handdator

Visa fullständig version : Ingen träningsvärk


caro
2014-06-29, 21:04
Jag har försökt hitta en tråd i detta ämne utan att hitta, men om någon vet direkt, länka gärna!

Jag har tränat mer eller mindre hela livet, sen jag var 9 år, jag är 47 nu (ridning, friidrott, volleyboll, löpning, styrketräning, simning, skidåkning), fast med vissa "slöperioder". De senaste fyra åren med löpning 2-3 gånger i veckan. För ett halvår sen började jag träna mer ordentligt på gym igen (det var väl fyra år sen sist).

En sak som jag blir konfunderad över ... jag får knappt någon träningsvärk längre! Hur hårt jag än tränar/tar i. När jag var yngre kunde jag få fruktansvärd träningsvärk, särskilt efter benträning, kändes 3-4 dagar. Men nu, tja, jag känner mig kanske lite öm i musklerna, men inte alls denna smärta, eller svårigheter att t ex gå i trappor.

Naturligtvis har jag funderat på om jag är "bekväm" och inte pressar mig som förr. Men nej, så är det inte. Jag pressar mig, som förr. Men träningsvärken uteblir, till och med efter värsta benpassen.

Någon som vet hur det hänger ihop? Blir man mindre känslig med åren, eller vad sjutton beror det på?

Malmberg
2014-06-29, 21:55
kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=214191

caro
2014-06-29, 22:02
Tack, jag har läst den, men tyckte inte den var tillämpbar.

Enligt min erfarenhet just nu spelar det ingen roll alls när jag äter eller inte efter träning. Same same liksom. Ingen träningsvärk.

specs
2014-06-30, 01:55
Testa träna på ett annorlunda sätt då? Nu vet jag inte hur du gör men får en bild utav att du gör rätt så många repetitioner. Testa höj vikten lite och kör lite färre repetitioner så kanske träningsvärken kommer, om det nu e detta som gör att du ska hålla motivationen uppe :)

caro
2014-06-30, 06:24
Testa höj vikten lite och kör lite färre repetitioner så kanske träningsvärken kommer, om det nu e detta som gör att du ska hålla motivationen uppe :)

Jag har testat det jag kan komma på. Riktigt tungt/få repetitioner, lättare/många repetitioner, nya övningar ... spelar ingen roll. Visst känns det som sagt, som lätt ömhet ibland, men knappt mer.

Det är väl skönt på sätt och vis att slippa träningsvärk, det finns inget egenvärde i det. Träningen ger resultat, och det är ju vad jag strävar efter.

Jag är mest förvånad över detta "åldersfenomen", som jag inte läst om/hittat, ännu, i litteraturen. ;-)

Xtreme
2014-06-30, 06:31
Lite broscience
Du måste inte få träningsvärk för att träningen ska ge ngt och du kan ta ut dig maximalt utan att få det oavsett ålder.

Vill du uppleva träningsvärk, gör träning/övningar du inte gjort tidigare eller med långt uppehåll och pressa till max. Dvs pressa dig till max med ngt kroppen är ovan vid att utföra.

Beemel
2014-06-30, 06:49
Jag får i princip aldrig någon träningsvärk annat än det första passen efter ett längre uppehåll.

Maya0112
2014-06-30, 18:26
Får heller typ nästan aldrig träningsvärk som i början. Men har märkt om jag kör en övning jag aldrig kört förut så brukar träningsvärken komma. Även om jag maxar i ex benpress som man kört hur många gånger som helst så kan jag ha ingen som helst träningsvärk dagen efter men någon ny lätt övning för mage kan ge träningsvärk som varar ett tag. Så testa helt nya övningar! :d

Dewon
2014-06-30, 18:29
Jag får i princip aldrig någon träningsvärk annat än det första passen efter ett längre uppehåll.

Samma här, det kanske är en personlig sak men alla påstår alltid att dom inte kan gå efter benpass och jag tänker bara.. Kanske inte tränar benen tillräckligt ofta? :D

caro
2014-06-30, 19:04
"Förr i världen", till och med för typ tio år sen, fick jag träningsvärk när jag gjorde nya övningar, eller förändrade de vanliga. Men som sagt vad, inte längre. Jag fick inte ens träningsvärk när jag började gymträna för ett halvår sen, efter fyra års uppehåll.

Och jag tror inte det handlar om att inte ta i. Ta i tills jag svimmar och känner blodsmak (symboliskt) är min paradgren. Jag är inte rädd för svett eller motstånd, eller muskler som darrar av trötthet.

Nåja, jag får väl fortsätta sväva i ovisshet om orsaker till detta fenomen. Det går förmodligen bra. :-D