handdator

Visa fullständig version : Bygga Ass!


Jill
2014-06-22, 19:13
Som rubriken lyder.

Tränar 4 ggr i veckan varav ben en gång ordentligt.

Nu vill jag bygga en riktigt bra rumpa och funderar på om man kan lägga in övningar flera gånger i veckan.
Har läst om att det är rätt poppis bland bikini tjejer att köra 2-3pass i veckan.

Vad är att föredra? Vad är eran erfarenhet?

Tack på förhand!

Gnistan
2014-06-22, 19:28
Som rubriken lyder.

Tränar 4 ggr i veckan varav ben en gång ordentligt.

Nu vill jag bygga en riktigt bra rumpa och funderar på om man kan lägga in övningar flera gånger i veckan.
Har läst om att det är rätt poppis bland bikini tjejer att köra 2-3pass i veckan.

Vad är att föredra? Vad är eran erfarenhet?

Tack på förhand!

Hur och vad tränar du nu då?
Kör du ben med stången bakom eller frampå?
Vad menar du med bra rumpa. Hur skall en sådan se ut?

Här några finns något kanske?


http://fiorifitness.com/trana-rumpan

Gnistan
2014-06-22, 19:36
Hur och vad tränar du nu då?
Kör du ben med stången bakom eller frampå?
Vad menar du med bra rumpa. Hur skall en sådan se ut?

Här några finns något kanske?


http://fiorifitness.com/trana-rumpan

Lite här med
http://www.linabjorkskog.com/traning/snygg-rumpa-med-traning-hemma

Jill
2014-06-22, 19:40
Hur och vad tränar du nu då?
Kör du ben med stången bakom eller frampå?
Vad menar du med bra rumpa. Hur skall en sådan se ut?

Här några finns något kanske?


http://fiorifitness.com/trana-rumpan

Tack för tips.

Idag är det marklyft, knäböj, höftpress, sumo squat, hacklift, front kick, leg curl, cable kick osv i mitt traditionella benpass.

Fundera på att lägga ut lite specifika rumpövningar i överkroppspassen ... och tänkte om det är någon med erfarenhet här av det? :)

En bra rumpa.
Tex Josefin Lindell eller Caroline Aspenskog.

Gnistan
2014-06-22, 20:18
Tack för tips.

Idag är det marklyft, knäböj, höftpress, sumo squat, hacklift, front kick, leg curl, cable kick osv i mitt traditionella benpass.

Fundera på att lägga ut lite specifika rumpövningar i överkroppspassen ... och tänkte om det är någon med erfarenhet här av det? :)

En bra rumpa.
Tex Josefin Lindell eller Caroline Aspenskog.

Finns ju en sådan där maskin där man ligger på mage och stoppar in underbenen under en vadderad stång och lyfter upp underbenen mot låren. Bra för rumpan med. Men du kanske inte har en sådan maskin på gymmet?

Rabiat
2014-06-22, 20:33
Utfall är allt du behöver lägga till.

rooz
2014-06-22, 20:47
Dags att testa en moderat höjning av volym & frekvens på din benträning.

Knäböj, sumo-mark, upphöjda utfall bakåt, bulgarian split-squats, tunga Kettelbell-swingar och lite hip-thruster.

Öka volymen gradvis, och håll det enkelt.

MtotheM
2014-06-22, 21:34
Dags att testa en moderat höjning av volym & frekvens på din benträning.

Knäböj, sumo-mark, upphöjda utfall bakåt, bulgarian split-squats, tunga Kettelbell-swingar och lite hip-thruster.

Öka volymen gradvis, och håll det enkelt.

+1. Framförallt på frekvens. 1gång/v är ingen gång (bortom nybörjarfas).

Ajemän
2014-06-22, 21:35
Min rumpa har bättrats nåt jäkligt sedan jag börjat böja (djupt!) 2-3 gånger i veckan. Isolerar aldrig, aldrig benpress eller utfall, och kör fortfarande bara marklyft en gång i veckan. Får inte heller kontakt eller träningsvärk i röven.

Ska man prompt ha en "rumpövning" tycker jag benpress med fötterna högst upp på plattan är bäst. Ganska brett mellan fötterna.

Egentligen spelar övningsval mindre roll så länge man utför rörelsen där lårbenet förs bakåt, och med full rom. Böj, utfall, benpress, välj den roligaste, men få upp frekvensen till 2 ggr i veckan, varav minst 1 tungt pass.

Sheogorath
2014-06-22, 21:36
Utfall är allt du behöver.

Fixed. ;)

Jill
2014-06-23, 06:15
Utfall är allt du behöver lägga till.

Missa det.. för utfall med vikt. 3 x 10 på varje ben.

Jill
2014-06-23, 06:18
Min rumpa har bättrats nåt jäkligt sedan jag börjat böja (djupt!) 2-3 gånger i veckan. Isolerar aldrig, aldrig benpress eller utfall, och kör fortfarande bara marklyft en gång i veckan. Får inte heller kontakt eller träningsvärk i röven.

Ska man prompt ha en "rumpövning" tycker jag benpress med fötterna högst upp på plattan är bäst. Ganska brett mellan fötterna.

Egentligen spelar övningsval mindre roll så länge man utför rörelsen där lårbenet förs bakåt, och med full rom. Böj, utfall, benpress, välj den roligaste, men få upp frekvensen till 2 ggr i veckan, varav minst 1 tungt pass.

Tack för feedback.

Har börjat böja djupt och nöta teknik senaste månaden och tycker mig känna att det ger bra svar.

Benpress tog jag faktiskt bort då jag kände noll kontakt och bara en ökning i "massan" på benen vilket jag inte är ute eter... dom växer i styrka och storlek ändå.

Jag gillar att isolera upp rumpan och hitta kontakten, ger grym pump och man inbillar sig att det funkar iaf :)

Jill
2014-06-23, 06:20
Dags att testa en moderat höjning av volym & frekvens på din benträning.

Knäböj, sumo-mark, upphöjda utfall bakåt, bulgarian split-squats, tunga Kettelbell-swingar och lite hip-thruster.

Öka volymen gradvis, och håll det enkelt.

Bara de att jag e en sån himla fegis, för att jag vet att jag annars går all in och sabbar allt.

Men om jag utöver 1 ben dag drar in 2-4 rumpövningar i varje pass, borde väl funka?

Jill
2014-06-23, 06:21
Lite här med
http://www.linabjorkskog.com/traning/snygg-rumpa-med-traning-hemma

Tack!

Richter
2014-06-23, 07:32
Men om jag utöver 1 ben dag drar in 2-4 rumpövningar i varje pass, borde väl funka?

Det är nog lättare att svara på om du förklarar hur hela ditt träningsprogram ser ut.

rooz
2014-06-23, 08:14
Bara de att jag e en sån himla fegis, för att jag vet att jag annars går all in och sabbar allt.

Men om jag utöver 1 ben dag drar in 2-4 rumpövningar i varje pass, borde väl funka?

Du borde tänka mindre på rumpan och mer helhet (framsida lår, baksida lår, rumpa).

För bättre hjälp så skulle vi behöva få annan info (Hur länge du tränat, hur tränar du idag, andra erfarenheter av idrott, mål med träningen utom "dat ass",)

Thornblom
2014-06-23, 08:33
Jag tycker att du använder för många övningar. Jag skulle aldrig klara att hålla intensitet och kvalitativ träning i ditt fall. Välj några övningar som ger komplett träning och öka intensitet och frekvens istället.

Rabiat
2014-06-23, 10:49
Fixed. ;)

Det var det jag tänkte, men orkade inte ta den eventuella diskussionen ;)

Extremen
2014-06-23, 11:51
Marklyft, knäböj 1 gång i veckan tungt, fokusera endast på benböj och mark är mitt tips 8-10 reps 5 set

MaxHBG
2014-06-23, 15:40
så djupa knäböj som möjligt. så har jag fått min.

Jill
2014-06-24, 07:10
Du borde tänka mindre på rumpan och mer helhet (framsida lår, baksida lår, rumpa).

För bättre hjälp så skulle vi behöva få annan info (Hur länge du tränat, hur tränar du idag, andra erfarenheter av idrott, mål med träningen utom "dat ass",)

Kan så vara.

Har gymmat som periodare i ca 10 år. Spelat fotboll och innebandy. Gymmat aktivt i snart två år.

Mål var bikini. Sen insåg jag att dietandets baksida inte var min tepåse.

Så... Har relativ koll på träningen och en vettig fysik. Vill bara spetsa till röven lite ;)

Jill
2014-06-24, 07:13
Jag tycker att du använder för många övningar. Jag skulle aldrig klara att hålla intensitet och kvalitativ träning i ditt fall. Välj några övningar som ger komplett träning och öka intensitet och frekvens istället.

Marklyft, knäböj 1 gång i veckan tungt, fokusera endast på benböj och mark är mitt tips 8-10 reps 5 set

Tack för konkreta tips!

Just nu har jag förmånen att vara ledig(läs sjuk) så jag tänkte lägga om lite i schemat så jag har nåt o se framemot när jag e redo för gym igen.