handdator

Visa fullständig version : Lordosis rygg/svank


Extremen
2014-06-22, 18:56
Har mycket svank vilket leder till att mage sticker ut, för är som inte vett vad det är kan ni googla lordosis rygg så ser ni bilder som jämför vanlig rygg med lordosis rygg. Ända problemet jag har är att hållningen drabbas och magen sticker ut. Vad kan det bero på?

esoteric
2014-06-22, 19:43
Det kan bero på en kombination av flera olika problem. Korta/stela höftböjare tillsammans med svag bukmuskulatur, baksida lår och sätesmuskler har jag för mig kan orsaka lordosis.
Testa att stärka bukmuskulatur, baksida lår och sätesmusklerna tillsammans med att stretcha höftböjarna och erector spinae och se ifall det kanske successivt blir bättre. Undvik att stretcha baksida lår och gluteus maximus om du vill minska svank.

whuddafuks
2014-06-22, 20:53
Jag skulle nog inte stretcha erector spinae. Jag kan inte säga exakt varför, men efter allt jag läst så har jag uppfattat att det kan göra saker värre/skapa andra problem. Tänk i alla fall på det OM du får för dig att stretcha erektorerna

esoteric
2014-06-22, 22:57
Då jag jag inte är någon expert och det whuddafuks skriver inte låter helt orimligt så ändrar jag mig och avråder dig att stretcha erektorerna. Stärka bål, hamstrings och gluteus + eventuell stretch av höftböjare kommer förmodligen att hjälpa dig med ditt problem.

Ajemän
2014-06-22, 23:05
Orsakas vanligen av att man sitter för mycket och får korta höftböjare.

Stretcha höftböjare statiskt 1 gång om dagen i en vecka
Vecka 2-3 samma + kat-stretch (googla/youtuba) var 3e dag

Det tycker jag är en lämplig start.

Någon dag i veckan kan du gärna ersätta stretchen med fulldjupa utfall

Rabiat
2014-06-23, 11:01
Det är, i min erfarenhet, ganska ovanligt att standardreceptet hjälper på egen hand. Mycket sittande vid en dator eller dylikt gör ditt bröst och framsida axlar stramt, din nackmuskulatur stelnar i ett onormalt läge, och baksidan av ryggen försvagas, och resultatet är ofta en väldigt stel bröstrygg. Om bröstryggen är stel tar man istället ut rörelsen i svanken, och vips så har du putmage och ankröv bara av att hålla balansen.

Många behöver bättre rörlighet i bäckenet, men också öppna upp bröstet och stärka baksida rygg samt öka rörligheten i bröstryggen.

Extremen
2014-06-23, 11:45
Jag har i unga ålder suttit mycket framför datorn, axlarna hade jag problem med för men nu har jag fixat genom att stärka baksida axlar/övrerygg. Detta gjorde jag genom att köra chins/rodd tungt så nu är det fixat men problemet är jag inte hittar lösningen till svanken. Ska nästa tränings pass strectha höftböjare extra noga.

ddavid
2014-06-23, 12:33
Nu ska vi se om anatomikunskaperna sitter kvar...

Kraftig svank får du om det är obalans i styrka/rörlighet mellan de muskler som roterar bäckenet framåt och de som roterar det bakåt.

Höftböjare, ländrygg och rectus femoris (?) tippar bäckenet framåt så är du väldigt stark/stram i dessa så kommer du få större svank. Muskler som gör motsatta rörelsen (dvs roterar bäckenet bakåt/minskar svanken) är magmusklerna, sätesmusklerna och baksida lår. Troligen är du för svag i de sistnämnda eller för rörlig där jämfört med de förstnämnda.

Är man dock någorlunda jämnt tränad så är det vanligtvis stela höftböjarna som är boven i dramat, troligen pga för mycket sittande och användandet av magövningar som tränar höftböjarna mer än själva magen.

Så prova stretcha höftböjarna =) Var dock noga med att inte ta ut själva rörelsen genom att svanka utan försök "jucka fram" höften under stretchen.

Ajemän
2014-06-23, 12:47
Nu ska vi se om anatomikunskaperna sitter kvar...

Kraftig svank får du om det är obalans i styrka/rörlighet mellan de muskler som roterar bäckenet framåt och de som roterar det bakåt.

Höftböjare, ländrygg och rectus femoris (?) tippar bäckenet framåt så är du väldigt stark/stram i dessa så kommer du få större svank. Muskler som gör motsatta rörelsen (dvs roterar bäckenet bakåt/minskar svanken) är magmusklerna, sätesmusklerna och baksida lår. Troligen är du för svag i de sistnämnda eller för rörlig där jämfört med de förstnämnda.

Är man dock någorlunda jämnt tränad så är det vanligtvis stela höftböjarna som är boven i dramat, troligen pga för mycket sittande och användandet av magövningar som tränar höftböjarna mer än själva magen.

Så prova stretcha höftböjarna =) Var dock noga med att inte ta ut själva rörelsen genom att svanka utan försök "jucka fram" höften under stretchen.

Dom verkar sitta kvar :)



När man har mkt svank kan det vara svårt att få till en bra stretch i höftböjaren, ett tips är att du gör det i smithmaskin. Börja utan vikt på stången, sedan kan du lägga på en 10a på varje sida.
Att man får lite vikt rakt uppifrån hjälper en hitta rätt i stretchen.

Sedan kan du göra utfall i smithen med djup stretch. Samtidigt som du sträcker höftböjaren så får du träning av säte och baksida lår.

Lägg energi på detta. Att ha för mycket svank bäddar för ryggradsproblem, framför allt om man kör tung styrketräning. Nedre ländrygg åker på rätt mycket pisk om man har onaturligt stor svank.

Ajemän
2014-06-23, 12:50
Jag har i unga ålder suttit mycket framför datorn, axlarna hade jag problem med för men nu har jag fixat genom att stärka baksida axlar/övrerygg. Detta gjorde jag genom att köra chins/rodd tungt så nu är det fixat men problemet är jag inte hittar lösningen till svanken. Ska nästa tränings pass strectha höftböjare extra noga.

Axlarna brukar lösa sig självt ganska bra av vettig styrketräning, inte framåt roterat bäcken dock, utan de får man lägga extra kraft på, och det är som regel höftböjarna som är boven.


Ta en bild på hållningen, sedan stretchar du höftböjarna en rejäl stund och tar en ny bild, du kommer antagligen se skillnad...

Extremen
2014-06-23, 19:06
Misstänker stretching i.o.m jag inte är så vig, dock styrkebalansen vett jag inte. Kör ganska tung marklyften ligger strax under 200 och benböjen ligger runt 120-130 atg mer ju högre jag kommer upp. Tränar aldrig magen i.o.m bass övningarna kan det bero på att magmusklerna är för svaga? om det så vilka övningar kan du rekommendera där man kan använda sig av vikt? Namn på de nämda strecth övningar?

shikami
2014-06-23, 20:05
Misstänker stretching i.o.m jag inte är så vig, dock styrkebalansen vett jag inte. Kör ganska tung marklyften ligger strax under 200 och benböjen ligger runt 120-130 atg mer ju högre jag kommer upp. Tränar aldrig magen i.o.m bass övningarna kan det bero på att magmusklerna är för svaga? om det så vilka övningar kan du rekommendera där man kan använda sig av vikt? Namn på de nämda strecth övningar?

Vi värkar ha liknande problem.

sheo har en strech övning som är kung för detta, för mig gjorde det ont som fan i början var så stel så jag knapptnkunde göra den, sök så hittar du den, den är typ som höftlyft.

sen har jag en länk som du kan sno lite övningar ifrån som jag använder.



http://forum.bodybuilding.com/showthread.php?t=130876763

den man står på en knä och typ juckar värmer jag upp med för att kunna göra sheos.

sen strecha INTE baksidalår och mage, big fucking no no

sen bålstyrka typ core övningar, sök på träningslära på core.
dom funkat för mig men det är en långt kvar tills min svank/höft blir bra.. :(..

Sen sista fokusera träning på bål, baksidalår och ländrygg.
men strechen ska tydligen bara funka för vissa.

som sagt det beror ju på fall till fall.

Sheogorath
2014-06-23, 20:16
Satt och letade fördjäves på Google efter den där stretchen men hittade till slut en bild: "Hmm, den där såg väl skaplig ut i alla fall." Visade sig att den länkade till ett inlägg jag skrev på Kolo för fyra år sedan. :D

http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTI7RPgdaDaQdip9CRkyPkZQJeAROdL9 mtWHdDTUWHJOknSSjNHtA

shikami
2014-06-23, 21:00
Satt och letade fördjäves på Google efter den där stretchen men hittade till slut en bild: "Hmm, den där såg väl skaplig ut i alla fall." Visade sig att den länkade till ett inlägg jag skrev på Kolo för fyra år sedan. :D

http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTI7RPgdaDaQdip9CRkyPkZQJeAROdL9 mtWHdDTUWHJOknSSjNHtA

Haha jag har nog sökt igenom hela kolozzeum, sökt på google som en dåre för att lösa min ankar röv.

När jag testade din övning trodde jag framsida lår, knäna och höften skulle gå.av efter 1 sekund.

Men den + några övningar till varje dag har hjälpt mig galet!
"Gått ner" några kilon på magen sen jag börjat med detta samt hållningen! :d

verkligen tack för detta tips, var nära på att boka tid hos sjukgymnast för detta problem.
Men verkar som jag slipper det totalt, dock kommer detta ta ett bra tag, har gjort stora framsteg men det är långt kvar, slarvar jag 1 dag så får jag lida grovt för det nästa dag.

Men det kommer, kan snart sitta på huk med händerna på fötterna utan att tippa bakåt! :)


Har du mer tips som du vill dela med dig får du gärna göra det!
Men antar att det är detta som gäller samt försöka minimera träningen för framsida lår så gått det går.

EDIT: Taaadaaaa http://home.swipnet.se/~w-59651/gk/bilder/stretching/flm02s.jpg

Extremen
2014-06-24, 14:11
Tusen tack grabbar! tror det här kommer lösa problemet