handdator

Visa fullständig version : Coca-Cola life lanseras i Sverige

R Scarpa27
2014-06-24, 18:38
Vad tror ni blir det en hit?
generellt tror jag zero kommer sälja bättre.
coca cola life är ju som en vanlig cola med socker dock med 35% reducerat socker och tillsatt stevia för att behålla samma sötma.

perfekt kanske för personen som dricker vanlig cola och vill dra ner på socker, annars kan man ju lika väl köra på zero tkr jag.

Vad tycker ni? iaf kommer man ju testa den helt klart.

saxad info:

I dag meddelar Coca-Cola i Sverige att Coca-Cola life kommer att finnas tillgänglig i Sverige senare i år. Sverige blir därmed ett av de två första länderna att lansera produkten i Europa. Denna cola-dryck med färre kalorier innehåller en tredjedel mindre socker och en tredjedel färre kalorier än vanlig cola-dryck1 och sötman kommer från naturliga källor.

Sötad med en blandning av socker och steviaextrakt innehåller en 33 cl burk Coca-Cola life 89 kalorier och kommer att ansluta sig till Coca-Cola®, Coca-Cola light®, och Coca-Cola zero® på butikshyllorna från september. Coca-Cola life är den första nyheten inom Coca-Cola att lanseras i Sverige sedan Coca-Cola zero 2007.

Coca-Cola life och sötningsmedlet - steviaextrakt - representerar det senaste inom sötningsmedelsinnovation. Steviaextrakt kommer från steviaplantan som växer i Sydamerika.
Coca-Cola i Sverige använder också steviaextrakt som sötningsmedel i Glaceau vitaminwater.

Lanseringen av Coca-Cola life är en del av företagets globala åtagande inom hälsa och välbefinnande, att erbjuda konsumenter fler alternativ med färre eller inga kalorier. Under de senaste 12 månaderna har Coca-Cola i Sverige minskat kaloriinnehållet i Glaceau vitaminwater genom att minska sockermängden och införa steviaextrakt; lanserat mindre förpackningsstorlekar av Coca-Cola och nyligen meddelat att företaget ska få 120 000 svenskar mer aktiva till 2020 genom framförallt simning.

En fjärdedel av cola-dryckerna som säljs av Coca-Cola i Sverige är redan lågkalorialternativ och lanseringen av Coca-Cola life ger konsumenter ännu större valmöjlighet inom portföljen: Coca-Cola, Coca-Cola life med en tredjedel färre kalorier1 och två kalorifria alternativ med Coca-Cola zero och Coca-Cola light.

Coca-Cola life kommer att tillverkas i Sverige av Coca-Cola Enterprises Sverige i Jordbro utanför Stockholm.
– Vi är glada att kunna addera Coca-Cola life till vår portfölj av Coca-Cola i Sverige. Den kompletterar våra befintliga varumärken och är väl positionerad för att möta förändrade livsstilstrender och ge människor en välsmakande cola-dryck med färre kalorier med sötma från naturliga källor, säger Pierre Decroix, VD Coca-Cola Enterprises Sverige.

Coca-Cola life kommer att finnas i 33-centilitersburkar och på 0,5 samt 1,5 liter PET-flaska. Förpackningsflaskan till Coca-Cola life 0,5 liter är en Plantbottle, som görs av plast från växtmaterial upp till 22,5 procent och cirka 25 procent återvunnen plast.

Kalorimängden är en tredjedel lägre jämfört med andra sockrade cola-produkter i Sverige. Tack vare användande av steviaextrakt är sockermängden reducerad med 35 procent.

& ps: generellt är jag pepsi fan :D

Starvation
2014-06-24, 19:01
Så detta är en halv-light produkt utan aspartam? ok.

Kommer defenitivt testas men jag gillar zero så kommer inte ingå i ngn deff direkt.

Sheogorath
2014-06-24, 19:11
Har jag väl bestämt mig för att dricka socker någon gång vill jag fan inte ha någon halvmesyr med blogg-sötning.

R Scarpa27
2014-06-24, 19:13
Så detta är en halv-light produkt utan aspartam? ok.

Kommer defenitivt testas men jag gillar zero så kommer inte ingå i ngn deff direkt.

kan man säga, mindre socker och tillsatt stevia.

antagligen funkar det inte att helsöta den med stevia pga att aspartam ger godare sötning i guess, så de löser det på detta sätt, och kanske bra för de som är skräckslagna över för mycket sötningsmedel =D hah.

Sheogorath
2014-06-24, 19:14
On topic tror jag produkten kommer floppa. Den vänder sig egentligen till samma målgrupp som vill ha lightprodukter och den målgruppen vill inte ha något socker alls i sin läsk.

R Scarpa27
2014-06-24, 19:15
Har jag väl bestämt mig för att dricka socker någon gång vill jag fan inte ha någon halvmesyr med blogg-sötning.

håller nog med.
men ska ge den ett test 4 fun :D annars kör jag på pepsi max varje dag och skiftar dock med cola zero ibland.

exevision
2014-06-24, 19:28
on topic tror jag produkten kommer floppa. Den vänder sig egentligen till samma målgrupp som vill ha lightprodukter och den målgruppen vill inte ha något socker alls i sin läsk.

+1
Inget för mig!

Aliaas
2014-06-24, 19:57
har jag väl bestämt mig för att dricka socker någon gång vill jag fan inte ha någon halvmesyr med blogg-sötning.

+1

Armed Dingo
2014-06-24, 20:58
Den fanns i Australien och av någon anledning köpte jag den aldrig trots att den ofta var på rea. Smakade en gång och kände mig lurad. Det var inte kalorifritt och det var inte gott heller.

cero
2014-06-24, 23:54
Hur smakar stevia? Blir det samma som aspartam?

Förstår inte riktigt syftet med produkten heller. Bara något random för att öka försäljningen...? Var väl ett tag sedan någon "ny" Cola-produkt lanserades. Ska helt klart testa oavsett.

hampfuz
2014-06-25, 00:29
Stevia har en något bitter eftersmak, tycker jag. Det är ju det nya "inne-sötningsmedlet", så det är väl inte så konstigt att något lanseras till folk som är skeptiska till aspartam osv. Dock tror jag inte heller att det finns så många som vill ha lite socker.

tlk
2014-06-25, 08:54
Förstår inte riktigt syftet med produkten heller.

Stevia är inne.

Även om produkten floppara så får Coca-Cola duktigt med gratisreklam pga. alla trådar, facebookinlägg, och dylikt.

XXXL
2014-06-25, 09:02
Intressant

"och nyligen meddelat att företaget ska få 120 000 svenskar mer aktiva till 2020 genom framförallt simning."

Hur?

WHITEFOLKS
2014-06-25, 09:06
Kan ev funka tbh, den är "naturlig" och "light".

Folk har så dålig koll på kalorier och sånt och stevia känns säkert "nyttigt".

Knatcharn
2014-06-25, 09:09
On topic tror jag produkten kommer floppa. Den vänder sig egentligen till samma målgrupp som vill ha lightprodukter och den målgruppen vill inte ha något socker alls i sin läsk.

Tycker likadant, antingen ska det vara sötat eller osötat! :p

vicarious
2014-06-25, 09:19
Oj vad många haters. Jag tycker det är bra med fler valmöjligheter. Även om aspartam förefaller vara säkert i dagsläget så vet jag inte om jag litar på att det inte kan finnas negativa påföljder av långvarigt bruk. Det är fortfarande ganska nytt. Samma sak gäller iofs för stevia.

TomasB
2014-06-25, 10:16
Oj vad många haters. Jag tycker det är bra med fler valmöjligheter. Även om aspartam förefaller vara säkert i dagsläget så vet jag inte om jag litar på att det inte kan finnas negativa påföljder av långvarigt bruk. Det är fortfarande ganska nytt. Samma sak gäller iofs för stevia.

Har inte japanerna kört Stevia i 30+ år?

King Grub
2014-06-25, 10:19
Aspartam är inte heller nytt. Det syntetiserades 1965 och lanserades på mycket bred front 1981 i Coca Cola Light och har dagligen konsumerats av miljoner sedan dess.

Stevia har använts för sötning i över 1500 år. Glykosiderna isolerades i laboratorium i början av 1930-talet.

Grotesk
2014-06-25, 10:25
Aspartam är inte heller nytt. Det syntetiserades 1965 och lanserades på mycket bred front 1981 i Coca Cola Light och har dagligen konsumerats av miljoner sedan dess.

Stevia har använts för sötning i över 1500 år. Glykosiderna isolerades i laboratorium i början av 1930-talet.

Var det inte en period istället Sukralos i Coca Cola Light? Jag vill minnas att det var skillnaden förr mellan Light och Zero, men jag kan ha drömt.

King Grub
2014-06-25, 10:27
Jo, det stämmer, men den sålde inget bra och dom gick tillbaka till aspartam + acesulfam-k. Den sukralossötade varianten hade en vidrig bränd eftersmak (som iofs alla smaklökar inte kunde känna). Aspartam + acesulfam-k har en sötma som dom flesta uppskattar som sockerlik.

Morty
2014-06-25, 10:35
Intressant

Hur?

Samarbete med Simförbundet. Kolla typ simmasverige.se

TomasB
2014-06-25, 12:21

Finns det några långtidsstudier på individer som högkonsumerat aspartam?

EnergiÖverskott
2014-06-25, 12:27
Kan ev funka tbh, den är "naturlig" och "light".

Folk har så dålig koll på kalorier och sånt och stevia känns säkert "nyttigt".

This!

Känns verkligen helt meningslöst att dricka en som är sötad med både stevia och socker. Visst, hade det vart enbart stevia så hade jag lätt provat. Kan dock tänka mig att det blir en liten bitter eftersmak om den enbart hade sötats med stevia vilket därför gör stevia + socker som en intressant kombination för folk som tycker att det är bättre med "naturligt" sötade saker och inte har så stor koll som WHITEFOLKS nämnde.

Annars känns det mest som en flopp. Jag konsumerar runt 1,5 liter lightläsk om dagen och kommer så att fortsätta göra. Inte en chans att denna kommer att slå stort. En redig flopp skulle jag gissa. Kanske funkar ett tag i början nu när allt det står stevia på är jävligt inne men, det lär dala fort.

hampfuz
2014-06-25, 13:08
Finns det några långtidsstudier på individer som högkonsumerat aspartam?

Beror väl på vad du menar med högkonsumtion.
Motsvarande 10 L aspartamsötad läsk om dagen i 24 veckor
http://archinte.jamanetwork.com/article.aspx?articleid=612364

http://cebp.aacrjournals.org/content/15/9/1654.abstract
5 år, gruppen med högst intag låg på >600 mg aspartam om dagen, vilket motsvarar 2 - 3 liter aspartamsötad läsk i snitt.

R Scarpa27
2014-06-25, 19:28
jag använder steviolglykosider dagligen och drickbart från aspartam källa.
dagligen och dagligen... men iaf ofta... även vanligt socker förekommer ju en del.

och som någon nämnde den gamla cola light damn it vad äcklig den var :D

tycker generellt stevia är en kanonsötning förtydligande (glykocider)
green är kanonfin, även icas m.m

och jag känner ingen bitter smak av dessa, däremot aspartam ( i pulver, sötningsformer kan jag känna bittert lustigt nog...

dock ej i läsksammanhang.

Armed Dingo
2014-06-25, 20:24
Jo, det stämmer, men den sålde inget bra och dom gick tillbaka till aspartam + acesulfam-k. Den sukralossötade varianten hade en vidrig bränd eftersmak (som iofs alla smaklökar inte kunde känna). Aspartam + acesulfam-k har en sötma som dom flesta uppskattar som sockerlik.
Coolt! Vet du hur många det var? Jag var inte en av dem iallafall. Det var väl så att sukralose forslades rakt genom kroppen utan att brytas ner och hamnade i dricksvatten och dagvatten också? Fisk till och med om jag inte minns fel?

R Scarpa27
2014-06-25, 20:32
Coolt! Vet du hur många det var? Jag var inte en av dem iallafall. Det var väl så att sukralose forslades rakt genom kroppen utan att brytas ner och hamnade i dricksvatten och dagvatten också? Fisk till och med om jag inte minns fel?

jag var 1 :) vidrigaste jag varit med om, eller ja hela min bekantskapskrets tyckte illa om förra cola light..
tkr dock fortfarande inte den är god...
dock går ju inget jämföra med pepsi max :D the best!

fyfan vad jag kommer ihåg pepsi max äpple.. den hette någonting och hade äpplesmak, så jaekla fresch och god :D

cero
2014-06-25, 20:38
Dricker min första Pepsi Max på väldigt väldigt länge. Aspartam och Acesulfam-K. *cupid*

Värt eventuell cancer imo. :D

R Scarpa27
2014-06-25, 20:43
Dricker min första Pepsi Max på väldigt väldigt länge. Aspartam och Acesulfam-K. *cupid*

Värt eventuell cancer imo. :D

måste nog ha uppehåll med mitt pepsi drickande så man kan känna smaken på nytt igen över 10 år sedan typ :) haha. ( plus sötmedel i gröt, fil, yoghurt, desserter osv) jag lever än iaf
vanligt socker varvas det också med såklart. och mina tänder lever på den fronten med
tandtrollen dör av att gurgla monsterdricka :D

vad dricker du ist? (cola beroende som ini) testat ersätta med loka crusch funkade 1 dag =P...

anser mig inte onyttig med light läsk bara det att ett uppehåll skulle göra drycken som lite magisk igen :D mer uppskattning.

Grotesk
2014-06-25, 20:57

Detta skulle bli min följdfråga typ. Minns att jag avskydde Light pga. eftersmaken, som var svår att beskriva. Jag upplevde den också som bränd eller "rökig."

Lennon
2014-06-25, 21:01
Pepsi har en motsvarighet som heter Pepsi Next (?) med 60% mindre socker. Smakade den när jag var i Staterna och tyckte den var ganska äcklig faktiskt. Jag förstår att Cola och Pepsi vill hitta den gyllene medelvägen med smaken från orginaldrickan men med färre kcal men just det här försöket blev istället tvärtom - en småvidrig smak som ändå har fler kcal än lightversionen.

cero
2014-06-25, 21:06
Den sukralossötade varianten hade en vidrig bränd eftersmak (som iofs alla smaklökar inte kunde känna)

Var det ingen på Colas högkvarter som kände av smaken? :D

R Scarpa27
2014-06-25, 21:07
Pepsi har en motsvarighet som heter Pepsi Next (?) med 60% mindre socker. Smakade den när jag var i Staterna och tyckte den var ganska äcklig faktiskt. Jag förstår att Cola och Pepsi vill hitta den gyllene medelvägen med smaken från orginaldrickan men med färre kcal men just det här försöket blev istället tvärtom - en småvidrig smak som ändå har fler kcal än lightversionen.

tycker faktist pepsi max är ultimat...
faktist godare än vanlig pepsi, och då är jag ärlig.

King Grub
2014-06-25, 21:08
Inget går upp mot Pepsi Max Chill som fanns något år. Även Pepsi Max Lemon var fin.

R Scarpa27
2014-06-25, 21:09
Var det ingen på Colas högkvarter som kände av smaken? :D

nej de käkade brända fiskpinnar med habanero samtidigt och lyckades inte känna den brända smaken från lighten och var mkt törstiga pga habaneron och beslöt sig att lighten blev bra för de var törstiga. ;)

King Grub
2014-06-25, 21:10
Favoriten är nog dock Dr Pepper Zero. :D Hittade för första gången den i Norrtälje inte så länge sedan. Postade lycklig detta förevigande på min Facebooksida den dagen:

http://i.imgur.com/WdIIcde.jpg

Notera den optimala gräddsnäckan i form av en ko.

cero
2014-06-25, 21:11
Inget går upp mot Pepsi Max Chill som fanns något år. Även Pepsi Max Lemon var fin.

Kanske hittar man dessa på någon dammig ICA-hylla?

R Scarpa27
2014-06-25, 21:11

mums chili heter den fyfan vad klockren...... hade varit ännu mer pepsi max missbrukare om den stannat. så jaevla rent ut sagt klockren.

R Scarpa27
2014-06-25, 21:12
Kanske hittar man dessa på någon dammig ICA-hylla?

med ganska dåligt datum isf, lär ju dock finnas utomlands som allt annat.

King Grub
2014-06-25, 21:14
mums chili heter den fyfan vad klockren...... hade varit ännu mer pepsi max missbrukare om den stannat. så jaevla rent ut sagt klockren.

Den hette inte Chili :P Chill hette den.

http://img110.imageshack.us/img110/4569/snc10038fq0.jpg

R Scarpa27
2014-06-25, 21:17
Den hette inte Chili :P Chill hette den.

http://img110.imageshack.us/img110/4569/snc10038fq0.jpg

så var de ja :) hehe...
sa alltid pepsi äpple när den fanns...
i vilket fall klar favorit som inte fanns alls länge :(

cero
2014-06-25, 21:56
Om inte annat kanske man kan beställa ett flak eller två från US and A. :D

500 spänn frakt, no problemo.

shikami
2014-06-26, 05:03

Där är förklaringen, min familj köpte alltid hem det när jag var liten, är ärrad för livet kan inte dricka cola Light, smakade apa då kom jag ihåg..
Det värsta var att vi fick aldrig vanlig cola (läsk dracks bara på helgen)
Så man fick se framemot den skiten..

Min mormor köpte fel för någon vecka sen, istället för zero blev det light.
Fick rysningar innan jag drack.
visst den har blivig sjukt mycket bättre men det går inte, den gamla smaken vill fram ändå (placebo antagligen..)

Godast är vanilla och cherry zero från USA, när jag köper dom är det fest :d

AronP
2014-06-26, 07:37
Smäll på naturligt sötad och mindre kalorier så kommer folk köpa det så länge det inte smakar apa. Marknadsföring är allt. Personligen håller jag mig till Pepsi max ändå.

vicarious
2014-06-26, 16:59
Jag tror att många fortfarande lever i skräck för aspartam. Det har fått så mycket negativ uppmärksamhet i media. På det sättet är nog Stevia lättare att marknadsföra, det har inte blivit smutskastat så mycket i media än.

Mina föräldrar är övertygade om att aspartam är cancerframkallande och att diskutera saken är lönlöst. Även vissa vänner och bekanta höjer gärna på ögonbrynen om man säger att man dricker light. "Men då får man ju cancer". Att hälla i sig litervis rent socker är däremot inga konstigheter, det är ju "fredagsmys". :D Diabetes och metabolt syndrom, vad är det?

cero
2014-06-26, 17:01
Det är väl skräck för sötningsmedel snarare? Många vet inte ens vad aspartam är. :D

Brassar man på med "Stevia är en naturlig växt" eller liknande så kanske folk köper ändå.

Aliaas
2014-06-26, 17:36
Favoriten är nog dock Dr Pepper Zero. :D Hittade för första gången den i Norrtälje inte så länge sedan. Postade lycklig detta förevigande på min Facebooksida den dagen:

http://i.imgur.com/WdIIcde.jpg

Notera den optimala gräddsnäckan i form av en ko.

+1 Pepper Zero är lätt favvon bland light dryckerna :D

R Scarpa27
2014-06-26, 19:31
en fråga grub är en av böcker bob kane?
ser bara att de står kane? tror jag =)... (tecknaren @ batman)
därav jag kopplar att du kanske äger någon sådan bok om honom eller liknande. :D

härligt med little big :D can you make a house of cards?