handdator

Visa fullständig version : Vad är skillnaden mellan dessa omega 3?


Bezze30
2014-06-24, 20:06
Omega 3 från wellness 5 st burkar för 425kr

Omega-3-fettsyror
-varav EPA
-varav DHA
-varav övriga fettsyror

Totalt mängd Omega-3-fettsyror
1000 mg
33%
22%
15%

70%

Omega 3 från body science 5 st burkar för 245kr

Naturlig Fiskolja:
varav:
Omega-3
EPA
DHA
Andra essentiella omega-3-fettsyror
Naturlig E-vitamin 1 000 mg

35%
180 mg
120 mg
50 mg
0,74 mg

Hur mycket blir det där i procent? Jävlarna har nog inte skrivit ut i procent så man inte ska kunna se stor skillnad o ska luras...

Vilken är mest värt att köpa? Blir det egentligen typ samma pris då man får ta flera av den billigare men den är ändå mycket billigare än den dyrare men som man får ta färre av! Någon som förstår ?

En till fråga är omega3 verkligen viktigt? Hur stor skillnad gör det i träningen egentligen?

Sheogorath
2014-06-24, 21:22
Högkoncentrerad fiskolja blir dyrare per gram omega-3 om man jämför prisvärda märken, men man sparar in kalorier. Man får in dubbelt så mycket omega-3 per kalori helt enkelt. :)

Nyss gulpade jag i mig 5 gram högkoncentrerad fiskolja från BS Wellness Series vilket kostade mig 45 kcal. Samma mängd omega-3- från t.ex. Friggs flytande hade kostat mig 10 g fiskolja d.v.s. 90 kcal. Värt det eller inte, beror på vem man är och hur man planerat sin kost.

Fredriiik
2014-06-24, 21:27
Högkoncentrerad fiskolja blir dyrare per gram omega-3 om man jämför prisvärda märken, men man sparar in kalorier. Man får in dubbelt så mycket omega-3 per kalori helt enkelt. :)

Nyss gulpade jag i mig 5 gram högkoncentrerad fiskolja från BS Wellness Series vilket kostade mig 45 kcal. Samma mängd omega-3- från t.ex. Friggs flytande hade kostat mig 10 g fiskolja d.v.s. 90 kcal. Värt det eller inte, beror på vem man är och hur man planerat sin kost.

vilken är den "bästa" omega 3 som du hittat? alltså högst omega 3 för lägst kcal

Sheogorath
2014-06-24, 21:28
vilken är den "bästa" omega 3 som du hittat? alltså högst omega 3 för lägst kcal

Body Science Wellness Series. Innan den lanserades toppades listan av Pharbio Omega-3 Forte som man ofta kunde hitta i storpack. Mest omega-3 per krona tror jag man får genom Friggs flytande om det inte är några speciella kampanjer på andra märken (ibland kastar de ju omega-3 efter en vid diverse beställningar).

Ajemän
2014-06-24, 21:34
Kör samma som Sheo eftersom man spar kalorier samt slipper trycka lika många kapslar. Blir en aning dyrare dock eftersom de inte finns i storpack...

Edit: Finns visst flerpack nu, så kanske blir samma pris eller tom billigare

Gober
2014-06-24, 21:37
Kör Wellness, om inte annat praktiskt att ta halva dosen jämfört med andra varianten. 3 om dagen kör jag på. HAr aldrig testat flytande men det måste ju vara fruktansvärt? Råkade en gång bita sönder en kapsel, dear lord :(

Fredriiik
2014-06-24, 22:01
Body Science Wellness Series. Innan den lanserades toppades listan av Pharbio Omega-3 Forte som man ofta kunde hitta i storpack. Mest omega-3 per krona tror jag man får genom Friggs flytande om det inte är några speciella kampanjer på andra märken (ibland kastar de ju omega-3 efter en vid diverse beställningar).

fasen att man inte visste detta innan deffen... Tack för tipset! Sjukt att de får in dubbelt så mycket jämfört med typ alla andra varumärken. Måste va nå jäkla superfirrar de plockarn från ;D

Sheogorath
2014-06-25, 05:36
Kör Wellness, om inte annat praktiskt att ta halva dosen jämfört med andra varianten. 3 om dagen kör jag på. HAr aldrig testat flytande men det måste ju vara fruktansvärt? Råkade en gång bita sönder en kapsel, dear lord :(

Man brukar säga att om fiskoljan inte är härsken så smakar den inte illa. Friggs flytande är helt OK. Dom har tillsatt en liten aning citronarom dessutom.

Bezze30
2014-06-25, 12:02
Högkoncentrerad fiskolja blir dyrare per gram omega-3 om man jämför prisvärda märken, men man sparar in kalorier. Man får in dubbelt så mycket omega-3 per kalori helt enkelt. :)

Nyss gulpade jag i mig 5 gram högkoncentrerad fiskolja från BS Wellness Series vilket kostade mig 45 kcal. Samma mängd omega-3- från t.ex. Friggs flytande hade kostat mig 10 g fiskolja d.v.s. 90 kcal. Värt det eller inte, beror på vem man är och hur man planerat sin kost.


Ok blir att beställa dom! Hur många tabletter tar du per dag från wellness serien?

Har aldrig ens räknat med kcal från omega3 kapslar :o

Udd3n
2014-06-25, 12:13
Kan tipsa om att Topformula har en högkoncentrerad nu med och har någon tag 3 betala för 2 kampanj.. I stort sett identisk med Wellness gissar jag. Inte provat den själv utan bara deras vanliga omega3.

Sheogorath
2014-06-25, 12:45
Ok blir att beställa dom! Hur många tabletter tar du per dag från wellness serien?

Har aldrig ens räknat med kcal från omega3 kapslar :o

Allt ifrån 0 till 7 beroende på hur mycket omega-3 jag får i mig för övrigt under dagen och hur mycket energi jag äter. Siktar på en energi-procent (1E%) från omega-3-fettsyror dagligen.

T.ex: äter jag både fisk/skaldjur och har vegetabilisk olja någon mat, eller kanske har en massa bröd med mycket frön i osv behövs det inte några kapslar alls, om jag ligger på nästan 5000 kcal och där det är obefintligt med omega-3 från maten kan det blir sju kapslar för att komma upp i 1E% osv.

frekar3
2014-06-26, 08:40
Får tipsa om Star Nutrition som har en högkoncentrerad Omega-3.
Identiskt innehåll som BS Wellness.
Bara det att SN-storpacket blir nästan 150:- billigare för samma mängd kapslar i jämförelse med BS. :)

Ola Wallengren
2014-06-26, 10:25
Sheo:

Jag tror inte omega-3 behovet är så där värst beroende på energibehovet, snarare till mängden aktiv cellmassa och dess omsättning. Jag hade i stället räknat 1E% vid normal kroppsammansättning och rekommenderad aktivitetsnivå. Typ 15%BF och PAL 1.7.

Diomedea exulans
2014-06-26, 10:29
Råkade en gång bita sönder en kapsel, dear lord :(

Man brukar säga att om fiskoljan inte är härsken så smakar den inte illa. Friggs flytande är helt OK. Dom har tillsatt en liten aning citronarom dessutom.

Jag har bitit sönder Omega 3-kapslar flera gånger bara för att jag är oralt klåfingrig. Det smakar inte så illa, en vag smak av fisklukt om jag mins rätt.

Bezze30
2014-06-26, 11:27
Sheo:

Jag tror inte omega-3 behovet är så där värst beroende på energibehovet, snarare till mängden aktiv cellmassa och dess omsättning. Jag hade i stället räknat 1E% vid normal kroppsammansättning och rekommenderad aktivitetsnivå. Typ 15%BF och PAL 1.7.

Tror du att det är viktigt att alla människor får i sig omega 3?? Gör det verkligen så stor skillnad?

Ola Wallengren
2014-06-26, 12:00
Omega-3 anses livsnödvändigt, så det bör man få i sig. Däremot är det inte nödvändigt att det kommer från fisk (EPA/DHA).

Bezze30
2014-06-27, 18:17
Men hur många gram är det i wellness serien som de skrivit i procent? Fattr inte hur man räknar ut det

ChrisDEFC
2014-06-28, 06:54
Men hur många gram är det i wellness serien som de skrivit i procent? Fattr inte hur man räknar ut det

Omega-3-fettsyror 1000 mg
-varav EPA 33%
-varav DHA 22%
-varav övriga fettsyror 15%

Totalt mängd Omega-3-fettsyror 70%

Är du vansinnigt dålig på matte eller är det jag som missat något? EPA 330mg, DHA 220mg, övriga fettsyror 150mg och total mängd Omega-3 700mg.

Edit: För övrigt så kör jag själv wellness varianten. Tar 2 kapslar/dag. Köper man storköp så blir priset ungefär det dubbla mot vanliga varianten och man får i runda slängar dubbelt så mycket omega-3.

Sverker
2014-06-28, 08:37
33 + 22 + 15 blir 70.

Omega-3 är en hel serie fettsyror som börjar med ALA och slutar med EPA och allra sist DHA. Bland de 15 % finns t e x fettsyran DPA som kan ha vissa effekter. Ifall den inte har effekt kan den i alla fall bli till EPA eller DHA i kroppen. Därför kan man redovisa totala mängden Omega-3.

Bezze30
2014-06-28, 10:00
Omega-3-fettsyror 1000 mg
-varav EPA 33%
-varav DHA 22%
-varav övriga fettsyror 15%

Totalt mängd Omega-3-fettsyror 70%

Är du vansinnigt dålig på matte eller är det jag som missat något? EPA 330mg, DHA 220mg, övriga fettsyror 150mg och total mängd Omega-3 700mg.

Edit: För övrigt så kör jag själv wellness varianten. Tar 2 kapslar/dag. Köper man storköp så blir priset ungefär det dubbla mot vanliga varianten och man får i runda slängar dubbelt så mycket omega-3.
Jaha var det så enkelt. Tack!

Men star nutrions omega 3 70% är exakt likadant innehåll som wellness serien?! Då är den billigast om man köper storpack plus flera kapslar tom

Sheogorath
2014-06-28, 10:36
Jaha var det så enkelt. Tack!

Men star nutrions omega 3 70% är exakt likadant innehåll som wellness serien?! Då är den billigast om man köper storpack plus flera kapslar tom

Visste inte att den fanns bara :thumbup: Hänger inte på GG så mycket sedan sådär 10 år eftersom de inte har några intressanta produkter i regel. Men nu med detta och vissa smaskiga smaker på Whey-80 kanske jag måste tillbaka.

Gober
2014-07-01, 18:09
En sak jag vill se är att man kan visa test på tex tungmetaler, men det är förmodligen ovanligt bland de stora märkena.

Sverker
2014-07-01, 18:20
Varför vill du leta efter tungmetaller ?

Tungmetaller brukar inte finnas i olja. Däremot kan kvicksilver sitta i köttet på fisken. Klororgniska ämnen som dioxin, DDT, lindan mfl. är mer spännande eftersom de löser sig i olja.

Gober
2014-07-01, 18:29
Varför vill du leta efter tungmetaller ?

Tungmetaller brukar inte finnas i olja. Däremot kan kvicksilver sitta i köttet på fisken. Klororgniska ämnen som dioxin, DDT, lindan mfl. är mer spännande eftersom de löser sig i olja.

Tungmetaller kan väl ingå i miljögifter? krävs ju en process för att rensa bort eventuella miljögifter vilket kanske inte görs i väldigt billiga produkter.

Sverker
2014-07-01, 19:38
Du kan inte, till rimliga kostnader, rensa bort de klassiska miljögifterna dioxin, DDT etc.

En bra fiskolja måste istället utvinnas från fisk som inte innehåller gifterna. Dvs fisk som lever långt bort ifrån våra kuster och farleder. Ställen som inte påverkats av människan helt enkelt.