handdator

Visa fullständig version : Salt - för mycket?


Officer
2004-03-23, 18:06
Jag undrar om man kan käka för mycket tillsatt matsalt?

Jag saltar i stort sett allt jag käkar, t ex salladen brukar jag salta rejält. När jag käkar gröna äpplen (golden mestadels) så brukar jag även salta de när jag käkar, för det blir så jävla gott.

Vad är de negativa effekterna med för mycket salt? Förutom vätskeansamling, om man nu räknar det som negativt (beroende på individ).

King Grub
2004-03-23, 18:11
Vuxna brukar rekommenderas att inte överstiga 5-6 gram salt per dag. Detta är dock väldigt svårt att undvika för de flesta som äter någorlunda mycket, idrottsmän t ex, men ett alltför högt saltintag är definitivt någon som bör undvikas, inte minst på grund av den ökade risken för högt blodtryck vid hög saltkonsumtion, och högt blodtryck i sin tur är en stor riskfaktor när det gäller hjärt- och kärlsjukdomar.

Vidare verkar salt uttorkande, och vissa studier pekar på ökad risk för benskörhet, plus att det förstör smaklökarna.

I och för sig reglerar kroppen automatiskt salthalten, så en stor del av ett överskott försvinner ut igen, men det är ju ingen direkt skonsam process det är frågan om. Överskottet av salt måste pressas ut genom njurarna medelst en höjning av blodtrycket, och det innebär en påfrestning av blodkärlen.

Officer
2004-03-23, 18:17
Det var som fan! Mycket matnyttig info.

Tack Grub!

Mindek
2004-03-23, 18:28
Såg nyligen att det kommit en rapport om att salt inte alls var så farligt. Man kunde tydligen äta bra mycket mer än 5-6g...


Edit: Här står lite: http://www.paulun.se/paulun_pop.asp?idContent=414

King Grub
2004-03-23, 18:34
Livsmedelsverkets nu gällande (sedan 2002) rekommendationer är dock att intaget begränsas till cirka 5 gram per dag.

Mindek
2004-03-23, 18:40
Men livsmedelverkets rekommendationer är ju för medelålderskärringar :booty: