handdator

Visa fullständig version : Viktnedgång?


BamseFan
2004-03-23, 18:18
Tjena alla. Ny på forumet här hehe =) ..


Tänkte fråga lite om det jag funderar om.

Jag är ca 180 lång och är uppe i 98 Kg ( :nono: )

Jag funderar på att börja simma för att ta mig ner i vikt för att senare börja styrketräna. (Vill ju ha en Stallonekropp) hehe.

Är simmning något bra och något att rekommendera ?? Jag har även funderat på att samtidigt börja på Nautilus utefter nautilus metoden. Är den något att ha ? ..

Jag har tidigare varit arbetslös och vart vaken sent och gått upp sent på dagen. Vänt på dygnerna så att säga. Men börjat ta tag i det nu. Så min frukost förrut var egentligen middagen.

Jag dricker heller inte vatten för det gillar jag inte. Är mineralvatten bra? Har hört av en polare att det inte är bra för kolsyran omvandlas till socker och måste förbrännas.

Äter i princip aldrig grönsaker. Är förtjust i kött. Brukar bli när dom andra köper pizza köper jag några kotletter och steker (i olja).

Vilket är den egentliga bästa metoden för att gå ner i vikt? Vill hellst gå ner 20 kg innan sommaren. Är ruskigt otålig av mig. Händer det inget på vågen efter nån vecka så ger jag upp lätt.

Cyklade till jobbet förrut i kanske 2 veckor. Hände inget på vågen så då tog ja till annat fordon där man inte behövde anstränga sig. (En sträcka på ca 10-12 Km hemifrån till jobbet).

Hoppas på bra svar =) ,,,

King Grub
2004-03-23, 18:22
Just simning - en utmärkt hälsosam motionsform i sig - är inte den allra bästa i fettminskningssyfte. Simmare har ofta en högre andel kroppsfett jämfört med t ex löpare som både väger och äter lika mycket, och förbränningsträning med simning ger ofta ett sämre resultat än vad som kan förklarars med energibalansen:

http://www.ausport.gov.au/ais/Swimming/articles3.htm

Du bör definitivt börja med styrketräningen omgående. Styrketräningen ser till att din viktförlust inte till stor del blir i form av muskelmassa, utan agerar muskelbevarande, samtidigt som den höjer ämnesomsättningen och din fettförbränning 24/7.

Här kan du få en länk både till ett ställe där du kan räkna ut din energiförbrukning (trots att du inte är överentusiastisk över det kan det vara bra att veta på ett ungefär) och en lista med bra mat som passar under både bulk och deff.

http://www.uppladdningen.nu/uppladdningen2/testadigsjalv1-1.html

För att gå ner i vikt måste du ligga på energi(kalori)underskott. Ett underskott på cirka 500 kcal per dag ger en viktminskning på ungefär 0.5 kilo per vecka, en optimal nedgångstakt. Om du räknar du din energiförbrukning i länken ovan drar du helt enkelt bort 500 kcal från den summan. Genom att äta rätt sorts mat och träna styrketräning under tiden ser du till att allra största delen av den viktnedgången består av kroppsfett, inte muskler. Korta, intensiva intervallpass är också att rekommendera, och höjer din förbränning rejält.

Dela upp ditt matintag på fler mål. 5 eller 6 mindre mål per dag.

Ät långsamma kolhydrater och protein till varje mål.

Långsamma kolhydrater har ett GI på 70 eller lägre. Här är en tabell:

http://www.paulun.se/paulun_pop.asp?idContent=302

Bra kolhydratkällor: pasta, parboiled ris, kokt potatis, havregrynsgröt, rågflingegröt, All-Bran Plusflingor, grahamsgrynsgröt, müsli, korngryn, kornris, mjukt och grovt flerkornsbröd, matvete, bönor, linser.

Bra proteinkällor: rent, magert kött som fläskfilé- och kotlett, rostbiff, skinka, kassler, lövbiff, mager mjukost, alla sorters fiskar, magra mjölkprodukter, ägg, hamburgerkött, musslor, räkor, krabba, kalkon, höns, kycklingbröst, keso, kesella, grynost, mm.

Välj minst en kolhydratkälla och en proteinkälla till varje mål, 5 eller 6 gånger om dagen. Till det bra fett som raps-, oliv-, eller linfröolja, eller fet fisk som makrill eller sill eller strömming eller lax om du valt den proteinkällan. Komplettera med grönsaker och frukt. Ingen speciell mat är bättre vid en viss tidpunkt på dagen, utan det är en smaksak. Gröt passar lika bra till lunch som till frukost, tex, och pasta lika bra till frukost som middag, om man nu känner för makaroner när man vaknar.

Undantaget är efter träningspassen. Då tar du en proteindrink och snabba kolhydrater, dvs cornflakes, vitt bröd, skumgodis, potatismos, russin, mm. Proteindrinkar baserade på vassle är ett bra val här, och ett ekonomiskt också!

Efter träningen behöver du alltid kolhydrater, då snabba, för återhämtning och glykogeninlagring. Då väljer du alltså ett högt GI i stället, enda gången på dagen. Plus protein till det. Målen därefter kan du snåla in på kolhydratintaget och basera målet innan du hoppar ner i sängen på protein och fett. Huvudsaken om du vill gå ner är dock att du ligger på kaloriminus, inte att du stryper kolhydraterna helt. Vill du däremot bygga muskler är det nästan ett måste att ligga på kaloriplus. Alltså går de båda sakerna inte ihop speciellt bra, utan man får prioritera.

Jag dricker heller inte vatten för det gillar jag inte. Är mineralvatten bra? Har hört av en polare att det inte är bra för kolsyran omvandlas till socker och måste förbrännas.

Skitprat. Mineralvatten är utmärkt, och kolsyra kan inte bli socker. Det är jätteviktigt att du dricker tillräckligt med vatten!!! Runt två liter rent vatten om dagen åtminstone.

Cilia
2004-03-23, 18:32
Jag läste igenom artikeln om simning men vad jag förstår så vet man inte varför simmare är "fetare" än löpare eller cyklister. Det kundde vara massor av orsaker.

Så det behöver inte vara så att simning bränner mindre fett än löpning eller cykling.

Eller tycker du att jag har uppfattat artikeln fel?

z_bumbi
2004-03-23, 18:35
Jag å min sida ser simmning som ett utmärkt sätt att konditionsträna om man väger lite mer, det är skonsamt och i de flesta fall ganska kul.

Om man satsar på en tävlingsform inom byggning kanske man ska ta det lite lugnt sista månaderna innan tävling men annars är det bara att köra på.

Jag tycker däremot själv det är tråkigt att bara köra en typ av konditionsträning så beroende på hur bra kondition man har så kan man även cykla, springa, gå, paddla osv för att få variation.

King Grub
2004-03-23, 18:36
Originally posted by Cilia
Jag läste igenom artikeln om simning men vad jag förstår så vet man inte varför simmare är "fetare" än löpare eller cyklister. Det kundde vara massor av orsaker.

Så det behöver inte vara så att simning bränner mindre fett än löpning eller cykling.

Eller tycker du att jag har uppfattat artikeln fel?

Nej, man vet inte riktigt varför det är så, men faktum kvarstår: simmare med samma energibehov, energiförbrukning och energiintag som t ex en löpare eller cyklist, har så gott som alltid en högre kroppsfettnivå.

Men det är ju en alldeles utmärkt och hälsosam form av motion!

BamseFan
2004-03-23, 19:03
Nu är ju inte just frågan motion utan mer viktnedgång. Eller jag kan även tänka mig samma vikt fast i muskler =) ...

Har en tanke här. När man tränat länge och verkligen är en "biff". Och sen lägger av. Så blir ju musklerna till fett. Kan man inte omvända den vägen så om jag exempelvis börjar styrketräna blir fettet till muskler istället.

Har hört av flertalet att simmning är riktigt bra nämligen. Bränner bra och även bygger lite muskler. Man får en bredaxlad V formad kropp.

Snygg kropp.

Jag bor fortfarande hemma och mossan är rätt noga med att snåla in på fettet själv. Hon läser en del viktnedgångsgrejer (hon är absolut inte tjock) utan vill hålla sig i trim. Så det blir fettsnålt på den fronten.

Men hur jag äter:

Frukost,(före och till klockan 12) 2-3 mackor, inte så mycket smör. Pålägg som salami, skinka medwurs. Vad som finns =). typ 3-4 glas mellanmjölk (älskar mjölk).

Middag (typ vid 4:a). Oftast potatis med nått köttagtigt till. Snålt med olja i stekpannan. Fettsnål sås. 3-5 glas mjölk.

ca klockan 8-9 kvällsmat. Samma som frukost.


Om jag är vaken sent (som jag är rätt ofta) så kan ja ta 2-3mackor till vid 1-2 och ett ölglas med mjölk. (kanske en 40-50 cl)


Men det jag ska satsa på är då styrketräning ??? hur är det med Nautilus-metoden ni som vet? Något bra att utföra. Har hört att det är mycket cykla och sånt för att bränna fett.

King Grub
2004-03-23, 19:10
Har en tanke här. När man tränat länge och verkligen är en "biff". Och sen lägger av. Så blir ju musklerna till fett. Kan man inte omvända den vägen så om jag exempelvis börjar styrketräna blir fettet till muskler istället.

NEJ!!!

Muskler kan aldrig, aldrig, aldrig bli till fett. Och inte tvärtom heller. Det är två helt skilda saker. En muskelcell kan inte bli en fettcell.

King Grub
2004-03-23, 19:12
Din kost är värdelös.

Följ råden i mitt första inlägg, dela upp energiintaget på flera mål, och välj bättre produkter.

Men det jag ska satsa på är då styrketräning ??? hur är det med Nautilus-metoden ni som vet? Något bra att utföra. Har hört att det är mycket cykla och sånt för att bränna fett.

Nautilus är helt okej i ditt syfte.

Cykling, joggning, trappmaskin, promenader - allt är bra förbränningsträning och bidrar till din energiförbrukning.

BamseFan
2004-03-23, 19:13
Originally posted by King Grub
Har en tanke här. När man tränat länge och verkligen är en "biff". Och sen lägger av. Så blir ju musklerna till fett. Kan man inte omvända den vägen så om jag exempelvis börjar styrketräna blir fettet till muskler istället.

NEJ!!!

Muskler kan aldrig, aldrig, aldrig bli till fett. Och inte tvärtom heller. Det är två helt skilda saker. En muskelcell kan inte bli en fettcell.

Asså ?? .. Det är vad jag hört och trott hur länge som hellst. Ser tex på flertalet personer som tränat (folk ja känner) som lagt av. Dom har istället blivit tjocka än bibehållt sina muskler.

Se tex på Ingmar Johansson. Boxaren. han var ju rätt tränad. Nu flera år efter är/var (vet inte om han lever fortfarande hehe) han tjock.

BamseFan
2004-03-23, 19:17
Originally posted by King Grub
Din kost är värdelös.

Följ råden i mitt första inlägg, dela upp energiintaget på flera mål, och välj bättre produkter.



Jag kan alltid försöka =) ... Men jag tycker det känns så onödigt att äte lite och ofta. Känns bättre att äta lite mer så man blir mätt och sen inte äta så ofta.

Jag är nästan aldrig hemma heller. Är alltid iväg hos polare och sådant. Så då blir det inte att man äter heller.

Skulle det inte funka med såsom jag äter och börja träna på det bara ??

Jag ska nog börja äta havregrynsgröt varje morgon och kväll iställer har jag bestämt mig för.

Cilia
2004-03-23, 19:20
men nu frågade du efter hur du ska äta för att få de resultat du är ute efter, dvs att bli vältränad och gå ner i vikt.

Uppenbarligen fungerar inte din nuvarande livsstil eftersom du inte ser ut som du vill.

Du kan då välja på att ändra din livsstil och få andra resultat eller att fortsätta att leva som du gör nu och fortsätta din utveckling som du har just nu.

Men du kan inte be om hjälp och sedan säga att du inte vill ändra på dig då är det ju ingen idé.

Själv försöker jag gå ner i vikt och lyckas ganska bra men jag kan tala om att det inte sker genom att leva som jag gjorde tidigare. Det är tyvärr bara att välja.

King Grub
2004-03-23, 19:21
Originally posted by BamseFan


Asså ?? .. Det är vad jag hört och trott hur länge som hellst. Ser tex på flertalet personer som tränat (folk ja känner) som lagt av. Dom har istället blivit tjocka än bibehållt sina muskler.

Se tex på Ingmar Johansson. Boxaren. han var ju rätt tränad. Nu flera år efter är/var (vet inte om han lever fortfarande hehe) han tjock.

Originally posted by BamseFan


Asså ?? .. Det är vad jag hört och trott hur länge som hellst. Ser tex på flertalet personer som tränat (folk ja känner) som lagt av. Dom har istället blivit tjocka än bibehållt sina muskler.

Se tex på Ingmar Johansson. Boxaren. han var ju rätt tränad. Nu flera år efter är/var (vet inte om han lever fortfarande hehe) han tjock.

Det är en myt. En myt helt utan sanning.

Om en idrottsman lägger av, minskar muskelmassan han tränat till sig.

Fortsätter han att äta lika mycket som när han tränade, trots att han inte har en lika stor energiförbrukning längre, blir han fetare.

Det är INGET som omvandlas. En fettcell är en fettcell och en muskelcell är en muskelcell.

BamseFan
2004-03-23, 19:24
Originally posted by Cilia
men nu frågade du efter hur du ska äta för att få de resultat du är ute efter, dvs att bli vältränad och gå ner i vikt.

Uppenbarligen fungerar inte din nuvarande livsstil eftersom du inte ser ut som du vill.

Du kan då välja på att ändra din livsstil och få andra resultat eller att fortsätta att leva som du gör nu och fortsätta din utveckling som du har just nu.

Men du kan inte be om hjälp och sedan säga att du inte vill ändra på dig då är det ju ingen idé.

Själv försöker jag gå ner i vikt och lyckas ganska bra men jag kan tala om att det inte sker genom att leva som jag gjorde tidigare. Det är tyvärr bara att välja.

Jag frågade inte hur man ska äta ;) ... Jag frågade om man kunde fortsätta äta som jag gjorde och iställer bara börja träna på det.

Men jag vet att jag måste ändra på mina vanor ... men bara det att det är så svårt .. har försökt ibland och man följer det ett tag sen skiter man i det .,,, "ah händer ju ändå inget" .. har för lite tålamod .. En stor nackdel hos mig ...

King Grub
2004-03-23, 19:26
Originally posted by BamseFan


Jag frågade inte hur man ska äta ;) ... Jag frågade om man kunde fortsätta äta som jag gjorde och iställer bara börja träna på det.


Nej, det kan man inte.

Och det finns inget "försöka". Antingen gör man, eller så gör man inte.

Det är inte "roligt" eller "lätt" att komma i form. Det kräver tid, planering och uppoffringar. Med den kost du nu håller krävs det rejäla omläggningar för att du skall kunna förvänta dig resultat av träningen. Du kan inte köra en bil om du tankar med vatten.

BamseFan
2004-03-23, 19:29
Originally posted by King Grub


Nej, det kan man inte.

Och det finns inget "försöka". Antingen gör man, eller så gör man inte.

Det är inte "roligt" eller "lätt" att komma i form. Med den kost du nu håller krävs det rejäla omläggningar för att du skall kunna förvänta dig resultat av träningen. Du kan inte köra en bil om du tankar med vatten.

Kanske dags att hugga tag i det på allvar då och verkligen "jävlar anamma" ... Vara stenhård .. för jag vill verkligen få ordning på kroppen .. mår inte bara dåligt fysiskt utan även psykiskt av det ...

Men ska följa era råd och börja träna ....

Men styrketräning ska jag satsa på då ?? Om jag ska välja simmning, styrketräning eller kombinerat ??? ...

King Grub
2004-03-23, 19:31
Originally posted by BamseFan
Men styrketräning ska jag satsa på då ?? Om jag ska välja simmning, styrketräning eller kombinerat ??? ...

Kombinerat: både styrketräning och någon form av konditionsträning.

BamseFan
2004-03-23, 19:34
Originally posted by King Grub


Kombinerat: både styrketräning och någon form av konditionsträning.

Menade styrketräning + simmning =) ,.,,

För de är i princip de enda två jag kan tänka mig.

Jag har hund också. Kanske värt att ta långa promenader i skogen ?? .. Vad är bäst då? .. Bara gå mitt på vägen/marken lr bra om man går i lite terräng? .. ner för uopptrampad mark, upp för kullar etc ?? .. mitt ut i skogen alltså hehe ...

King Grub
2004-03-23, 19:45
Originally posted by BamseFan


Menade styrketräning + simmning =) ,.,,

För de är i princip de enda två jag kan tänka mig.

Jag har hund också. Kanske värt att ta långa promenader i skogen ?? .. Vad är bäst då? .. Bara gå mitt på vägen/marken lr bra om man går i lite terräng? .. ner för uopptrampad mark, upp för kullar etc ?? .. mitt ut i skogen alltså hehe ...

Långpromenader är perfekta. Gärna terräng. Ut och knalla med jycken! :cheers:

BamseFan
2004-03-23, 20:00
Originally posted by King Grub


Långpromenader är perfekta. Gärna terräng. Ut och knalla med jycken! :cheers:

Okej .. då ska jag bara hitta lämpligt gym då =) .. (för en fördel med mig är att om jag har betalt för något så ska det fasen nyttjas. Kan iof vara på gott och ont hehe)

Och gå långa promenader med Biffhunden ;) ...

Nautilus lutar det faktist åt ...

Tack för svar och engagemang .. mycket tacksamt och uppskattat !! ...

:bow: