handdator

Visa fullständig version : Hur få hög glans på ett par skor?


Mental
2014-06-22, 21:24
Jag ska på bröllopp, jag är toastmaster, jag måste se någorlunda välklädd ut.

Mina svarta läderskor är ganska matta och trista. Jag vill att de ska se ut som stövlarna hos någon i beridna högvakten.

Hur tusan polerar man fram riktigt hög glans på sina skor? Jag vill minnas omsorgsfulla ritualer under värnplikten, men det är 15 år sedan och lyckligt förträngt.

Jaeg
2014-06-22, 21:30
Gjort oräkneliga högvakter och aldrig sett någon med mer blänkande skor än mina under åren, de var som en svart spegel!

Ta fönen och värm skorna så all gammal skit försvinner, tvätta med diskmedel. Därefter är det timtals putsande med bomull och lite lite skokräm cm för cm. När första lagret efter några timmar är klart, är det dags för nästa lager, en tumme bomull, skoputs och polera, polera, polera. Upprepa, upprepa upprepa. Perfekt glans tar drygt hela kvällarna en vecka i sträck. Kör hårt. :D

Har man otur ställer sig en hästjävel på skon(stöveln) och så är det bara fram med fönen och börja om, något du förhoppningsvis slipper.

4623
2014-06-22, 21:31
Putsa, putsa och putsa. Spana in shoegazing.

Vattenflaska
2014-06-22, 21:32
Nylonstrumpa + någon form av skokräm, är svaret på din fråga.

Jag har hört att det ska fungera att använda bananskal (insidan såklart) att gnugga med för att få glans.

Mental
2014-06-22, 21:33
Gjort oräkneliga högvakter och aldrig sett någon med mer blänkande skor än mina under åren, de var som en svart spegel!

Ta fönen och värm skorna så all gammal skit försvinner, tvätta med diskmedel. Därefter är det timtals putsande med bomull och lite lite skokräm cm för cm. När första lagret efter några timmar är klart, är det dags för nästa lager, en tumme bomull, skoputs och polera, polera, polera. Upprepa, upprepa upprepa. Perfekt glans tar drygt hela kvällarna en vecka i sträck. Kör hårt. :D

Har man otur ställer sig en hästjävel på skon och så är det bara fram med fönen och börja om, något du förhoppningsvis slipper.

Åh fy fan, finns det genvägar? Jag gör inte rekryten så jag har inte hela kvällarna att lägga på det. Och jag har nog inte samma läggning som fjärde skvadron heller. Men skokräm? Jag har detta liggandes från någon övning.

http://www.esska.se/esska_se/bilder/lbilder/72100050_1387271291-05052_z.jpg

Dugligt?

Mental
2014-06-22, 21:36
Nåväl, i morgon kväll får det bli en stor öl, dålig musik och skovård.
Idag var det handarbete. Ska på militärt bröllopp så jag var tvungen att hämta ut en M87:a och har kittat om alla knappar idag, förbannade livgardister och ha fel färg på exakt alla delar.

Jaeg
2014-06-22, 21:37
Finns inga genvägar, visst du får glans men aldrig den där helt sjuka glansen likt en årspolerad svart ferrari blänker, eller mina skor.

http://www.skoputs.se/shop/7229/art29/1395864/1395864-origpic-651093.gif

Skorna var bara uppvärmning och starten för en putsbög som jag, tog beroendet vidare till bilen och där jävlar ska du se på grejer, kallades putsmannen ett bra tag här i trakten.

WHITEFOLKS
2014-06-22, 23:42
Nylonstrumpa/syntetsvamp och lättflytande skostuff på tub/flaska är din lätta väg dit :)

Yes
2014-06-23, 00:34
Åh fy fan, finns det genvägar?
Lämna in dem till en skomakare. :)

Matsa
2014-06-23, 00:59
Jag använder ungefär den här metoden: http://www.theshoesnobblog.com/polish-your-shoes-properly

Lägger man några kvällar blir det riktigt bra, aldrig haft tålamod att få dem riktigt så att man kan läsa klockan i spegelbilden men inte långt ifrån. ;)

Annars kan som sagt många skomakare hjälpa till.

Linnet
2014-06-23, 06:17
Saphir anses göra de bästa produkterna av många.

LoveMachine
2014-06-23, 08:55
Woolys fett kan du glömma för den rikltiga knullputsen. Det är just ett fett och ingen skoputs, bra för fältet och som grund, men sämre på bröllopp. Kiwi parade gloss är den enda jag hört högvakten och musikkårerna rekommendera. I samma veva kan du skänka din burk (som du nu inte behöver) till mig då den blivit en bristvara på A9. i ävrigt så gäller det att börja med att rengöra skorna, eventuell fixa mindre hack och smörja in lätt med något skofett. Sen så skulle jag följa SoldF:s rekommenderade metod för paradglans.

LabQ23zpF8c

Se till att ha papper eller skoblock så att skon behåller formen och inte få paradglans som sedan spricker när du fyller ut skon..

Mackie Messer
2014-06-23, 12:28
Du ska inte använda Juchtenfett! Det använde jag dagligen under lumpen och det ger bra skydd mot väta men är för fett för att kunna putsas upp till högvaktsglans. Till det ska du använda skopolish som Parade gloss eller annan polish.

Nixon
2014-06-23, 17:28
I samma veva kan du skänka din burk (som du nu inte behöver) till mig då den blivit en bristvara på A9.

Hur kan det vara det? Är ju bara beställa i prio :D

LoveMachine
2014-06-24, 07:31
Hur kan det vara det? Är ju bara beställa i prio :D

När du säger det på det sättet så ...

Man har av någon anledning misstag/dumhet beställt en massa konventionell skoputs som jag misstänker måste ta slut innan man beställer mer. Man kan få en del glans men lädret mår inte bra av det.