handdator

Visa fullständig version : Lång diet/deff


mangs
2004-03-23, 13:52
Tänkte bara kolla lite om någon vet några dåliga sidor som en lång diet/deff kan föra med sig?

Jag ligger på diet mellen 1/1 fram till slutet av juni och min viktnedfång är mindre än 0.5 kilo i veckan för att undvika att tappa för mycket muskler. Än så länge har jag inte tappat nämnvärt i styrka. Jag har än så länge tappat ca 5-6 kilo och ungefär lika många cm runt magen. Maten sköts bra tycker jag själv och jag äter bara nyttig mat utspritt över hela dagen. Sömnen sköts även den.

Styrketräningen köra jag på så tungt som möjligt och efter vissa pass kör jag Hiit. Jag springer även 6 km på en egen dag och promenerar ca 4 timmar i veckan. När jag känner mig sliten tar jag en dag ledigt och sedan är jag på det igen. Tycker som sagt det funkar rätt bra även om jag nu börjar undra om jag kommer nå mitt mål i tid. Jag hade därför tänkt lägga på lite mer träning för det känns bättre än att skära ytterligare i kosten.
Jag väger idag ca 93-94 på morgonen och käkar ca 2800-3000 kcal om dagen. En dag i veckan unnar jag mig lite extra.

Några kommentarer på det?


Min tanke med detta inlägget är att jag undrar om en deff under 25 veckor kan påverka min kropp negativt och det istället hade varit bättre att köra mer intensivt och under en kortare period? Låt säga att man kortat ner det hela till 16-17 veckor och istället gått ner i lite snabbare takt?


Eventuellt har jag en liten tanke på att ta en 2 veckors vila från dieten, dvs fortsätta styrketräna mm men äta mer under dessa veckor för att sedan påbörja dieten och slutföra den- Är detta något att rekommendera elelr är det bättra att köra på som jag gör nu och ta en ätardag i veckan?

DeRailed
2004-03-23, 14:46
Kämpa på mannen! Planen ser onekligen bra ut. Jag börja min diet i februari och jag ser skillnad varje vecka i princip, ska nog fortsätta fram tills 1:a juli och sedan gå ner ett par varv. Keep it up!

MVH
Sam:eating:

RealElwood
2004-03-23, 17:02
Låter bra, jag gick på diet ca: 3 månader förra året. Slutet va hemskt, man drömde om mat i princip, då låg jag på 2100 sista veckorna. Sen under sommaren så låg jag still på mina kilon..

Efter sommaren verkade kroppens testokurva få spelet, för dom ökningarna som kom fram till november va sjuka. Vet inte om det va för att man hade legat på minus eller noll i närmare 5 månader. Kul som fan va det iaf. Längtar till hösten redan...

z_bumbi
2004-03-23, 17:15
Originally posted by mangs
Eventuellt har jag en liten tanke på att ta en 2 veckors vila från dieten, dvs fortsätta styrketräna mm men äta mer under dessa veckor för att sedan påbörja dieten och slutföra den- Är detta något att rekommendera elelr är det bättra att köra på som jag gör nu och ta en ätardag i veckan?

Om du börjar känna dig sliten* i kroppen så är ett avbrott på två veckor kanske något att testa. Det behöver ju inte betyda att du äter så mycket mer utan drar du ner på konditionsträningen så hamnar du ju närma plus/minus noll vad gäller kalorierna i alla fall och så får du bara äta lite mer för att hamna rätt.
Fördelen är att kroppen får vila från en stor del av träningen samt upptäcker att det får tillräckligt med mat i två veckor.
Det gäller däremot att undvika att stoppa i sig allt för mycket under dessa två veckor då kroppen är inställd på att lagra fett men kör du med koll så är det ingen fara att man lagrar in några nämvärda mängder.

På samma sätt kan det vara smart att göra när deffen är slut, ta minst två veckors tid på dig att landa försiktigt.

Gillar din inställning att det är bra att ta lång tid på sig och minska långsamt, även träningsmängden verkar vettig då du har utrymme att höja lite om det krävs. :thumbup:

*Sliten= innebär inte att man är lite sliten utan det ska kännas att man har ont lite överallt alternativt att man hjärnan känns som en kokt potatis eller liknande.

mangs
2004-03-26, 13:47
Hej,

Tack för era svar,

Jag kommer köra på med dieten nu i vanlig takt och se vad som händer. Om jag kommer till ett läge när jag känner mig sliten kommer jag ta ett uppehåll och äta "normalt". Dock känner jag mig småhungrig hela tiden och jag tänker ofta på att typ koka ett kilo makaroner och vräka i mig tillsammans med ett kilo köttbullar elelr liknande. :em:

Tur att man har karaktären att stå emot.

Jag har liknande erfarenheter sedan tidigare "deffar" att så fort man börjar ge kroppen ordenligt med mat igen så går träningen hur bra som helst. VIlket oftast resulterar i att man äter ännu mer och till sist har gått upp 10 kilo på några månader. :nono:

Nu skall jag äta med sans och eventuellt prova på en variant av ABCDE-dieten under hösten.