handdator

Visa fullständig version : Mindset innan maxning.


BENGTPRESS92
2014-06-22, 21:53
Jag har länge travat på samma vikt, i just bänken. Dels har jag väl inte kunnat öka då jag har överätit flera flera gånger, och tvingas gå ner i vikt. Fick upp 125 KG på 90 kgs kroppsvikt, i Mars. För typ 2,5 år sedan fick jag upp 122.5 kg på 82 kgs kroppsvikt.

Frågar mig själv, hur fan är det möjligt? Bänken gick som en räls för mig i början av karriären, minns att jag ökade från 100kg till 110 kg på 7 veckor, men sen fastnade jag på 120 hur länge som helst. Vet om att nästan allting beror på att jag har överätit och tvingas gå ner i vikt flertalet gånger.

Imorgon tänkte jag pröva 125 igen. Väger 79.5 kg nu (är färdig deffad på 75 kg, sen blir det att verkligen ge sig fan på att hålla ett litet kcal överskott, så jag kan ägna så mkt tid åt byggning och inte idiotiska påtvingade deffar!)

Borde jag inte kunna få upp den vikten igen? Här och nu. Kroppen klarar väl av mer än vad man tror. Adrenalin påslag osv. Nå? Några tips för att få upp helvetet så jag kan känna mig lite stolt över mig själv? Hade varit jävligt skönt för psyket. Vet om att jag är värd att sätta den reppen igen. Tror felet sitter i mitt huvud nu för tiden. Jag vet att men den träningen jag har gjort, och min erfarenhet, så är det möjligt. Så förstår inte hur jag lyckas faila. Blir galen :D :hbang::hbang::hbang:

Ajemän
2014-06-22, 23:01
Om du klarar det har jag ingen aning om. Men lägger du dig på bänken med den inställningen "Jag ska prova", så är nog oddsen dåliga ;)

Det finns bra böcker om idrottspsykologi på bibblan, slå ett kik där.

Jag laddar i några timmar innan, timar kosten, innan lyftet drar jag på samma gamla låt, nyper mig hårt i låren och kör.

Sist jag drog pb i böj frågade en främling mig i omklädningsrummet "Hur taggad kan man vara för att träna egentligen?"


En träningsbekant failade 140 i böj förra veckan. Jag pratade psykologi med honom i bara några minuter, kort och gott sa åt honom att sluta larva sig. Han satte sedan 145 ganska lätt. Hjärnan är kraftfull...

Vitkål
2014-06-23, 00:46
Jag håller med föregående men tror att det handlar mycket om hur man är som person. Det du skriver i din trådstart tyder på att du vill gå in i lyftet i tron om att du verkligen kommer ta det. Andra intalar sig att det blir lätt, andra att det kommer bli väldigt tungt.

Jag själv brukar gå in med tanken om att det kommer bli jävligt tungt men att jag kommer greja det. Andra skriker att det kommer kännas som papper vilket inte funkar för mig då jag kommer få en chock (nåväl) när jag lyfter av stången.

När jag tävlade i boxning föreställde jag mig istället i veckor hur det skulle bli mos av min motståndare. Då funderade jag inte en sekund på att det eventuellt skulle kunna bli en tuff match. Jag gick in, övertygad om att jag var ett nytt fenomen och jag kunde nästan känna mig hånad när andra ens antydde att det kunde gå till domslut.

Med andra ord tror jag man måste hitta sin egen inställning.

Griip
2014-06-23, 01:28
Du frågar alltså oss hær på forumet om du kan bænka 125kg. Umm.. Nej, det kan du inte. Du har inte det som krævs, helt enkelt. Sorry, men man måste kunna ta såna beslut på egen hand ;)

Sjælv brukar jag helt enkelt bestæmma mig før ett PB innan passet. Om jag har en god feeling och kænner mig stark så kan jag gå in med instællningen "Ok, nu KOMMER jag bænka 125kg". Sen gør man bara det. Har man bestæmt mig så har man ju bestæmt sig..

ARMSTARK
2014-06-23, 08:29
Det beror så klart på vilken sorts person du är. Vissa behöver pepp, andra behöver lugn.
Personligen presterar jag som allra sämst under psykisk press. Jag måste intala mig att det inte spelar någon roll, typ "Jag provar, vi får se hur det går..."
Du får testa dig fram.

Gnistan
2014-06-23, 16:16
Jag har länge travat på samma vikt, i just bänken. Dels har jag väl inte kunnat öka då jag har överätit flera flera gånger, och tvingas gå ner i vikt. Fick upp 125 KG på 90 kgs kroppsvikt, i Mars. För typ 2,5 år sedan fick jag upp 122.5 kg på 82 kgs kroppsvikt.

Frågar mig själv, hur fan är det möjligt? Bänken gick som en räls för mig i början av karriären, minns att jag ökade från 100kg till 110 kg på 7 veckor, men sen fastnade jag på 120 hur länge som helst. Vet om att nästan allting beror på att jag har överätit och tvingas gå ner i vikt flertalet gånger.

Imorgon tänkte jag pröva 125 igen. Väger 79.5 kg nu (är färdig deffad på 75 kg, sen blir det att verkligen ge sig fan på att hålla ett litet kcal överskott, så jag kan ägna så mkt tid åt byggning och inte idiotiska påtvingade deffar!)

Borde jag inte kunna få upp den vikten igen? Här och nu. Kroppen klarar väl av mer än vad man tror. Adrenalin påslag osv. Nå? Några tips för att få upp helvetet så jag kan känna mig lite stolt över mig själv? Hade varit jävligt skönt för psyket. Vet om att jag är värd att sätta den reppen igen. Tror felet sitter i mitt huvud nu för tiden. Jag vet att men den träningen jag har gjort, och min erfarenhet, så är det möjligt. Så förstår inte hur jag lyckas faila. Blir galen :D :hbang::hbang::hbang:

Som det redan sagts här. Tips:
Tänk aldrig på vad du har på stången då du skall maxa, känn inte efter så mycket.
Lägg dig på bänken och lyft bara.
Du kanske har kört för tungt för länge?
Provat att lägga på 5 kilo mer och känna på det?
Vad gör du en 2: på?
Hur många rep/set gör du på 100?
Prövat att köra 3 sekunders stop på bröstet på lättare vikter för att bli lite mer råstark?

BENGTPRESS92
2014-06-23, 18:37
Som det redan sagts här. Tips:
Tänk aldrig på vad du har på stången då du skall maxa, känn inte efter så mycket.
Lägg dig på bänken och lyft bara.
Du kanske har kört för tungt för länge?
Provat att lägga på 5 kilo mer och känna på det?
Vad gör du en 2: på?
Hur många rep/set gör du på 100?
Prövat att köra 3 sekunders stop på bröstet på lättare vikter för att bli lite mer råstark?

Kan nog fan dra upp en två på 120. Mitt rekord är en 10a på 100kg. Idag får jag upp en 8a.

Har på senare tid varierat med 2-5 reppare, 10-15 reps. dropsets, allt möjligt. Tänkte faktiskt börja köra lite negativa reps på typ 130

Animalisk
2014-06-23, 18:53
Kör colemans mantra "light wieght" "light weight" så kommer det gå bra.

Gnistan
2014-06-23, 19:04
Kan nog fan dra upp en två på 120. Mitt rekord är en 10a på 100kg. Idag får jag upp en 8a.

Har på senare tid varierat med 2-5 reppare, 10-15 reps. dropsets, allt möjligt. Tänkte faktiskt börja köra lite negativa reps på typ 130

Ja en 8:a på 100 borde ju rent teoretiskt ge ca 125 kg på topp och en 10:a lite mer än så. Kanske 130. Du är förmodligen som jag att du kan ligga och reppa rätt nära maxvikter.
Att du gör en 2:a på 120 indikerar även där att du borde vara god för 5 kilo mer.
Jag brukar kunna göra rätt ok ifrån mig på maxningar ändå om jag först kör en byggperiod på lättare vikter med många reps/set samt en mellanperiod med lite tyngre och färre reps/set samt en tung med få reps/set, tunga vikter.
Typ 3 veckor bygg. 3 veckor mellanperiod och 2 veckor tung med maxning mot slutet.
Kör jag däremot för länge på tunga vikter få reps/set så blir jag bara sliten och sjunker på toppvikt.
Lycka till med bänkandet
MVH
Gnistan

Gnistan
2014-06-23, 19:22
Ja en 8:a på 100 borde ju rent teoretiskt ge ca 125 kg på topp och en 10:a lite mer än så. Kanske 130. Du är förmodligen som jag att du kan ligga och reppa rätt nära maxvikter.
Att du gör en 2:a på 120 indikerar även där att du borde vara god för 5 kilo mer.
Jag brukar kunna göra rätt ok ifrån mig på maxningar ändå om jag först kör en byggperiod på lättare vikter med många reps/set samt en mellanperiod med lite tyngre och färre reps/set samt en tung med få reps/set, tunga vikter.
Typ 3 veckor bygg. 3 veckor mellanperiod och 2 veckor tung med maxning mot slutet.
Kör jag däremot för länge på tunga vikter få reps/set så blir jag bara sliten och sjunker på toppvikt.
Lycka till med bänkandet
MVH
Gnistan
Hör av dig om du vill ha några tips på klassiska upptoppningar, uppvärmningar som jag använt då jag tävlat.

Alexton
2014-06-23, 19:28
Polaren bad hans flickvän sätta foten över hans skrev och trycka om han såg ut att såg att sakna motivation sista biten.

Blir nog lite samma effekt som att ha en pistol mot tinningen.

Han tog lyftet.

Gnistan
2014-06-23, 20:18
Polaren bad hans flickvän sätta foten över hans skrev och trycka om han såg ut att såg att sakna motivation sista biten.

Blir nog lite samma effekt som att ha en pistol mot tinningen.

Han tog lyftet.
Ha Ha
Ja då pressar man nog som man aldrig gjort förr

mattilainen
2014-06-23, 20:22
Polaren bad hans flickvän sätta foten över hans skrev och trycka om han såg ut att såg att sakna motivation sista biten.

Blir nog lite samma effekt som att ha en pistol mot tinningen.

Han tog lyftet.

Ha Ha
Ja då pressar man nog som man aldrig gjort förr

Eller tappar koncentrationen och tappar vikten :p