handdator

Visa fullständig version : Pendlay rodd vs skivstångsrodd (var tar de, inte utförande)?


Xtreme
2014-06-23, 13:33
Om man jämför Pendlay och vanliga skivstångsrodd. Vilket tar vilka muskler och vilka tar de inte?

Pendlay tar mer på lats och mellan skulderbladen?
Vanliga tar mer på traps?
Vilken tar mest på nedre rygg?

MaxHBG
2014-06-23, 15:53
vanliga tar mer på traps ju mer vinkel i höftleden

Xtreme
2014-06-23, 16:11
vanliga tar mer på traps ju mer vinkel i höftleden

Hur påverkas det att vanliga har anspänning i hela lyftet?

MaxHBG
2014-06-23, 16:18
Hur påverkas det att vanliga har anspänning i hela lyftet?

Det vet jag ingenting om :smash: men är säker på att någon som kan det kommer svara på just den frågan.

Sheogorath
2014-06-23, 18:39
Om man jämför Pendlay och vanliga skivstångsrodd. Vilket tar vilka muskler och vilka tar de inte?

Pendlay tar mer på lats och mellan skulderbladen?
Vanliga tar mer på traps?
Vilken tar mest på nedre rygg?

Fram tills för några år sedan tyckte jag att "vanlig skivstångsrodd" utfördes som Pendlay-rodden. Sedan kom det någon Pendlay och teoretiserade det hela och vips så började det kallas för Pendlay-rodd.

Det du vill att vi ska jämföra med, är det det man sedan 1990-någonting kallat för "Yates-rodd"?

bubbaklubba
2014-06-23, 18:47
Pendlay row borde kallas för gorilla rodd. Ingen annan övning ger en sådan uggabugga bubbaklubba feeling som pendlayrow.

bertbert
2014-06-23, 20:50
Fram tills för några år sedan tyckte jag att "vanlig skivstångsrodd" utfördes som Pendlay-rodden. Sedan kom det någon Pendlay och teoretiserade det hela och vips så började det kallas för Pendlay-rodd.


Fast menar du då att du körde vanlig rodd som Pendlay beskriver? För du kan väl inte mena att det var vanligt att folk i allmänhet som kör rodd gjorde som du beskriver?

(Bertrodd ska de va)

Xtreme
2014-06-23, 21:00
Fram tills för några år sedan tyckte jag att "vanlig skivstångsrodd" utfördes som Pendlay-rodden. Sedan kom det någon Pendlay och teoretiserade det hela och vips så började det kallas för Pendlay-rodd.

Det du vill att vi ska jämföra med, är det det man sedan 1990-någonting kallat för "Yates-rodd"?

Vet inte exakt om du syftar på att pendlay eller "vaniga" är Yates men så här har jag tolkat det.

Yates
Mer upprätt, allt från 50 grader till nästan vertikalt. Kan även göras med underhandsgrepp

Skivstångsrodd
Görs vid 45 graders eller lägre och man använder överhandsgrepp

Pendlay
Görs parallellt med golvet med en "pause" där stången stannar död på marken mellan varje rep.

Vad jag kan se är det skillnad på dem alla, framförallt hur upprätt man står.

Sheogorath
2014-06-23, 21:49
Fast menar du då att du körde vanlig rodd som Pendlay beskriver? För du kan väl inte mena att det var vanligt att folk i allmänhet som kör rodd gjorde som du beskriver?

(Bertrodd ska de va)

Jag har aldrig kommit överens med den varianten, så nej. Men om det är något som är en skivstångsrodd så är det att dra upp en stångdjävel från marken och sen tillbaka igen.

Animalisk
2014-06-23, 23:21
Vet inte exakt om du syftar på att pendlay eller "vaniga" är Yates men så här har jag tolkat det.

Yates
Mer upprätt, allt från 50 grader till nästan vertikalt. Kan även göras med underhandsgrepp

Skivstångsrodd
Görs vid 45 graders eller lägre och man använder överhandsgrepp

Pendlay
Görs parallellt med golvet med en "pause" där stången stannar död på marken mellan varje rep.

Vad jag kan se är det skillnad på dem alla, framförallt hur upprätt man står.

Bra förklarat. :thumbup:

Aping
2014-06-23, 23:56
Stångrodd kan utföras hur som helst.

Pendlay- och Yatesvarianterna finns det "regler" för.

Läs detta:
http://bretcontreras.com/how-to-bent-over-row/

Titta på video:
https://www.youtube.com/watch?v=lTj4WvgqDco