handdator

Visa fullständig version : Knappt ätit på 3 dagar.


Musen
2014-06-28, 10:45
Hej.

Börjar bli lite orolig nu. Det har gått 3 dagar nu och jag har ätit totalt 8 mackor under denna tiden. För en kille på 130kg och 185cm är detta inte så mycket som man tror.

Jag är inte hungrig, jag mår illa när jag tänker på mat och när jag väl tar något så känns det som jag ska spy när jag väl äter.

Har druckit 1,5 liter cola och vatten under denna tiden också.. Jag vet att det är dåligt men vafan ska jag göra? Spyr ifall jag äter något typ.

Alexton
2014-06-28, 11:09
8 mackor är inte mycket oavsett vem du är och väger. Du borde nog ringa sjukvårdupplysningen för att potentielt boka in en tid på VC.

Det kan vara någon form av magsjuka som är tillräcklig för att göra att du mår dåligt men inte kalvar. Ring och fråga.

EnergiÖverskott
2014-06-28, 11:23
8 mackor på 3 dagar är svält även om du är en kvinna på 150 Cm.

Hur som så är det något lurt. Om du väger 130 Kilo å 185 Cm lär du vara rätt fet (no offence) om du inte är jäääävligt muskulös. Läser mellan raderna och undrar om du varvar svältdagar med hetsdagar?

Animalisk
2014-06-28, 11:59
Du måste ta tag i viktproblemet på ett strukturerat sätt, det finns ingen kvickfix som ordnar allt på kort tid. Jag tror precis som energiöverskott att du blandar svält med hetsätardagar.

Bestäm dig för att köra på ett styrkeschema och följ det minst 3 månader, du går inte ner i vikt pga träningen så det viktigaste är ATT du tränar inte vad du tränar.

Sen får du lov att börja räkna kalorier och väga allt du stoppar i dig och sväljer, förutom vatten. Mitt förslag är att börja med 3000 kalorier om dagen i två veckor och sen utvärdera hur det gått. Väg dig varje morgon före frukost och registrera din personliga vikt samt all mat i tex appen från myfitnesspal, de har även en hemsida om man inte vill bokföra allt via telefon.

Det du behöver är struktur och kontinuitet samt ett långsiktigt tänkande.

Din första prioritet bör nog ändå bli att kontakta sjukvården då du förmodligen behöver hjälp med att ventilera dina tankar och problem ang viktnedgången. Jag är själv kraftigt överviktig och började först gå ner i vikt när jag drog ner på kaloriintaget.

I gymmet blir jag stark, i köket går jag ner i vikt. Så tänker jag och det funkar säkert för dig med.

Lycka till nu musen.

Musen
2014-06-28, 12:23
Asså.. jag har inte valt detta själv. Detta har aldrig hänt förut... det är därför jag gjorde tråden.

Det går i princip inte att äta, blir illa mående av tanken bara.
Har varit på samma vikt i snart 2 år så jag hetsäter inte osv .. äter bara kasst och tränar för lite men håller på att försöka fixa det.

Aliaas
2014-06-28, 12:37
Sök läkare.

Ingen på kollo kan hjälpa dig med detta :/

Lycka till med allt hoppas du blir bättre snart :)

Tolkia
2014-06-28, 13:36
Wtf? På ett inlägg som kan summeras som "jag har de här symptomen, jag undrar om jag är sjuk, vad kan det vara?" kommer detta som svar:
Du måste ta tag i viktproblemet på ett strukturerat sätt, det finns ingen kvickfix som ordnar allt på kort tid. (...) Bestäm dig för att köra på ett styrkeschema och följ det minst 3 månader, du går inte ner i vikt pga träningen så det viktigaste är ATT du tränar inte vad du tränar. Sen får du lov att börja räkna kalorier och väga allt du stoppar i dig och sväljer, förutom vatten. (...) Din första prioritet bör nog ändå bli att kontakta sjukvården då du förmodligen behöver hjälp med att ventilera dina tankar och problem ang viktnedgången.
Exakt var skriver TS "jag vill ha hjälp med att gå ned i vikt"? Nog för att jag visste att Kolo är lite fixerat, men det här tar ju priset.

anvihl
2014-06-28, 13:38
Den här trådens svar asså...

Till TS ring till sjukvårdsupplysningen eller boka en tid på vårdcentralen, det du upplever är varken normalt eller bra.

cero
2014-06-28, 13:57
Musen: Uppkom detta problem från ingenstans? Hur har de senaste dagarna/veckorna sett ut? Men som sagt kan du ringa sjukvårdsupplysningen och beskriva ditt problem. Då kan en kunnig person avgöra vad du ska göra härnäst.

Exakt var skriver TS "jag vill ha hjälp med att gå ned i vikt"? Nog för att jag visste att Kolo är lite fixerat, men det här tar ju priset.

:D

Iofs inte så långsökt med tanke på att 130 KG är en direkt hälsofara för de flesta. Om vi antar att TS inte har byggt på sig massa muskler så har han antagligen närmare 50 KG överflödigt fett. Men det är en annan diskussion.

Musen
2014-06-28, 14:00
Musen: Uppkom detta problem från ingenstans? Hur har de senaste dagarna/veckorna sett ut?



:D

Nej, gjort slut med tjejen sedan 4 år tillbaka. Jag antar att det är orsaken, men jag vet ju innersinne att jag måste äta.. men det går liksom inte?

cero
2014-06-28, 14:07
Du har alltså ångest över detta? Då är det inte särskilt förvånande att aptiten kan fara åt helvete.

Men återigen, sjukvårdsupplysningen. Ett internetforum är inte rätt ställe för denna typ av problem. Ring nu direkt på nummer 1177.

Sniggel
2014-06-28, 15:19
Wtf? På ett inlägg som kan summeras som "jag har de här symptomen, jag undrar om jag är sjuk, vad kan det vara?" kommer detta som svar:

Exakt var skriver TS "jag vill ha hjälp med att gå ned i vikt"? Nog för att jag visste att Kolo är lite fixerat, men det här tar ju priset.

Tack! +1

Nej, gjort slut med tjejen sedan 4 år tillbaka. Jag antar att det är orsaken, men jag vet ju innersinne att jag måste äta.. men det går liksom inte?

Detta kan ju säkerligen ha med saken att göra. Du borde nog ringa sjukvårdsupplysningen ändå och även inkludera informationen om det avslutade förhållande.

hampfuz
2014-06-28, 15:50
Nej, gjort slut med tjejen sedan 4 år tillbaka. Jag antar att det är orsaken, men jag vet ju innersinne att jag måste äta.. men det går liksom inte?

Förmodigen har det med det att göra. Många människor reagerar på plötslig sorg och andra stora negativa livshändelser med att tappa lusten till mycket, däribland att äta.

Prata med någon är ett viktigt första steg. 1177 kan leda dig till rätt instans, men glöm inte nämna flickvännen - risken är att de börjar i fel ände annars.

Gober
2014-06-28, 16:28
Låter helt enkelt som du har ångest pga att ditt förhållande tog slut, det är helt naturligt att kroppen reagerar negativt när man mår psykiskt dåligt. De har nog de flesta upplevt som varit med om någon livskris, aptiten går åt helvete, spyr upp maten osv. Oftast kommer man över sådant efter ett tag, gör du inte det får du nog fundera på att få lite hjälp på traven.

ps, vad fan är det för retarderade svar i tråden..?

Animalisk
2014-06-28, 18:44
Wtf? På ett inlägg som kan summeras som "jag har de här symptomen, jag undrar om jag är sjuk, vad kan det vara?" kommer detta som svar:

Exakt var skriver TS "jag vill ha hjälp med att gå ned i vikt"? Nog för att jag visste att Kolo är lite fixerat, men det här tar ju priset.

Läs tidigare poster av musen einstein.

Sheogorath
2014-06-28, 18:59
Läs tidigare poster av musen einstein.

Huh? Poster av musen einstein?

http://fc07.deviantart.net/fs71/f/2010/197/e/f/ef1a25cc84c022299c48f4efe142466e.jpg

Animalisk
2014-06-28, 20:18
Huh? Poster av musen einstein?

http://fc07.deviantart.net/fs71/f/2010/197/e/f/ef1a25cc84c022299c48f4efe142466e.jpg

Blev aningen fel där, men trådpostaren musen behöver hjälp med viktnedgång precis som han själv bett om i tidigare trådstarter, men inte kunnat ta tag i. Einsten var menat till till Tolkia. Ätproblemen han upplever nu beror nog på psykiska problem vilket han fått råd att söka hjälp för.

Sparven från Minsk
2014-06-29, 08:11
Att du ätit så lite Musen är ju oroande i sig. Att du druckit 1,5 liter vätska, vilket jag hoppas är per dag och inte alla tre dagar totalt är mer oroande!

Kontakta VC omgående. Att må som du gör kan inte anses vara friskt.

Lycka till!

Sparven från Minsk
2014-06-29, 08:12
Oh just det Musen!

Spyr du verkligen när du äter eller känns det bara så?
Annars ät mycket små portioner ofta, så du får i dig något. Soppor kanske? Något som är lätt att få i sig.

cero
2014-06-29, 13:09
http://fc07.deviantart.net/fs71/f/2010/197/e/f/ef1a25cc84c022299c48f4efe142466e.jpg

Lol!

KalleTeodor
2014-06-29, 13:28
Huh? Poster av musen einstein?

http://fc07.deviantart.net/fs71/f/2010/197/e/f/ef1a25cc84c022299c48f4efe142466e.jpg

hahahahahahahaha

ont: sök upp läkare - inte kollo!