handdator

Visa fullständig version : Ni som skall skapa er en förmögenhet


Raschmus
2014-06-26, 07:59
Hur är eran plan och hur har den sett ut hittills?

Berätta gärna vart ni började, vart ni är nu och vart ni skall - samt hur.

Detaljer stora som små är intressant!

nippman
2014-06-26, 08:03
Tänkte väl skapa mig en förmögenhet någon gång i livet, men hittils så har jag jobbat i ca 3år som sko-designer och tjänar helt ok, sparar ca 2-4k i månaden som jag sätter in på mitt Avanza konto, där jag håller på med aktier, har väl ökat ca 30-35k sen jag började. sen lirar jag rätt så mycket poker, ofta med framgång faktiskt, men det är inte mer än några få 1000kr.

annars är det bara spara pengar, köra med aktier/fonder, fixa ett okej jobb och inte spendera pengar man inte har.. så vips är du miljonär efter några år :)

edit: började inte med 0kr på Avanza, fick ett litet bidrag av min kära farfar.

Richter
2014-06-26, 08:04
Förmögenhet och förmögenhet. Ekonomisk frihet i form av att inte behöva oroa mig över pengar är mitt mål. :)

Jobbar som brandingenjör på konsultföretag. Försöker lägga undan så stor % av lönen jag kan varje månad, och investerar detta i aktier på lång sikt.

Började investera som student för 4 år sedan, och uppskattar väl att målet är nått inom ca 10 år.

The_RobRoy
2014-06-26, 09:03
Ska inte trådstartaren börja? :)

speedy83
2014-06-26, 09:18
Vet ej riktigt om jag tänker mig förmögenhet men en stabil ekonomisk situation ohc det är genom att fortsätta arbeta hårt och målinriktat på mitt jobb och därigenom hela tiden förbättra min inkomst samt att jag sparar så mycket jag kan och lägger in en del i aktier/fonder. Därutöver lägger jag inte en massa pengar på bilar och letar efter ett boende med bra standard men inget överdrivet utan att det håller sig på en vettig nivå kostnadsmässigt.

Med detta receptet bör min ekonomi bli allt bättre för varje månad och på 10 års sikt bör den vara helt ok hoppas jag.

Det jag lägger pengar på är i regel handsydda skor, klockor och kläder samt resor. Men inget av dem till absurdum utan först ser jag till att jag sparat undan en slant varje månad.

eriksvensson
2014-06-26, 09:26
Spara och investera. Har i snitt sparat 10 000 kr/månad de senaste tre åren och investerar överskottet i indexfonder (europa, usa och sverigefonder.)

Snubben
2014-06-26, 09:29
Utbildade mig, skaffade jobb, gjort så att allt stannar om jag inte är på plats. Lönediskussion. Ta överskottet och placera. Handlar inte småsaker. Gör budgetuppföljning vid varje löning. Nu ska det startas bolag.

Heja.

Richter
2014-06-26, 09:39
Spara och investera. Har i snitt sparat 10 000 kr/månad de senaste tre åren och investerar överskottet i indexfonder (europa, usa och sverigefonder.)

Så förbaskat föredömligt. Bra jobbat, och fortsatt lycka till! :)

Mickee
2014-06-26, 09:39
Utveckla något slags webbaserat system vid sidan av jobbet som rullar in en okej summa varje månad via abonnemangen.

Ska bara komma på någon bra idé att utveckla vidare bara :D

speedy83
2014-06-26, 09:49
Utbildade mig, skaffade jobb, gjort så att allt stannar om jag inte är på plats. Lönediskussion. Ta överskottet och placera. Handlar inte småsaker. Gör budgetuppföljning vid varje löning. Nu ska det startas bolag.

Heja.

:hbang:

Jaeg
2014-06-26, 09:54
Skippade studierna och åkte till Norge, tjänade ihop så jag kunde köpa mig ett hus samt renovera det kontant och idag har jag ett vanligt knegarjobb men knappt några utgifter samt inga lån. Är redan uppe i några miljoner i överskott om man ser till husets värde samt hur det stigit.

Startade från noll, blev undersköterska samt mångmiljonär på några år. :D

Utöver det går vi med dryga 150000 kr plus årligen på kontot så målet när barnen flyttar om dryga 15 år är väl dryga 5 miljoner på kontot om allt vill sig väl.

Mental
2014-06-26, 10:04
Jag spar tomburkarna från all öl jag dricker, jag bör vara ekonomiskt oberoende om ca 10 år!

xodd
2014-06-26, 10:16
Vad anses vara en förmögenhet? Jag har svårt att se hur en fastighet idag kan räknas som en förmögenhet. Visst, det finns idag horder av folk som sitter på ett par miljoner idag om man räknar med fastighetsvärden osv. Problemet är att man alltid måste bo, och det är väldigt få som "byter ner sig" när det kommer till bostäder. Det är pengar som jag har svårt att räkna med när det kommer till förmögenhetstänk. Du kan vara mångmiljonär men likt förbannat måste du kuta till banken och ta ett lån för att köpa en ny bil, för pengarna är bundna i en fastighet.

Jag har svårt att se att jag kommer bli förmögen enl. min egen definition. Det är helt enkelt för mycket pengar det handlar om. Där emot vill jag lyckas få till en väldigt god ekonomisk trygghet.

Det jag håller på med i nuläget är:
- Utbildar mig inom ett område där jag vet att jag i slutändan kommer tjäna helt okej.
- Bostadskarriär, men det här är ju pengar som åter igen kommer gå till bostad.
- Högriskinvesteringar på börsen.

Diomedea exulans
2014-06-26, 10:24
Vem bryr sig om pengar? Att få stora biceps är det enda viktiga i livet.

Jaeg
2014-06-26, 10:34
Vad anses vara en förmögenhet? Jag har svårt att se hur en fastighet idag kan räknas som en förmögenhet. Visst, det finns idag horder av folk som sitter på ett par miljoner idag om man räknar med fastighetsvärden osv. Problemet är att man alltid måste bo, och det är väldigt få som "byter ner sig" när det kommer till bostäder. Det är pengar som jag har svårt att räkna med när det kommer till förmögenhetstänk. Du kan vara mångmiljonär men likt förbannat måste du kuta till banken och ta ett lån för att köpa en ny bil, för pengarna är bundna i en fastighet.

Jag har svårt att se att jag kommer bli förmögen enl. min egen definition. Det är helt enkelt för mycket pengar det handlar om. Där emot vill jag lyckas få till en väldigt god ekonomisk trygghet.

Det jag håller på med i nuläget är:
- Utbildar mig inom ett område där jag vet att jag i slutändan kommer tjäna helt okej.
- Bostadskarriär, men det här är ju pengar som åter igen kommer gå till bostad.
- Högriskinvesteringar på börsen.

Förmögen och förmögen vetitusan men sitter nu i ett hus värderat till dryga 2,5 miljoner och utan lån. Får med frun ihop dryga 40000 efter skatt vilket inte alls är förmöget men har bara utgifter på 13000 med räkningar och mat inkluderat vilket ger en hel del kvar att förvalta. När barnen flyttar hemifrån har vi utan problem sparat ihop 2 miljoner till. Kommer då med frugan sälja huset och flytta in till en billig hyresrätt på 2 eller 3 rum. Förhoppningvis har vår sparande den dagen dessutom resulterat i en vinst samt att huset kan ha stigit ytterligare i värde. Med några hundratusen i arv borde vi då vara uppe i dryga 5 miljoner om världen håller sig som den bör. Vi är då dryga 45-50 år gamla och hinner nog få ihop ytterligare någon miljon innan det är dags att pensionera sig. Helt ok och rätt reel livsplan tycker jag allt.

Ser man ännu längre är planen att kunna köpa våra barn varsitt boende snarast möjligt så att de minimerar sina utgifter de med och snabbt kommer in på bostadsmarknaden. Med eventuell vinst på två boende till under 10-15 år om jag lever så länge är det nog inte helt omöjligt att jag lämnar in med dryga 8-9 miljoner räknat i dagens pengar om jag har tur, bra arv till de små och en skjuts för familjeträdet framåt. :D

eriksvensson
2014-06-26, 10:35
Så förbaskat föredömligt. Bra jobbat, och fortsatt lycka till! :)

Tack! Det har lönat sig att flytta runt mellan olika länder (skatteåterbäringar, bonusar, relocationpengar från företagen samt bra lön - gått från 22 000 till 34 000 på tre år.) Hade säkert kunna spara mer om min månadshyra på bostaden inte varit 11 000 kr. Varken Holland eller Finland är speciellt billigt att bo i. :)

Morty
2014-06-26, 11:59
1) Ordna ett ok och lätt jobb. IT en bit över entry level typ. Fixa ~30k i lön.
2) Lev långt under dina tillgångar.
3) Du är nu mycket förmågen eftersom pengar inte längre är ett problem för din livsstil.

The_RobRoy
2014-06-26, 12:06
Jag har tänkt mig bli rimligt förmögen på ålderns höst, om jag får behålla hälsan. Hittills i livet har jag jobbat hårt igenom skola och arbetsliv för att vara där jag är idag. Att jag orkat jobba så hårt är delvis personligt driv samt att jag är lyckosam nog att få jobba inom ett område jag finner högintressant. Sen är det också en hel del tur, som för alla med vilka chanser man får och hur världen runtom utvecklas. Men jag har inga silverskedar i mun eller fått något gratis igenom kontakter, väldigt stolt hur långt jag tagit mig redan vid unga år på egna meriter. Något som känns kul är att jag har ett par vänner som karriärsmässigt har lyckats än bättre än mig, sånt gillar jag, de sporrar mig till att kämpa vidare :)

Så en kombination av någorlunda sparsam samt hög inkomst hoppas jag ska ge mig ett stort sparkapital med tiden.

Arne Persson
2014-06-26, 12:20
Vem bryr sig om pengar? Att få stora biceps är det enda viktiga i livet.

Du menar väl bikeps?

xodd
2014-06-26, 12:23
text

Helt klart en helt okej livsplan, men kommer du verkligen vilja sätta dig i en tjaskig hyresrätt vid 45-50 års ålder? Det är just det problemet som jag anser finns när man tjänar pengar på bostäder. Vill man inte gå ner i bostadskvalitet så är man tvungen att äga sitt boende i en eller annan form, och då flyttar man bara runt pengarna till olika bostäder utan att ha möjligheten att realisera vinsten så tillvida man inte är sugen på att sätta sig i en hyresrätt. Av den anledningen ser jag pengar tjänade på bostäder som något som går in i nästa bostad, för vi kommer alltid behöva bo, och jag vill ha en viss standard, och då går det inte med hyresrätter (att det sedan knappt finns några hyresrätter att tillgå där vi vill bo är även det en bidragande faktor).

Personligen har jag inga ambitioner att lämna kvar något till efterlevande. Det säger jag även till mina föräldrar och svärföräldrar. Ut och bränn pengarna ni sitter på. Det är pengarna som ni tjänat ihop under en livstid. Gör slut på dom innan ni dör eller blir såpas sjuka att ni inte kan göra något.

Mental
2014-06-26, 12:40
Helt klart en helt okej livsplan, men kommer du verkligen vilja sätta dig i en tjaskig hyresrätt vid 45-50 års ålder? Det är just det problemet som jag anser finns när man tjänar pengar på bostäder. Vill man inte gå ner i bostadskvalitet så är man tvungen att äga sitt boende i en eller annan form, och då flyttar man bara runt pengarna till olika bostäder utan att ha möjligheten att realisera vinsten så tillvida man inte är sugen på att sätta sig i en hyresrätt. Av den anledningen ser jag pengar tjänade på bostäder som något som går in i nästa bostad, för vi kommer alltid behöva bo, och jag vill ha en viss standard, och då går det inte med hyresrätter (att det sedan knappt finns några hyresrätter att tillgå där vi vill bo är även det en bidragande faktor).

Personligen har jag inga ambitioner att lämna kvar något till efterlevande. Det säger jag även till mina föräldrar och svärföräldrar. Ut och bränn pengarna ni sitter på. Det är pengarna som ni tjänat ihop under en livstid. Gör slut på dom innan ni dör eller blir såpas sjuka att ni inte kan göra något.

Ganska vanligt att man växlar ned till enklare boende efter att barnen flugit ut. Många som inte vill bo kvar i stor villa när de börjar bli äldre och inte har barn hemma.

xodd
2014-06-26, 12:50
Ganska vanligt att man växlar ned till enklare boende efter att barnen flugit ut. Många som inte vill bo kvar i stor villa när de börjar bli äldre och inte har barn hemma.

Absolut. Men enklare boende innebär nödvändigtvis inte vare sig billigare eller att man är beredd att sätta sig i något med lägre standard. Det innebär enbart att man minimerar mängden måsten.

martin_vbg
2014-06-26, 12:55
1. Skaffat utbildning
2. Jobbat på några år och tagit på mig mer ansvar.
3. Bytt jobb och gått upp ordentligt i lön men med mindre resor och ansvar. Fritt disponibel att använda min tid och har ingen fast arbetsplats.
3. Lever kvar på samma standard som under studierna förutom att jag äger en bil.
4. Sparar ca 60-75 % av inkomsten varje månad, det placeras just för tillfället mest i räntefonder/sparkonton samt på börsen. Inga lån (äger inte mitt boende)

Just att leva kvar på en normal standard efter studier är framförallt nyckeln till att jag kan lägga undan som jag gör. Nästa steg är att skaffa fler passiva inkomster, jag har lite idéer men de ska realiseras också...

Målet med sparandet är att i 45-50 årsåldern kunna äga min tid. Alltså jobba vidare inom mitt område om jag vill, eller växla ner och jobba med just det jag känner för utan att behöva tänka på att ha en hög inkomst.

mycketbrännvin
2014-06-26, 16:48
Hoppas på att lyckas vinna på nåt spel. Får man fråga vad ni sparar till? Eller sparar ni på nåt sparkonto för att alltid plocka t pengar vid behov, typ bil eller renovering?

Jaeg
2014-06-26, 17:46
Helt klart en helt okej livsplan, men kommer du verkligen vilja sätta dig i en tjaskig hyresrätt vid 45-50 års ålder? Det är just det problemet som jag anser finns när man tjänar pengar på bostäder. Vill man inte gå ner i bostadskvalitet så är man tvungen att äga sitt boende i en eller annan form, och då flyttar man bara runt pengarna till olika bostäder utan att ha möjligheten att realisera vinsten så tillvida man inte är sugen på att sätta sig i en hyresrätt. Av den anledningen ser jag pengar tjänade på bostäder som något som går in i nästa bostad, för vi kommer alltid behöva bo, och jag vill ha en viss standard, och då går det inte med hyresrätter (att det sedan knappt finns några hyresrätter att tillgå där vi vill bo är även det en bidragande faktor).

Personligen har jag inga ambitioner att lämna kvar något till efterlevande. Det säger jag även till mina föräldrar och svärföräldrar. Ut och bränn pengarna ni sitter på. Det är pengarna som ni tjänat ihop under en livstid. Gör slut på dom innan ni dör eller blir såpas sjuka att ni inte kan göra något.
Personligen har jag inga krav på boende alls, att vi bor i hus i bättre område nu är enbart för barnens skull. Kommer absolut byta till hyresrätt, slänga upp några tapeter och leva lyckligt. :D

awesomooo
2014-06-26, 17:55
Jag sparar en hel del pengar men vet inte vad jag ska göra av dom. Man vill liksom bli så pass rik att pengar inte är några problem alls, miljardär med andra ord men det blir man inte genom att spara 10-20k i månaden. Det är bara att fortsätta drömma *rolleyes*

ceejay
2014-06-26, 17:56
man blir inte förmögen av kneg

Jaeg
2014-06-26, 18:12
Hoppas på att lyckas vinna på nåt spel. Får man fråga vad ni sparar till? Eller sparar ni på nåt sparkonto för att alltid plocka t pengar vid behov, typ bil eller renovering?

Säkert töntigaste svaret av alla men sparar dör att försöka säkra mina barns framtid så de slipper uppleva allt jag behövt göra som ung. Någon tanke om att med pengar kunna köpa upp dem i samhället och ge de en chans till vad de vill.

Richter
2014-06-26, 19:57
Får man fråga vad ni sparar till? Eller sparar ni på nåt sparkonto för att alltid plocka t pengar vid behov, typ bil eller renovering?

För min del så sparar jag för att leva på pengarnas lön, och då kunna välja helt fritt vad jag vill jobba med (om jag nu vill jobba) utan att tänka på den ekonomiska delen.

Vissa verkar tro att det inte går att spara sig till detta på en knegarlön, men det går givetvis alldeles lysande, och behöver inte ens ta särskilt mycket mer än ett decennium.

Fuark
2014-06-26, 19:59
Sparar + aktier

stabilt och långsiktigt

dream_theater_
2014-06-26, 20:00
För min del så sparar jag för att leva på pengarnas lön, och då kunna välja helt fritt vad jag vill jobba med (om jag nu vill jobba) utan att tänka på den ekonomiska delen.

Vissa verkar tro att det inte går att spara sig till detta på en knegarlön, men det går givetvis alldeles lysande, och behöver inte ens ta särskilt mycket mer än ett decennium.

Hur mycket tänker du att du behöver spara ihop för det?

Richter
2014-06-26, 20:08
Hur mycket tänker du att du behöver spara ihop för det?

Ungefär 1 MSEK för att kunna övergå till att arbeta heltid med roliga saker men som ändå tjänar lite pengar.

Vid 2 MSEK -> ännu lite lägre krav på att vad jag lägger tiden på kommer vara inkomstbringande, men förmodligen kommer det ändå vara det i viss mån.

Min tanke är alltså fortfarande att jag kommer vilja jobba med något som är utmanande och känns meningsfullt, men då helt och hållet i egna företag. :)

Magnus Larsson
2014-06-26, 20:17
Blandning av att allokera tillräckligt mkt kapital i ett långsiktigt sparande (samt till kortsiktigt så man kan reparera huset när det går sönder), med att förvalta kapitalet enligt en vinstmaximerande portföljstrategi (:)), men för att få riktig skjuts på degen gäller det att starta upp några egna verksamheter som ger avkastning.

Olegh
2014-06-26, 20:19
Varför? Utmaningen?

Extremen
2014-06-26, 20:34
Handla inte lidl netto, kör på ica basic om du vill spara, satsa på att skaffa vänner som kan bjuda dig på mat. Fokusera på medelklassen, överklassen är för snåla, under klassen har inte råd. Om du vill äta hus en kompis dra till närmaste ica butik handla en ica basic chips och cola kostnaden landar på 20kr drygt. Gå hem till din kompis med chipsen och colan och fråga om man han/hon har mat att bjuda på innan mys. Kör inte bil, ta inte buss eller tåg, cykla. Tänk på eco driving när du cyklar ju mindre kalorier du bränner desto mindre mat behöver du. Bjud ut dina vänner, ring din bästa kompis fråga om han vill hänga med till närmaste restaurangen eller pizzerian när ni väl ska betala säg att du har glöm kortet hemma låt honom betala. Kör så här 2 månad du kommer tacka mig .

D-Crawler
2014-06-26, 20:39
Precis klar med min systemvetenskapliga utbildning från LiU. Skall i höst börja på Capgeminis traineeprogram inriktning IT-projektledare. Planen är att göra bra ifrån sig och visa framfötterna (samt att branschen fortsätter gå starkt framåt förstås). Löser det sig kommer pengarna automatiskt.

Tomasholm
2014-06-26, 21:57
Handla inte lidl netto, kör på ica basic om du vill spara, satsa på att skaffa vänner som kan bjuda dig på mat. Fokusera på medelklassen, överklassen är för snåla, under klassen har inte råd. Om du vill äta hus en kompis dra till närmaste ica butik handla en ica basic chips och cola kostnaden landar på 20kr drygt. Gå hem till din kompis med chipsen och colan och fråga om man han/hon har mat att bjuda på innan mys. Kör inte bil, ta inte buss eller tåg, cykla. Tänk på eco driving när du cyklar ju mindre kalorier du bränner desto mindre mat behöver du. Bjud ut dina vänner, ring din bästa kompis fråga om han vill hänga med till närmaste restaurangen eller pizzerian när ni väl ska betala säg att du har glöm kortet hemma låt honom betala. Kör så här 2 månad du kommer tacka mig .

Vilken vidrig människa du är

tano
2014-06-26, 23:59
Säkert töntigaste svaret av alla men sparar dör att försöka säkra mina barns framtid så de slipper uppleva allt jag behövt göra som ung. Någon tanke om att med pengar kunna köpa upp dem i samhället och ge de en chans till vad de vill.

Jag är verkligen tveksam om det går att köpa lycka till någon annan, även till ens barn. Den långsiktiga effekten kan mycket väl bli det omvända. Jag tror vi alla behöver anstränga oss för att få ta del av livets upplevelser. Helt enkelt för att det krävs för att kunna uppskatta vad man får ta del av. Det finns egentligen inget egenvärde i att äga materiella ting. Det ger bara en möjlighet till njutning, men liksom fattiga barn som kan vara fulla av glädje över att endast ha tillgång till en fotboll kan man vara olycklig med ett överflöd. Att äga saker är nog den kortsiktigaste väg till lycka som finns. Även om det underlättar livet så blir inte glädjen större om man inte kan uppskatta vad man redan har.

DJJOHANSSON
2014-06-27, 07:42
Jag lägger undan ett femsiffrigt belopp varje månad, hur ska man spara på smartast sätt? Fonder? Vilka fonder?

eternallord
2014-06-27, 08:33
Säkert töntigaste svaret av alla men sparar dör att försöka säkra mina barns framtid så de slipper uppleva allt jag behövt göra som ung. Någon tanke om att med pengar kunna köpa upp dem i samhället och ge de en chans till vad de vill.
Att ta ifrån barn behovet av att tidigt lära sig vikten av pengar, hårt arbete och eget ansvar är att göra dem en björntjänst i min bok. Nu vet jag inte vad du syftar på att du vill att de ska "slippa uppleva", men att ha dåligt med pengar och att jobba hårt är karaktärsbyggande erfarenheter tycker jag.

spoonchest
2014-06-27, 08:57
Att ta ifrån barn behovet av att tidigt lära sig vikten av pengar, hårt arbete och eget ansvar är att göra dem en björntjänst i min bok. Nu vet jag inte vad du syftar på att du vill att de ska "slippa uppleva", men att ha dåligt med pengar och att jobba hårt är karaktärsbyggande erfarenheter tycker jag.

Jag har för mig att det var Håkan Hellström som sa till sin unge lite då och då att "pengarna var slut". I pedagogiskt syfte.

Minimjölk
2014-06-27, 08:59
Jag har så här långt följt min plan på ett enligt mig utmärkt sätt. Å andra sidan var inte planen från början att bli förmögen utan snarare att säkerställa att jag hade en stabil ekonomi och hade medel att unna mig och mina barn de saker jag själv saknade som barn.

Planen är fortfarande inte att bli förmögen då detta enligt mig kräver ett antal obelånade hem och stora tillgångar i sparande och investerat i diverse former där jag och min familj kan leva ett liv i lyx på enbart avkastningen och inte bry oss. Det kräver med andra ord 10tals miljoner.

Min plan har däremot justerats på resans gång och min nuvarande plan är främst att leva ett bra liv både här och nu samtdigt som jag sparar inför framtiden. Vill kunna ge mig själv valet att gå i pension vid 45-50 om jag när jag är där känner för det alternativt att jag då startar eget när jag känner för det.


Resans gång i korta drag:
22år började jag jobba och hade då ett svindlande kapital på 15k, jag sparade under mitt första år så mycket pengar jag kunde till en insats till en bostadsrätt.

När jag året senare köpte en bostadsrätt i bra läge, renoverade jag den samtidigt som jag amorterade friskt och sparade undan en stor buffert för husköp. När jag sedan sålde den tre år senare hade den mer än dubblat sitt värde. Tyvärr för min del var det inte så stora summor vi pratade om här men ändock hade jag lyckast samla ihop ca 25% av kostnaden på ett fint hus i ett mycket bra område.

Första åren i huset renoverades en hel del men framför allt sparades det undan mycket pengar för amortering. 100.000 för 100.000 betalades av på boendet. Med tiden har vi blivit helt skuldfria både vad det gäller huslån och CSN.

Någonstans när vi var nere på 50% belåningsgrad på huset och kände oss tillräckligt trygga började vi investera större och större del i aktiefonder och aktier. Blandat mellan framgångar och motgångar kring just detta men totalt sett ligger vi ändå en del plus även om vi hade kunnat gjort betydligt bättre val. I nuläget är huset avamorterat och vi har ungefär lika mycket tillgångar till i investerad form. Vi tar aldrig lån utan köper allting kontant, bla tre nya bilar. Vår filosofi är att har du inte pengarna har du inte råd.

Senaste åren har lönen ökat på ett bra sätt vilket gör att vi trots hög levnadskostnad kunnat spara undan runt 50% varje månad.

Jag har haft en del tur på resans gång men största delen av framgången beror på planen och ett hårt arbete. Jag har heller aldrig levt över mina tillgångar utan jag har unnat mig saker först när jag anser att jag har råd. Detta i kobination med att minimera lånekostanderna har gjort att jag varje månad för all framtid slipper att betala 1000-tals kronor till lånegivare. Istället använder jag dessa pengar för investeringar eller konsumption.


Edit: jag följer upp min ekonomiska utveckling veckovis i ett stort exceldokument så jag har koll på utvecklingen. Kul och nyttigt att blicka tillbaka i tiden och se hur duktig man varit.

spoonchest
2014-06-27, 09:17
Har beställt "Så här kan alla svenskar bli miljonärer: Reviderad och uppdaterad 2011"
Och "Vägen till din första miljon : alla kan bygga en egen pengamaskin" nu på morgonen. (såg tips på styrkelabbets insta. Tack för den!)
Jag siktar på en framtid inom polisen och känner att det gäller att intressera sig för ekonomi om man ska få det att gå runt.
#fattigpolis och allt det där...

G_lund
2014-06-27, 09:28
Har beställt "Så här kan alla svenskar bli miljonärer: Reviderad och uppdaterad 2011"
Och "Vägen till din första miljon : alla kan bygga en egen pengamaskin" nu på morgonen. (såg tips på styrkelabbets insta. Tack för den!)
Jag siktar på en framtid inom polisen och känner att det gäller att intressera sig för ekonomi om man ska få det att gå runt.
#fattigpolis och allt det där...

Låna böckerna på bibblan istället ;)
(Där sparade du direkt några hundralappar)

Sparven från Minsk
2014-06-27, 10:26
Är snart fyllda 32 år och med en bekväm levnadsstandard, även om jag har lätt för att anpassa mig till små medel och standarder.

Är det för sent för mig att bli rik?
Känns som de flesta börjat väldigt tidigt i sina liv.

Har en stabil inkomst, statligt anställd.

spoonchest
2014-06-27, 10:45
Låna böckerna på bibblan istället ;)
(Där sparade du direkt några hundralappar)
Fack!!
Till mitt försvar kan jag säga att jag har min historia med förseningsavgifter.

Richter
2014-06-27, 11:37
Är det för sent för mig att bli rik?

Absolut inte.

Jag tycker Jan har skrivit en riktigt pedagogisk startguide här: http://www.rikatillsammans.se/sa-kan-du-bli-rik/

Jaeg
2014-06-27, 13:56
Att ta ifrån barn behovet av att tidigt lära sig vikten av pengar, hårt arbete och eget ansvar är att göra dem en björntjänst i min bok. Nu vet jag inte vad du syftar på att du vill att de ska "slippa uppleva", men att ha dåligt med pengar och att jobba hårt är karaktärsbyggande erfarenheter tycker jag.

Skämmer inte bort mina barn alls, jag har lärt mig vara ekonomisk och lever snålt och likaså ska de, pengar finns dock att tillföra vid behov och något som kan hjälpa dem när de blivit äldre.

Ingemansson
2014-06-27, 14:35
Min plan är följande:

Den består egentligen av två delar.

Del 1 (som även för tillfället är överlägset störst): Lägenheter, ligger just nu på cirka 60% belåning på min tvåa köpt för 2 300 000, den fortsätter jag amortera en liten summa på (2 000) samtidigt som jag sparar ihop till en ny kontantinsats, så fort jag har en ny kontantinsats kommer jag köpa en ny lägenhet men behålla min gamla och hyra ut den i 3 år, hyran kommer gå raka vägen in i lånet på den lägenheten. När de tre åren löpt ut säljer jag lägenheten som varit uthyrd till en vinst på förhoppningsvis 200 000+. Lägger man då ihop amortering + hyra + vinst bör jag vara nere någon stans runt 40-30% belåning. Efter det så blir det att fatta ett nytt beslut hur jag ska göra i "lägenhets-branchen"

Del 2: Aktier, mitt första mål är att via akter höja min månads inkomst med 1 000 kr, när det är uppnått blir nästa mål att höja den med 5 000 och efter det 10 000. Detta uppnås via aktie utdelningar och ränta på ränta effekten osv osv.
Jag kommer att åter investera mina utdelningar i ett par år framöver även fast jag når upp till 1 000 kr i månaden målet.

Nått i den stilen! Och fram tills att jag kan leva på mina aktie utdelningar och lägenheter så fortsätter jag jobba röven av mig och förhandla fram högre lön och bättre jobb!

DOLLAR DOLLAR BABY!

Quint
2014-06-27, 15:01
Har egentligen aldrig haft någon plan.

Bara (inte helt ödmjukt) förutsatt att mitt intresse av programmering kommer ge mig ett hyfsat högavlönat jobb som i kombination med med det faktum att jag är relativt billig i drift kommer ge mig mycket pengar över på kontot varje månad, hittills har det fungerat väl :)

Har sedan kombinerat det med lite högrisk-investeringar på börsen som gått bra och även köpt in mig i bolaget jag jobbar för, vilket har ytterligare fyllt på besparingarna i form av värdeökningar & utdelningar.

Men aldrig lagt upp någon plan eller satt ihop någon budget jag följer eller liknande.

Daniiiel
2014-06-27, 15:04
One word: Arcam!

The_RobRoy
2014-06-27, 16:53
One word: Arcam!


Så vad ska du göra nu?

shut teh face
2014-06-27, 17:09
Planerar helt enkelt, som många andra i tråden, att leva under min inkomst för att på så sätt kunna lägga undan en stor del av lönen.

Sparar just nu som en idiot till kontantinsats till hus och när det är gjort så kommer vi amortera kraftigt, samtidigt som vi (vilket vi gör redan nu) sparar på börsen.

Jag har inget mål att bli förmögen, det enda målet jag ser just nu är ett boende utan lån. Det kommer nog inte vara några problem. Senaste 4 åren så har vi levt på min inkomst (frun har varit föräldraledig och studerat) och då har vi ändå lyckats lägga undan typ 250k trots endel omkostnader som två bilar och lång resväg till omvärlden, då har mycket "spar" försvunnit då det varit buffer osv.

Om min frus planer går bra så kan vi lägga till hela hennes inkomst till sparande, typ 20-30k, varje månad.

Men vi får se hur de blir, kan få en kåk för 1,5 miljon här i krokarna om man vill.

Jag funderar lite smått på att seriöst börja spara till ett boende till barnen, alltså inte bara kontantinsats. Men det lutar åt att vi först ska bli klara med vårt framtida hus.

Samtidigt så känns det mer prioriterat att vara hemma mer med barnen, naturliv på en egen gård, jobba 50-80%.
Frågan är hur man ska prioritera, båda jobbar 100% och amortera bort ett hus, eller dubblera tiden och jobba mindre.
Jobbat så mycket senaste åren så man har lessnat rejält tyvärr. :(

Jag menar, varför ska man lämna efter sig en förmögenhet? Det kommer ändå aldrig blir så mycket att det finns kvar i flera generationer

The_RobRoy
2014-06-27, 17:17
Själv har jag tappat suget att verkligen spara, de pengar jag får över går av sig själv. Lunchlådor, tänka på vad mat kostar, lägga en budget för resor, bo på billiga hotell, förfesta hemma istället för att köpa dyra drinkar ute och allt annat som förnuftiga människor gör, det har jag i princip slutat med.

Det betyder inte att jag bara äter oxfile, flyger business och bor på 5 stjärnigt varje gång, men jag gör inte heller ovanstående sparåtgärder. Ibland känner jag mig som en odräglig människa så som jag lever, men oftast så njuter jag bara att jag har råd att ha det så bra. Särskilt när man lever med människor omkring sig i Asien som ofta jobbar/kämpar för småpengar.

Tycker det är allt för kul att jobba och brinner inte direkt för att starta eget. Kan respektera alla som sparar för att äga sin tid, men om man vill jobba som jag, tappar man lite målet med att verkligen gneta med sparandet. Så jag köper det jag känner för inom rimliga gränser men spar ändå mer än en svensk genomsnittslön. Det kanske låter förmätet det jag skriver, men jag skäms inte direkt för att jag jobbat hårt och fått en bra inkomst.

Har ett flertal vänner i liknande situation där vi gör allt vi känner för, men lönen är större ändå, högen växer brukar vi säga. Får klura ut något vettigt att göra med pengarna :) och sportbil är ju inte direkt vettigt..

shut teh face
2014-06-27, 17:20
Själv har jag tappat suget att verkligen spara, de pengar jag får över går av sig själv. Lunchlådor, tänka på vad mat kostar, lägga en budget för resor, bo på billiga hotell, förfesta hemma istället för att köpa dyra drinkar ute och allt annat som förnuftiga människor gör, det har jag i princip slutat med.

Det betyder inte att jag bara äter oxfile, flyger business och bor på 5 stjärnigt varje gång, men jag gör inte heller ovanstående sparåtgärder. Ibland känner jag mig som en odräglig människa så som jag lever, men oftast så njuter jag bara att jag har råd att ha det så bra. Särskilt när man lever med människor omkring sig i Asien som ofta jobbar/kämpar för småpengar.

Tycker det är allt för kul att jobba och brinner inte direkt för att starta eget. Kan respektera alla som sparar för att äga sin tid, men om man vill jobba som jag, tappar man lite målet med att verkligen gneta med sparandet. Så jag köper det jag känner för inom rimliga gränser men spar ändå mer än en svensk genomsnittslön. Det kanske låter förmätet det jag skriver, men jag skäms inte direkt för att jag jobbat hårt och fått en bra inkomst.

Har ett flertal vänner i liknande situation där vi gör allt vi känner för, men lönen är större ändå, högen växer brukar vi säga. Får klura ut något vettigt att göra med pengarna :) och sportbil är ju inte direkt vettigt..
Man ska göra som man själv vill, det finns ju inget rätt eller fel egentligen. :)

Sålänge man inte hamnar på lyxfällan så är det väl ok ..

filmjölk
2014-06-27, 17:59
Har ett flertal vänner i liknande situation där vi gör allt vi känner för, men lönen är större ändå, högen växer brukar vi säga. Får klura ut något vettigt att göra med pengarna :) och sportbil är ju inte direkt vettigt..

Kära ner dig i en alldeles för snygg flickvän som är shopaholic, plastikberoende och dyr i drift. Där du bor skall det tydligen krylla av golddiggers (har jag hört).

Ok, det var kanske ett dåligt tips. Multipla tv-spelskonsoller? Varför nöja dig med tex. PS4 när du kan ha både ps4, ps3, xbox one och xbox zero?

Gå i terapi hos en riktigt dyr terapeut? Medlemskap på fyra olika gym? Resa på semester till st. tropez? samla på något dyrt som europeiska funktionella medeltidsvapen (googla på cold steel industries)?

Sparven från Minsk
2014-06-28, 08:55
Absolut inte.

Jag tycker Jan har skrivit en riktigt pedagogisk startguide här: http://www.rikatillsammans.se/sa-kan-du-bli-rik/

Mycket bra länk! Man tackar! Det var klart intressant läsning!

Har skapat ett Avanza konto nu! Men fattar jag det rätt att man måste föra över kr dit från sin vanliga bank, sen kan man börja shoppa på sig det man vill ha, i mitt fall Avanza Zero?

spoonchest
2014-06-28, 09:04
Man ska göra som man själv vill, det finns ju inget rätt eller fel egentligen. :)

Sålänge man inte hamnar på lyxfällan så är det väl ok ..

Lyxfällan är till för oss som inte har koll, men vill känna oss ansvarstagande i alla fall.

Arf Pingvin
2014-06-28, 09:14
Mycket bra länk! Man tackar! Det var klart intressant läsning!

Har skapat ett Avanza konto nu! Men fattar jag det rätt att man måste föra över kr dit från sin vanliga bank, sen kan man börja shoppa på sig det man vill ha, i mitt fall Avanza Zero?

Ja du för över pengar från din vanliga bank till ett konto på avanza. Sedan kanske du väljer att göra en intern överföring till en ISK exempelvis.

Läste lite snabbt på rikatillsammans och rent spontant kändes better globe som nämns där jävligt suspekt. Googlade "better globe" förutom två träffar till deras hemsida så är första träffen "Tv-profilens sparform liknar pyramidspel - DN.SE" (http://www.dn.se/ekonomi/tv-profilens-sparform-liknar-pyramidspel/). Fuck dat.

mycketbrännvin
2014-06-28, 09:33
Att ta ifrån barn behovet av att tidigt lära sig vikten av pengar, hårt arbete och eget ansvar är att göra dem en björntjänst i min bok. Nu vet jag inte vad du syftar på att du vill att de ska "slippa uppleva", men att ha dåligt med pengar och att jobba hårt är karaktärsbyggande erfarenheter tycker jag.

Det är sant, jag tycker ddock att är ok att spara och ge en summa pengar till sina barn men lär dom att arbeta hemma och göra sommarjobb redan som unga.

filmjölk
2014-06-28, 09:54
En vis man sade en gång: "Vill du bli rik, skriv en bok om hur man blir rik".

ArnoldOnLehmä
2014-06-28, 10:26
Min väg mot miljonär bröts av arbetslöshet tyvärr. Hitta truck/lagerjobb i Uppsala/norr om Uppsala var svårare än väntat. Men att vara arbetslös med a-kassa och pengar på banken är inte helt fel heller, vad ska man liksom med pengar till om man är på jobbet jämt?

xodd
2014-06-28, 10:33
Läste lite snabbt på rikatillsammans och rent spontant kändes better globe som nämns där jävligt suspekt. Googlade "better globe" förutom två träffar till deras hemsida så är första träffen "Tv-profilens sparform liknar pyramidspel - DN.SE" (http://www.dn.se/ekonomi/tv-profilens-sparform-liknar-pyramidspel/). Fuck dat.

Japp, det där känns som en ponziescheme så det skriker om det...

Richter
2014-06-28, 12:38
Japp, det där känns som en ponziescheme så det skriker om det...

Håller helt med, och jag skulle aldrig lägga mina slantar där.

Vad gäller rikatillsammans.se så läser jag med skygglappar på, och plockar russinen ur kakan.

yooii
2014-06-28, 13:16
Min plan är följande:

Den består egentligen av två delar.

Del 1 (som även för tillfället är överlägset störst): Lägenheter, ligger just nu på cirka 60% belåning på min tvåa köpt för 2 300 000, den fortsätter jag amortera en liten summa på (2 000) samtidigt som jag sparar ihop till en ny kontantinsats, så fort jag har en ny kontantinsats kommer jag köpa en ny lägenhet men behålla min gamla och hyra ut den i 3 år, hyran kommer gå raka vägen in i lånet på den lägenheten. När de tre åren löpt ut säljer jag lägenheten som varit uthyrd till en vinst på förhoppningsvis 200 000+. Lägger man då ihop amortering + hyra + vinst bör jag vara nere någon stans runt 40-30% belåning. Efter det så blir det att fatta ett nytt beslut hur jag ska göra i "lägenhets-branchen"

Del 2: Aktier, mitt första mål är att via akter höja min månads inkomst med 1 000 kr, när det är uppnått blir nästa mål att höja den med 5 000 och efter det 10 000. Detta uppnås via aktie utdelningar och ränta på ränta effekten osv osv.
Jag kommer att åter investera mina utdelningar i ett par år framöver även fast jag når upp till 1 000 kr i månaden målet.

Nått i den stilen! Och fram tills att jag kan leva på mina aktie utdelningar och lägenheter så fortsätter jag jobba röven av mig och förhandla fram högre lön och bättre jobb!

DOLLAR DOLLAR BABY!
Och det tror du att du får för brf?

Extremen
2014-06-29, 06:18
Vilken vidrig människa du är

När du har blivit rik kan du bjuda alla dina vänner på dyr mat, är du nöjd din nolla.

Sparven från Minsk
2014-06-29, 08:21
Fått upp ögonen för Robur exportfond med som ser lovande ut. Blir att spara i den samt avanza zero :)

smolk
2014-06-29, 10:44
Förlitar mig på mitt pokerspelande för stunden, planen är väl lite smarta investeringar i framtiden. Som reservplan får jag väl skaffa mig någon utbildning när jag gått ut gymnasiet :d

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Olegh
2014-06-29, 10:52
Fått upp ögonen för Robur exportfond med som ser lovande ut. Blir att spara i den samt avanza zero :)

Höga avgifter på typ alla Swedbanks fonder, skulle undvika enbart pga. det om jag var du.

Fuark
2014-06-29, 12:05
(Obs; inget WoW-bothat, tack)

Tackar World of Warcraft för att jag började med aktiehandel så tidigt. Jag och en kompis spelade flera timmar varje dag. När guldet inte räckte till så började vi fundera på hur vi kunde tjäna mer. Vi läste guider om hur man får mer guld och tog åt oss alla tips.
Vi började med att farma ihop diverse material i spelet och sålde allt för någon koppar billigare än alla andra, men det gick för långsamt. När vi hade en del guld så började vi istället att köpa alla andras material på auktion och annonserade allting för ett betydligt högre pris samt höjde ribban för priset iom detta. Vi tjänade väldigt bra, men även detta krävde en aning för mycket arbete.
Vi köpte istället en bot som både farmade åt oss medan vi var i skolan, tränade eller sov. Eller så lät vi den stå i huvudstaden och köpa material på auktionshuset till förutbestämda priser och la upp det automatiskt till ett högre pris.
Till slut började vi få ihop summor vi inte längre hade någon nytta av så vi sålde guldet i bulk till kineser som sedan sålde det vidare till medel-wow-spelande-västerlänning.
Detta drygade ut studiebidraget duktigt.
Vi insåg till slut att vi inte borde nöja oss med WoW-guld, så vi började kika på daytrading, valutahandel, aktier etc för att kunna tjäna ihop en hårdare valuta. Vi började lite smått utan pengar i ett program där man kunde simulera köp och sälj utan att i sig använda några pengar. Vi köpte och testade även en bot för daytrading inom valuta, som fungerade relativt dåligt. Vi tweakade inställningarna en aning och försökte optimera den med hjälp av botens egna forum. Den presterade fortfarande dåligt.
Till slut gav vi upp och accepterade att vi blivit scammade. Men, vi skapade istället oss varsitt konto på Avanza och började handla manuellt. Vi hade i stort sett ingen koll utöver tipet "köp billigt, sälj dyrt". Men vi började handla utefter aktietips från dagens industri. Tror mitt första köp var Volvo B, jag har för mig att jag gick 200kr plus på det och var direkt helt förälskad i konceptet av aktiehandel.
Detta var under perioden ~18-19 år. Idag är jag 23 och klassar mig fortfarande som en nybörjare, men jag är fortfarande glad att jag börjat så tidigt. Ligger definitivt plus med ett antal procentenheter, men tvekar inte en sekund på att jag hade kunnat vara klokare vid detta laget.

Richter
2014-06-29, 15:51
Höga avgifter på typ alla Swedbanks fonder, skulle undvika enbart pga. det om jag var du.

+1. Jag tror det finns mycket bättre alternativ.

wessmen
2014-06-29, 18:25
Är böckerna något vettigt att läsa?

Tänkte precis sätta igång med fonder och aktier nämligen, kommer kunna få undan 5-10.000kr i månaden.

HerrLuta
2014-06-29, 18:59
Ni som placerar, hur seriöst insatta är ni och hur noggranna är ni innan ni väljer att slå till? Hur värt är det att ta hjälp av någon form av "börshaj"?

Fuark
2014-06-29, 19:10
Ni som placerar, hur seriöst insatta är ni och hur noggranna är ni innan ni väljer att slå till? Hur värt är det att ta hjälp av någon form av "börshaj"?
Går på rekommendationer, egen intuition och en liten skvätt yolo. Är oftast inte jätteinsatt

Skickat från min Galaxy S4

The_RobRoy
2014-06-29, 19:13
Kära ner dig i en alldeles för snygg flickvän som är shopaholic, plastikberoende och dyr i drift. Där du bor skall det tydligen krylla av golddiggers (har jag hört).

Ok, det var kanske ett dåligt tips. Multipla tv-spelskonsoller? Varför nöja dig med tex. PS4 när du kan ha både ps4, ps3, xbox one och xbox zero?

Gå i terapi hos en riktigt dyr terapeut? Medlemskap på fyra olika gym? Resa på semester till st. tropez? samla på något dyrt som europeiska funktionella medeltidsvapen (googla på cold steel industries)?

Haha, ja tjejer är dyra i drift i Asien, jag spenderade nog över hundratusen på min ex-flickvänn, plus att hon aldrig betalade en spänn för boende eller mat under 2 år.

Tv-spel är väl billigt? Terapi hoppas jag slippa, det borde gå på försäkringen isåfall. 4 gym ser jag inte poängen med. Kanske inte just St Tropez varje gång, men är nästan ute och flyger varje månad. Får utforska medeltidsvapen helt enkelt :)

filmjölk
2014-06-29, 19:39
Haha, ja tjejer är dyra i drift i Asien, jag spenderade nog över hundratusen på min ex-flickvänn, plus att hon aldrig betalade en spänn för boende eller mat under 2 år.

)

Hahahaa, fyfan. Min avundsjuka förbyttes i medlidande. *hug* Nämen så där kan du ju inte ha det, flytta hem, spara ett tag och flytta hem.

The_RobRoy
2014-06-29, 19:44
Hahahaa, fyfan. Min avundsjuka förbyttes i medlidande. *hug* Nämen så där kan du ju inte ha det, flytta hem, spara ett tag och flytta hem.

Det var hon värd, inget jag ångrar!

Jag ska flytta hem till hösten :)

filmjölk
2014-06-29, 20:03
Det var hon värd, inget jag ångrar!

Jag ska flytta hem till hösten :)

Välkommen åter, jag kan introducera dig för damer som anser att du är världsbäst bara för att du betalar underhållet.

Raschmus
2014-07-01, 06:47
Ska inte trådstartaren börja? :)

Jobbar hårt som en gnu för att försöka skapa karriär. Med den magra lönen jag tjänar så sparar jag i bajsfonder till förmån av hyreshusköp i framtiden. Är nästan lika fräck som RobRoy i arbetslivet (på så vis att jag ung och outbildad jobbat mig till en hygglig position från ingenting) dock är RobRoy fräckare än jag på så vis att jag kommer få väldigt billiga inköp på fastigheter, alltså en outtalad trygghet jag egentligen inte förtjänat.

Har alltid haft en genuin längtan efter att bli rik, dock har klockor och barnsliga resor varit lite för spännande historiskt sett.

Har historiskt varit alldeles för feg. Har oavkortat kört lågrisk fonder men det har mer eller mindre gett piss och ingenting, därför mer och mer sugen på att gå in i börsen men den känns så sablars hög nu.

Just nu är planen att skapa mig så stor förmögenhet jag kan på fastigheter, börs och karriär. Skall nästa år börja läsa som civilekonom på distans vid sidan om arbetet.

The_RobRoy
2014-07-01, 07:32
jag kommer få väldigt billiga inköp på fastigheter, alltså en outtalad trygghet jag egentligen inte förtjänat.

Vad är det för billigt inköp? Fattar inte..

Raschmus
2014-07-01, 08:13
Vad är det för billigt inköp? Fattar inte..

Få köpa in mig billigt i hyreshus.