handdator

Visa fullständig version : Bästa dietglassen av dessa?


nixpixis
2014-06-23, 20:48
Är en stor glassälskare och visserligen kan man ju göra egen men själv har jag dessvärre sällan tålamodet. Idag finns det ju en del kalorisnålare alternativ på marknaden så tänka höra med er vilken ni tycker är bäst. Menar främst ur näringsperspektiv, vilken som mättar bäst och vilken som ni tror har lägst gi. Om de som är sötade med socker är bättre än de med sötningsmedel?

1. GB Lättglass, klassiska http://gb.se/produkter/gb-lattglass-vanilj/
120 kcal/100 gr, sötad med aspartam.

2. Alvesta steviaglass http://www.alvestaglass.se/SockerfriIngredienser.html Finns ju lite olika smaker och en del innehåller vanligt socker. Runt 138 kcal/100 gr beroende på sort

3. Yollibox
http://www.yollibox.com/
Yoghurtglass fast smakar precis som vanlig, 139 kcal/100 gr sötas med socker och druvsocker

4. Picard yoghurtglass
http://www.picard.se/yoghurtglass.html97 kcal/100 gram, också sötad med vanligt socker

Fredriiik
2014-06-23, 20:50
Jag tycker GB´s lightglass är grymt god! Den tillsammans med jordgubbar, ananas å passionsfrukt är förjävla gott under deff! Å 100 gram glass blir ändå en del :)

Vivaldi
2014-06-23, 21:04
Är en stor glassälskare och visserligen kan man ju göra egen men själv har jag dessvärre sällan tålamodet. Idag finns det ju en del kalorisnålare alternativ på marknaden så tänka höra med er vilken ni tycker är bäst. Menar främst ur näringsperspektiv, vilken som mättar bäst och vilken som ni tror har lägst gi. Om de som är sötade med socker är bättre än de med sötningsmedel?

1. GB Lättglass, klassiska http://gb.se/produkter/gb-lattglass-vanilj/
120 kcal/100 gr, sötad med aspartam.

2. Alvesta steviaglass http://www.alvestaglass.se/SockerfriIngredienser.html Finns ju lite olika smaker och en del innehåller vanligt socker. Runt 138 kcal/100 gr beroende på sort

3. Yollibox
http://www.yollibox.com/
Yoghurtglass fast smakar precis som vanlig, 139 kcal/100 gr sötas med socker och druvsocker

4. Picard yoghurtglass
http://www.picard.se/yoghurtglass.html97 kcal/100 gram, också sötad med vanligt socker

Ingen av dessa, kör Guteglass froyo eller Hansens Skyr Is, alternativt Ben&Jerry's Honey Caramel.
Planerar att testa mer froyo/sorbet (även om sorbet är oopti som tusan pga. druvsocker) på bloggen snart så kan återkomma om ett mer definitivt svar.

Annars kör du en god grönsaks/kyckling wok och äter riktig gräddglass (har funkat för mig)

Det jag personligen upplevt är att alla sötningsmedelsglassar smakar riktigt dåligt jämfört med äkta vara, och så länge du inte LCHF'ar är socker inte något du skall undvika.

Stor Hård Ådrig
2014-06-23, 21:17
Kan rekommendera GB lättglass, tyckte den var riktigt god!

DieErste
2014-06-23, 21:25
Är en stor glassälskare och visserligen kan man ju göra egen men själv har jag dessvärre sällan tålamodet. Idag finns det ju en del kalorisnålare alternativ på marknaden så tänka höra med er vilken ni tycker är bäst. Menar främst ur näringsperspektiv, vilken som mättar bäst och vilken som ni tror har lägst gi. Om de som är sötade med socker är bättre än de med sötningsmedel?

1. GB Lättglass, klassiska http://gb.se/produkter/gb-lattglass-vanilj/
120 kcal/100 gr, sötad med aspartam.

2. Alvesta steviaglass http://www.alvestaglass.se/SockerfriIngredienser.html Finns ju lite olika smaker och en del innehåller vanligt socker. Runt 138 kcal/100 gr beroende på sort

3. Yollibox
http://www.yollibox.com/
Yoghurtglass fast smakar precis som vanlig, 139 kcal/100 gr sötas med socker och druvsocker

4. Picard yoghurtglass
http://www.picard.se/yoghurtglass.html97 kcal/100 gram, också sötad med vanligt socker

GBs lättglass har jag provat med färska jordgubbar till pannkakor och den var riktigt nice!

2 för 10 på lokala Ica affären dessutom ;)

King Grub
2014-06-23, 21:52
GB:s är förvånansvärt god för att vara lätt. Nästan så jag föredrar den framför vanlig vaniljglass (inte riktigt fin, dyr vaniljgräddglass, men den vanliga fetare varianten i normala livsmedelsbutiker). Frisk smak.

drkrupp
2014-06-23, 21:55
GBs helt klart. Med 30g whey blandat med en halvdeciliter mjölk till en sås.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/10937582/kolo/2014-04-05%2012.32.28%20-%20kopia.jpg

Fredriiik
2014-06-23, 21:55
Ingen av dessa, kör Guteglass froyo eller Hansens Skyr Is, alternativt Ben&Jerry's Honey Caramel.
Planerar att testa mer froyo/sorbet (även om sorbet är oopti som tusan pga. druvsocker) på bloggen snart så kan återkomma om ett mer definitivt svar.

Annars kör du en god grönsaks/kyckling wok och äter riktig gräddglass (har funkat för mig)

Det jag personligen upplevt är att alla sötningsmedelsglassar smakar riktigt dåligt jämfört med äkta vara, och så länge du inte LCHF'ar är socker inte något du skall undvika.

kan väll inte bli mer opti än druvsocker?

Å varför rekommenderar du en glass som har nästan dubbelt så mycket kalorier som de han nämner i sitt inlägg?

Carlo Fatface
2014-06-23, 21:59
GB:s är förvånansvärt god för att vara lätt. Nästan så jag föredrar den framför vanlig vaniljglass (inte riktigt fin, dyr vaniljgräddglass, men den vanliga fetare varianten i normala livsmedelsbutiker). Frisk smak.


Instämmer helt här.
Har några påsar hjortron i frysen från i somras som skall avnjutas en varm dag i sommar ihop med lättglassen.:eating:

Dewon
2014-06-23, 22:01
Lever på GB's lättglass deff som bulk, som Grub sa tycker jag även att den är godare än den vanliga versionen, mer frisk smak med mindre fett i.

288kcal samt 12g protein för ett helt baket är underbart!

Mouline
2014-06-23, 22:05
GB lättglass med valfri whey/casein gegga.

shikami
2014-06-24, 06:16
Testat flera av lätt/stevia etc men gb lätt är bäst, den smakar glass jämfört med det andra.
sorbet är skit gott om man går till en glassbar som kan göra glass.

Satsa på gb :)

vicarious
2014-06-24, 06:16
Yollibox smakar ju definitivt inte som vanlig glass, om med vanlig menas gräddglass. Två helt olika saker.

GBs lättglass är helt OK, låta den smälta lite gör den betydligt godare. Sen kan man blanda ihop en chokladsås av whey/casein som Mouline säger. Lite extra kakao och det blir ett bra substitut till riktig chokladsås. Då har man en komplett måltid :D

Annars blir det vanlig fetare vaniljglass, den är ändå bara 190-200kcal/100g så det är inte så farligt.

GBs lättglass finns i bigpack (2l) men jag ser den tyvärr allt mer sällan nuförtiden.

Cykelcykel
2014-06-24, 06:20
SenÄr gb"s billig också. Förra veckan var det til och med extrapris på williys.
Blev 5 paket

Sheogorath
2014-06-24, 06:43
Glass är för fint för att man ska gå och förstöra den genom att äta lättvarianter tycker jag (edit: medges ska att jag har inte smakat GBs så den kanske är OK). Jag planerar in riktig glass när jag väl äter glass. Värt kalorierna i deffens tidiga skede när hungerskänslorna inte hunnit börja bli besvärande. En Ben&Jerrys är stående post-workout på mina lördagar under bulk och deff (fram till de sista veckorna där en matig pizza brukar göra jobbet lättare).

Morrris
2014-06-24, 06:51
Glass är för fint för att man ska gå och förstöra den genom att äta lättvarianter tycker jag (edit: medges ska att jag har inte smakat GBs så den kanske är OK). Jag planerar in riktig glass när jag väl äter glass. Värt kalorierna i deffens tidiga skede när hungerskänslorna inte hunnit börja bli besvärande. En Ben&Jerrys är stående post-workout på mina lördagar under bulk och deff (fram till de sista veckorna där en matig pizza brukar göra jobbet lättare).


Riktig glass = B&J? :D

Annars håller jag med Sheo, utan att ha koll på kalorierna, men 300 kcal/100 g för lättglassen? Låter inte smalt oavsett vad alternativet är.

Sheogorath
2014-06-24, 06:53
Riktig glass = B&J? :D

Annars håller jag med Sheo, utan att ha koll på kalorierna, men 300 kcal/100 g för lättglassen? Låter inte smalt oavsett vad alternativet är.

Ja vafan? :D

Mouline
2014-06-24, 06:57
Riktig glass = B&J? :D

Annars håller jag med Sheo, utan att ha koll på kalorierna, men 300 kcal/100 g för lättglassen? Låter inte smalt oavsett vad alternativet är.

240g (500ml) 288 kcal. (Ett paket) 120/100g

Morrris
2014-06-24, 07:01
Ja vafan? :D


Det kanske finns varianter med högre andel glass än kakdeg som jag inte smakat. :)

DieErste
2014-06-24, 07:20
Riktig glass = B&J? :D

Annars håller jag med Sheo, utan att ha koll på kalorierna, men 300 kcal/100 g för lättglassen? Låter inte smalt oavsett vad alternativet är.

http://traningsbloggen.shapemeup.se/2014/02/07/frozen-yoghurt-fran-ben-jerrys/

förvånad över att B&J har såpass lite som 190kcal/100g :0

med 6g protein med så är det ju inte helt tomma kalorier heller :)

Morrris
2014-06-24, 07:20
240g (500ml) 288 kcal. (Ett paket) 120/100g


Ah. Mitt misstag. Ät på.

Sheogorath
2014-06-24, 07:40
http://traningsbloggen.shapemeup.se/2014/02/07/frozen-yoghurt-fran-ben-jerrys/

förvånad över att B&J har såpass lite som 190kcal/100g :0

med 6g protein med så är det ju inte helt tomma kalorier heller :)

Jag brukar ta ett gäng EAA-tabletter och komplettera upp med så får man alla aminosyror och kolhydrater man behöver för opti-post-workout. Den B&J jag äter brukar fö ligga på 270 kcal / 100 eller så. Blir 1100-1300 kcal beroende på sort eftersom man ska äta upp hela byttan på en gång.

spas
2014-06-24, 07:44
Jag brukar ta ett gäng EAA-tabletter och komplettera upp med så får man alla aminosyror och kolhydrater man behöver för opti-post-workout. Den B&J jag äter brukar fö ligga på 270 kcal / 100 eller så. Blir 1100-1300 kcal beroende på sort eftersom man ska äta upp hela byttan på en gång.

Viktigt också att man äter direkt ur paketet.

nixpixis
2014-06-24, 07:45
Tack för era svar! Tycker också GBs är god :) Men funderar på blodsocker påverkan samt om de andra kanske mättar bättre? Aspartam har ju ett ryckte kring sig att öka hungern, någon som känt av detta?

DieErste
2014-06-24, 07:49
Jag brukar ta ett gäng EAA-tabletter och komplettera upp med så får man alla aminosyror och kolhydrater man behöver för opti-post-workout. Den B&J jag äter brukar fö ligga på 270 kcal / 100 eller så. Blir 1100-1300 kcal beroende på sort eftersom man ska äta upp hela byttan på en gång.

låter som nåt att prova! kanske inte blirriktigt en hel burk då jag har ett intag på 2000 kcal nu under deff ^^

tänkte göra pannkakor ikväll med 200g frysta halllon till och 1/2 paket lättglass

landar på 908kcal / 76g protein / 24g fett / 88g kolisar

nu har jag bar ätit ett halvt paket hittils av glassen jag köpt men tänkte först att 100g=100ml så man får ju lite mer spelrum nu (:

exevision
2014-06-24, 08:11
Står att GB:s innehåller fruktsocker (2,4%). Hur många gram är det?

anvihl
2014-06-24, 08:21
Står att GB:s innehåller fruktsocker (2,4%). Hur många gram är det?

2.4% per 100g? 2.4g per 100g i så fall. 5.76g för 240g.

Sheogorath
2014-06-24, 08:22
Viktigt också att man äter direkt ur paketet.

Efteråt ska man hälla ner kreatin i paketet, slamma upp med vatten och skaka rejält så att man får i sig alla sina gottiga kalorier som fastnat på kanterna. Annars blir det Fel (Tm). :D

anvihl
2014-06-24, 08:25
Glass är för fint för att man ska gå och förstöra den genom att äta lättvarianter tycker jag (edit: medges ska att jag har inte smakat GBs så den kanske är OK). Jag planerar in riktig glass när jag väl äter glass. Värt kalorierna i deffens tidiga skede när hungerskänslorna inte hunnit börja bli besvärande. En Ben&Jerrys är stående post-workout på mina lördagar under bulk och deff (fram till de sista veckorna där en matig pizza brukar göra jobbet lättare).

Dock är GB lättglass den godaste vaniljglassen bland alla budgetglassar. Det slår givetvis inte någon lyxig vaniljglass för 70kr halvlitern, men all billig vaniljglass är äckligare än lättglassen.

Ben&Jerrys är ju dock en riktig skitglass, väldigt dålig kvalité på själva glassen. Inte värt sitt pris.

Mickee
2014-06-24, 08:38
Som de flesta andra har sagt: GB lättglass är förvånansvärt bra för att vara lättglass :)


GBs lättglass finns i bigpack (2l) men jag ser den tyvärr allt mer sällan nuförtiden.

Tror den precis har utgått ur sortimentet :(

Sheogorath
2014-06-24, 08:39
Dock är GB lättglass den godaste vaniljglassen bland alla budgetglassar. Det slår givetvis inte någon lyxig vaniljglass för 70kr halvlitern, men all billig vaniljglass är äckligare än lättglassen.

Ben&Jerrys är ju dock en riktig skitglass, väldigt dålig kvalité på själva glassen. Inte värt sitt pris.

Vad spelar det för roll om det är godare än all annan glass på marknaden? :confused:

Udd3n
2014-06-24, 09:07
Vad spelar det för roll om det är godare än all annan glass på marknaden? :confused:

Det är lite samma snack som med det mesta på forum on teh_intarwebz. Alla bakar eget bröd, stöper egna ljus och gör egen glass. Gör man inte det är man dålig. :)

EnergiÖverskott
2014-06-24, 09:41
För min del blir det GB lättglass, enkelt. Tycker den smakar oerhört likt "riktig" gräddglass bara man låter den stå framme någon minut. Lättglass + jordgubbar samt iskall minimjölk med vaniljcasein över. Sjukt gott och bra makros i mina ögon :)


Skickat från optinojjans kungliga rike.

Knatcharn
2014-06-24, 10:09
GB lättglass är god, käkar den alltid som vaniljglass. Bra att blanda ut Ben & Jerrys med också, eftersom de är så mäktiga som de är.

Yollibox är dock mycket godare men med en hel del socker. Funkar väl bra efter / före träning. :) Passion och vanilj är de godaste jag provat.


Edit: Kan tipsa om att köra 1/2 paket GB lättglass, 2-4 dl mjölk och 1 skopa naturellt vassleisolat i en mixer. Det blir en god milkshake med bra makros. Brukar ta en till morgonkaffet på helgerna. *cupid*

Vivaldi
2014-06-24, 10:24
kan väll inte bli mer opti än druvsocker?

Å varför rekommenderar du en glass som har nästan dubbelt så mycket kalorier som de han nämner i sitt inlägg?

Vilken tänker du på, Hansens Skyr is är 134/100ml och Guteglass Hallon&Yoghurt ligger i samma kategori.
Kcal/100g på GB light är nog samma som premiumglassar, bara att tillverkarna får trycka in över 50% luft i skiten så den inte smakar ett ruttet lingon, det är ett av tillverkarnas problem, att de anger priset per kilo istället för ml, det omvända gäller för näringsvärdet :/

Vivaldi
2014-06-24, 10:25
Dock är GB lättglass den godaste vaniljglassen bland alla budgetglassar. Det slår givetvis inte någon lyxig vaniljglass för 70kr halvlitern, men all billig vaniljglass är äckligare än lättglassen.

Ben&Jerrys är ju dock en riktig skitglass, väldigt dålig kvalité på själva glassen. Inte värt sitt pris.

Beror vilken du menar, kika igenom deras innehållsförteckning, de som nästan saknar vatten är oftast riktigt bra(ex: Peanut Butter Cup, Doughble Whammy eller Chocolate Brownie är grymma).
Annars är alla Lidl's kopior betydligt bättre!

Carlo Fatface
2014-06-24, 11:09
Efteråt ska man hälla ner kreatin i paketet, slamma upp med vatten och skaka rejält så att man får i sig alla sina gottiga kalorier som fastnat på kanterna. Annars blir det Fel (Tm). :D

Nä,fy fan :d

Plus för effort dock. :)

spas
2014-06-24, 13:37
Efteråt ska man hälla ner kreatin i paketet, slamma upp med vatten och skaka rejält så att man får i sig alla sina gottiga kalorier som fastnat på kanterna. Annars blir det Fel (Tm). :D

Tål att tänkas på, hittills har jag sett hela anrättningen lite som en semla och ätit upp locket först sen glassen och sist själva "skålen".

jontexer
2014-06-24, 14:19
bra tråd! läste igenom den, fick ett sug efter glass. Cyklade uppför backarna till närmsta ica och fick kalorisnål god glass på mina fiberhusk pannkakor, brände ju dessutom lite kalorier på vägen till och från ica (y)

Sheogorath
2014-06-24, 18:05
Tål att tänkas på, hittills har jag sett hela anrättningen lite som en semla och ätit upp locket först sen glassen och sist själva "skålen".

:d

R Scarpa27
2014-06-24, 18:33
GBs lättglass har jag provat med färska jordgubbar till pannkakor och den var riktigt nice!

2 för 10 på lokala Ica affären dessutom ;)

jo ica har ju de här med, men fan varenda glasskyl är tom . måste lockat mkt folk :D

Fredriiik
2014-06-24, 20:48
Som de flesta andra har sagt: GB lättglass är förvånansvärt bra för att vara lättglass :)



Tror den precis har utgått ur sortimentet :(
NOOOOOOO!! Jag har köpt 2L för sjukt bra pris två gånger om nu på coop. Satan om den utgår!!
Vilken tänker du på, Hansens Skyr is är 134/100ml och Guteglass Hallon&Yoghurt ligger i samma kategori.
Kcal/100g på GB light är nog samma som premiumglassar, bara att tillverkarna får trycka in över 50% luft i skiten så den inte smakar ett ruttet lingon, det är ett av tillverkarnas problem, att de anger priset per kilo istället för ml, det omvända gäller för näringsvärdet :/

Du nämnde B&J i ditt förra inlägg å det var den jag menade. 50% luft jaja...

R Scarpa27
2014-06-24, 21:10
NOOOOOOO!! Jag har köpt 2L för sjukt bra pris två gånger om nu på coop. Satan om den utgår!!


Du nämnde B&J i ditt förra inlägg å det var den jag menade. 50% luft jaja...

2 liters big packen finns ej längre sen var det mer kalorier i gb big pack light än 0,5L förp gb lättglass sjukt nog per 100g.

även light choklad försvann ju i samma veva.

Fredriiik
2014-06-24, 22:03
2 liters big packen finns ej längre sen var det mer kalorier i gb big pack light än 0,5L förp gb lättglass sjukt nog per 100g.

även light choklad försvann ju i samma veva.

jag åt det senast i förrgår så den finns kvar i Stockholm iaf ;P

light choklad hade varit kungligt

"Mailar GB å frågar vad fasen det är frågan om ;D"

King Grub
2014-06-24, 22:07
Nog sista 2L-förpackningarna som säljs ut. GB har tagit bort den från sitt sortiment på hemsidan.

GBs lättglass med chokladsmak var klart den godaste glassen av alla standardglassar i livsmedelsbutiken när den fanns.

Fredriiik
2014-06-24, 22:11
Nog sista 2L-förpackningarna som säljs ut. GB har tagit bort den från sitt sortiment på hemsidan.

GBs lättglass med chokladsmak var klart den godaste glassen av alla standardglassar i livsmedelsbutiken när den fanns.

Inväntar svar från GB å återkommer ;D

Ram Dass
2014-06-24, 23:00
Själv kör jag 250g lättkvarg, 250g frysta hallon, 20g socker och 50g lättmjölk.


http://img.tapatalk.com/d/14/06/25/y5azypym.jpg

Mixa allt ihop, blir en hel del glass kan jag säga.

StarkaUlf
2014-06-24, 23:14
Inväntar svar från GB å återkommer ;D

Då väntar du i onödan.

Den är bortplockad samt chokladvarianten. Sålde för dåligt, helt enkelt.

Ram Dass
2014-06-24, 23:36
http://img.tapatalk.com/d/14/06/25/u2y8ejag.jpg Ägg som storleksjämnförelse. 💪

StarkaUlf
2014-06-24, 23:39
Det där såg väldigt gott ut, KimK :) Får man fråga vad det är? (Jag antar att det är någon hemgjord glass)

Ram Dass
2014-06-24, 23:45
Det där såg väldigt gott ut, KimK :) Får man fråga vad det är? (Jag antar att det är någon hemgjord glass)
Kolla inlägg #47. ☺

Blir en perfekt balans mellan hallonens surhet och sockrets sötma. 😇

vicarious
2014-06-25, 09:22
Kolla inlägg #47. ☺

Blir en perfekt balans mellan hallonens surhet och sockrets sötma. ��

Jag antar att du kör det i glassmaskin? Annars är det ju bara kvarg och bär.

Ram Dass
2014-06-25, 09:39
Jag antar att du kör det i glassmaskin? Annars är det ju bara kvarg och bär.
Nej kör inte i glassmaskin, mixar allt i en ~25 år gammal matberedare. Glassigheten blir hårdare än mjukglass, men vill man ha den hårdare (i princip som vanlig glass) kan man ställa den i frysen en timme.

R Scarpa27
2014-06-25, 21:23
Nog sista 2L-förpackningarna som säljs ut. GB har tagit bort den från sitt sortiment på hemsidan.

GBs lättglass med chokladsmak var klart den godaste glassen av alla standardglassar i livsmedelsbutiken när den fanns.

+1
allt bra försvinner. :devil: tråkigt nog.

R Scarpa27
2014-06-25, 21:25
Nej kör inte i glassmaskin, mixar allt i en ~25 år gammal matberedare. Glassigheten blir hårdare än mjukglass, men vill man ha den hårdare (i princip som vanlig glass) kan man ställa den i frysen en timme.

dock slår inget köpeglass.

hur man än mixar och trixar med massa ägg, kvarg och lekstuga.
:D

Ram Dass
2014-06-25, 21:31
dock slår inget köpeglass.

hur man än mixar och trixar med massa ägg, kvarg och lekstuga.
glass ska ju inte vara gjord på kvarg inte =P
:D
Helt ärligt, det är 570 g glass totalt, blir en dryg liter i volym. Glass i de proportionerna med massa fett och socker skulle jag bli dåsig av.

Den friska, syrliga smaken från hallonen är verkligen toppen.

Men visst är det godare ibland med sockerglass, men inte i mitt fall. Då jag äter det som kvällsmål varje kväll. 🍨

anvihl
2014-06-25, 21:34
2 liters big packen finns ej längre sen var det mer kalorier i gb big pack light än 0,5L förp gb lättglass sjukt nog per 100g.

även light choklad försvann ju i samma veva.

Gb lättglass 0.5L och Gb big pack light är INTE samma glass. Gb light är bara med mindre socker, men fortfarande mer kalorier, mer socker och mer fett än lättglassen om jag inte minns fel. Det är alltså inte lättglassen i big pack som många tycks tro.

R Scarpa27
2014-06-25, 21:42
Gb lättglass 0.5L och Gb big pack light är INTE samma glass. Gb light är bara med mindre socker, men fortfarande mer kalorier, mer socker och mer fett än lättglassen om jag inte minns fel. Det är alltså inte lättglassen i big pack som många tycks tro.

det vet jag, därav påpekade kalorierna =).. måste ju skilja något då =D

bp 2l light

lite småskillnad på ingreds,
därav kalorier, kolhydraterosv.
dock samma fettmängd tror jag.

vicarious
2014-06-26, 06:57
Det skiljer endast 10 kcal per 100g. 120 vs 130.

R Scarpa27
2014-06-26, 19:49
Det skiljer endast 10 kcal per 100g. 120 vs 130.

120 vs 140 tror jag.

Big Pack Light har 25 procent mindre socker och 5,5 procent mindre fett än vanliga Big Pack. 2 kulor Big Pack Light (46 gram) innehåller 65 kalorier

light var ju mindre socker i, lättglass är väl inget från sockerbeta?
är väl fruktsocker och aspartam.

Magnus N
2014-06-26, 19:53
120 vs 140 tror jag.

Ne, var 130 för 2L förpackningen

R Scarpa27
2014-06-26, 19:56
Ne, var 130 för 2L förpackningen

kolla själv vad gb skriver...
och kalkulera själv.

Magnus N
2014-06-26, 19:58
kolla själv vad gb skriver...
och kalkulera själv.

varför ska jag räkna själv, lättast är väl att se på förpackningen vad som står?

R Scarpa27
2014-06-26, 20:05
varför ska jag räkna själv, lättast är väl att se på förpackningen vad som står?

som jag förstått det har de ändrat receptet på light glassarna med åren, därav kaloridifferens.
sen under 2005-2007 körde de ´på en helvtes massa light glass i olika smaker.

sen hette big pack light, big pack lätt innan och var inte lika kcal snål tror jag.

därav du ska räkna är för infon är från gbs hemsida...

46gram=65 kalorier

46+46=92

92 gram= 130 kalorier

100 gram= ca 140.

Bjern
2014-06-26, 20:06
Vet ej om det är old news, men mötte tidigare idag på en säljare ifrån Alvesta som tipsade om en ny ''proteinglass'' ifrån dem som kommer till butikerna i Augusti

https://scontent-a-fra.xx.fbcdn.net/hphotos-xap1/t1.0-9/10455208_697193687009995_6209580493349255574_n.jpg

Facebook-sida (https://www.facebook.com/lohilo)

R Scarpa27
2014-06-26, 20:17
onej inte mer marknadsföring av protein , extra protein m.m för att lura till sig ännu mer kunder =P haha...
trodde proteinhetsen var över... =/

snart kommer väl extra protein makaroner, falukorv, loka, cola, och till och med i tandkrämen och i parfymen som tränger in med alkoholen.

Ram Dass
2014-06-26, 20:44
http://youtu.be/k47uJ1C8dbg konsistensen på hallonkvargglass.

Fredriiik
2014-06-26, 20:47
onej inte mer marknadsföring av protein , extra protein m.m för att lura till sig ännu mer kunder =P haha...
trodde proteinhetsen var över... =/

snart kommer väl extra protein makaroner, falukorv, loka, cola, och till och med i tandkrämen och i parfymen som tränger in med alkoholen.

å vad är problemet? Protein behövs för att bygga muskler.

Tycker det ser asnice ut med proteinglass! :)

R Scarpa27
2014-06-26, 20:55
å vad är problemet? Protein behövs för att bygga muskler.

Tycker det ser asnice ut med proteinglass! :)

och extra protein ska finnas i glass för att man ska äta glass i muskelsyfte?

stora problemet är mkt högre priser som folk betalar för något som inte kostar mkt mer att tillverka.
glass behöver absolut inte utgöra protein ur en kost snarare något gott.

lär ju kosta dubbelt så mkt proteinglassen därav dyrt och meningslöst.
strör isf över lite vassle över vanlig glass =P billigare och same shiet haha, och protein får man väl endå i sig genom mat...

men om du lever på glass kan ju proteinglass vara ett bra alternativ för din del :)

i det hela menar jag (protein) ordet är 2010 talets försäljningsknep :) börjar bli tröttsamt.

Fredriiik
2014-06-26, 21:12
och extra protein ska finnas i glass för att man ska äta glass i muskelsyfte?

stora problemet är mkt högre priser som folk betalar för något som inte kostar mkt mer att tillverka.
glass behöver absolut inte utgöra protein ur en kost snarare något gott.

lär ju kosta dubbelt så mkt proteinglassen därav dyrt och meningslöst.
strör isf över lite vassle över vanlig glass =P billigare och same shiet haha, och protein får man väl endå i sig genom mat...

men om du lever på glass kan ju proteinglass vara ett bra alternativ för din del :)

i det hela menar jag (protein) ordet är 2010 talets försäljningsknep :) börjar bli tröttsamt.

Att göra något så gott som glass mer nyttigt med mer protein är ju sjukt bra?
Jo det lär vara dyrare med mer protein i glassen såklart.
Jag betalar gärna extra om det är nyttigare och kan hjälpa mig under deff exempelvis.

haha försäljningsknep... Det är ju det absolut viktigaste vid muskelbygge att kalla det försäljningsknep är ju helt .... jaa du *gah!*

exor
2014-06-27, 06:40
Glass för mig är inte light, det ska vara gjort på grädde..

EnergiÖverskott
2014-06-27, 07:08
Glass med extra tillsatt protein känns sjukt onödigt. Glass äter man inte för att äta protein utan för att äta glass. Orka dra ner på kyckling/ägg etc för att man äter glass. Nej, håller med Scarpa. Allt med protein tryckt på sig säljer och det är ett oerhört smart drag av tillverkarna men, som sagt: när jag äter glass så äter jag glass för att glass är gott (mycket glass där!) och inte för att få i mig protein.

Sheogorath
2014-06-27, 07:42
Riktig glass i god dos och komplettera upp med EAA i tablettform så att man inte förstör smakupplevelsen. Sammantaget får man lätt en bra mängd aminosyror och bra mängd kolhydrat efter träning. Allt fett gör det dessutom lämpligt tillsammans med Ursobol och kolhydraterna med kreatin. :naughty:

vicarious
2014-06-27, 10:10
120 vs 140 tror jag.

Big Pack Light har 25 procent mindre socker och 5,5 procent mindre fett än vanliga Big Pack. 2 kulor Big Pack Light (46 gram) innehåller 65 kalorier

light var ju mindre socker i, lättglass är väl inget från sockerbeta?
är väl fruktsocker och aspartam.

Nej, 130 vs 140 kcal.

King Grub
2014-06-27, 10:11
120 vs 130 på mina paket. Har båda hemma.

vicarious
2014-06-27, 10:26
Jag skrev fel. Så går det när man pratar i telefon samtidigt. Menade 120 vs 130 kcal. 130 för

Big Pack

Energi
130kcal
Protein
2.7g
Kolhydrater
16g
Fett
5.5g

Lättglass 0.5l

Energi
120kcal
Protein
5g
Kolhydrater
11g
Fett
5g

Vivaldi
2014-07-19, 15:32
Vet ej om det är old news, men mötte tidigare idag på en säljare ifrån Alvesta som tipsade om en ny ''proteinglass'' ifrån dem som kommer till butikerna i Augusti

https://scontent-a-fra.xx.fbcdn.net/hphotos-xap1/t1.0-9/10455208_697193687009995_6209580493349255574_n.jpg

Facebook-sida (https://www.facebook.com/lohilo)

Lockande, undrat när det skall spridas till Sverige, finns redan på Island och i USA.

Tilsammans med RAW glassar tror jag som självutnämnd glassfanatiker att detta är kommande trender likt FROYO för ett år sedan!

EnergiÖverskott
2014-07-20, 06:45
GB lättglass är verkligen döden för min mage, det slår fan aldrig fel. Igår åt jag två paket (sammanlagt 480 gram) på kvällen tillsammans med varma hallon. Som ett brev på posten vaknade jag vid 00-tiden inatt för att behöva besöka toan á diarré. Det är verkligen såhär exakt varje gång, i 110% av fallen, de gången jag äter GB:s lightglass. Jag antar att det är mängden fibrer, laktos, sötningsmedel och fruktos på samma gång som min mage verkligen inte klarar av. Synd, för jag tycker verkligen att den är god sett till näringsvärdet. Får dock hålla mig ifrån den i framtiden och hitta något mildare för magen för det är fan inte kul att ligga vaken några timmar på natten samt att behöva springa på toan hela morgonen efter.

R Scarpa27
2014-07-20, 20:18
GB lättglass är verkligen döden för min mage, det slår fan aldrig fel. Igår åt jag två paket (sammanlagt 480 gram) på kvällen tillsammans med varma hallon. Som ett brev på posten vaknade jag vid 00-tiden inatt för att behöva besöka toan á diarré. Det är verkligen såhär exakt varje gång, i 110% av fallen, de gången jag äter GB:s lightglass. Jag antar att det är mängden fibrer, laktos, sötningsmedel och fruktos på samma gång som min mage verkligen inte klarar av. Synd, för jag tycker verkligen att den är god sett till näringsvärdet. Får dock hålla mig ifrån den i framtiden och hitta något mildare för magen för det är fan inte kul att ligga vaken några timmar på natten samt att behöva springa på toan hela morgonen efter.

så är det =) samma sak då jag använder steviasötning mkt i hemmabruk... kan bli akut ibland ;)...

har en närstående tuggar läkerol (ca 5 askar varje dag), han klarar det ganska bra endå :D efter några år hehe...

sötningsmedel är bra på så sätt man behöver inte bli trög i magen haha =)...

plommin i stora mängder e fint med ;)

anvihl
2014-07-20, 21:10
GB lättglass är verkligen döden för min mage, det slår fan aldrig fel. Igår åt jag två paket (sammanlagt 480 gram) på kvällen tillsammans med varma hallon. Som ett brev på posten vaknade jag vid 00-tiden inatt för att behöva besöka toan á diarré. Det är verkligen såhär exakt varje gång, i 110% av fallen, de gången jag äter GB:s lightglass. Jag antar att det är mängden fibrer, laktos, sötningsmedel och fruktos på samma gång som min mage verkligen inte klarar av. Synd, för jag tycker verkligen att den är god sett till näringsvärdet. Får dock hålla mig ifrån den i framtiden och hitta något mildare för magen för det är fan inte kul att ligga vaken några timmar på natten samt att behöva springa på toan hela morgonen efter.

Testa att bara äta ett paket? Jag blir också kass i magen av två paket, men har för mig att innan de ändrade innehållsförteckningen så stod fibrer utskrivet och det var typ 10g fiber per 100g eller så, alltså 24g per paket. Är man inte van vid hög del fibrer i maten eller redan äter fiberrik kost kan det slå rejält fel när man helt plötsligt adderar 48g i ett svep.

R Scarpa27
2014-07-20, 21:14
Testa att bara äta ett paket? Jag blir också kass i magen av två paket, men har för mig att innan de ändrade innehållsförteckningen så stod fibrer utskrivet och det var typ 10g fiber per 100g eller så, alltså 24g per paket. Är man inte van vid hög del fibrer i maten eller redan äter fiberrik kost kan det slå rejält fel när man helt plötsligt adderar 48g i ett svep.

härligt med toabesök och en serietidning en extra gång per dygn gör inget =) :naughty:

anvihl
2014-07-20, 21:19
härligt med toabesök och en serietidning en extra gång per dygn gör inget =) :naughty:

Haha nä, det är förvisso helt sant :P. I like how you think ;)

EnergiÖverskott
2014-07-21, 06:25
Har inga problem med fibrer eller sötning annars. Äter både jävligt mycket grönsaker och rätt så mycket sötströ etc utan att det påverkar min mage alls. Dock är det just lättglassen (även i små mängder) samt Lindahls naturella kvarg som får min mage att få totalt frispel. Äter jag gluten blir det direkt samma effekt.

anvihl
2014-07-21, 09:29
Har inga problem med fibrer eller sötning annars. Äter både jävligt mycket grönsaker och rätt så mycket sötströ etc utan att det påverkar min mage alls. Dock är det just lättglassen (även i små mängder) samt Lindahls naturella kvarg som får min mage att få totalt frispel. Äter jag gluten blir det direkt samma effekt.

Okej vad konstigt. Kanske är blandningen då som sagt eller laktosen kanske? Tråkigt att vara känslig mot både gluten och laktos i så fall =(.

EnergiÖverskott
2014-07-21, 09:41
Okej vad konstigt. Kanske är blandningen då som sagt eller laktosen kanske? Tråkigt att vara känslig mot både gluten och laktos i så fall =(.


Ja! Det suger att just glassen har en sådan diarré-effekt på mig för den är verkligen god!

R Scarpa27
2014-07-21, 18:36
Ja! Det suger att just glassen har en sådan diarré-effekt på mig för den är verkligen god!

jaekligt bra smak till priset och nv iaf.