handdator

Visa fullständig version : Gymma och löpa?


Onix
2014-06-22, 20:15
Hejsan!

Just nu löper jag varannan dag och gymmar varannan dag under hela veckan, ibland vilar jag på söndagar.
T.ex:
Måndag - Gym - Ben
Tisdag - Löpning
Onsdag - Gym - Armar/axlar/bröst
Torsdag - Löpning
Fredag - Mage/rygg
osv...

Är det bra att göra så här? Mina polare säger att man bryter ner sina muskler när man löper dagen efter... Är det sant?

Mitt mål är att bli av med fettet på magen och bygga muskler samtidigt... Ska jag fortsätta med det jag gör, eller finns det något bättre man kan göra åt saken?

Tack på förhand!
Ny i forumet, flytta tråden om jag skrivit på fel ställe :P

Beemel
2014-06-22, 20:25
Jag tränar styrka varannat och löptränar varannat (4gym+3löp per vecka)
Tycker det funkar kanon. Har ökat bra i både styrka och kondition samtidigt som magen har krymt.
Jag kör iofs helkroppspass på gymmet och ingen split, men det borde inte spela någon roll för din frågeställning.

Om det är bra?? Vet inte men jag trivs med det.

igorr
2014-06-22, 21:14
Tycker upplägget låter bra, så länge du trivs med det åtminstone. Däremot stället jag mig tveksam till om det är "bäst" men frågor gällande diet och träning måste nästintill alltid personanpassas.

Kontentan är väl att med de upplägget kan du nå dina mål men det är nödvändigtvis inte "optimalt".

bear.flowertwig
2014-06-22, 21:18
Sök så hittar du massor om det. Du behöver tex bara gå till nästa sida så hittar du:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=213061

Onix
2014-06-24, 21:17
Ok tack för åsikterna!

Mitt schema låter okej enligt er, men vad tror ni på kolozzeum angående att muskler "bryts ner" när man löper? Inget som förekommer eller?

King Grub
2014-06-24, 21:56
Nej, inte om du inte tränar extrem långdistans. Det är inte det som påverkar styrketräningen negativt, utan att löpningen som sänder signaler som motverkar styrketräningens uppbyggande sådana.

Du förlorar dock inget fett av löpning i sig.

Fredriiik
2014-06-24, 22:15
Nej, inte om du inte tränar extrem långdistans. Det är inte det som påverkar styrketräningen negativt, utan att löpningen som sänder signaler som motverkar styrketräningens uppbyggande sådana.

Du förlorar dock inget fett av löpning i sig.

Vet du hur det är med konvertering av muskelfibrer i benen då? mer löpning gör väll så du får mer uthålliga fibrer vilket inte blir lika stora i volym?

capcom
2014-06-25, 12:27
Vet du hur det är med konvertering av muskelfibrer i benen då? mer löpning gör väll så du får mer uthålliga fibrer vilket inte blir lika stora i volym?
Dock känns det som att just vaderna växer mer av löpning än att stå och tåhäva på gymmet? Jag springer mest backintervaller men märker tydliga skillnader på vaderna nu jämfört med när jag enbart isolationstränade dem.

capcom
2014-06-25, 12:29
Nej, inte om du inte tränar extrem långdistans. Det är inte det som påverkar styrketräningen negativt, utan att löpningen som sänder signaler som motverkar styrketräningens uppbyggande sådana.

Du förlorar dock inget fett av löpning i sig.

Borde inte en bättre kondition även bidra till bättre prestationer under styrketräning?

Snubben
2014-06-25, 12:58
Dock känns det som att just vaderna växer mer av löpning än att stå och tåhäva på gymmet? Jag springer mest backintervaller men märker tydliga skillnader på vaderna nu jämfört med när jag enbart isolationstränade dem.

Upplever samma sak.

svenbanan
2014-06-25, 20:06
Borde inte en bättre kondition även bidra till bättre prestationer under styrketräning?

Det kan det säkerligen göra. Bättre åtehämtning verkar ju rimligt att man skulle kunna få (i alla fall om det inte handlar om extrema lågreps).

Men det är ju inte svart eller vitt. Bara för att du får en (eller fler) möjliga positiva effekter så behöver ju inte det betyda att det inte existerar några negativa effekter. Vem vet vad slutsumman blir när det går att variera sig i oändlighet?

Bounga
2014-06-27, 18:33
Nej, inte om du inte tränar extrem långdistans. Det är inte det som påverkar styrketräningen negativt, utan att löpningen som sänder signaler som motverkar styrketräningens uppbyggande sådana.

Du förlorar dock inget fett av löpning i sig.

Men om han väntar 24 timmar mellan passen så borde ju det inte bli påverkat då styrketräningens uppbyggande effekter bara håller i sig ca. 24 timmar efter avslutat pass?

cero
2014-06-27, 18:52
Dock känns det som att just vaderna växer mer av löpning än att stå och tåhäva på gymmet? Jag springer mest backintervaller men märker tydliga skillnader på vaderna nu jämfört med när jag enbart isolationstränade dem.

Upplever samma sak.

Har ni mätt? Risk för placebo här. Själv har jag aldrig fått vaderna att växa trots enorma mängder löpning i olika former.

svenbanan
2014-06-27, 19:20
Men om han väntar 24 timmar mellan passen så borde ju det inte bli påverkat då styrketräningens uppbyggande effekter bara håller i sig ca. 24 timmar efter avslutat pass?

Det finns två sorters muskelfibrer, som jag alltid glömmer namnen på. Men ungefär såhär hänger det ihop:

typ 1: uthålliga men kan inte utveckla lika mycket kraft och blir inte lika tjocka. Dessa är röda (för att de innehåller massa kapillärer och mitokondrier tror jag. Används flitigt då man löper (länge).

typ 2: Vita fibrer. Starka och kan bli tjocka (stora muskler) men inte så särskilt uthålliga.

Sen finns det en hybridvariant 2x som kan likna antingen de röda eller vita fibrerna beroende på hur man tränar. D

Om man ägnar sig åt väldigt mycket långdistansträning så kan 2x fibrerna börja likna de röda fibrerna i större utsträckning. Då kan man rimligtvis förvänta sig försämringar på gymmet också.

cero
2014-06-27, 21:03
svenebanan: Hur skiljer sig fördelningen mellan vader och andra muskler generellt? Fler typ 1 i förstnämda?

svenbanan
2014-06-27, 23:55
svenebanan: Hur skiljer sig fördelningen mellan vader och andra muskler generellt? Fler typ 1 i förstnämda?

Ingen aning. Det kanske finns nån statistik på detta nånstans. Det enda jag känner till är att många säger att vaderna består av stor andel röda fibrer eftersom de jobbar mest hela tiden.

Fast jag såg nu att jag glömde skriva att vissa fibrer av typ 2 kan omvandlas till typ 1 också. Dvs förutom att de som jag kallade typ 2x kan byta att från att vara stark till att bli uthållig. Dessa typ 2x kan även byta i den motsatta riktingen (från att likna de röda till att mer likna de vita). Jag tror dock inte dessa "hybridfibrer" blir riktigt lika uthålliga, eller riktigt lika starka som de "riktiga" typ1 eller typ2 fibrerna. Dock tror jag inte man kan få typ1 fibrerna att omvandlas till typ2 fibrer.

Så det kan ju helt enkelt vara så att vaderna består av mycket röda fibrer eftersom många vita har blivit omvandlade. Skulle man gå på händerna istället för fötterna kanske man skulle ha övervägande vita fibrer i vaderna.

z_bumbi
2014-06-28, 10:52
svenebanan: Hur skiljer sig fördelningen mellan vader och andra muskler generellt? Fler typ 1 i förstnämda?

Soleus har mer typ 1, gastroknemius har en jämn fördelning. De är med andra ord precis som de flesta andra musklerna när man kikar på funktion.

Typ1 är uthålliga
Typ2a är explosiva men kan fås att likna typ1 om man tränar dem för det.
Typ2x är mest explosiva men med styrketräning börjar de likna typ2a.

Anpassningen genom träningen gör att det är svårt att mäta fibertyper och många mätningar har också bara tagit ett stick per muskel och fibertypen kan variera beroende på var i muskeln man tar. Vadmuskeln är ett utmärkt exempel på att det varierar.

cero
2014-06-28, 12:58
De är med andra ord precis som de flesta andra musklerna när man kikar på funktion.

Vad kan då vara förklaringen till att de sällan svarar lika bra på traditionell styrketräning?

tomn
2014-06-28, 13:36
Vad kan då vara förklaringen till att de sällan svarar lika bra på traditionell styrketräning?

Genetik(hur man svarar på träningen generellt) antar jag samt att fibertypsammansättningen varierar mellan olika individer.

cero
2014-06-28, 13:50
Genetik(hur man svarar på träningen generellt) antar jag samt att fibertypsammansättningen varierar mellan olika individer.

Det är dock ytterst få som får vaderna att växa, trots att man har bra genetik för övriga muskler. Fibersammansättningen varierar väl även i andra muskler, men det är sällan en begränsning för att kunna få dem att växa ordentligt.

tomn
2014-06-28, 13:57
Det är dock ytterst få som får vaderna att växa, trots att man har bra genetik för övriga muskler. Fibersammansättningen varierar väl även i andra muskler, men det är sällan en begränsning för att kunna få dem att växa ordentligt.

Ytterst få vet jag inte om jag kan hålla med om. Men ja, det är relativt vanligt.

Tolkia
2014-06-28, 21:20
Det har nog också (för att komma med old news) att göra med att den belastning vaderna får i vardagen är så pass hög. Några set vadträning på gymmet en eller ett par gånger i veckan blir en fis i rymden för delar av kroppen som bär kroppens hela vikt varje dag året runt. Att många som löper, tränar hoppsporter etc. har bra vader har nog mest att göra med att de belastar vaderna mer än den som bara tränar vader på gymmet.

cero
2014-06-28, 21:28
Det har nog också (för att komma med old news) att göra med att den belastning vaderna får i vardagen är så pass hög. Några set vadträning på gymmet en eller ett par gånger i veckan blir en fis i rymden för delar av kroppen som bär kroppens hela vikt varje dag året runt. Att många som löper, tränar hoppsporter etc. har bra vader har nog mest att göra med att de belastar vaderna mer än den som bara tränar vader på gymmet.

Hur kommer det sig då att låren svarar så bra?

Och vad jag vet så brukar inte löpare och atleter i olika "hoppsporter" ha bra vader, finns lika många kycklingvader där också.

z_bumbi
2014-06-29, 09:22
Vad kan då vara förklaringen till att de sällan svarar lika bra på traditionell styrketräning?

Det gör de så det behövs ingen förklaring.

Fredriiik
2014-06-29, 09:32
Det gör de så det behövs ingen förklaring.

Nej de gör dem inte? Vaderna har störst andel typ1 fibrer och svarar inte lika bra på traditionell styrketräning.

Annars kan du gärna visa ett schema för vaderna som skulle funka lika bra för biceps exempelvis :)

King Grub
2014-06-29, 10:04
Mängden androgena receptorer i vaderna är väldigt låg.

z_bumbi
2014-06-29, 11:33
Nej de gör dem inte?

Jo

Vaderna har störst andel typ1 fibrer och svarar inte lika bra på traditionell styrketräning.


Se några inlägg upp.

Annars kan du gärna visa ett schema för vaderna som skulle funka lika bra för biceps exempelvis :)

Det är med sådana önskemål som folk inte får någon vadutveckling.

cero
2014-06-29, 11:43
Det gör de så det behövs ingen förklaring.

Det är ingen hemlighet att de allra allra flesta inte lyckas få vaderna att växa med traditionell styrketräning. Men om du har lagt på dig stora mängder massa på vaderna så får du gärna bidra med före/efter-bilder och berätta hur du gjort. :)

Mängden androgena receptorer i vaderna är väldigt låg.

Där ser man. Jag har sett i en annan tråd att du skrev något om att proteinmetabolismen (??) i vaderna skiljer sig från övrig muskulatur?

Ajemän
2014-06-29, 11:51
Vaderna har ju en liten andel typ2-fibrer, som växer av tung styrketräning. Det kanske känns omotiverande att sitta och köra tunga vadpressar när man inte ser nåt resultat, men sakta sakta kommer ökningarna. De flesta ger upp, de med rätt inställning lägger i nästa växel och kör de vrålhårt 3+ gånger i veckan :)

cero
2014-06-29, 12:03
Vaderna har ju en liten andel typ2-fibrer, som växer av tung styrketräning. Det kanske känns omotiverande att sitta och köra tunga vadpressar när man inte ser nåt resultat, men sakta sakta kommer ökningarna. De flesta ger upp, de med rätt inställning lägger i nästa växel och kör de vrålhårt 3+ gånger i veckan :)

Om Dennis Wolf bara hade vetat hemligheten... :D

http://nattyornot.com/wp-content/uploads/2014/05/dennis-wolf-weak-calves.jpg

capcom
2014-06-29, 19:22
Bilden är på två tvillingar, där Otto är löpare och Ewald är byggare. Notera vaderna.
http://2.bp.blogspot.com/-9Hs4DHexHYw/TZW4-2688cI/AAAAAAAAAD0/CDAjW3zVKVw/s1600/F1_large.jpg
Finns en artikel om detta på träningslära har jag för mig.

King Grub
2014-06-29, 19:26
Det står iofs inget om Ewald har skippat vadträningen. :P

Fredriiik
2014-06-29, 19:38
Jo



Se några inlägg upp.



Det är med sådana önskemål som folk inte får någon vadutveckling.

Så du förespråkar samma träning för biceps som för vaderna?

sungun
2014-06-29, 20:41
När jag gick i 8-9:an å hade gymmat nåt år så sa klassen tuffaste tjej att jag såg rätt bra ut, förutom mina pinnvader. Ett år senare var vaderna min bästa muskel. Receptet: Strikta stående vadpressar med 3x20-25 reps, två kanske upp till tre ggr/v. Tror det hade varit svårare att bygga om jag samtidigt hade tränat fotboll eller belastat vaderna på andra sätt.

Jeml
2014-06-29, 21:37
Nej, inte om du inte tränar extrem långdistans. Det är inte det som påverkar styrketräningen negativt, utan att löpningen som sänder signaler som motverkar styrketräningens uppbyggande sådana.

Du förlorar dock inget fett av löpning i sig.

vad räknas som extrem långdistans?

skulle vara intressant att få det fetmarkerade mer utförligt förklarat :)

King Grub
2014-06-29, 22:25
skulle vara intressant att få det fetmarkerade mer utförligt förklarat :)

http://i.imgur.com/FmgtNLf.png

Appl Physiol Nutr Metab. 2009 Jun;34(3):355-61.

z_bumbi
2014-06-30, 06:59
Så du förespråkar samma träning för biceps som för vaderna?

Det var du som frågade efter ett sådant program så jag har ingen aning om hur du får det till att jag skulle förespråka samma träning?

För att sätta ihop ett vettigt vadträningsprogram använder man däremot samma principer vilket också innehåller att man tar hänsyn till hur tränad en muskel redan är. Hur tränade vaderna är ingen hemlighet men av någon anledning verkar så många helt strunta i det när de börjar diskutera vadträning.
Jag har redan förklarat det mesta hur jag tycker vaderna bör tränas i tidigare trådar och det finns t o m ett enkelt program i någon tråd.

cero: Wolf har ganska så stora vader så vad är det han inte visste om?

Fredriiik
2014-06-30, 17:02
Det var du som frågade efter ett sådant program så jag har ingen aning om hur du får det till att jag skulle förespråka samma träning?

För att sätta ihop ett vettigt vadträningsprogram använder man däremot samma principer vilket också innehåller att man tar hänsyn till hur tränad en muskel redan är. Hur tränade vaderna är ingen hemlighet men av någon anledning verkar så många helt strunta i det när de börjar diskutera vadträning.
Jag har redan förklarat det mesta hur jag tycker vaderna bör tränas i tidigare trådar och det finns t o m ett enkelt program i någon tråd.

cero: Wolf har ganska så stora vader så vad är det han inte visste om?

eftersom du säger traditionell styrketräning så antar jag att du menar samma?

principer nja eftersom muskelfibrerna inte är de samma så du kan inte träna på riktigt samma sätt.
Man kanske tänker grundligt samma men du kör inte traditionell styrketräning för vaderna och det fungerar.

AnnieT
2014-07-06, 12:49
Bör väl inte göra det. Pratade med min PT om det och jag kör intervaller en gång och ett långpass i veckan. Styrka kör jag tre gr i veckan. Samt ett valfritt pass då jag gör vad jag vill - dock inte crossfit eller styrka med puls eller intervaller. *cupid* har snarare blivit mer musklig och starkare - kondisen är nog oförändrad! :) allt som hänt är bättre styrka och teknik. Löpning är nig inte det värsta - nog värre med crossfitinspirerade pass.

cero
2014-07-06, 13:00
Det var du som frågade efter ett sådant program så jag har ingen aning om hur du får det till att jag skulle förespråka samma träning?

För att sätta ihop ett vettigt vadträningsprogram använder man däremot samma principer vilket också innehåller att man tar hänsyn till hur tränad en muskel redan är. Hur tränade vaderna är ingen hemlighet men av någon anledning verkar så många helt strunta i det när de börjar diskutera vadträning.
Jag har redan förklarat det mesta hur jag tycker vaderna bör tränas i tidigare trådar och det finns t o m ett enkelt program i någon tråd.

Var är alla personer som byggt på sig stora vader? Tror inte jag någonsin sett en bra före/efter-bild på vadutveckling här på brädan, men det är kanske ingen som vet hur man egentligen ska träna vader..? Du kan väl lyfta fram detta program och utförligt förklara hur man bör träna vader i en ny tråd?

Mackie Messer
2014-07-06, 13:28
Var är alla personer som byggt på sig stora vader? Tror inte jag någonsin sett en bra före/efter-bild på vadutveckling här på brädan, men det är kanske ingen som vet hur man egentligen ska träna vader..? Du kan väl lyfta fram detta program och utförligt förklara hur man bör träna vader i en ny tråd?

Nu ska jag recitera ett gammalt vadträningsprogram som jag har utskrivet på ett A4 från det gamla MAXX-forumet, där King Grub tjaffsade med folk innan han blev medlem här.

Tisdag:

Uppvärmning: stående vadpress: kroppsvikten 2x20
Ståendevadpress 30 kg: 100 reps. med 10 s paus när man inte orkar fler reps. Totalt 100 reps.

Sittande vadpress: 3x20 reps.

Stretching.

Fredag:

Tåpressar i benpressmaskinen: 20-10-8-6. Med vikt så man klarar respektive reps i varje set.

Stående vadpress: 20-6-15-8. med vikt så man klarar respektive set.

Stretching

Enbenståhävningar med kroppsvikten

z_bumbi
2014-07-06, 14:15
Du kan väl lyfta fram detta program och utförligt förklara hur man bör träna vader i en ny tråd?

Varför ska jag göra om arbetet när allt finns på forumet?:confused:

cero
2014-07-06, 15:04
Varför ska jag göra om arbetet när allt finns på forumet?:confused:

Var finns det?

cero
2014-07-06, 23:01
Mängden androgena receptorer i vaderna är väldigt låg.

Förresten, vad är detta baserat på? Är det undersökt?

cero
2014-07-08, 23:43
Bump, mina 2 senaste frågor.