handdator

Visa fullständig version : Fria aminosyror och myten om kontrasthöjningen


Horkas
2014-06-29, 13:47
Så, ett av sätten att höja sin proteinsyntes är som känt att skapa en snabb acceleration av aminosyrotillflödet. Vi talar alltså om att "på fastande mage" inta extremt snabba aminosyror.
Men med kaseinprotein innan sömngående och ständigt ätande på dagarna är min enkla fråga: är vi någonsin i ett stadie av så pass lågt aminosyratillflöde att BCAA/EAA höjer proteinsyntesen med de mytomspunna "400%-en"?

Sniggel
2014-06-29, 13:56
Bra frågeställning. Hur många studier har undersökt EAA:s korttids- (och långtids)effekt vid ett normalt ätande (dock med relativt högt proteinintag/"normalt koloätande")?

PureWhey
2014-06-29, 14:11
Grub säger väl konstant att det antagligen är onödigt sålänge man får i sig tillräckligt protein.

Skickat ifrån böjracket

BobaFett
2014-06-29, 14:18
Grub säger väl konstant att det antagligen är onödigt sålänge man får i sig tillräckligt protein.

Skickat ifrån böjracket

Så sa han inte för nåt år sen under EAA-boomen. Frågan är vad han säger om 2 år haha.

tlk
2014-06-29, 14:24
Vad Grub säger kan man väl ändå skita i. Det viktiga är väl vad forskningen säger?

Sniggel
2014-06-29, 14:34
Så sa han inte för nåt år sen under EAA-boomen. Frågan är vad han säger om 2 år haha.

EAA-boomen var väl åtskilliga år sen?
Minns själv hur upphype:ad inställning jag hade inför "10g EAA före träning för maximerad proteinsyntes". Det var ändå en hel del år sen känns det som.

PureWhey
2014-06-29, 15:37
Skilj på vad han skriver själv och vilka studier han postar utan att kommentera med egna ord...
Forskningen just nu stödjer det jag skrev där uppe, och det tror jag inte kommer gunga över till andra sidan.

Så sa han inte för nåt år sen under EAA-boomen. Frågan är vad han säger om 2 år haha.

För nåt årsedan tror jag knappast det var..?

Horkas
2014-06-29, 15:51
Alltså, 50-60 gram kasein någon timma innan insomnandey innebär ju att man vaknar upp ca 9 timmar efter ett intag på 60 gram kasein och förmodligen lite annat också.
Om kaseinet i sig tar 7 timmar, borde väl lite kolhydrater och fett innebära att man vid uppvaknande inte har låga nivåer som skulle skapa tillfället för en "EAA-boost"

PureWhey
2014-06-29, 15:58
Vad skall "EAA-boosten" åstadkomma?

BobaFett
2014-06-29, 16:22
Vad grub säger har visst betydelse. Hans ord har rätt stor genomslagskraft på forumet. Mer än vad nån studie säger.

tlk
2014-06-29, 16:24
Vad grub säger har visst betydelse. Hans ord har rätt stor genomslagskraft på forumet. Mer än vad nån studie säger.

Självklart går man inte efter enstaka studier utan tittar på forskningsläget i stort...*rolleyes*

Sniggel
2014-06-29, 16:29
Vad skall "EAA-boosten" åstadkomma?

Folk reagerar på stora siffror men har svårt att se helheten.

PureWhey
2014-06-29, 16:56
Folk reagerar på stora siffror men har svårt att se helheten.

Mjo... Så är det väl :)

Sniggel
2014-06-29, 17:07
Jag tror ärligt talat att "ökar proteinsyntesen med 400%!" i de flestas öron låter som "potential att göra 4 ggr större muskelökningar på sikt än om du inte tar detta tillskott".
Seriöst så är det min uppfattning om gemene mans reaktion på påståenden.
Eller så tolkar det åtminstone budskapet sådant, men tror att det är lögn. Vilket kanske inte är bättre för då blir det dubbelt fel (feltolkning + att påståendet är sant), även om det är bra att det uppstår en skepticism. Dock på felaktiga grunder :D

PureWhey
2014-06-29, 17:44
Mjo, det är kanske inte så konstigt om man läser det precis när man börjat träna och inte kan så mycket om ämnet iofs.

Horkas
2014-06-29, 20:31
Jag har alltid börjat dagen med aminosyror. Funderar på att sluta

BobaFett
2014-06-30, 07:55
Jag har alltid börjat dagen med aminosyror. Funderar på att sluta

Det är inget som säger att aminosyror utspritt under dagen mellan måltiderna inte har någon effekt.

austria
2014-06-30, 07:59
Det är inget som säger att aminosyror utspritt under dagen mellan måltiderna inte har någon effekt.

Men finns det studier som uppvisat någon negativ effekt av kontinuerligt intag av EAA?

austria
2014-06-30, 08:00
Men finns det studier som uppvisat någon negativ effekt av kontinuerligt intag av EAA?

Menar såklart i koncentrerad form och inte via maten.

BobaFett
2014-06-30, 08:12
Menar såklart i koncentrerad form och inte via maten.

Dålig andedräkt.

Vad jag vet så finns det ingen "bra" studie som motbevisar BCAA/EAA's effekt egentligen. Bara det att vi inte märkt nån skillnad i praktiken.