handdator

Visa fullständig version : Liten ska bli större


simonsk
2014-06-29, 16:51
Tjena kolozzeum!

Tänkte skapa en träningsjournal här för att försöka hålla koll på träningen, resultat och inskaffa mig ännu mer motivation! Har varit lite skeptisk till att starta en sånhär journal, för jag har hela tiden tänkt att jag inte kommer använda den, att jag kommer tröttna på att skriva efter ett tag. Men jag ska absolut ge det ett försök och se om det hjälper! :d

Om mig då?

Jag är 18 år. Har tränat fotboll och innebandy på junior-elitnivå och har tränat på gym lite till och från, men tyvärr tappat motivationen lite för ofta. Men nu har jag bestämt mig, på riktigt! Jag ska gå för det här fullt ut och nå mitt mål.

Ålder: 18
Vikt: 63.3
Längd: 176

Marklyft: - tyvärr inte kört så mycket, ska dock börjas nu
Squats: - tyvärr inte kört så mycket, ska dock börjas nu
Bänkpress: Maxar 72.5kg, kör ~60kg 8x4


Vad är mitt mål nudå?
Jag vill gå först och främst gå upp i vikt, det är mitt huvudmål. Jag har även som mål att helt enkelt se vältränad ut med synlig muskulatur. Innan sommaren är slut skulle jag vilja gått upp till minst 70kg. Tror inte att det ska bli så svårt, om jag äter bra och regelbundet samt även tränar och inte ligger på latsidan. Det lär ni märka här i journalen.. :naughty:

Ska även försöka lägga in några bilder på dagsformen. Kul för mig att se resultat, och även för er?! *rolleyes*


Hoppas att den här journalen kommer följas av några iallafall, så att man får dela med sig av sina potentiella framgångar!

Nu ska jag iväg på mitt första pass, och det kommer bestå av ben och mage!

Avslutar mitt första inlägg med att säga som Glenn, vilket naturligtvis är;

Ha d gött.

simonsk
2014-11-04, 22:26
Hejhej, här är jag igen hehe.

Som ni ser så blev det ingen bra logg när jag väl försökte få igång en i somras. *rolleyes*
Dock så har det sina anledningar. Bara några dagar efter förra inlägget så hände det en sak i mitt liv vilket gjorde att jag hamnade i en mindre depression. Tappade 4-5 kg vilket inte gjorde saken bättre, eftersom jag haft/har så svårt att gå upp i vikt.

MEN!
Nu är det över och jag mår bra!

Sååå jag börjar med dagens pass och mitt första riktiga inlägg!

Idag stod ben på schemat:

Benspark
50kg x13
50kg x13
60kg x13
65kg x13

Dessa kändes bra och kände mig uppvärmd.

Sittande benpress
70kg x10 - Gick bra, var inga problem. Kände att jag borde öka på en del.
100kg x10 - Nu blev det tungt, men inga större problem här heller. Ökar på.
110kg x10 - Klarade alla, dock gör 10kg större skillnad än vad man tror :Virro
105kg x10 - Klarade alla, men sista 3-4 repsen blev det skakigt i benen.

Allt som allt så kändes det här också bra!

Raka marklyft
Inte kört så mycket marklyft överhuvudtaget, så ville få in tekniken till att börja med. Tyckte att det kändes bra så jag körde på med vikter.
20kg x10 (bara stång, teknik) - Kändes som att jag fick in det på de få repsen.
40kg x10 - Kändes bra, men blir dock yr(?) när jag lyfter. *screwy* Är det för tungt då eller är det andningen som jag kanske borde tänka mer på?
40kg x10 - Samma som ovan.
40kg x10 - Samma som ovan.

Marklyften är något jag verkligen få in snitsen på ordentligt, och känns ändå som att jag är på god väg! Dock undrar jag som sagt var problemet kan vara att jag känner mig "yr"?

Knäböj
Gick på 40kg x10 direkt, och skakade som bara den. Borde kanske använt bara stången till att börja med, fast vettefan om det hade gjort någon större skillnad eftersom jag redan var trött i benen..?

40kgx10 - Kändes bättre än första ändå.
40kgx10- känns bra
Ökar på sista till 60kg
60kg x10 - Trodde det skulle bli en större utmaning än vad det blev. Det var tungt såklart, men jag klarade alla iallafall.

Sittande vadpress
Jag har väldigt(!!) smala vader tyvärr, vilket jag tycker är väldigt jobbigt. Vill träna upp dom så gott det går! Har smala ben överhuvudtaget *gah!*

20kg x15 warmup
40kg x15 - Får krampkänningar i högra vaden efter så få reps?! Irriterande.
40kg x18 - Känns mer i min högra vad än vänstra? Vad kan det bero på?! Går ner lika mycket med båda fötterna så förstår inte?!?!!?
40kg x18 - Samma sak här..
50kg x16 - ^
50kg x20 - ^

Körde även lite mage innan jag kände mig klar för dagen.
20kg x15 fria vikter
35kg x10 fria vikter
20 situps åt sidan med 15kg i händerna.


KLAR.
Direkt efter passet drack jag min gainer jag tog med, och kände att det här passet var ändå helt OK. Kändes bra. Mötte även upp en polare och tog en snabbfika, liiiite extra gains i form av en bulle och en halv munk heheh.

Imorgon har jag match och lär bli en vilodag från gymmet. Köttar på nästa pass på torsdag! :hbang:

Plogarn
2014-11-05, 16:04
Det som gör att du blir yr vid marklyft kan vara andningen.
Jag försöker Att ta ett djupt andetag innan lyftet sen andas ut på vägen ner och startar om mellan varje repetition. Detta gör så JAG blir mindre yr när jag kör repetitioner.

simonsk
2014-11-21, 19:15
Dagens pass blev bröst&biceps!

Uppvärmning Powerwalk 6 min
Maskinflyes:
35kgx15
45x15
55x10

Bänkpress:
40kg x10
50kgx9
50kgx9
50kgx7

Flyes i cablecross:
20kgx10
--
--
--

Armhävningar:
KV+10kg x10
KVx10


Biceps
Hantelcurls:
15kgx12
15kgx10
15kgx10
10kgx14

Curls i cablecrossen (Vet inte vad övningen heter? hehe)
40kgx10
40kgx9
35x10
40x8

simonsk
2014-11-23, 14:15
Idag ska jag börja att köra Stronglifts 5x5 istället för det jag kört sista tiden. Ska bli kul att testa och har hört och även sett att det kan ge väldigt bra resultat. :) Taggad!

Ska även försöka maxa på bänken, benböjen och marklyften idag för att se vad just mitt 1RM är :D

Uppdaterar senare ikväll, ciao *flex*

simonsk
2014-11-23, 17:05
Sådär, första Stronglift passet klart! Var faktiskt rätt kul tycker jag :)

Träningen började klockan 15.00 prick då jag satte mig och cyklade i 3 minuter som uppvärmning.

Vecka 1, Pass A:
Knäböj: Stångenx10 (warmup) 60kg, 60kg, 60kg, 60kg, 60kg. Kändes bra och inte allt för tungt. Tror nog att jag skulle klara mer än det!
Bänkpress: Stångenx10 (warmup) 50kg, 50kg, 50kg, 50kg, 50kg. Kändes bra även här. Easy. Kanske ska lägga på 55-60kg istället?.. *flex*
Sittande rodd: 40kgx10, 40kgx9, 40kgx5. Rygg är inte min starka sida, är väldigt svag i den skulle jag påstå. Borde (bör) träna den mer och oftare.
Armhävningar till fail: 18st, 17st, 8st... Väldigt trött. *gah!*
Benlyft: Gjorde endast 6st benlyft här. Kände mig väldigt omotiverad att köra mage idag eftersom jag kör bålträning varannan dag i skolans gym på idrotten. Blir alltså magträning imorgonbitti istället.

Träningen slutade 16.10, alltså blev passet 1h 10min långt. Kändes bra! :D

Nu är det middag och senare väntar en skön promenad :)

simonsk
2014-11-23, 17:19
Idag ska jag börja att köra Stronglifts 5x5 istället för det jag kört sista tiden. Ska bli kul att testa och har hört och även sett att det kan ge väldigt bra resultat. :) Taggad!

Ska även försöka maxa på bänken, benböjen och marklyften idag för att se vad just mitt 1RM är :D

Uppdaterar senare ikväll, ciao *flex*

Maxning 1RM:

Bänkpress: 70kg i dagsläget. Förut har det varit 72.5, inte så mkt skillnad kanske menmen.

Benböj: 80kg

Marklyft: Körde ej idag men skulle gissa på 60-70kg kanske? :smash:

simonsk
2014-11-24, 18:39
Vaknade och käkade en macka. Åkte iväg till träningen och körde mage.

Strax lagträning, och efter det blir det lite PH och sen sussa :) Träning 08.00 imorgon med, och sedan dags för ett gympass på eftermiddagen, taggad!

simonsk
2014-11-25, 18:16
Vecka 1, Pass B

16.15-17.15.

Knäböj: 60kg,60,60,60,60.

Militärpress: 30kg,30,30,30,30. Kändes bra här. Inte kört så mycket så får väl säga att det här är mitt PB just nu.

Marklyft: 60kg, testade även på 80kg. Det funkade och fick upp alla 5, dock lite för tungt för mig just nu tror jag. Men iallafall ett PB :)

Vadpress: 40kgx10, 40x10, 40x11.

Chins: 7st, 5st, -

Plankan: 01:09, 00:48, 00:52. Otroligt dåliga tider haha, men en fruktansvärd träningsvärk i magen har jag från igår.. *Skyller* :)



Passet kändes helt OK. Var ganska trött innan men det funkade. Nöjd ändå.
Nu blir det massor av köttbullar och makaroner! :eating:

simonsk
2014-11-27, 16:35
Ska om 30-60min gå och köra mitt tredje pass och mitt andra "A pass".

Laddar upp hemma med en billys, en banan och en macka + mjölk :)

simonsk
2014-11-27, 19:55
Vecka 1, Pass A

Klockan 18.15-19.10

Uppvärmning: 3min löpning på löpbandet.

Knäböj: 10st Warmup stången, 62.5kg, 62.5, 62.5, 62.5, 62.5

Bänkpress: 10st warmup stången, 52.5kg, 52.5, 52.5, 52.5, 52.5

Stående vadpress: 100kg, 3st.

Sittande rodd: 35kg x 10, 35kg x 10, ----



Ett riktigt skitpass. Bra uppladdning med lite käk, och en koffeintablett innan benböjen, sedan gick det utför typ.
Fick känningar i högra knät vid benböjen, att det helt plötsligt skulle kunna göra jätteont. Kanske dålig uppvärmning, jag vet inte? Känner ibland av i ryggen också, ska det kännas i rygg eller är det jag som böjer helt fel????!!! :confused:


Vid bänken så fick jag ont handlederna efter 2 set, men krigade igenom alla ändå trots att det inte var allt för skönt för handleden. Bänken kändes tung idag också. Förra passet var det hur lätt som helst med 50kg men 52.5 kändes helt plötsligt som en jättestor skillnad. Det ska det inte göra, och ska ta 52.5 hur enkelt som helst egentligen *grr27*

Annat som sög var att gymmet fixat musik nu. (ja, gymmet har inte haft musik innan på 2-3 månader, vilket har varit ganska skönt eftersom jag har min egna musik i öronen.) Musiken är alldeles för hög och dom spelar bandit, vilket jag inte gillar. Hörde knappt min egen musik så fick ta ur lurarna ur öronen och lyssna på skitmusiken ändå *grr*

Kände mig utmattad och var även tidspressad för att hinna med skjutsen hem.*facepalm*

Det här passet sög, men ska ta revansch imorrn och köra lite disco (Biceps, triceps och rygg).

Kämpa på, heja heja. *flex*

simonsk
2014-12-04, 20:23
Ett trött jävla pass idag.. Fyfan..

Uppvärmning en powerwalk på rullbandet i 7 min 50 sek på nivå 8-9(?)

Benböj: 40kg uppvärming x8, sedan 65kg, 65, 65, 65, 65. Avslutade med att köra en femma på 70kg. Funkade bra*.

Benspark: 55kg x10, 75 x10, 75 x10, 82.5 x10

Det var mitt pass det.. Åt helvete! K*uk.

*Efter böjen på 70kg kändes det som fan i vänstra baksida lår, bristning eller sträckning kanske? -.- Har fortfarande smärre känningar..

simonsk
2014-12-16, 20:38
Imorse blev det benböj på gymmet i skolan!

50kg x10
60kg x10
70kg x8




Idag efter skolan blev det triceps och bröst! :D