handdator

Visa fullständig version : Knäsmärta vid flexion


Swisskniven
2014-06-24, 00:31
Hej!

Bakgrund, tränar tyngdlyftning. Ryck/stöt/böj i varianter 3-4 ggr /vecka. Inga tidigare knäbekymmer.

Långsam molande debut av känning under några veckors tid i höger knä. Dock kunnat träna utan större hinder. Vid ett pass under uppvärmning mer plötsligt ont. Fick avbryta men kunde fortsätta senare. Gjorde en ryckvariant där man först hoppar rakt upp och sen på studsen går under stången, även kallat polska ryck. Med tom stång.

Med 90 graders flexion i knäleden sitter smärtan precis medialt om patella, något inferiort om patellas mitt. Kan palpera fram en ömhet och lite svullnad i en area stor som en enkrona. Det föreligger nu skillnad mellan höger och vänster knä, dvs mer svullet på höger. Har en instabilitetskänsla i knät. Ingen vilovärk. Är knät flekterat för länge smärtar det vid extension. Försöker jag extendera knäleden genom att maximalt kontrahera lårmuskulaturen gör det ont. Alltid på samma lilla ställe.

Kan inte längre göra böjrörelser med vikt. Oviktat inga problem men det räcker med en skivstäng på ryggen för att det ska börja göra ont. Det har blivit bättre dock, för 6 dgr sen kunde jag inte knäböja alls. Inga problem med trappgång, kanske lite känning ibland.

Svårt att utföra vettigt status på sig själv. Kan inte tänka mig att det är ACL, PCL eller kollateralligamentskada. Känns som fel mekanism, fel ställe, för lite ont och för lite svullnad.

Nån föreslog stel vastusmuskulatur och idogt stretchande. Annan tanke eller förslag?

Swisskniven
2014-07-02, 21:06
Efter noggrannare egenundersökning har jag funnit ut att det gör ont på mediala delen av patella dikt an femerotibialleden. Dvs skjuter jag patella medialt och palperar på insidan/undersida gör det ont. Kanske nån sorts överansträngning/slitning i mediala patellofemorala ligamentet? Skulle stämma med känslan av instabilitet, kanske en sublux som spontanreponerat. Naja de lärde kan tvista, det viktiga är väl vilken funktion/rörelse som påverkas och hur man bäst behandlar.

Var på väg att bli bättre, instabilitetskänslan försvann och verkar vara borta helt. Körde styrkevarianter (styrkeryck/vändning och kickstöt) med start från knänivå - helt obesvärad men viss palpationsömhet kvarstod. Böjde helt lätt, först med kroppsvikt sen med stång ... 40 kg ... 50 kg osv. Till en början körde jag bara excentrisk böj, dvs kastade stången i botten, reste mig aldrig mot direkt smärta. Började sen köra fulla lyft - problematik kom tillbaka. Det var alltså lite tidigt. Så styrkevarianter upphöjd start och lättare excentrisk böj med progressiv belastning under lite längre tid.

Noggrann uppvärmning också tror jag, smörja leden med tex cykling.

Tips till den som får nåt liknande. Återkommer när jag är kurant.