handdator

Visa fullständig version : Är träningsvärk en indikator på muskulär anpassning?


King Grub
2014-06-28, 10:50
DELAYED ONSET MUSCLE SORENESS (DOMS) IS A COMMON SIDE EFFECT OF PHYSICAL ACTIVITY, PARTICULARLY OF A VIGOROUS NATURE. MANY EXERCISERS WHO REGULARLY PERFORM RESISTANCE TRAINING CONSIDER DOMS TO BE ONE OF THE BEST INDICATORS OF TRAINING EFFECTIVENESS, WITH SOME RELYING UPON THIS SOURCE AS A PRIMARY GAUGE. THIS ARTICLE DISCUSSES THE RELEVANCE OF USING DOMS TO ASSESS WORKOUT QUALITY.

Strength & Conditioning Journal: October 2013 - Volume 35 - Issue 5 - p 16–21.

https://3fu3l.com/wp-content/uploads/2013/12/Is_Postexercise_Muscle_Soreness_a_Valid_Indicator. 2.pdf

tomn
2014-06-28, 11:09
Tackar! Intressant läsning. cofffee

Anders The Peak
2014-06-28, 11:16
Litteraturstudier är trevliga att läsa men den här säger faktiskt varken det ena eller det andra...

BobaFett
2014-06-28, 12:12
Det kanske inte är ett definitivt tecken på att träningen varit effektiv men det är den bästa(enda) indikationen vi har på att muskelskada har skett.

Sheogorath
2014-06-28, 13:07
Med tanke på att träningsvärken blir värre när man skött återhämtningen sämre kanske man inte ska se det som något bra rakt av. Det finns sätt att skaffa sig massor av träningsvärk. Springa två mil och ät inte något på åtta timmar och jag kan lova er träningsvärk från topp till tå men inte tusan är det något som är att rekommendera för det. Har ni haft oturen att lyckas tima in debuten av en infektionssjukdom (förkylning med feber, influensa etc) dagen efter ett trängingspass vet ni också att det gör väldigt mycket mer ont än vanligt.

Har man skött sin återhämtning tycker jag träningsvärken är en bra indikator på var man haft sina svaga länkar, och rent allmänt var övningarna "tagit". Men progression och muskelutveckling kan man definitivt ha utan träningsvärk.

anvihl
2014-06-28, 13:26
Med tanke på att träningsvärken blir värre när man skött återhämtningen sämre kanske man inte ska se det som något bra rakt av. Det finns sätt att skaffa sig massor av träningsvärk. Springa två mil och ät inte något på åtta timmar och jag kan lova er träningsvärk från topp till tå men inte tusan är det något som är att rekommendera för det. Har ni haft oturen att lyckas tima in debuten av en infektionssjukdom (förkylning med feber, influensa etc) dagen efter ett trängingspass vet ni också att det gör väldigt mycket mer ont än vanligt.

Har man skött sin återhämtning tycker jag träningsvärken är en bra indikator på var man haft sina svaga länkar, och rent allmänt var övningarna "tagit". Men progression och muskelutveckling kan man definitivt ha utan träningsvärk.

Jag håller inte med alls. Ska vi prata anekdoter så tränar jag på kvällen, käkar och sen går och lägger mig. Vaknar och fastar fram tills kvällen så har jag ingen träningsvärk alls. Vaknar jag fast äter en rejäl frukost med protein och kolhydrater så börjar träningsvärken smyga sig på direkt efteråt. Alltså mer energi och protein fort efter nattfasta=mer träningsvärk. Det kan man då tolka som att träningsvärk sker när proteinbalansen är positiv alltså återhämtningen är på topp. Detta är som sagt broscience, men det var ditt inlägg med :P.

Doctor Snuggles
2014-06-28, 13:45
Med tanke på att träningsvärken blir värre när man skött återhämtningen sämre kanske man inte ska se det som något bra rakt av. Det finns sätt att skaffa sig massor av träningsvärk. Springa två mil och ät inte något på åtta timmar och jag kan lova er träningsvärk från topp till tå men inte tusan är det något som är att rekommendera för det. Har ni haft oturen att lyckas tima in debuten av en infektionssjukdom (förkylning med feber, influensa etc) dagen efter ett trängingspass vet ni också att det gör väldigt mycket mer ont än vanligt.

Har man skött sin återhämtning tycker jag träningsvärken är en bra indikator på var man haft sina svaga länkar, och rent allmänt var övningarna "tagit". Men progression och muskelutveckling kan man definitivt ha utan träningsvärk.

Jag får mindre träningsvärk om jag inte äter. Eller den skjuts upp tills jag äter något, och då kommer den som på posten efter ngra timmar.

vale_tudo
2014-06-28, 14:35
Jag håller inte med alls. Ska vi prata anekdoter så tränar jag på kvällen, käkar och sen går och lägger mig. Vaknar och fastar fram tills kvällen så har jag ingen träningsvärk alls. Vaknar jag fast äter en rejäl frukost med protein och kolhydrater så börjar träningsvärken smyga sig på direkt efteråt. Alltså mer energi och protein fort efter nattfasta=mer träningsvärk. Det kan man då tolka som att träningsvärk sker när proteinbalansen är positiv alltså återhämtningen är på topp. Detta är som sagt broscience, men det var ditt inlägg med :P.

+1, efter jag käkar frukost så smyger träningsvärken fram. Haft detta i ett mycket bra tag, ökar gott i muskler och styrka. Dock när ja har börjat köra mer teknik/strikt så har även träningsvärken ökat på delar jag har inte känt tidigare (övre rygg, bakre axlar, främre axlar, mitten av bröstet etc)

Wormzie
2014-06-28, 15:08
Rent anekdotiskt är jag kluven. Jag skulle ju få ofantlig träningsvärk av att springa 2 mil, fasta och skita i att sova.. men den skulle antagligen nästan vara densamma trots att jag sköter återhämtningsbiten. Vill också tycka att träningsvärken ökar av mycket mat och sömn ie vettig återhämtning.

shut teh face
2014-06-28, 15:18
Jag får rejält med träningsvärk dag 2 och även dag 3 om jag tar 2-3 öl samma dag som jag tränat. Normalt sett har jag inte ens träningsvärk dag 2 ens.

Har man kört ben så kan det bli riktigt jobbigt, sist så hade jag så ont att jag inte kunde gå bra och då får jag dålig hållning och då kommer min ischias som ett brev på posten direkt.

Annars så är det skönt med träningsvärk, oavsett om det eller bra eller dålig så känns det som man uträttat något. :)

King Grub
2014-06-28, 16:05
Jag anser att ett pass har varit rätt misslyckat om jag inte har träningsvärk dagen efter.

Sniggel
2014-06-28, 16:19
Med tanke på att träningsvärken blir värre när man skött återhämtningen sämre

ORLY? :P
Vi får väl inse att det är anekdoter och att folk har olika erfarenheter av träningsvärken. Jag är av uppfattningen att träningsvärk inte på något sätt kan assistera mig i att planera min träning. Jag kan inte se att det indikerar det ena eller andra. Jag kan se samband mellan högvolym och träningsvärk, längre avhållsamhet och påbörjad träning och träningsvärk. Men inte att jag kan nyttja träningsvärken som nån sorts indikator på om jag gör något rätt eller fel.

MentalogisT
2014-06-28, 16:33
Hur fan får man träningsvärk då?

Sheogorath
2014-06-28, 16:37
ORLY? :P
Vi får väl inse att det är anekdoter och att folk har olika erfarenheter av träningsvärken. Jag är av uppfattningen att träningsvärk inte på något sätt kan assistera mig i att planera min träning. Jag kan inte se att det indikerar det ena eller andra. Jag kan se samband mellan högvolym och träningsvärk, längre avhållsamhet och påbörjad träning och träningsvärk. Men inte att jag kan nyttja träningsvärken som nån sorts indikator på om jag gör något rätt eller fel.

Onekligen verkar det så. Visst hade det varit bekvämt om man kunde säga att mer träningsvärk efter ett pass är bättre, men enligt min uppfattning är det bara något jag kan säga om jag haft samma upplägg som tidigare och skött min återhämtning bra. Då betyder det att jag förmodligen pressat mig hårdare än vanligt. Om jag däremot slängt in nya övningar, ändrat repsintervall, setvila eller skött min återhämtning dåligt säger träningsvärken mig inte mycket annat än just att jag gjort något annorlunda eller kanske rent av suboptimalt.

För mig är det därför tveeggat.

Lance Uppercut
2014-06-28, 16:43
Kan bara tala för mig själv men de muskler jag oftast får träningsvärk i är de som växt mest.

Sheogorath
2014-06-28, 16:53
Kan bara tala för mig själv men de muskler jag oftast får träningsvärk i är de som växt mest.

Baksida/utsida axlar och underarmar får nog anses vara bland mina bättre muskelgrupper och där har jag i det första fallet ALDRIG och i det andra fallet sällan träningsvärk. Quads är också bra, där har jag ofta träningsvärk. Hams är inte så jättebra och där har jag alltid träningsvärk (som i att den inte hinner släppa innan jag får träningsvärk igen). Glutes är bra och där har jag ofta träningsvärk. Magen är dålig och där får jag ofta träningsvärk.

Så sammantaget ingen koppling där. Samma sak med "pump". Det kan jag ibland få i bröstet och bröstet har alltid släpat. I ryggen får jag lätt pump och den är ganska bra, men får aldrig den här kontakten som folk pratar om. Så för mig är dessa inte någon bra indikator för någonting.

vale_tudo
2014-06-28, 17:16
Baksida/utsida axlar och underarmar får nog anses vara bland mina bättre muskelgrupper och där har jag i det första fallet ALDRIG och i det andra fallet sällan träningsvärk. Quads är också bra, där har jag ofta träningsvärk. Hams är inte så jättebra och där har jag alltid träningsvärk (som i att den inte hinner släppa innan jag får träningsvärk igen). Glutes är bra och där har jag ofta träningsvärk. Magen är dålig och där får jag ofta träningsvärk.

Så sammantaget ingen koppling där. Samma sak med "pump". Det kan jag ibland få i bröstet och bröstet har alltid släpat. I ryggen får jag lätt pump och den är ganska bra, men får aldrig den här kontakten som folk pratar om. Så för mig är dessa inte någon bra indikator för någonting.

Du menar s.k " mind to muscle connection"? Hur menar du att du ej har uppnåt den? Du kanske har kännt den tidigare utan att veta?

Efter att jag la mitt ego åt sidan med att använda tunga vikter och sänkte istället samt fokuserade på att få ut av varje repitition och verkligen känna att det bränns i varje jävla fiber i musklerna samtidigt som man får den kontakten och pumpen man är ute efter så känns det så mycket bättre.

Jag antar redan att du har prövat det mesta. Det jag brukar göra är att gå på bandet 5-10 min, fokusera på den muskelgruppen jag ska köra enbart, inget annat i huvudet "vad ska ja göra efter gymmet idag då.. hmm kanske laga detta" nej inget sådant. 100% fokus, föreställ dig musklen i huvudet och när du utför övningen att du får en bild i huvudet att just den muskeln arbetar och inget annat. Detta kanske låter mesigt men funkar för mig.

Sen har jag ett problem eller vet inte om det är ett problem men en sak ajg inte fattar riktig. Jag kan köra bicepscurl eller någon annan bicepsövning och få en otrolig pump direkt, spelar ingen roll om jag kör 10 kg hantlar eller 18 kg. Efter 2 repitioner har jag en ordentlig pump och måste sänka vikterna annars blir ryck i kroppen involverad i övningen. Någon som har något tips? Eller har/haft liknande?

Sheogorath
2014-06-28, 17:27
Jag flyttar vikten från punkt A till punkt B med det utförandet jag definierat som rätt teknik för mig att använda i övningen. Sen försöker jag blir starkare på det utförandet. Hur det känns är inte särskilt relevant. Jag vet vilka muskler som gör vad och vill jag analysera något i efterhand så kan jag t.ex. känna på träningsvärken, som ibland kan hinta om vilken länk i kedjan som fick mest stryk/satte gränsen/var svagast för just mig i just den rörelsen.

Tobbey
2014-06-28, 17:38
Jag flyttar vikten från punkt A till punkt B med det utförandet jag definierat som rätt teknik för mig att använda i övningen. Sen försöker jag blir starkare på det utförandet. Hur det känns är inte särskilt relevant. Jag vet vilka muskler som gör vad och vill jag analysera något i efterhand så kan jag t.ex. känna på träningsvärken, som ibland kan hinta om vilken länk i kedjan som fick mest stryk/satte gränsen/var svagast för just mig i just den rörelsen.

Nej nej! Fel! Du måste tänka på att ha rätt kontakt, i gluttzeN^, i dina hammieZ, latseN och trapzalainen när du marklyfter. Hittar du rätt kontakt kommer du växa dig enorm bara genom att lyfta 30-40kg i marklyft. Vi snackar vikter runt 130-140kg, 2-3% bf. Kom bara ihåg att äta 6 mål om dagen med ris och kyckling.

vale_tudo
2014-06-28, 17:48
Nej nej! Fel! Du måste tänka på att ha rätt kontakt, i gluttzeN^, i dina hammieZ, latseN och trapzalainen när du marklyfter. Hittar du rätt kontakt kommer du växa dig enorm bara genom att lyfta 30-40kg i marklyft. Vi snackar vikter runt 130-140kg, 2-3% bf. Kom bara ihåg att äta 6 mål om dagen med ris och kyckling.

lol :)

Vet vad du menar men jag gillar iallafall känna kontakt i musklerna för då känns det för mig att veta att rätt muskel jobbar i utförandet. Sen är det upp till en om dom bryr sig om kontakt eller inte.

jontexer
2014-06-28, 17:58
Vad jag har fått lärt mig så är det den excentriska fasen som primärt ger träningsvärk, samt så är träningvärk en omorganisation snarare än skada. Smärtan kommer från ökad känslighet i de mekaniska receptorerna :)

Armed Dingo
2014-06-28, 18:29
Får knappt värk på deff men en hel del på balans.

cero
2014-06-28, 18:31
Nej nej! Fel! Du måste tänka på att ha rätt kontakt, i gluttzeN^, i dina hammieZ, latseN och trapzalainen när du marklyfter. Hittar du rätt kontakt kommer du växa dig enorm bara genom att lyfta 30-40kg i marklyft. Vi snackar vikter runt 130-140kg, 2-3% bf. Kom bara ihåg att äta 6 mål om dagen med ris och kyckling.

Glöm inte långsamt protein innan du lägger dig mannen.

Sheogorath
2014-06-28, 18:51
Glöm inte långsamt protein innan du lägger dig mannen.

Jag äter alltid långsamt protein innan jag går och lägger mig. Tur att man gör något rätt i alla fall.

Alltidxx
2014-06-28, 23:05
Styrkelyftare lyfter vikter från A till B. Kroppsbyggare kontraherar muskler mot ett motstånd. Man får olika resultat.

Sheogorath
2014-06-28, 23:50
Styrkelyftare lyfter vikter från A till B. Kroppsbyggare kontraherar muskler mot ett motstånd. Man får olika resultat.

Tur att jag ser ut som en styrkelyftare då. För alla vet ju hur dom ser ut. Eller?

Ett Orm
2014-06-29, 01:11
Styrkelyftare lyfter vikter från A till B. Kroppsbyggare kontraherar muskler mot ett motstånd. Man får olika resultat.

Fast samtidigt så är resultaten mer lika än målen om båda går in 100 för sitt gebit.

Ang träningsvärken så kommer den snabbare ju tidigare efter träning jag äter. Fastar jag uteblir den mer eller mindre tills efter jag ätit.

xanton
2014-06-29, 08:10
Baksida/utsida axlar och underarmar får nog anses vara bland mina bättre muskelgrupper och där har jag i det första fallet ALDRIG och i det andra fallet sällan träningsvärk. Quads är också bra, där har jag ofta träningsvärk. Hams är inte så jättebra och där har jag alltid träningsvärk (som i att den inte hinner släppa innan jag får träningsvärk igen). Glutes är bra och där har jag ofta träningsvärk. Magen är dålig och där får jag ofta träningsvärk.

Så sammantaget ingen koppling där. Samma sak med "pump". Det kan jag ibland få i bröstet och bröstet har alltid släpat. I ryggen får jag lätt pump och den är ganska bra, men får aldrig den här kontakten som folk pratar om. Så för mig är dessa inte någon bra indikator för någonting.

Kontakt känner jag i princip bara i isolationsövningar, i basövningar kan det bli men då är det isåfall en högreppare eller knäböj med stopp.

Wormzie
2014-06-29, 09:05
Du menar s.k " mind to muscle connection"? Hur menar du att du ej har uppnåt den? Du kanske har kännt den tidigare utan att veta?

Efter att jag la mitt ego åt sidan med att använda tunga vikter och sänkte istället samt fokuserade på att få ut av varje repitition och verkligen känna att det bränns i varje jävla fiber i musklerna samtidigt som man får den kontakten och pumpen man är ute efter så känns det så mycket bättre.

Jag antar redan att du har prövat det mesta. Det jag brukar göra är att gå på bandet 5-10 min, fokusera på den muskelgruppen jag ska köra enbart, inget annat i huvudet "vad ska ja göra efter gymmet idag då.. hmm kanske laga detta" nej inget sådant. 100% fokus, föreställ dig musklen i huvudet och när du utför övningen att du får en bild i huvudet att just den muskeln arbetar och inget annat. Detta kanske låter mesigt men funkar för mig.

Sen har jag ett problem eller vet inte om det är ett problem men en sak ajg inte fattar riktig. Jag kan köra bicepscurl eller någon annan bicepsövning och få en otrolig pump direkt, spelar ingen roll om jag kör 10 kg hantlar eller 18 kg. Efter 2 repitioner har jag en ordentlig pump och måste sänka vikterna annars blir ryck i kroppen involverad i övningen. Någon som har något tips? Eller har/haft liknande?

Kai greene much? Alla behöver inte träna på det viset för att få bra resultat.

Alltidxx
2014-06-29, 13:37
Tur att jag ser ut som en styrkelyftare då. För alla vet ju hur dom ser ut. Eller?

Jadå, det är bara googla så ser man skillnaden.

Styrkelyftare
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/05/IPF_World_Champion_Dean_Bowring_performing_the_thr ee_Powerlifting_moves.jpg

Kroppsbyggare
http://i1.ytimg.com/vi/PqDKHxsaYKo/maxresdefault.jpg

:D

vale_tudo
2014-06-29, 20:39
Kai greene much? Alla behöver inte träna på det viset för att få bra resultat.


Kai greene har bra Filosofi kring träning. Nope, har inte heller sagt det.

pezrulezhaakon
2014-06-30, 00:49
Kai greene har bra Filosofi kring träning. Nope, har inte heller sagt det.

Sedan är inte AAS-missbrukare nån vidare referens att jämföra med vanligt rentränande folk.

Bryggan
2014-06-30, 01:12
Det diskuteras ganska ofta träningsvärkens relevans här på brädan så därför känner jag mig manad att delge min åsikt i frågan. Även att det må vara så att träningsvärken per se inte innebär en ökad proteinsyntes, bra träning eller vad man nu kan inbilla sig så tycker jag att träningsvärken är en form av belöning efter ett lyckat pass! Tar jag i hårt med tillräckligt många repetitioner så får jag träningsvärk efter passet. Jag vet även att träningsvärken inte är lika "stark" eller vad jag ska säga, om passet har varit dåligt.
Slår jag ihop hård och bra träning = träningsvärk, slappass = lite stel kanske - är valet givet, i min bok iaf.

Knatcharn
2014-06-30, 10:02
Det är en bra indikator att man har gjort saker rätt om man är ute efter att "chocka musklerna" i alla fall. ^^

BobaFett
2014-06-30, 10:35
Sedan är inte AAS-missbrukare nån vidare referens att jämföra med vanligt rentränande folk.

Han är väl ingen AAS-missbrukare?

Agitator
2014-06-30, 11:03
Han är väl ingen AAS-missbrukare?

Det utvecklades inte för att användas så där iaf. Så ett missbruk går det väl ändå att betinga det hela som.

Alltidxx
2014-06-30, 11:25
Det är en bra indikator att man har gjort saker rätt om man är ute efter att "chocka musklerna" i alla fall. ^^

This. Jag kan träna väldigt hårda pass, men om dessa föregåtts av samma/liknande upplägg men bara blivit progressivt tuffare så är det inte säkert att jag får träningsvärk alls eller bara mild träningsvärk. Den värsta träningsvärken får jag alltid av att ha gjort något som min kropp inte var van vid d v s någon form av "chocka kroppen".

smeander
2014-06-30, 11:38
Jag anser att ett pass har varit rätt misslyckat om jag inte har träningsvärk dagen efter.


Samma här, jag brukar dock benämna smärtan som växtvärk.


Skickat från ishallen

XXXL
2014-06-30, 11:49
Hur fan får man träningsvärk då?

Du kör så tungt så du (nästan) spyr och skiter ner dig samtidigt.

Radikaal
2014-06-30, 11:59
det enklaste är väl variera, kör då och då ett helt annat repsomfång mot för vad du är van i, släng på några set du inte är vad vid, försök attackera muskeln från en helt annan vinkel du är van vid (annan övning). Ett enkelt sätt om du har dålig fantasi är att gå in i någon journal från någon duktig byggare här på kolo ibland och prova köra ett av deras pass(antal set och övningar) (te.x för att variera.

Trapz
2014-06-30, 12:00
Du kör så tungt så du (nästan) spyr och skiter ner dig samtidigt.

Fast där är vi nog olika, jag får oftast bra mer träningsvärk av att köra högreps med lätta vikter och längre TuT.

Dewon
2014-06-30, 12:09
Får enbart träningsvärk när jag inte kör frekvent, när jag tränade 6 dagar i veckan gav jag lika mycket som jag gör nu när jag tränar ungefär 3-4 gånger i veckan men jag fick aldrig sån träningsvärk jag har nu som då.

Alltidxx
2014-06-30, 12:10
Fast där är vi nog olika, jag får oftast bra mer träningsvärk av att köra högreps med lätta vikter och längre TuT.

Första gången jag körde 30-35 reppare i bensparken och sen knäböj i smithen så det skrek i benen så hade jag värk i benen i en vecka. Det skar som en elektrisk kniv i dom och jag var handikappad helt enkelt. Jättesvårt att ta sig in i bilen på morgonen och så.

Snubben
2014-06-30, 12:15
Får enbart träningsvärk när jag inte kör frekvent, när jag tränade 6 dagar i veckan gav jag lika mycket som jag gör nu när jag tränar ungefär 3-4 gånger i veckan men jag fick aldrig sån träningsvärk jag har nu som då.

Jag vet inte om jag resonerar eller tänker fel men jag instämmer i det här ovan. Jag får enbart träningsvärk om jag har ett uppehåll som överstiger 1 vecka. Om jag rullar på med löpningen/heldagar 3x så brukar jag känna dagen efter om passet är bra eller inte. Om den där känslan av .. en viss.. seghet/energilöshet infinner sig. Inte att man har ätit dåligt eller så men man har en känsla i kroppen av att "vi har arbetet".. Det kanske är ett förstadie till träningsvärk men i och med man tränar som man gör så kanske man inte pressar sig till den nivå?

Tror inte jag kan förklara det bättre än så.

XXXL
2014-06-30, 14:21
Ni får mjölksyra inte träningsvärk, det är skillnad. Alternativt att ni drar ett fäste om ni har ont i 1 vecka eller mer...

Jag kan köra en vikt och göra 8 reps men om jag sen nästa repp ökar vikten och bara kör en 3a eller 4a så har jag en "skön" träningsvärk i 2-3 dagar efter, det är inte en smärta som jag känner hindrar mig från att träna. Det här för mig är träningsvärk, givetvis har jag också kört typ 50 reps på 25 kg i benspark och gjort 5-7 set och inte kunnat gå på en vecka efter, men det är absolut inte samma typ av smärta eller känsla.

pezrulezhaakon
2014-06-30, 14:48
Han är väl ingen AAS-missbrukare?

Jo i allra högsta grad, speciellt när man är uppe i deras nivå.

Loke
2014-06-30, 14:59
Ni får mjölksyra inte träningsvärk, det är skillnad. Alternativt att ni drar ett fäste om ni har ont i 1 vecka eller mer...

Jag kan köra en vikt och göra 8 reps men om jag sen nästa repp ökar vikten och bara kör en 3a eller 4a så har jag en "skön" träningsvärk i 2-3 dagar efter, det är inte en smärta som jag känner hindrar mig från att träna. Det här för mig är träningsvärk, givetvis har jag också kört typ 50 reps på 25 kg i benspark och gjort 5-7 set och inte kunnat gå på en vecka efter, men det är absolut inte samma typ av smärta eller känsla.

Att det finns olika former av träningsvärk och att det är det grundläggande problemet när man försöker använda träningsvärk som mått på något håller jag med om, men att det skulle vara mjölksyra eller skador i ett fall men inte det andra är uppenbart fel. Det är bara du som lägger en värdering i att det en känns skönt och det andra inte gör det.

King Grub
2014-06-30, 16:28
Ni får mjölksyra inte träningsvärk, det är skillnad. Alternativt att ni drar ett fäste om ni har ont i 1 vecka eller mer...

Jag kan köra en vikt och göra 8 reps men om jag sen nästa repp ökar vikten och bara kör en 3a eller 4a så har jag en "skön" träningsvärk i 2-3 dagar efter, det är inte en smärta som jag känner hindrar mig från att träna. Det här för mig är träningsvärk, givetvis har jag också kört typ 50 reps på 25 kg i benspark och gjort 5-7 set och inte kunnat gå på en vecka efter, men det är absolut inte samma typ av smärta eller känsla.

Mjölksyra? Haha nej...

exevision
2014-06-30, 16:33
Denna studie kan ju vara av intresse:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21270317

J Exp Biol. 2011 Feb 15;214(Pt 4):674-9. doi: 10.1242/jeb.050112.

Muscle damage and muscle remodeling: no pain, no gain?

Flann KL1, LaStayo PC, McClain DA, Hazel M, Lindstedt SL.



Author information



Abstract

Skeletal muscle is a dynamic tissue that responds adaptively to both the nature and intensity of muscle use. This phenotypic plasticity ensures that muscle structure is linked to patterns of muscle use throughout the lifetime of an animal. The cascade of events that result in muscle restructuring - for example, in response to resistance exercise training - is often thought to be initiated by muscle damage. We designed this study to test the hypothesis that symptomatic (i.e. detectable) damage is a necessary precursor for muscle remodeling. Subjects were divided into two experimental populations: pre-trained (PT) and naive (NA). Demonstrable muscle damage was avoided in the PT group by a three-week gradual 'ramp-up' protocol. By contrast, the NA group was subjected to an initial damaging bout of exercise. Both groups participated in an eight-week high-force eccentric-cycle ergometry program (20 min, three times per week) designed to equate the total work done during training between the groups. The NA group experienced signs of damage, absent in the PT group, as indicated by greater than five times higher levels of plasma creatine kinase (CK) and self-reporting of initial perceived soreness and exertion, yet muscle size and strength gains were not different for the two groups. RT-PCR analysis revealed similar increases in levels of the growth factor IGF-1Ea mRNA in both groups. Likewise, the significant (P<0.01) increases in mean cross-sectional area (and total muscle volume) were equal in both groups. Finally, strength increases were identical for both groups (PT=25% and NA=26% improvement). The results of this study suggest that muscle rebuilding - for example, hypertrophy - can be initiated independent of any discernible damage to the muscle.

Den diskuterades här: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=160171
För man kan ju även fundera på om ökad frekvens där man håller nere volymen och inte får så väldigt mycket träningsvärk efter varje pass är bättre än låg frekvens? Hög frekvens har ju visat sig vara bra.

XXXL
2014-06-30, 16:41
Mjölksyra? Haha nej...

Menade de två som postade ovanför min post.

King Grub
2014-06-30, 16:42
Lika fel för det.

XXXL
2014-06-30, 16:47
Lika fel för det.

Är du full eller?

Första gången jag körde 30-35 reppare i bensparken och sen knäböj i smithen så det skrek i benen så hade jag värk i benen i en vecka. Det skar som en elektrisk kniv i dom och jag var handikappad helt enkelt. Jättesvårt att ta sig in i bilen på morgonen och så.


Det här är inte träningsvärk.

King Grub
2014-06-30, 16:49
Jo, det är DOMS. Det där har man väl upplevt ett antal gånger, och tro mig, jag kan skilja på mjölksyra och DOMS. Det är du som inte vet vad du pratar om eller inte har upplevt ordentlig träningsvärk. När man får ramla ner på en stol när man skall sätta sig i fyra dagar efter passet och får stödja sig på ledstången nedför trappor för att ben och rumpa gör så ont.

XXXL
2014-06-30, 16:53
Är det åldern som tar ut sin rätt Grub, träningsvärk försvinner efter 2-3 dagar.

Diomedea exulans
2014-06-30, 16:56
Är det åldern som tar ut sin rätt Grub, träningsvärk försvinner efter 2-3 dagar.

Och mjölksyra försvinner väl efter bara några sekunder?

hurril
2014-06-30, 17:04
Är det åldern som tar ut sin rätt Grub, träningsvärk försvinner efter 2-3 dagar.

Det kan sitta längre än så. Testa att göra en supramaximal excentrisk övning. Kör t ex benspark på mer en stapeln men ha någon som lyfter vikten åt dig. Bromsa 6-8 sekunder varje rep och fortset reppa till fail - dvs du kan inte bromsa den längre. Kör 5-10 set.

Jag förutspår att du kommer att ha ont i benen längre än 2-3 dagar.

Bryggan
2014-06-30, 17:06
Får enbart träningsvärk när jag inte kör frekvent, när jag tränade 6 dagar i veckan gav jag lika mycket som jag gör nu när jag tränar ungefär 3-4 gånger i veckan men jag fick aldrig sån träningsvärk jag har nu som då.Vet inte hur du tränar men jag kör 6 dagar i veckan i 3-split. Får träningsvärk efter varje bra pass men då är det samma muskler 2 ggr i veckan alltså. Du menar kanske samma muskler 6 ggr i veckan?

BobaFett
2014-06-30, 17:13
Jo i allra högsta grad, speciellt när man är uppe i deras nivå.

Beror nog på hur man definierar missbruk. För mig så har han ett syfte, att bli bra på en sport. Han gör det inte för att han är beroende av nån drog.

Diomedea exulans
2014-06-30, 17:14
Beror nog på hur man definierar missbruk. För mig så har han ett syfte, att bli bra på en sport. Han gör det inte för att han är beroende av nån drog.

Han gör det på ett sätt som skadar honom själv, det anser jag är missbruk.

King Grub
2014-06-30, 17:54
Är det åldern som tar ut sin rätt Grub, träningsvärk försvinner efter 2-3 dagar.

På dig kanske. Jag har många gånger haft träningsvärk i nära en vecka. Åldern har inte med saken att göra.

hurril
2014-06-30, 17:57
Om mitt minne inte spökar så hade jag mycket värre träningsvärk och längre när jag var förhållandevis ny. Förmodligen tränade jag hårdare då.

Rikard Jansson
2014-06-30, 18:07
Broscience prevails again.

King Grub
2014-06-30, 18:07
Both Connolly et al.(2003) and Szymanski (2001) agree that typical symptoms often associated with DOMS include strength loss, pain, muscle tenderness, stiffness, and swelling. Loss of strength usually peaks within the first 48 hours of an exercise bout, with full recovery taking up to 5 days. Pain and tenderness peak within 1-3 days after exercise and typically subside within 7 days.

Maes, J.D., & Kravitz, L. (2003). Treating and preventing DOMS. IDEA Personal Trainer, 14(7), 41-45.

Alltidxx
2014-06-30, 18:13
Menade de två som postade ovanför min post.

Det här är inte träningsvärk.


Mjölksyra? Haha nej...

Jag tror som Grub att du inte upplevt kraftig träningsvärk någon gång.

Dewon
2014-06-30, 18:16
Vet inte hur du tränar men jag kör 6 dagar i veckan i 3-split. Får träningsvärk efter varje bra pass men då är det samma muskler 2 ggr i veckan alltså. Du menar kanske samma muskler 6 ggr i veckan?

Nej... Körde ett rullande schema följt av alla kroppsdelar vilket gjorde att varje muskelgrupp blev tränade två gånger varje vecka. Säger inte att det är vetenskaplig fakta utan det är bara ett faktum hur det är för mig, personligen så är min tes att musklerna vänjer sig vid en högfrekvent styrketräning men som sagt är det bara mina personliga tankar.

Notera att träningsvärk innefattar muskelfibrernas miktrobristningar, att jag ibland kan känna mig trög i kroppen om jag tränar hårdare än vanligt under en tid är snarare ett symptom på att nervsystemet behöver vila.

Snubben
2014-06-30, 18:21
Ni får mjölksyra inte träningsvärk, det är skillnad. Alternativt att ni drar ett fäste om ni har ont i 1 vecka eller mer...

Jag kan köra en vikt och göra 8 reps men om jag sen nästa repp ökar vikten och bara kör en 3a eller 4a så har jag en "skön" träningsvärk i 2-3 dagar efter, det är inte en smärta som jag känner hindrar mig från att träna. Det här för mig är träningsvärk, givetvis har jag också kört typ 50 reps på 25 kg i benspark och gjort 5-7 set och inte kunnat gå på en vecka efter, men det är absolut inte samma typ av smärta eller känsla.

Hur menar du med mjölksyra?

Är det skillnad på mjölksyra och mjölksyra? Vid löpningen, speciellt maxintervaller får jag bra med mjölksyra - där kroppen skriker och det kommer en våg av stumhet/osmidighet. Jag känner ingen som helst likhet mellan den känslan och den jag har efter träning..?

Men det kanske finns olika nivåer beroende på hur mycket mjölksyra som återfinns?

Dewon
2014-06-30, 18:25
Hur menar du med mjölksyra?

Är det skillnad på mjölksyra och mjölksyra? Vid löpningen, speciellt maxintervaller får jag bra med mjölksyra - där kroppen skriker och det kommer en våg av stumhet/osmidighet. Jag känner ingen som helst likhet mellan den känslan och den jag har efter träning..?

Indeed, mjölksyra är endast något jag får vid höga repetioner och den smärtan eller vad man ska kalla den pågår endast under ansträngning. Träningsvärk är att känna sig i öm i musklerna och möjligtvis lite stel.

Alltidxx
2014-06-30, 18:36
Hur menar du med mjölksyra?
Han vet inte vad han skriver om här.

Mjölksyra uppstår för att man tränar på en intensitet för hög för att kunna använda sig av cellandning. Det är så mjölksyra uppstår. Det i sin tur sänker ph och resulterar i en stadigt tilltagande smärta om man inte "lyfter av" eller vilar.

Smärtan försvinner så fort man börjar vila och får normalt blodflöde/syretillförsel. Att tro att ihållande smärta beror på mjölksyra är... väldigt oinformerat.

XXXL
2014-06-30, 18:39
Mjölksyra? Haha nej...

Jag tror som Grub att du inte upplevt kraftig träningsvärk någon gång.

Jag har enstaka gånger haft "värre" träningsvärk än vad du beskriver men det går fortfarande över efter ungefär 3 dagar.

Jag har ett aktivt yrke så det kanske underlättar, sitter ni stilla hela dagarna?

vale_tudo
2014-06-30, 18:40
Sedan är inte AAS-missbrukare nån vidare referens att jämföra med vanligt rentränande folk.

Haha jasså okej. Varför skulle AAS-"miss"brukare filosofi vara dålig? Förutom att dom har tagit AAS?

Vad kan du som "rentränad" person ge oss annat folk för filosofi än Kai greene, arnold, Loui, Dorian Yates och många fler?



Jag förstår att man inte ska lyssna på allt dom säger då men mycket kan man ta lärdom till, förutom att träna på ett visst sätt då steorider är med i bilden hos dessa. .

vale_tudo
2014-06-30, 18:41
Jo i allra högsta grad, speciellt när man är uppe i deras nivå.

Hur vet du det? Vet du hur mycket tren, testo e och allt annat han tar eller?

Edit: Jag fattar att han tar AAS, men många tror att dessa personer tar VÄLDIGT höga doser.

XXXL
2014-06-30, 18:41
På dig kanske. Jag har många gånger haft träningsvärk i nära en vecka. Åldern har inte med saken att göra.

Fast han beskriver det som att han hade en skarp smärta i 1 vecka, jag kan hålla med om att man kan känna av det i 7 dagar men det är absolut inte en skarp smärta då. Har du ihållande skarp smärta i 7 dagar nonstop? Det tror jag i så fall inte är normalt, vanligtvis gör det ont i 2-3 dagar och sen ebbar det ur och efter 5-7 dagar så kanske det fortfarande känns men absolut inte "smärtar".

Jag tror att du fortfarande kan känna av det men Alltidxx spelar allan ballan när han försöker förklara att han minsann knappt kan röra sig efter 7 dagar.

Eller också är er återhämtning kass rent genetiskt, det har väl med CNS att göra?

BobaFett
2014-06-30, 18:44
Haha jasså okej. Varför skulle AAS-"miss"brukare filosofi vara dålig? Förutom att dom har tagit AAS?

För att den typen av träning de förespråkar fungerar bara för folk som tar steroider.

I alla fall enligt rich piana.

Jag tor inte att jag hade växt på det heller men har aldrig provat enbart den typen av träning. Jag brukar variera.

Alltidxx
2014-06-30, 18:47
Jag har ett aktivt yrke så det kanske underlättar, sitter ni stilla hela dagarna?

Teoretiskt kanske återhämtningen kan bli lite bättre av att man rör på sig mer, men jag tror det är marginellt. Kanske att man kapar en dags smärta genom att röra på sig mycket, men inte 3-4 dagar. För när det känns på det viset som jag och Grub beskrivit (och jag känner igen mig i det han skriver också) så smärtar varenda steg man tar på ett sätt som nästan gör att man trillar omkull.

Haha jasså okej. Varför skulle AAS-"miss"brukare filosofi vara dålig? Förutom att dom har tagit AAS?

Jag förstår vad du menar och håller med till viss del men dessa killar kommer inte ens ihåg hur det var att träna utan mediciner. Och mediciner är en game-changer. Och sen följer allt annat som filosofier, attityder och dylikt utifrån den verklighet som de upplever.

XXXL
2014-06-30, 18:49
Teoretiskt kanske återhämtningen kan bli lite bättre av att man rör på sig mer, men jag tror det är marginellt. Kanske att man kapar en dags smärta genom att röra på sig mycket, men inte 3-4 dagar. För när det känns på det viset som jag och Grub beskrivit (och jag känner igen mig i det han skriver också) så smärtar varenda steg man tar på ett sätt som nästan gör att man trillar omkull.

Så du tränar på en tisdag och tisdag när du åker till jobbet veckan där på så kan du knappt ta ett steg för det gör så ont så du ramlar omkull? För jag kör ben på onsdagar och har svårt att gå på fredag, på lördag är det bättre, på söndag ännu bättre och på måndag nästan 100% och på tisdag är det inget.

Du har alltså ett rent helvete från Tisdag till Tisdag? Låter inte som att du sköter din återhämtning helt okej.

vale_tudo
2014-06-30, 18:52
För att den typen av träning de förespråkar fungerar bara för folk som tar steroider.

I alla fall enligt rich piana.

Jag tor inte att jag hade växt på det heller men har aldrig provat enbart den typen av träning. Jag brukar variera.

Jag kollar också på Rich, han förklarar saker bra. +1

"För att den typen av träning de förespråkar fungerar bara för folk som tar steroider."

Alla kör inte den typen av träningen, Phil, Branch etc kör ju vad vi " nattys" kör. 8-12. Vissa gillar mer repitioner och svarar bättre på det, vissa inte. Man får helt enkelt pröva sig fram.

Vad jag egentligen menade med Kai's filosofi är att försöka få ett slags " mind to muscle connection" Squeeze, contract etc som han förklarar i sina videos.

Det tar jag efter i min träning, så att jag känner den brännande känslan och trycket.

exevision
2014-06-30, 18:53
Nu är det ju inte så klokt att träna på ett sätt som ger så skarp träningsvärk att man knappt kan sätta sig eller gå.

Alltidxx
2014-06-30, 18:57
Så du tränar på en tisdag och tisdag när du åker till jobbet veckan där på så kan du knappt ta ett steg för det gör så ont så du ramlar omkull? För jag kör ben på onsdagar och har svårt att gå på fredag, på lördag är det bättre, på söndag ännu bättre och på måndag nästan 100% och på tisdag är det inget.

Du har alltså ett rent helvete från Tisdag till Tisdag? Låter inte som att du sköter din återhämtning helt okej.

Nej, vi har beskrivit en extremsituation för dig: att värken höll i sig en vecka. När man säger att träningsvärken höll i sig en vecka så är ju sista dagen det sista man kände av värken och då har ju såklart det värsta onda lagt sig.

Du kan lita på att det går att åsamka sig denna typ av träningsvärk om man pressar sig tillräckligt hårt på ett sätt man inte var van vid och att du med all sannolikhet inte gjort detta någon gång.

vale_tudo
2014-06-30, 18:59
Jag förstår vad du menar och håller med till viss del men dessa killar kommer inte ens ihåg hur det var att träna utan mediciner. Och mediciner är en game-changer. Och sen följer allt annat som filosofier, attityder och dylikt utifrån den verklighet som de upplever.

Tack, det förstår jag att en del av dom inte kommer ihåg egentligen hur det var innan > game-changer<, man måste ta sådan information och filosofi med en nypa salt helt klart.

Sen fattar jag inte hur Branch Warren har en sådan usel form när han tränar.

Kan förstå att han tar extra tyngd framför kameran men alla filmer på youtube jag har sett så är det 99% usel form :S

XXXL
2014-06-30, 19:01
Nej, vi har beskrivit en extremsituation för dig: att värken höll i sig en vecka. När man säger att träningsvärken höll i sig en vecka så är ju sista dagen det sista man kände av värken och då har ju såklart det värsta onda lagt sig.

Du kan lita på att det går att åsamka sig denna typ av träningsvärk om man pressar sig tillräckligt hårt på ett sätt man inte var van vid och att du med all sannolikhet inte gjort detta någon gång.

Bra, tack... Jag vill bara få dig att erkänna att det du beskrev var en extremsituation och inget som alls hör till vanligheten eller det normala.

Du drog på lite och jag köpte det inte, nu har du förklarat att det var en extremsituation och det säger jag inte emot. Men nu kan vi ju återgå till att prata om vanlig träningsvärk som man får efter att man tränat som vanligt.

King Grub
2014-06-30, 19:03
Det fattade alla utom du att det var vad som menades från början utan att den här larviga diskussionen hade behövt hållas. Och mjölksyrepåståendet är fortfarande obegripligt.

Anders The Peak
2014-06-30, 19:05
Teoretiskt kanske återhämtningen kan bli lite bättre av att man rör på sig mer, men jag tror det är marginellt. Kanske att man kapar en dags smärta genom att röra på sig mycket, men inte 3-4 dagar. För när det känns på det viset som jag och Grub beskrivit (och jag känner igen mig i det han skriver också) så smärtar varenda steg man tar på ett sätt som nästan gör att man trillar omkull.


Jag förstår vad du menar och håller med till viss del men dessa killar kommer inte ens ihåg hur det var att träna utan mediciner. Och mediciner är en game-changer. Och sen följer allt annat som filosofier, attityder och dylikt utifrån den verklighet som de upplever.

Troligen tränar du för hårt och får en skada i musklerna.

Normal träningsvärk är inte invalidiserande utan du känner när du spänner muskeln att den finns där.

Det ska inte vara som när man har haft ett uppehåll under tid och råkar köra extra mycket knäböj eftersom man har en hög energinivå och man får en träningsvärk som ökar kraftigt, typ den du beskriver, över några dagar och släpper nästan helt på en vecka. Träningsvärk har man normalt i ett par dgr om man är vältränad och oftast inte efter varje pass.

XXXL
2014-06-30, 19:06
Det fattade alla utom du att det var vad som menades från början utan att den här larviga diskussionen hade behövt hållas. Och mjölksyrepåståendet är fortfarande obegripligt.

Det framkom absolut inte i Altidxxx originalpost

http://kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7051283&postcount=43

Han svarade ju dessutom på en person som beskrev vanlig träningsvärk genom att ge exempel på extrem träningsvärk så.

Larvig diskussion? Tala för dig själv, om du inte gillar det kan du ju logga ut eller något.

Troligen tränar du för hårt och får en skada i musklerna.

Normal träningsvärk är inte invalidiserande utan du känner när du spänner muskeln att den finns där.

Det ska inte vara som när man har haft ett uppehåll under tid och råkar köra extra mycket knäböj eftersom man har en hög energinivå och man får en träningsvärk som ökar kraftigt, typ den du beskriver, över några dagar och släpper nästan helt på en vecka. Träningsvärk har man normalt i ett par dgr om man är vältränad och oftast inte efter varje pass.

Åhnej börja inte du nu också Anders, låt dessa clowner fortsätta med sin balla träning där man inte kan gå på 2 år.

bertbert
2014-06-30, 19:22
Förväxlar man mjölksyra med träningsvärk kan man ju undra om man haft någon vidare träningsvärk överhuvudtaget.

XXXL
2014-06-30, 19:24
Förväxlar man mjölksyra med träningsvärk kan man ju undra om man haft någon vidare träningsvärk överhuvudtaget.

Jag svarade på två inlägg samtidigt och blandade ihop det (skulle citerat båda och dela upp det), nu är det de här inlägget som allt handlar om (Åtminstone från min sida)

http://kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7051283&postcount=43

Tack för att du sa till att du inte riktigt hängde med.

exevision
2014-06-30, 19:27
Det fattade alla utom du att det var vad som menades från början utan att den här larviga diskussionen hade behövt hållas. Och mjölksyrepåståendet är fortfarande obegripligt.

Men du själv kan verka rätt så dryg ibland, speciellt på senare tid.

bertbert
2014-06-30, 19:30
Jag svarade på två inlägg samtidigt och blandade ihop det (skulle citerat båda och dela upp det), nu är det de här inlägget som allt handlar om (Åtminstone från min sida)


Struntprat.

Anders The Peak
2014-06-30, 19:33
Det framkom absolut inte i Altidxxx originalpost

http://kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7051283&postcount=43


Åhnej börja inte du nu också Anders, låt dessa clowner fortsätta med sin balla träning där man inte kan gå på 2 år.

Men jag tror att jag är orsaken till den här debatten därför försöker jag lägga en rimlig nivå på vad som menas med produktiv nivå på den regelbundna träningsvärk som jag påstår att man måste ha för att veta att man arbetar tillräckligt hårt för att utvecklas vidare...

Alltidxx
2014-06-30, 20:35
Sen fattar jag inte hur Branch Warren har en sådan usel form när han tränar.
Nej, men det är det få som förstår. Fast om man nämner den usla kontrollen så brukar det inte dröja länge innan någon anhängare dyker upp och påpekar att "det funkar för honom". Vilket det förvisso gjort, för han är ju inte den enda som slitit av muskler av proffsen, men jag tror han lyckats med konststycket tre gånger. Fast en av de gångerna hade han visst trillat på parkeringen enligt utsago. Hur man nu sliter av muskler på sånt, det låter väldigt konstigt, men det är vad jag hörde.

Det ska inte vara som när man har haft ett uppehåll under tid och råkar köra extra mycket knäböj eftersom man har en hög energinivå och man får en träningsvärk som ökar kraftigt, typ den du beskriver, över några dagar och släpper nästan helt på en vecka. Träningsvärk har man normalt i ett par dgr om man är vältränad och oftast inte efter varje pass.
Hur vill du benämna smärttillståndet då? Klart jag vet att normal träningsvärk sitter i fåtal dagar. Jag bytte belastning ganska radikalt. Från att köra vanliga 6-12 till att satsa på ocklusionsträning utan snöre, vilket innebar strikt TUT och högreps tills smärtan blev outhärdlig i ganska många set.

Det var inte min kropp van vid. Träningsvärken/smärtan satt i en vecka första gången jag gav mig på det. Jag var inte otränad eller tillbaka från viloperiod. Det var inte första gången men det var länge sen sist.

Edit: "Skada" såg jag att du skrev. Nåväl.

Fredriiik
2014-06-30, 20:38
Det fattade alla utom du att det var vad som menades från början utan att den här larviga diskussionen hade behövt hållas. Och mjölksyrepåståendet är fortfarande obegripligt.
+1
Förväxlar man mjölksyra med träningsvärk kan man ju undra om man haft någon vidare träningsvärk överhuvudtaget.
+1
Struntprat.

+1


Till tråden, Är det fortfarande bara excentrisk träning som ger träningsvärk?

King Grub
2014-06-30, 20:38
Ja, i princip. Koncentrisk ger minimal, om någon, i jämförelse.

Alltidxx
2014-06-30, 20:45
Excentriska fasen är mer rätt tänkt för de flesta också.

Agitator
2014-06-30, 20:58
Sweet med ursäkter för att släppa i toppläget i marklyft :)

bertbert
2014-06-30, 21:09
Till tråden, Är det fortfarande bara excentrisk träning som ger träningsvärk?

Helt vanlig träning med betydligt högre volym än man (för tillfället) är van vid kan ge rätt så jävla hemsk träningvärk. Efter ett litet ofrivilligt uppehåll (tänk tjänsteresa i jobbet, + sjuk, 2-3 veckor uppehåll) så finns det mesta av arbetskapaciteten kvar men kroppen blir på något sätt ändå totalchockad. Inte ovanligt med träningsvärk 4-5 dagar efter passet då.

Excentrisk träning kan dock göra att det känns... betydligt värre. :-/

Alltidxx
2014-06-30, 21:32
Sweet med ursäkter för att släppa i toppläget i marklyft :)

I det fallet räcker det iofs med att säga "jag tränar crossfit". :cool:

Agitator
2014-06-30, 22:17
I det fallet räcker det iofs med att säga "jag tränar crossfit". :cool:

Släpper de i toppläget? Ja, man blir inte förvånad.

Trapz
2014-06-30, 23:10
Jag svarade på två inlägg samtidigt och blandade ihop det (skulle citerat båda och dela upp det), nu är det de här inlägget som allt handlar om (Åtminstone från min sida)

http://kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7051283&postcount=43

Tack för att du sa till att du inte riktigt hängde med.

Fast du verkar ju tro att bara för att det är högreps så sitter man som ett adhd barn och slänger vikten fram och tillbaks så snabbt man kan. Och ja, då kommer man få mjölksyra ganska fort.

Att köra högre reps innebär iallafall för min egen del att köra lugnt och kontrollerat med en inte alldeles för tung vikt så att det tar uppemot 20-30 reps innan man är helt slut och det känns som muskeln kommer sprängas. Typ spänna muskeln mot ett motstånd ala Kai Greene style.

Anders The Peak
2014-07-01, 06:53
Den här är rätt bra utifrån det som diskuterats i tråden :) (http://www.bodybuilding.com/fun/ask-the-muscle-prof-eccentric-training-for-growth.html)

BobaFett
2014-07-01, 10:58
Den här är rätt bra utifrån det som diskuterats i tråden :) (http://www.bodybuilding.com/fun/ask-the-muscle-prof-eccentric-training-for-growth.html)

Tack för den. Jag älskar hans artiklar.

BobaFett
2014-07-01, 11:03
Fast du verkar ju tro att bara för att det är högreps så sitter man som ett adhd barn och slänger vikten fram och tillbaks så snabbt man kan. Och ja, då kommer man få mjölksyra ganska fort.

Att köra högre reps innebär iallafall för min egen del att köra lugnt och kontrollerat med en inte alldeles för tung vikt så att det tar uppemot 20-30 reps innan man är helt slut och det känns som muskeln kommer sprängas. Typ spänna muskeln mot ett motstånd ala Kai Greene style.

Om man får mjölksyra snabbare genom att utföra repetitionerna snabbare så borde det vara mycket bättre att köra snabbt.

Det tar ju mindre tid att åstadkomma samma sak.

Enligt min mening så är inte antalet repetitioner målet med den typen av träning utan hur mycket smärta man kan åstadkomma innan man ger upp.

Rikard Jansson
2014-07-01, 11:21
Sjuk träningsvärk sen igår, gonna make some gains. Körde en maxtung stopptrea i bänk, en maxtung stoppnia med fötterna uppe, en tung tia i militärpress med brett grepp, en tung tia i dips, 12x3 i flyes med stopp och stretch i botten, 10x3 plyometriska armhävningar samt kedjebänk med belastning 50% av max + kedjor 4x2.

Trapz
2014-07-01, 13:04
Om man får mjölksyra snabbare genom att utföra repetitionerna snabbare så borde det vara mycket bättre att köra snabbt.

Det tar ju mindre tid att åstadkomma samma sak.

Enligt min mening så är inte antalet repetitioner målet med den typen av träning utan hur mycket smärta man kan åstadkomma innan man ger upp.

Ja, men även mindre tid under belastning och det känns som att det ändrar nästan om det hela till aerob träning istället för anaerob.

Ta t.ex Benspark för att göra det lätt, om jag sparkar upp vikten så snabbt jag kan fram och tillbaks så kommer jag säkerligen bli andfådd och trött innan den där smärtan kommer. Om jag istället kör lugnt och kontrollerat men ändå inte så sakta som möjligt så kommer dom där sista repetitionerna bränna nåt så djävulskt så man vill börja tjura. Lägg till typ dropset eller rest pause på det och du kommer förmodligen ha en extrem smärta i benen.

Finns säkert olika sätt för olika personer att träna på, det här är bara något som jag kör på.

Alltidxx
2014-07-01, 14:09
Enligt min mening så är inte antalet repetitioner målet med den typen av träning utan hur mycket smärta man kan åstadkomma innan man ger upp.

Mjölksyra kan man få genom att träna isometriskt. Men det har ingen blivit i bra form på. Så reps räknas.

Alltidxx
2014-07-01, 16:32
Den här är rätt bra utifrån det som diskuterats i tråden :) (http://www.bodybuilding.com/fun/ask-the-muscle-prof-eccentric-training-for-growth.html)

There are a number of ways to increase the eccentric load. The classic method is to use assisted negative reps, where you lift the weight yourself, and on the way down your partner presses down on the weight. A second way is to lift a weight with two limbs and lower it with one.

Det tredje sättet borde vara att i exempelvis bicepscurl med stång slunga upp vikten. Vilket helt plötsligt legitimerar det klassiska viktkåta skräputförandet så länge man inte skadar ryggen :D

Fredriiik
2014-07-01, 17:54
Ja, i princip. Koncentrisk ger minimal, om någon, i jämförelse.
okej, intressant det där då fler myosinhuvuden är i kontakt med aktinet om jag inte minns fel å frågan är om det är något som påverkar träningsvärken.
Tack för den. Jag älskar hans artiklar.

+1 tack för den! Intressant att 3 sekunder negativt lär vara bättre än uppåt 5 som jag kört förut

upperkatt
2014-07-01, 20:02
Släpper de i toppläget? Ja, man blir inte förvånad.
Mjo, tanken är ju att utföra rörelsen så snabbt som möjligt.

BobaFett
2014-07-01, 23:13
Ja, men även mindre tid under belastning och det känns som att det ändrar nästan om det hela till aerob träning istället för anaerob.

Ta t.ex Benspark för att göra det lätt, om jag sparkar upp vikten så snabbt jag kan fram och tillbaks så kommer jag säkerligen bli andfådd och trött innan den där smärtan kommer. Om jag istället kör lugnt och kontrollerat men ändå inte så sakta som möjligt så kommer dom där sista repetitionerna bränna nåt så djävulskt så man vill börja tjura. Lägg till typ dropset eller rest pause på det och du kommer förmodligen ha en extrem smärta i benen.

Finns säkert olika sätt för olika personer att träna på, det här är bara något som jag kör på.

Fast nu skrev du att man får mjölksyra snabbare om man kör snabbt och det var det jag svarade på. Nu så ändrar du dig och säger att man får mer mjölksyra om man kör långsamt, hur ska du ha det? Rätta mig om jag har fel men mjölksyra = smärta

Men det har ingen blivit i bra form på. Så reps räknas.

Klart att reps räknas men inte om målet är att få mjölksyra. Mjölksyra är en av mekanismerna som får muskler att växa.

rolf
2014-07-02, 10:11
rätta mig om jag har fel men mjölksyra = smärta

Mja, smärtan tros bero på ansamlingen av inorganiskt fosfat som uppstår som en restprodukt av ATP-spjälkningen, och sänker pHt i muskeln. Laktat i sig orsakar inte smärtan (eller den försämrade prestationen heller för den delen). Hur detta står sig i förhållande till hypertrofimekanismen vågar dock jag inte uttala mig om.