.
Vikt: ca 82 kg
Fett i procent: ca 22% (har en såndär våg som visar fettmängden)
Mått runt buken, navelhöjd: 90 cm.
Denna invägning/mätning gör jag varje måndag morgon innan frukost.

Jag har förstått att jag behöver dra ner ännu mer på maten men jag tycker att jag redan äter ganska lite och det är därför jag behöver hjälp.

Vill fortsätta och bygga muskler och är egentligen inte intresserad av att deffa eller hårdbanta. Vill tappa några kg fett till så jag i alla fall blir av med min runda buk.

Vad har ni för tips? Äta mindre kolhydrater eller skära ner på allt? Det jag har provat är att skära ner kraftigt på kolhydraterna varje dag men då tappade jag energi under mina träningspass. Nu när jag äter lite kolhydrater de dagar jag tränar så har jag i alla fall energi och jag gör fortfarande framsteg (ökar i styrka).

Ska jag kanske bara fortsätta med att äta som jag gör och låta musklerna växa? Mer muskler ökar fettförbränningen och även kalori-intaget, fast att jag inte äter mer som bör resultera i mindre fett med tiden?

Tacksam för hjälp och råd.

Hej!

Har ser dina macron ut, alltså hur mycket fett, kolhydrater och protein äter du per dag? Vad är ditt dagliga kcal intag?

Bryggare
2014-06-30, 11:07
Hej!
Jag skulle testa lägga in några konditionspass. Det gjorde jätteskillnad för mig. Räknar inte kalorier över huvudtaget. Tappade ca 10 kg på ett halvår. Hade jag vetat hur lätt det var att minska sälskinnet skulle jag gjort det 10-15 år tidigare. Ålder 41.

invisible
2014-06-30, 11:16
Hej!

Har ser dina macron ut, alltså hur mycket fett, kolhydrater och protein äter du per dag? Vad är ditt dagliga kcal intag?

Hej,
Ska jag vara ärlig, ingen aning. Räknar inte mer än att jag väger maten så jag vet på ett ungefär hur mycket/lite jag ska öka eller minska.

Tror jag får i mig bra med proteiner då jag fått resultat av min träning.

Det som hör till saken är att jag inte äter mig väldigt mätt vid varje måltid, utan lagom. Trots det så vill det inte hända något.

Luncherna väger jag inte, äter ute men har ganska så bra ögonmått.

invisible
2014-06-30, 11:18
Hej!
Jag skulle testa lägga in några konditionspass. Det gjorde jätteskillnad för mig. Räknar inte kalorier över huvudtaget. Tappade ca 10 kg på ett halvår. Hade jag vetat hur lätt det var att minska sälskinnet skulle jag gjort det 10-15 år tidigare. Ålder 41.

Hej,

Har provat med att byta ut min styrketräning mot promenader i rask takt och då rasar jag i vikt (ca 5kg/månad). Kanske ska jag trycka in ett sådant pass i veckan utan att ändra på kosten?

vicarious
2014-06-30, 11:41
Hej,
Ska jag vara ärlig, ingen aning. Räknar inte mer än att jag väger maten så jag vet på ett ungefär hur mycket/lite jag ska öka eller minska.

Tror jag får i mig bra med proteiner då jag fått resultat av min träning.

Det som hör till saken är att jag inte äter mig väldigt mätt vid varje måltid, utan lagom. Trots det så vill det inte hända något.

Luncherna väger jag inte, äter ute men har ganska så bra ögonmått.

Låter helt otroligt att du inte går ned i vikt om du verkligen äter som du skriver. 60g kvarg, äter du verkligen det som en måltid? Det är ju pyttelite.

Räknefel/fusk med maten eller något allvarligt fel på din ämnesomsättning. Börja bokföra hur mycket energi du stoppar i dig varje dag.

caro
2014-06-30, 11:50
Tror som ovan att du antingen får i dig mer än du tror, eller att det är fel på ämnesomsättningen. Det senare borde dock märkas på måendet i stort. Det troligaste är kanske det första.

Kolla exakt vad du äter, och beräkna energiinnehåll. Om du nu står still i vikt, vet du ju vad kroppen behöver för att behålla vikten ... Och då får du ju dra ner på mängden om du vill gå ner i vikt, alternativt göra av med mycket mer. Eller båda. Jogging/löpning är ju bra på flera sätt.

Jag har lite samma problem, att vikten ligger still, sen ett halvår, trots mycket träning (där jag nog inte kan öka mycket) och hygglig koll på intag. Men nu ska jag vara extremt noggrann ett tag och verkligen mäta/väga/notera allt, och räkna på det. Min gissning är att det slinker ner saker som jag "glömmer" att tänka på ...

Vem är man expert på att lura, om inte sig själv?

Aliaas
2014-06-30, 12:09
60g gram kvarg är liksom en matsked... låter väldigt lite.

invisible
2014-06-30, 12:27
Nu har jag satt ihop hur mycket jag på ett ungefär trycker i mig per dag. Det kan säkert skilja från dag till dag men det här kan en träningsdag innehålla för mig:

Frukost:
3 skivor backon, 2 stekta ägg och en matsked vita bönor i tomatsås:
Protein ca 37g
Kolhydrater ca 5g
Fett ca 55g
Kcal ca 620 kcal

Lunch:
Någon form av fläskkött ca 120g, ca 50g potatis/ris och någon form av sås eller bea:
Protein ca 30g
Kolhydrater ca 20g
Fett ca 25g
Kcal ca 380 kcal

Mellanmål:
En knäckemacka med en skiva skinka (räknade inte med knäckemackan)
Protein ca 3 g
Fett ca 2g

BCAA innan träning 10g/portion
Protein ca 10g
Kcal ca 40 kcal

BCAA efter träning 10g/portion
Protein ca 10g
Kcal ca 40 kcal

Middag (ca 30 min efter träning) Stekt kyckling ca 120g med ca 50 g ris/potatis:
Protein ca 37g
Kolhydrater ca 15g
Fett ca 20g
Kcal ca 350 kcal

Kvällsmat, ca 60g Turkisk Yoghurt
Protein ca 3g
Kolhydrater ca 3g
Fett ca 6g
Kcal ca 80 kcal

Sammanlagt blir det:
Protein: ca 130g
Kolhydrater: ca 43g
Fett: ca 108g
Kcal: 1510

Det är vissa saker jag inte räknad med:
Sallad, 2 glas (mellan mjölk) och en handfull frysta blåbär

Håller med om att det är lite men det är ungefär såhär en dag ser ut för mig.
På lördagar och söndagar så blir det givetvis några öl och några glas whiskey.
Äter kanske en pizza i månaden.

Har jag räknat helt tokigt eller ser det rimligt ut per måltid?

invisible
2014-06-30, 12:29
60g gram kvarg är liksom en matsked... låter väldigt lite.

Jag drog ner från ca 120g till 60g och ja, det är några teskedar med frysta bär. Vill inte lägga mig på tom mage.

STENBITEN
2014-06-30, 12:43
Är du säker på att du räknar rätt? Lunchen som exempel kan ju se ut så här:

Stekt fläskkotlett 120g 330kcal
Kokt potatis 50g 45 kcal
Bea tre matskedar 175 kcal

550 kcal totalt, vilket skiljer sig en del från vad du uppskattad. Med samma felmarginaler på flera mål över dagen får du i dig betydligt mer energi än du tror.

invisible
2014-06-30, 12:51
Är du säker på att du räknar rätt? Lunchen som exempel kan ju se ut så här:

Stekt fläskkotlett 120g 330kcal
Kokt potatis 50g 45 kcal
Bea tre matskedar 175 kcal

550 kcal totalt, vilket skiljer sig en del från vad du uppskattad. Med samma felmarginaler på flera mål över dagen får du i dig betydligt mer energi än du tror.

3 matskedar bea tar jag inte. För mycket bea är inte gott, men visst kan det bli mer än en mastsked men absolut inte 3. Jag säger ju att detta är på ett ungefär över en hel dag. Vill bara veta om det är orimligt eller om jag ligger ganska normalt.

Vill som sagt inte rasa i vikt, ca 1 kg i månaden tycker jag är helt ok men har tyvärr stått still i ca 3 månader nu.

Bryggare
2014-06-30, 12:52
Det låter lite men jag kan inte avgöra då jag själv inte räknar. Hur är träningen? Är det hela tiden styrkeökningar eller har du hamnat i "slentrianmässig bekväm styrketräning". För du dagbok för att ha koll på styrkeökningarna som du säger att du har?

King Grub
2014-06-30, 13:14
Stekt fläskkotlett 120g 330kcal.

Nej...

Aliaas
2014-06-30, 13:20
Fullfet bea innehåller förvånansvärt mkt kalorier lätt att missta sig

Sen är det också väldigt stor skillnad mellan 50g ris och 50g potatis

STENBITEN
2014-06-30, 15:00
Nej...

Nåväl, kanske i överkant. Men en sådan måltid kan hur som helst sticka iväg en aning beroende på fettrand på köttet, såsen etc. Poängen är väl att flera mindre småmarginaler som skevar gör skillnad på sista raden. Men det behöver väl inte du få förklarat för dig... ;)

Ano1891
2014-06-30, 15:00
Enkel lösning, om du inte går ner i vikt ät mindre, och om du inte vill äta mindre, rör på dig mer. Det ÄR så enkelt med viktnedgång.

invisible
2014-06-30, 15:31
Det låter lite men jag kan inte avgöra då jag själv inte räknar. Hur är träningen? Är det hela tiden styrkeökningar eller har du hamnat i "slentrianmässig bekväm styrketräning". För du dagbok för att ha koll på styrkeökningarna som du säger att du har?

Jag kör på med hård styrketräning 3ggr i veckan och för dagbok via en app. Så jag ser ganska tydligt när jag gör framsteg och blir starkare nästan vecka för vecka.

invisible
2014-06-30, 15:33
Enkel lösning, om du inte går ner i vikt ät mindre, och om du inte vill äta mindre, rör på dig mer. Det ÄR så enkelt med viktnedgång.

Precis, det är min tanke också. Ville dock få lite mer tips och även få en bild på om jag äter normalt eller om jag verkligen har problem med min ämnesomsättning.

Ano1891
2014-06-30, 15:35
Precis, det är min tanke också. Ville dock få lite mer tips och även få en bild på om jag äter normalt eller om jag verkligen har problem med min ämnesomsättning.

Om det inte är för mycket begärt så försök börja räkna på det, det underlättar något så enormt när det kommer till att gå ner/kontrollera sig vikt!

Starvation
2014-06-30, 15:35
Precis, det är min tanke också. Ville dock få lite mer tips och även få en bild på om jag äter normalt eller om jag verkligen har problem med min ämnesomsättning.

Utan träning kan du ligga ganska lågt utan att det händer skit. Om du är orolig finns alltid VC. Så slipper du stressa över det.

invisible
2014-06-30, 15:37
Fullfet bea innehåller förvånansvärt mkt kalorier lätt att missta sig

Sen är det också väldigt stor skillnad mellan 50g ris och 50g potatis

Är det verkligen det? Enligt google så är det inte så stor skillnad och då har jag tittat på 100g. Har du någon länk som visar att det verkligen är så stor skillnad på 50g ris och 50g potatis?

invisible
2014-06-30, 15:42
Om det inte är för mycket begärt så försök börja räkna på det, det underlättar något så enormt när det kommer till att gå ner/kontrollera sig vikt!

Ska börja med att ta en promenad på ca 30 min/vecka. Risken är stor att jag rasar annars och då lär jag tappa muskelvolym som jag INTE vill.

Vill inte äta mindre då jag redan tycker att jag äter för lite.

invisible
2014-06-30, 15:43
Utan träning kan du ligga ganska lågt utan att det händer skit. Om du är orolig finns alltid VC. Så slipper du stressa över det.

Lust och förtydliga VC?

Aliaas
2014-06-30, 15:51
Är det verkligen det? Enligt google så är det inte så stor skillnad och då har jag tittat på 100g. Har du någon länk som visar att det verkligen är så stor skillnad på 50g ris och 50g potatis?

glöm det läste okokt istället för kokt.

vicarious
2014-06-30, 17:21
Håller med om att det är lite men det är ungefär såhär en dag ser ut för mig.
På lördagar och söndagar så blir det givetvis några öl och några glas whiskey.
Äter kanske en pizza i månaden.


Du verkar tyvärr inte ha så bra koll som det låter. Jag säger inte att detta är anledningen att du inte går ned i vikt men den mest sannolika förklaringen är att du får i dig mer energi än du tror.

invisible
2014-06-30, 17:40
Du verkar tyvärr inte ha så bra koll som det låter. Jag säger inte att detta är anledningen att du inte går ned i vikt men den mest sannolika förklaringen är att du får i dig mer energi än du tror.

Visst kan det vara så. Det är därför jag vänder mig hit. Tycker dock inte att några öl på helgerna ska vara stoppande för att minska mitt procentuella fett från 22 % ner till runt 18 %.

När man väl kommer ner på lägre värden så har jag full förståelse för att minsta lilla kan orsaka stopp/problem men i mitt fall känns det lite väl för jag är långt ifrån vältränad.

caro
2014-06-30, 19:13
Sammanlagt blir det:
Protein: ca 130g
Kolhydrater: ca 43g
Fett: ca 108g
Kcal: 1510


Det låter ju som om du äter väldigt lite ... Om man bara räknar på det basala energibehovet med någon kalkylator som finns lättillgänglig på nätet så verkar det ju vara typ 1700 kcal. Och sen tränar du också.

Om du inte är helt off med att ha koll på vad du stoppar i dig, borde du kolla ämnesomsättningen ...

Starvation
2014-06-30, 19:14
Lust och förtydliga VC?

vårdcentralen

Bryggare
2014-06-30, 19:25
Hmm! Testa att lägga till cardio eller dra ner ytterligare. Håller med föregående talare "Det ÄR så enkelt med viktnedgång." Så länge du gör ökningar eller behåller styrkan på gymmet så tycker jag du inte ska oroa dig för att tappa muskler. Det är inte farligt att vara hungrig ibland. Annars får du börja räkna och ha stenhård koll på kalorierna. Tror inte många egentligen har problem med ämnesomsättningen. Och du har inte tränat så länge trots allt. Själv har jag över 20 år med styrketräning i bagaget fastän man var lite slät under den tiden. Lycka till!

invisible
2014-06-30, 19:35
Hmm! Testa att lägga till cardio eller dra ner ytterligare. Håller med föregående talare "Det ÄR så enkelt med viktnedgång." Så länge du gör ökningar eller behåller styrkan på gymmet så tycker jag du inte ska oroa dig för att tappa muskler. Det är inte farligt att vara hungrig ibland. Annars får du börja räkna och ha stenhård koll på kalorierna. Tror inte många egentligen har problem med ämnesomsättningen. Och du har inte tränat så länge trots allt. Själv har jag över 20 år med styrketräning i bagaget fastän man var lite slät under den tiden. Lycka till!

Tackar!
Ja jag har funderat en del över alla tips jag har fått och kommit fram till följande:
* Ska dra ner mer på såser/bea etc. Dra ner på ölen och kanske ta lite torrt vin eller whiskey istället (lördagar).

* Äta mer kött

* Ta en proteindrink på kvällarna istället för min fjuttiga kvarg. Har bara vassle men ska köpa kasein

* Sammanfattningsvis, dra ner mer på intaget av kcal men öka proteinet

* Ta en rask promenad i veckan på ca 30 min

Tack alla för tipsen. Får se hur långt jag kommer, snart semester och då gillar jag och släppa lite på allt, man har ju trots allt semester en gång per år. :hbang:

Bryggare
2014-06-30, 20:05
Tror inte du behöver bekymra dig om det är vassle eller kasein har nog ganska liten betydelse i det stora. Börja med 1 rask promenad i veckan för att sedan utöka det till 2. Själv började jag med X-trainer och ökade tiden med 1 min/pass tills jag låg på en timme. Behaglig ökning utan att våndas. Dessutom tycker jag att återhämtning, styrka samt orken på styrkepassen blivit betydligt bättre när man fick kondis.Tror att rädslan att förlora muskler p.g.a. cardio är överdriven om du inte är extrem. Och självklart ska du unna dig gott på helger & semestrar men sluta inte att träna för det. Sköt kost och träning i veckorna så blir det nog bra ändå. Är själv ölfantast och dricker både hembryggt och köpt. Men det är väl inte att rekommendera om du vill nå knallhård form. Men jag tror inte det är vad du eftersöker just nu iaf.

Bryggan
2014-06-30, 23:46
Mmm fläskkött...men vem äter bara 120 gram och varför? Delar du en fläskkotlett i två vid varje lunch eller?
Drog i mig 400 gram till middag för en liten stund sedan och det kändes som ingenting :). Mmm fläsk ä gott.
Samma sak med kycklingen? Det är inte kycklingfilé du äter för i så fall är det typ en halv.

50 gram ris eller potatis...är riset kokt eller okokt?

1510 kcal...klart som korvspad att du räknar fel. Du kommer att försvinna på 1510 kcal om dagen.

Den vätska man lägger på sig efter en blöt kväll på öl sitter fan i en hel vecka. Skippa ölen och kör vin istället. Efter en flaska så vaknar du dagen efter och är torrare än dagen före. Inte för att det har ngt med verkligheten att göra men det känns bättre för moralen. Köp en flaska och håll dig till den. Sprit är också bra men man blir jävligt tankad och fort går det på ett energiunderskott.

Skit i pizza! Blir fan inte klok på hur mycket en pizza-jävel innehåller i kcal men alla kurvor och trender blir totalt fucked efter en pizza. En ynka liten pizza ställer till det...jag lovar och personligen vågar jag inte titta åt en pizza ens.

Skippa frukosten...totalt onödigt mål.

invisible
2014-07-01, 07:57
Mmm fläskkött...men vem äter bara 120 gram och varför? Delar du en fläskkotlett i två vid varje lunch eller?
Drog i mig 400 gram till middag för en liten stund sedan och det kändes som ingenting :). Mmm fläsk ä gott.
Samma sak med kycklingen? Det är inte kycklingfilé du äter för i så fall är det typ en halv.

50 gram ris eller potatis...är riset kokt eller okokt?

1510 kcal...klart som korvspad att du räknar fel. Du kommer att försvinna på 1510 kcal om dagen.

Den vätska man lägger på sig efter en blöt kväll på öl sitter fan i en hel vecka. Skippa ölen och kör vin istället. Efter en flaska så vaknar du dagen efter och är torrare än dagen före. Inte för att det har ngt med verkligheten att göra men det känns bättre för moralen. Köp en flaska och håll dig till den. Sprit är också bra men man blir jävligt tankad och fort går det på ett energiunderskott.

Skit i pizza! Blir fan inte klok på hur mycket en pizza-jävel innehåller i kcal men alla kurvor och trender blir totalt fucked efter en pizza. En ynka liten pizza ställer till det...jag lovar och personligen vågar jag inte titta åt en pizza ens.

Skippa frukosten...totalt onödigt mål.

Hej,
Har beskrivit varför jag äter så lite, jag går upp i vikt och det lägger sig på magen (fett). Sen har jag även talat om tydligt att jag kan ha räknat fel också (mest troligt). Har även skrivit i mitt första inlägg att riset är kokt och även angivit "ca" alltså kan det vara allt från 120g kött till kanske 150g kött.

Ja du har rätt i att en blöt kväll kan sitta i flera dagar men några öl och några glas whiskey fördelat på två dagar anser inte jag är en blöt kväll. Ska dock lägga dina ord på minnet och justera intaget i både mängd och typ. :)

Pizzan som jag inte orkade äta upp i söndags är slängd.
Du får gärna förtydliga varför frukost är onödigt. Jag har läst att kroppen mer eller mindre svälter om man sover ca 7-8h och rekommenderas med en rejäl påfyllning (frukost), speciellt om man vill bygga muskler, men förklara gärna.

GI-Joe
2014-07-01, 08:03
Du får gärna förtydliga varför frukost är onödigt. Jag har läst att kroppen mer eller mindre svälter om man sover ca 7-8h och rekommenderas med en rejäl påfyllning (frukost), speciellt om man vill bygga muskler, men förklara gärna.

Många kör periodiskfasta och tycker det funkar perfekt för dom.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=96449&highlight=periodisk+fasta

Bryggan
2014-07-01, 08:05
1. Absolut så "svälter kroppen",,, låt den svälta.

2. Du räknar fel.

3. Det behövs inte frukost för att bygga muskler. Generellt är det inte heller optimalt att ligga på underskott om du vi bygga.
Själv är jag aldrig hungrig på morgonen så för mig är det perfekt att skippa frukost.

Depzon
2014-07-01, 08:28
Hur pass viktig känns alkoholen i jämförelse med kroppsmålet? Bortsett från om det känns viktigt socialt så är det ju väldigt motverkande mot kroppsmål. Även ett mindre antal öl innehåller ju ganska mycket kalorier, som hade kunnat användas på bättre sätt. Och alkoholen dålig för återhämtningen.

TheOne1994
2014-07-01, 08:31
mellan raderna läser jag öl och whiskey mer än det du skriver :)

Är det tvunget att dricka alkohol ? Kan du inte skippa det några månader bara för att se vad som händer ? Klart man ska leva ett normalt liv osv men vill man få till det där lilla sista måste man nog "bruka allvar". Det är nog viktigt att fråga sig själv hur gärna vill du nå dina mål. Kan jag träna lite hårdare ? Kan jag skippa vissa saker för at uppnå mina mål ? Ja du fattar nog ,ville mest ge dig en ytterligare en liten idé.

Lycka till !

invisible
2014-07-01, 08:51
mellan raderna läser jag öl och whiskey mer än det du skriver :)

Är det tvunget att dricka alkohol ? Kan du inte skippa det några månader bara för att se vad som händer ? Klart man ska leva ett normalt liv osv men vill man få till det där lilla sista måste man nog "bruka allvar". Det är nog viktigt att fråga sig själv hur gärna vill du nå dina mål. Kan jag träna lite hårdare ? Kan jag skippa vissa saker för at uppnå mina mål ? Ja du fattar nog ,ville mest ge dig en ytterligare en liten idé.

Lycka till !

Hej,
Nej jag är inte tvungen men det är ju så himla gott och hälla upp en liten whiskey framför tv:n. :naughty:
I helgen som var så drack jag två öl och kanske tre glas whiskey (glasen var runt 6cl) som jag spär ut med lite vatten.

Möjligt att alkoholen påverkar min förbränning mer än jag tror men i ärlighetens namn så tror jag inte det. Som jag tidigare beskrev så ligger jag på (enligt min våg) ca 22 % kroppsfett och är långtifrån vältränad (har tränat i 2 år). På min nivå så har jag svår att tro om alkoholens påverkan i den grad.

Hade jag däremot varit i bättre form och skulle ligga i deff inför en tävling så förstår jag argumenten men så är inte fallet nu. Däremot säger jag inte att du har fel.

4623
2014-07-01, 08:51
Skit i pizza! Blir fan inte klok på hur mycket en pizza-jävel innehåller i kcal men alla kurvor och trender blir totalt fucked efter en pizza. En ynka liten pizza ställer till det...jag lovar och personligen vågar jag inte titta åt en pizza ens.

Skippa frukosten...totalt onödigt mål.

Jag äter pizza ganska ofta. Har inga problem med att gå ner.

invisible
2014-07-01, 08:58
Jag tror som de flesta skriver att jag räknar fel. Har svårt att tro att jag räknar så himla fel men uppenbarligen gör jag det.

Ska dra ner på sådant som innehåller mycket kcal och öka köttmängden och trycka in en promenad i veckan (börjar med det) så får vi se hur det artar sig.

Det jag är förvånad över är att jag har räknat/utgått från det jag i regel äter under veckorna och jag tycker själv att jag äter lite, speciellt nu när jag ser det på pappret. Trots det så händer det inget på vågen, varken i kg eller % och det förvånar mig med tanke på hur otränad jag är.

Liten justering i kosten och promenader tror jag kommer förändra bilden och jag kommer initialt börja med denna förändring.

Bryggan
2014-07-01, 09:08
Jag äter pizza ganska ofta. Har inga problem med att gå ner.
Intressant...not!
Jag äter också pizza men det var länge sedan och går ner i vikt men som jag skrev så blir jag inte klok på vad pizzan jag äter (ja, samma varje gång från samma ställe) innehåller i kcal. Sedan så har TS problem med att pressa tillbaka fettet så det var ett förslag till honom.
Istället för att lägga kommentarer om vad jag skriver kan du kanske komma med förslag till TS om hur han ska göra...

4623
2014-07-01, 09:11
Intressant...not!
Jag äter också pizza men det var länge sedan och går ner i vikt men som jag skrev så blir jag inte klok på vad pizzan jag äter (ja, samma varje gång från samma ställe) innehåller i kcal. Sedan så har TS problem med att pressa tillbaka fettet så det var ett förslag till honom.
Istället för att lägga kommentarer om vad jag skriver kan du kanske komma med förslag till TS om hur han ska göra...

Tycker nog det är ganska uppenbart vad som är fel. Han trycker i sig mer energi än vad han tror.

Jag tycker det är idiotiskt att säga till folk att de inte ska äta saker även om de tycker om det. Det går alldeles utmärkt att äta pizza även om du försöker gå ner i vikt.

Depzon
2014-07-01, 09:18
Det kan vara skönt att lokalisera "felet" så ordentligt och tidigt som möjligt. Så att räkna kalorierna i allting (och inte t.ex. hälla mycket olja i stekpannan och såna svårberäknade saker), även det du får i dig på helger, kan vara en bra idé. Det behöver ju inte pågå längre tid än själva felsökningen. Då har du kanske också bättrat på din uppfattning om hur mycket kalorier olika varor innehåller och kan släppa på den nitiska matematiska kollen efter ett tag.

Om du inte räknar kalorierna och inför promenader/konditionsträning men att det ändå inte händer något på vågen, så måste du kanske trots allt börja räkna och då har en del tid gått till spillo.

Att ha järnkoll på antalet kcal man får i sig är betydligt lättare än att avgöra ens aktivitetsnivå om man nu vill göra sådana uträkningar. Har man en bra grundstomme vad gäller kcal-koll så underlättar det att avgöra betydelsen av förändringar i aktivitet.

Jag förstår din synvinkel att du inte vill bli alltför nitisk, men det skadar ju aldrig att se olika infallsvinklar och ta till dig det du vill av det :)

invisible
2014-07-01, 11:15
Såhär kan en lunch se ut för mig. Nu har jag tagit mer kött än vad jag brukar ta. Inga tillsatta kolhydrater (skippar det de dagar jag inte tränar). Vet att panerad schnitzel inte är så nyttigt.... sen en liten laxbit. Vet faktiskt inte hur många gram kött det är nu på tallriken men vad tycker ni generellt om portionen?


https://lh3.googleusercontent.com/-8RTAll01A6w/U7KJrxaIU9I/AAAAAAAAABU/o0vmm7fL3p8/w640-h480-no/bild.JPG

4623
2014-07-01, 11:22
Ser skrämmande likt ut där jag brukar äta lunch. Var är det? :)

Aliaas
2014-07-01, 11:31
Såhär kan en lunch se ut för mig. Nu har jag tagit mer kött än vad jag brukar ta. Inga tillsatta kolhydrater (skippar det de dagar jag inte tränar). Vet att panerad schnitzel inte är så nyttigt.... sen en liten laxbit. Vet faktiskt inte hur många gram kött det är nu på tallriken men vad tycker ni generellt om portionen?


https://lh3.googleusercontent.com/-8RTAll01A6w/U7KJrxaIU9I/AAAAAAAAABU/o0vmm7fL3p8/w640-h480-no/bild.JPG
Vad är det i glaset?

invisible
2014-07-01, 11:32
Ser skrämmande likt ut där jag brukar äta lunch. Var är det? :)

WKB Kungsholmen ;)

invisible
2014-07-01, 11:33
Vad är det i glaset?

Äppelsaft och jag tar bara ett glas.

Aliaas
2014-07-01, 11:37
Äppelsaft och jag tar bara ett glas.
Det är ju set första du ska skippa.

Fullständigt onödiga kalorier

Aliaas
2014-07-01, 11:38
Äppelsaft och jag tar bara ett glas.
Det är ju set första du ska skippa.

Fullständigt onödiga kalorier

Sen har jag ingen aning om vad det andra ger energi mässigt men 100g lax ligger på runt 240 kcal om jag inte jar fel och det där swr ut som cirka 120g ?

invisible
2014-07-01, 11:44
Det är ju set första du ska skippa.

Fullständigt onödiga kalorier

Sen har jag ingen aning om vad det andra ger energi mässigt men 100g lax ligger på runt 240 kcal om jag inte jar fel och det där swr ut som cirka 120g ?

Ok, ska byta ut äppelsaften mot rent vatten.
Har inte heller någon aning men runt 100g +-20g låter fullt troligt samt schnitzeln som ligger nog runt samma, fortfarande inte överdrivet mycket mat.

thure
2014-07-01, 11:58
När jag såg din bild så titta jag genast på första sidan igen och du har ju inte räknat upp dina måltidsdrycker som jag antar inte är vatten. Där kan du ha en hel del kcal du inte tänkt på.

invisible
2014-07-01, 12:03
När jag såg din bild så titta jag genast på första sidan igen och du har ju inte räknat upp dina måltidsdrycker som jag antar inte är vatten. Där kan du ha en hel del kcal du inte tänkt på.

Sant, per dag blir det:
1 glas äppelsaft (som jag nu har slutat med)
2 glas (mellan) mjölk
1 glas proviva fruktdryck
ca 1 liter vatten
1 portion proteinshake (2dl mjölk, 1dl vatten)

4623
2014-07-01, 12:07
Där har du typ 500-600kcal i dryck bara.

invisible
2014-07-01, 12:10
Där har du typ 500-600kcal i dryck bara.

Ja det låter mycket och jag misstänker att provivan innehåller ganska mycket kcal, tar det mer för vitaminernas skull men det skulle jag också kunna byta ut mot rena vitaminpiller eller brustabletter.

Mjölken tar jag för proteinets skull.

Eller har du andra tips?

Aliaas
2014-07-01, 12:21
Ja det låter mycket och jag misstänker att provivan innehåller ganska mycket kcal, tar det mer för vitaminernas skull men det skulle jag också kunna byta ut mot rena vitaminpiller eller brustabletter.

Mjölken tar jag för proteinets skull.

Eller har du andra tips?
Byt ut shaken och mjölken mot mat

Skit i saften och provivan

Nu har du plötsligt ca 500 kalorier mer att äta grönsaker och kött för

4623
2014-07-01, 12:21
Det är inte speciellt mycket protein du får i dig från mjölken. Ät till exempel 100g kyckling istället eller tryck 200g kvarg.

vicarious
2014-07-01, 12:30
Portionen ser inte "för stor" ut men 1. Mer grönsaker för mättnad 2. Bättre grönsaker. Isbergssallad, tomat och gurka är i princip vatten och lite fibrer. Ingen näring.

Och som redan nämnts, skippa flytande kalorier.

invisible
2014-07-01, 12:37
Det är inte speciellt mycket protein du får i dig från mjölken. Ät till exempel 100g kyckling istället eller tryck 200g kvarg.

Ok, och detta ska få mig att gå ner i vikt och tappa fett?

invisible
2014-07-01, 12:40
Byt ut shaken och mjölken mot mat

Skit i saften och provivan

Nu har du plötsligt ca 500 kalorier mer att äta grönsaker och kött för

Ok, så det är vatten som gäller för samtliga måltider?

Varför jag var inne på shaken (kvällsmat) var av en anledning:
Hög proteinmängd och relativt låg kcal jämfört med en köttbit, men jag kan ha fel.

Aliaas
2014-07-01, 12:42
Ok, så det är vatten som gäller för samtliga måltider?

Varför jag var inne på shaken (kvällsmat) var av en anledning:
Hög proteinmängd och relativt låg kcal jämfört med en köttbit, men jag kan ha fel.

kyckling/kvarg/tonfisk mkt mer mättande och troligen mindre fett/kolhydrater än din shake :)

platysma
2014-07-01, 14:36
Ok, och detta ska få mig att gå ner i vikt och tappa fett?

Det gör det enklare för dig att gå ner i vikt. Det här handlar ju om att du tar upp att du äter lite / inte blir mätt(?) och samtidigt inte går ner i vikt. Om du tar bort, säg, 500 kcal som du dricker varje dag och som inte ger dig speciellt mycket mättnadskänsla, så kan du äta till exempel 300 kcal mer i kalkonbröst - reducera ditt kcal-intag med 200 kcal - och ändå bli mättare än vad du blev innan.

Bryggan
2014-07-01, 15:05
Ok, och detta ska få mig att gå ner i vikt och tappa fett?Ja hellre det än "tomma kalorier". Drick endast vatten.

invisible
2014-07-01, 17:29
Ok,

Middagen bestod av 200g kycklingfilé och ett glas vatten.
Som sallad fanns det stekt vitkål som jag hoppade p g a min känsliga mage (har problem med fibrer och laktos). Inget ris eller potatis eftersom jag inte tränar idag.

Har även varit på gymmet (före middagen) och promenerat 30 min i rask takt.

Till kvällsmat tänker jag ta en shake utan mjölk. Jämförde kcal med kvarg och hamnar på detsamma som shake. Mättnadskänslan kanske inte blir samma men jag har inga större problem med hungerkänslan som brukar dyka upp inför lunch och middag.

Några kommentarer om middagen?

TheOne1994
2014-07-01, 17:44
Ok,

Middagen bestod av 200g kycklingfilé och ett glas vatten.
Som sallad fanns det stekt vitkål som jag hoppade p g a min känsliga mage (har problem med fibrer och laktos). Inget ris eller potatis eftersom jag inte tränar idag.

Har även varit på gymmet (före middagen) och promenerat 30 min i rask takt.

Till kvällsmat tänker jag ta en shake utan mjölk. Jämförde kcal med kvarg och hamnar på detsamma som shake. Mättnadskänslan kanske inte blir samma men jag har inga större problem med hungerkänslan som brukar dyka upp inför lunch och middag.

Några kommentarer om middagen?

glöm nu inte grönsakerna som tidigare nämnts. Broccoli,Blomkål,lök. Grönskaer med "drag i ". Jag tycker du börjar få till det. Du kommer säkert lyckas med lite hjälp på vägen !

Aliaas
2014-07-01, 19:12
Om du nte har ngt problem med mättnaden är det ju bara att köra på :D

Är nästan lite avis ja är ständigt hungrig även på bulk...

invisible
2014-07-01, 21:13
Om du nte har ngt problem med mättnaden är det ju bara att köra på :D

Är nästan lite avis ja är ständigt hungrig även på bulk...

Hehe vem vet, jag kanske hamnar där när fettet väl börjar brännas:hbang:

invisible
2014-07-01, 21:17
En allmän fråga:
När man är i min sits och vill bränna lite fett och tappa några kg (läs inte som deff). Vad har ni till köttet?

Tycker det blir lite för torrt med bara en köttbit, ris och sallad. Finns det kcal-snåla såser eller är det bara och bita ihop när man vill bränna några kg?

Aliaas
2014-07-01, 21:19
En allmän fråga:
När man är i min sits och vill bränna lite fett och tappa några kg (läs inte som deff). Vad har ni till köttet?

Tycker det blir lite för torrt med bara en köttbit, ris och sallad. Finns det kcal-snåla såser eller är det bara och bita ihop när man vill bränna några kg?

Tacosås 35kcal/100gram

Yoghurt med kryddor

Hot-sauce (Sirichaka)

Låg kcal lingonsylt/äppelmos 40kcal/100g

Coop har också en vitlökssås utan fett 50kcal/100g

:D

platysma
2014-07-01, 21:34
En allmän fråga:
När man är i min sits och vill bränna lite fett och tappa några kg (läs inte som deff). Vad har ni till köttet?

Kvargbaserade kalla såser är inte så dumt! Som fejk-tzatsiki med gurka (ej urvattnad mtp att kvargen är lite torrare än yoghurt) + vitlök + salt/peppar. Eller bara blanda ut kvarg med lite mjölk så blir det någon yoghurtsås-liknande grej.