handdator

Visa fullständig version : hur vet man om man har tränat hårt och bra?


qwefs
2014-06-26, 11:45
Körde biceps igår och det kändes under träningen och jag orkade knappt curla medelmåttigt vikt efter en stund, men senare när jag kom hem så kändes det inte lika mycket i biceps.


Måste det kännas hela dan, om man tränat hårt?
Hur vet man ens att man tränat bra och kommer utvecklas?

Loke
2014-06-26, 11:53
Tja, när man har presterat på en nivå som ligger i linje med den progression man har inplanerad så har man sannolikt tränat hårt och bra. Hur det känns i kroppen är inte ett speciellt bra mått.

Arf Pingvin
2014-06-26, 11:56
Testa lite mer nästa vecka. Om det går bra så var det lagom. Annars ändra nånting. Repetera.

Gpajpen
2014-06-26, 11:57
Tja, när man har presterat på en nivå som ligger i linje med den progression man har inplanerad så har man sannolikt tränat hårt och bra. Hur det känns i kroppen är inte ett speciellt bra mått.

Hur planerar man in en progression? Är inte progression ett resultat av träningen?

Morty
2014-06-26, 12:01
När man efter några månader märker att det man gör som under uppvärmningen tidigare var arbetsbelastning. Då vet man.

Loke
2014-06-26, 12:28
Hur planerar man in en progression? Är inte progression ett resultat av träningen?

Ja? På vilket sätt utesluter det ena det andra?

Om man planerar en viss progression och lyckas hålla sig till den så säger ju det något om träningen, efter som, precis som som du säger, progressionen som faktiskt sker är ett resultat av träningen.

nippman
2014-06-26, 12:41
Jag vet att många tycker Progression är A-O i träningen, att man ska skriva ner sina pass etc etc, men för min del så kör jag ett bra schema har någorlunda koll på hur utveckligen i basövningar ser ut, resten skiter jag i... tycker att det räcker med att som mamma alltid sa "gör ditt bästa, du kan inte bättre" dvs, ta i för kung och fosterland varje pass så blir det bra utan att skriva ner varenda andetag man tar.

PureWhey
2014-06-26, 13:35
Hur planerar man in en progression? Är inte progression ett resultat av träningen?

Hur...? Varenda SL-program har en planerad progression, så det är inget märkvärdigt vet du.

cero
2014-06-26, 16:10
Du märker det genom att du blir starkare.

Och träna efter ett färdigt nybörjarprogram för enkelhetens skull.

Alltidxx
2014-06-26, 16:27
Ge det tid. Om du blir så trött att du inte klara av att hålla schemat över flertal veckor och månader så har du tränat för hårt. Annars kan du prova ligga på lite mer.

Gpajpen
2014-06-26, 23:32
Jag vet att många tycker Progression är A-O i träningen, att man ska skriva ner sina pass etc etc, men för min del så kör jag ett bra schema har någorlunda koll på hur utveckligen i basövningar ser ut, resten skiter jag i... tycker att det räcker med att som mamma alltid sa "gör ditt bästa, du kan inte bättre" dvs, ta i för kung och fosterland varje pass så blir det bra utan att skriva ner varenda andetag man tar.

Man skall inte ta i för kung och fosterland, det är fel tänk.

cero
2014-06-26, 23:52
Man skall inte ta i för kung och fosterland, det är fel tänk.

Att ta i maximalt betyder ju inte att man tränar överdrivet mycket eller att man kör till fail hela tiden.

qwefs
2014-06-27, 00:40
Alltså hur vet man om man har tränat bra just den dagen.
Alltså inte långsiktigt

Dewon
2014-06-27, 01:36
Alltså hur vet man om man har tränat bra just den dagen.
Alltså inte långsiktigt

Du kan omöjligt veta det efter ett pass, fokusera inte på hur det ska kännas efteråt utan sträva istället efter på att få öka i styrka/repetioner på de övningar du kör utan att utföra dom med felaktigt.

Personligen innebär ett lyckat pass inriktat på hypertrofi för mig att jag är trött i musklerna vilket jag också oftast blir, utsätter du musklerna för motstånd under ett flertal repetioner för ett flertal sets bör du bli uttröttad och dessutom få in blod i dom. Pump betyder nödvändigtvis inte att har haft ett bra pass men det betyder att du anstränger musklerna, så om du tränar bröst och känner att du får ordentligt med pump bör du ju iallafall ha kontakt med musklerna du tränar och det är en bra riktlinje om målet är hypertrofi.

Hemi
2014-06-27, 07:36
Beroende på vilken styrketräning man gör, att "gå och gymma" kan betyda lite vad som helst men om man tränar styrketräning med en plan, inte bara långsiktig, så kan bara ett set innehålla några bra och några dåliga repetitioner. Om jag ät trött och knuffar stången i någon slags dimma så var det ett dåligt pass. Eller om varje övning bara blir ett räknande ett, två å tre å fyr, på en viss vikt utan att känna vad jag gör, då är det också, för mig, lägre nivå på träningen. Men om jag efter varje sett har varit med och i detalj kan analysera vad jag gjorde för hjärnan styrde stången och därmed någorlunda loggades in i minnet, ungefär som man kan minnas en spännande fotbollsmatch i detalj med mål och hörnor. Då var det ett bra pass. Det gäller alla övningar, vissa tenderas att dissas. Om marklyft skall genomföras perfekt med viss hastighet på stång och knän och utlåsning mm mm skall då inte en pull up eller "chin up" respekteras lika mycket? Det finns mer att vinna då. Så tränar jag i alla fall.

Richter
2014-06-27, 08:13
Tre huvudsakliga stimulanser för hypertrofi: Mekanisk spänning, metabol stress, och muskulär skada.

Försök plocka lite av det där så har du kommit en bit på väg.

MentalogisT
2014-06-27, 08:44
Tre huvudsakliga stimulanser för hypertrofi: Mekanisk spänning, metabol stress, och muskulär skada.

Försök plocka lite av det där så har du kommit en bit på väg.

Stimulanserna för styrka? *flex*

Gpajpen
2014-06-27, 09:28
Att ta i maximalt betyder ju inte att man tränar överdrivet mycket eller att man kör till fail hela tiden.

Hur kan du ta i maximalt utan att köra till fail? Det är ju en submaximal ansträngning att sluta fast man klarar mer.

Dreas
2014-06-27, 09:30
Hur kan du ta i maximalt utan att köra till fail? Det är ju en submaximal ansträngning att sluta fast man klarar mer.Du kan ta i maximalt under ett reps eller två.

cero
2014-06-27, 13:43
Alltså hur vet man om man har tränat bra just den dagen.
Alltså inte långsiktigt

Det vet man inte.

Gnistan
2014-06-27, 15:28
Alltså hur vet man om man har tränat bra just den dagen.
Alltså inte långsiktigt

Tja!
Personligen känner jag ju om det går bra på träningen den dagen, om vikterna känns ok och om jag orkar köra ett visst antal reps/set på en vikt. Då kan jag, om det fortsätter så en period, anta att jag kan göra bra ifrån mig om jag t.ex skall maxa efter en månad. Omvänt känner jag om det går dåligt under en längre sammanhängande tid om det kommer gå sämmre. Men det är ju förvisso ingen garanti att det blir så. Kan gå riktigt dåligt vissa veckor för mig. Veckan efter kan jag göra riktigt bra i från mig. Så det där kan vara en svår sak att svara på.
Men oftast känner jag redan på uppvärming om det kommer gå bra eller mindre bra på toppvikter t.ex. Fast det har hänt under tävling att jag värmt på en vikt som känts blytung för att sedan göra en rätt lätt på 30 kg till.

EnergiÖverskott
2014-06-28, 12:45
Jag känner att jag har tränat hårt: när jag är trött/utmattad.
Jag känner att jag har tränat "bra": när jag nådde upp till, nära eller högre än, mina förväntningar utav passet.

Aliaas
2014-06-28, 13:20
Jag känner mig nöjd när jag efter fullgjort träningspass i varje set nått nivån då jag fysiskt inte klarar av att utföra ett rep till.