handdator

Visa fullständig version : Vad är funktionell styrka, och vad är ofunktionell styrka?


filmjölk
2014-06-23, 09:13
Jag behöver defenition av begreppet, exempel, och förklaringar. Vad är funktionell styrka, och vad är ofunktionell styrka? Är det situationsberoende eller är alltid styrka funktionell eller ofunktionell?

Är bänkpress mindre funktionellt än militärpress? Är enarmspress över huvudet mer funktionell om den utförs med en kettlebell än med en hantel? Är kippade pullups mer funktionellt än robotstrikta pullups?

Tex. körde jag nyligen på gymmet enarmspress med en 32kgs kettlebell med en 10kgs silverhantel fastsatt i kettlebellen som extravikt. Då kände jag mig jäkligt funktionell, men på samma gång extremt ofunktionell, då övningen blir så obskyrt världsfrånvänd.

Många frågor, hoppas på många inlägg då jag själv blivit begreppsförvirrad.

Anders The Peak
2014-06-23, 09:27
Wiki (http://en.wikipedia.org/wiki/Functional_training)

Länk (http://www.bodybuilding.com/fun/jessec4.htm)

z_bumbi
2014-06-23, 10:13
Är det situationsberoende

ja

Diomedea exulans
2014-06-23, 10:33
ja

Min uppfattning också, med tillägget att styrka som passar för situationer som man sannolikt kommer hamna i ofta kan anses vara mer funktionell än styrka som passar för situationer man troligen väldigt sällan kommer hamna i.

För det flesta är det nog mer funktionellt att kunna plocka upp en tung låda från golvet än att pressa en tung vikt över huvudet, t ex.

Rabiat
2014-06-23, 10:54
Funktionell styrka borde väl helt enkelt vara styrka du har nytta av i vardagen eller din idrott? Så rimligtvis borde funktionell träning vara träning med liknande rörelsemönster som i din sport, eller något liknande.

Gnistan
2014-06-23, 11:46
Jag behöver defenition av begreppet, exempel, och förklaringar. Vad är funktionell styrka, och vad är ofunktionell styrka? Är det situationsberoende eller är alltid styrka funktionell eller ofunktionell?

Är bänkpress mindre funktionellt än militärpress? Är enarmspress över huvudet mer funktionell om den utförs med en kettlebell än med en hantel? Är kippade pullups mer funktionellt än robotstrikta pullups?

Tex. körde jag nyligen på gymmet enarmspress med en 32kgs kettlebell med en 10kgs silverhantel fastsatt i kettlebellen som extravikt. Då kände jag mig jäkligt funktionell, men på samma gång extremt ofunktionell, då övningen blir så obskyrt världsfrånvänd.

Många frågor, hoppas på många inlägg då jag själv blivit begreppsförvirrad.

Hej
Om jag svarar för mig så är det så att eftersom jag har ett handikapp och är svag i ben och ryggövningar (förutom rodd) men stark i armar så är det ett stort minus.
Ett par starka arma har man mindre nytta av i verkliga livet tror jag och jag kan bli rätt irriterad då man inte fixar att bära tyngre saker upp för en trappa eller lyfta från marken.Taskiga ben med dålig styrka i vadmuskulatur gör även att man blir ostabil. Något som är jobbigt då man är i en store folksamling på stan och blir knuffad. Så ni som har normal ben. Ta väl hand om dem
MVH
Gnistan

deadich
2014-06-23, 12:32
Min uppfattning också, med tillägget att styrka som passar för situationer som man sannolikt kommer hamna i ofta kan anses vara mer funktionell än styrka som passar för situationer man troligen väldigt sällan kommer hamna i.

Funktionell styrka borde väl helt enkelt vara styrka du har nytta av i vardagen


en shake weight är alltså bland det mest funktionella man kan träna ;)

http://i.imgur.com/CMhCuEz.jpg

Griip
2014-06-23, 14:23
Funktionell styrka ær væl den styrkan i din kropp som fyller en funktion i vardagen / någon gång utanfør træningen i sig. Brøstmuskler och triceps, tex, ær før 99% av befolkningen ofunktionell styrka då dem varken går på alla 4 eller ær sumobrottare/boxare. Det ær med andra ord før 99% av befolkningen helt meningsløst och extremt disco att ens træna brøst/triceps.

/Hater :)

Wormzie
2014-06-23, 14:59
Om man får bättre självförtroende av stora armar..är det funktionellt att curla då?

Kvicksilver
2014-06-23, 15:50
Farmers walk är väll en av få övningar som liknar något man kan råka ut för i vardagen... när man bär hem sina matkassar.
Marklyft kan väll vara en annan sådan övning.
Böj och bänk är ju lika konstalade som trestegshoppning eller fotboll.

I övrigt har i alla fall jag inte någon som helst nytta av den lilla styrka jag tränat upp på gymmet till vardags då jag föredrar att betala för att låta andra jobba.

panzerpig
2014-06-23, 19:15
hantelcurl och hammercurl är mer funktionellt än bänkpress. lyft in ett par matkassar i bakluckan på en bil tex. ;

Vivaldi
2014-06-23, 20:56
Goblet Squats

Dat dere posterior chain, folk mirar (eller undrar om jag är dum i huvudet) varje gång jag har hälarna kvar i backen och för knäna utåt då jag skall böja mig ned för att plocka upp något (skräddarsydda byxor ftw!)

Xtronal
2014-06-23, 22:20
Goblet Squats

Dat dere posterior chain, folk mirar (eller undrar om jag är dum i huvudet) varje gång jag har hälarna kvar i backen och för knäna utåt då jag skall böja mig ned för att plocka upp något (skräddarsydda byxor ftw!)

I know that feeling

CalleP
2014-06-23, 22:55
Tycker den gamla geten Scooby förklarar det rätt schysst!

-uC-_D0D9y0

Griip
2014-06-24, 14:11
Vilken boxare slår 10 slag på 10 minuter? Och vilken styrkelyftare kør 4 set på 10 minuter? Værdeløs jæmførelse.

Før øvrigt ær det ju sjælvklart att han hatar på folk som snackar om funktionell styrka nær han sjælv uppenbarligen har 0. Om man nu inte, som honom, vill førændra språket och gøra en ny definition av ordet funktionell. Men då kanske videon ska heta "Let's change English Language" istællet.

Før nej, om man trænar før att bli snygg / få stora muskler(och økat sjælvførtroende) så betyder inte det att ens enorma brøstmuskler helt pløtsligt ær funktionella bara før att dem har en sådan "funktion". I så fall ær æven synthol och olja i musklerna helt pløtsligt funktionellt.

Gnistan
2014-06-24, 15:40
Jag behöver defenition av begreppet, exempel, och förklaringar. Vad är funktionell styrka, och vad är ofunktionell styrka? Är det situationsberoende eller är alltid styrka funktionell eller ofunktionell?

Är bänkpress mindre funktionellt än militärpress? Är enarmspress över huvudet mer funktionell om den utförs med en kettlebell än med en hantel? Är kippade pullups mer funktionellt än robotstrikta pullups?

Tex. körde jag nyligen på gymmet enarmspress med en 32kgs kettlebell med en 10kgs silverhantel fastsatt i kettlebellen som extravikt. Då kände jag mig jäkligt funktionell, men på samma gång extremt ofunktionell, då övningen blir så obskyrt världsfrånvänd.

Många frågor, hoppas på många inlägg då jag själv blivit begreppsförvirrad.

Detta med funktionell styrka är ju även något relativt per situation.
Jag är t.ex handikappad men kan gå. Jag upplever det som at jag inte har så mycket nytta av om jag är stark i bänkpress t.ex om jag skall lyfta något från marken eller bära saker i trappor.. Sitter man i rullstol är saken en annan.
Starka armar kan där ge en bättre möjlighet till att få kraft i uppförslut t.ex

pezrulezhaakon
2014-06-24, 17:26
Funktionellt är situationsberoende och individuellt. Så därför kan man inte generalisera en specifik övning/utförande/rörelse som funktionell. Allt kan därför vara funktionellt.

anvihl
2014-06-24, 19:19
Minst funktionella: knäböj. *screwy**flex**popcorn*

Ett Orm
2014-06-24, 20:36
Allt som innebär en förbättring är funktionellt och vise versa.

Hemi
2014-06-25, 08:36
Om styrketräningen är till för någonting,
Ett sätt att se på saken om en övning är mindre funktionell för ett syfte än att göra själva syftet, t ex vissa svåra positioner med raka armar för en gymnast i romerska ringar, är att utföra övningen omvänt genom att lyfta hantlar istället. Det är mindre funktionellt för positionen att göra det med hantlar men vissa tränare tycker att det är säkrare att ibland göra den omvänt med att lyfta hantlarna i stället för att hålla uppe kroppen i den riktiga positionen då de tycker att de riskerar skador att ligga på max hela tiden och dessutom högt uppe i luften. Så, på det viset kan en överenskommen mindre funktionell övning, för vissa i alla fall, anses vara funktionell i längden.

z_bumbi
2014-06-25, 08:49
För den generella människan är få eller t om ingen övning direkt funktionell men styrka i sig är generellt funktionellt upp till en viss nivå. Om det sedan är maskiner, bodypump, tyngdlyftning, styrkelyft, "vanlig" styrketräning, kroppsviktsövningar eller gummiband från 15 vinklar samtidigt som man offrar en get spelar mindre roll om man når en rimlig styrkenivå. Sen gäller det att bibehålla den nivån så gott det går under resten av livet.

Om jag ska slå ett slag för någon form som är mer funktionell än någon annan så är det snarare en blandning av ovan nämnda former som utförs efter en vettig plan för att öva på olika komponenter på olika sätt. Man kan hoppa över att offra en get om man inte gillar getkött eller behöver pälsen.

Diomedea exulans
2014-06-25, 09:51
Man kan hoppa över att offra en get om man inte gillar getkött eller behöver pälsen.

Det kan innebära väldigt funktionell träning att offra geten, speciellt om man måste springa efter getstackaren för att få tag i den. Att garva skinn ska dessutom vara fantastisk greppträning.