handdator

Visa fullständig version : Löptävling om 2 månader-fråga + jägarvilafråga


Quazar
2014-06-23, 19:14
Problem 1
Vet att det egentligen är helt omöjligt att svara på men är intresserad av generella råd och kommentarer från detta kunniga forum om ett lyxproblem nu i sommar.

Jag har funderingar på att vara med i ett lopp på 10 km löpning i slutet på augusti. Samtidigt ville jag på förhand fokusera på gymträningen i sommar. Tror ni att det skulle funka att köra på detta i 2 månader eller blir det troligtvis bara överträning/skador? Jag har tränat i några år.

Dag 1: Löpning ca 7-8 km lugnt tempo
Dag 2: Bröst, triceps, mage
Dag 3: Löpning 7-8 km lugnt tempo, alternativt intervallträning
Dag 4: Rygg, ben, nacke, biceps
Dag 5: Löpning ca 7-8 km lugnt tempo
Dag 6: Bröst, triceps, mage
Dag 7: Löpning 7-8 km lugnt tempo, alternativt intervallträning
Dag 8: Vilodag

Sen fortsätter jag bara på dag 1 igen efter dag 8. Jag kör alltså bara varannat ben/ryggpass för att undvika för mycket belastning på benen som får sitt även på löppassen. Där blir det en vilodag istället så var åttonde dag blir det vila.

Är det möjligt att köra detta i 2 månader tror ni utan att överträna sig? Jag har ett ganska stillasittande jobb just nu på dagtid och kan sova 8 timmar varje natt och äta mycket samt tar whey-80 proteintillskott. Min figur är som personen på 12-14 fettprocent och jag väger 78 kg på 180 cm.
http://pics.nattstad.se/4/900000/850000/849121/pics/201351205334220_sbig.jpg

Ett av problemen är att jag om jag ska delta ska jag ha en bra chans på under 45 min. Idag med ganska lite löpträning skulle jag springa på 58-60 minuter.

Problem 2
Jag har en utmaning på sommarjobbet som innebär jägarvila i minst 4min 30 sek om 1,5 månad när jag slutar.

I dagsläget så klarar jag bara mellan 1.30-2.00 min med mycket vilja. Hur hade ni tränat för att maximera chansen att klara av det? Är det bara maxa 3-4 gånger varannan dag ungefär fram tills utmaningsdagen?

944RS
2014-06-23, 20:59
Om du springer milen på 58-60 idag och vill under 45min inom 8v tror jag nog du får ha ett seriösare upplägg på löpningen. Att springa lugnt 7-8km några gånger i veckan räcker nog inte.

Quazar
2014-06-23, 21:07
Om du springer milen på 58-60 idag och vill under 45min inom 8v tror jag nog du får ha ett seriösare upplägg på löpningen. Att springa lugnt 7-8km några gånger i veckan räcker nog inte.

Du kan ha helt rätt. Känns som ett stort mål på kort tid när du säger det och borde nog minska det till 48 för att ha en bra chans att nå dit.

Sprang milen en gång förra året på 51 minuter efter några veckors ganska oseriös löpning så därför jag la målet på 45. Men minutrarna från 51 ner till 45 inser jag är ganska tuffa. Plus att jag ökat 3-4 kilon i vikt så blir tuffare i år.

Hur hade du lagt upp det om du hade tillgång till att träna löpning varannan dag i 2 månader? Har sprungit ca 15-20 ggr de senaste 3-4 månaderna.

944RS
2014-06-24, 07:30
Finns massvis med färdiga program för 10km så egentligen är det bara att följa det som känns rimligt.

Men för att få upp farten så skulle jag låta minst ett av passen i veckan var intervaller. Sedan är det inte helt fel att låta ett av passen vara lugnare distanspass på 12-13km. Alla kan springa långt, det gäller bara att springa tillräckligt långsamt.