handdator

Visa fullständig version : Äggvita i gröten! Micro eller plattan?

zepp92
2014-06-29, 15:15
Är det säkert att blanda i äggvitan och köra i micron eller behövs värmen ifrån spisen för att ta död på möjliga parasiter eller dylikt?

hampfuz
2014-06-29, 18:39
Det borde inte vara några problem, om du har den i mikron tillräckligt länge. Det blir ju faktiskt värme i mikron också ;)

zepp92
2014-06-29, 18:44
Det borde inte vara några problem, om du har den i mikron tillräckligt länge. Det blir ju faktiskt värme i mikron också ;)

Haha ja det blir ju såklart varmt i micron med men jag fick höra att man skulle köra på spisen om man har i äggvita, just på grund av riskerna med bakterier! Men då kanske det inte är så farligt trots allt!:)

hampfuz
2014-06-29, 18:47
Det är ingen skillnad, bakterierna dör av värmen och inget annat och det blir fort varmt i en mikro :) En torskfilé lagar man till exempel på ca. 3 minuter i mikron på full effekt.

Hela ägg är däremot en annan historia :D

zepp92
2014-06-29, 19:08
Det är ingen skillnad, bakterierna dör av värmen och inget annat och det blir fort varmt i en mikro :) En torskfilé lagar man till exempel på ca. 3 minuter i mikron på full effekt.

Haha okej vad bra! Tack så mycket! :-)

Aliaas
2014-06-29, 19:29

Utveckla gärna, kör ofta hela ägg i gröten är det någon risk med det? :O

hampfuz
2014-06-29, 19:32
Utveckla gärna, kör ofta hela ägg i gröten är det någon risk med det? :O

Nejnej, insåg nu att man kunde missförstå mig :) Jag tänkte mer på att stoppa hela ägg med skal i mikrovågsugnen, och den tillhörande explosionsrisken (https://www.youtube.com/watch?v=VJ6VmjMg_GA#t=0h0m46s)

Sverker
2014-06-29, 19:34
Antar att det gäller hela ägg, med skal.

Äggets form gör att mikrovågorna koncentreras till vissa ställen i ägget och får vattnet i ägget att koka. Ägget exploderar.

Att knäcka ägget och lägga det i en skål går däremot bra.

Aliaas
2014-06-29, 19:53
Aha men dåså.

Är inte riktigt så dum så ja slänger in ett helt ägg i micron...eller är jag ;)

Beemel
2014-06-30, 17:14
Aha men dåså.

Är inte riktigt så dum så ja slänger in ett helt ägg i micron...eller är jag ;)

PROVA PROVA PROVA!!! Och filma gärna och lägg upp här sedan =)=)