handdator

Visa fullständig version : Bli av med stress


cero
2014-06-21, 23:59
Dela med dig av dina metoder för att hantera och bli av med stress. Förutom kost, sömn och träning då.

Sheogorath
2014-06-22, 00:03
Dela med dig av dina metoder för att hantera och bli av med stress. Förutom kost, sömn och träning då.

Stabil ekonomi, stabila relationer, en inrutad vardag. :thumbup:

Mod att säga nej.

Kotten
2014-06-22, 00:23
Dela med dig av dina metoder för att hantera och bli av med stress. Förutom kost, sömn och träning då.

Sånt där är väldigt individuellt, vissa är ju konstant stressade utan anledning, för andra finns inte ordet stress i ordboken. Men dålig ekonomi, dåliga relationer till folk kan nog vara bidragande orsaker. Annars sova bra, ha det rent och snyggt hemma, personligen blir jag stressad när det är allt för stökigt, kan inte koppla av riktigt, våga säga nej, haft problem med det förut

mangemani
2014-06-22, 00:35
som sheogorath redan har sagt, att kunna säga nej, det är en väldigt bra kunskap för att ta bort en del utav stressen, att inte lägga på sig så mycket och göra tjänster åt andra, vet att det tar emot lite att säga nej till vänner, men det känns befriande på något sätt.

utöver det så är inre ro mycket viktigt enligt mig, har man ett lugnt inre och inte blir stressad utav minsta lilla sak som man känner att man "måste" göra på en gång, så mår man mycket bättre.
att kunna planera och ha ordning på allt i livet är också viktigt.

sen kan jag väl toppa det hela med att säga att en lugn hobby hjälper till också.

Hemi
2014-06-22, 00:52
Som flera varit inne på, ordning och struktur för att slippa ta nya små beslut hela tiden samt vara utomhus, är för mycket inomhus just nu.

Andy.da.wohoo
2014-06-22, 00:52
Lyssna på bra musik, läsa en bra bok, spela ett roligt spel.

Annars gillar jag ASMR väldigt mycket i avslappnande syfte.

https://www.youtube.com/channel/UC2eddeJoyByJBjE4CYXwNXQ

Här är en användare som lägger upp två klipp i veckan som jag tycker är bäst än så länge. Använd in-ear hörlurar.

Blaine
2014-06-22, 01:01
Nyckeln är nog ordning. Är pusselbitarna utspridda skapas en omedveten stresskänsla, medan i motsats så upplevs harmoni. En aning kryptiskt kanske, men det går helt enkelt inte att uppleva lugn och ro om ordning inte råder.

Man kan fråga sig själv: vad är en stressfri miljö?

shadowfire
2014-06-22, 06:56
Fundera över vad som är verkliga "måsten" och vilka som är påhittade.
Vad får det för konsekvenser om man inte gör en viss sak, inte blir färdig i tid eller kommer för sent t.ex.?

Ett utmärkt sätt att stressa sig till vardags är att man kommer hem lite för sent, men "måste" träna ändå och "måste" få i sig sina XX g protein från hemlagad mat som man inte förberett osv. Så blir det ett stressigt halvdant pass och kanske en sen kväll som tullar på nattsömnen, istället för att inse att man inte måste något alls utan det kanske rentav är bättre att ta en vilokväll och istället utvilad och med lugn i kroppen köra ett fokuserat pass dagen efter.

Så även med struktur i sin vardag, så kan den strukturen innebära att man belägger sig själv med lite onödiga måsten. Strukturen måste vara flexibel.

Det mesta i vår vardag som är måsten är att upprätthålla basfunktioner som att äta, sova, gå på toa osv, sedan så klart aktiviteter kopplade till samhällsstruktur som att studera, arbeta, betala räkningar mm.

Utöver det skjuter vi ofta in massa måste som man egentligen kan prioritera bort eller prioritera ner. Måste träna. Måste klippa mig nu. Måste köpa nya kläder nu. Måste...

Barbastark
2014-06-22, 08:35
Kan du på rak hand spåra vad din "huvudkälla" till stress är idag? Uppstår den främst i vissa specifika situationer, eller är det tex en mer konstant stress som du kanske inte riktigt vet vad den kommer ifrån, eller annat?

Svar på det skulle kunna avgränsa lite och ge mer träffsäkra förslag på vad som skulle funka bästa för dig gällande att hantera stressen.

I övrigt kan stress tex uppkomma då det råder inkongruens mellan vilja att kontrollera och upplevd förmåga att kontrollera. Är dessa väldigt långt ifrån varandra så leder det lätt till stress, och tvärt om.

Stress kan även komma som ett resultat på upplevt inre eller yttre hot. Tex mycket negativa tanker = inre hot. Ogästvänlig yttre miljö, i form av människorna, relationerna eller situationen osv = yttre hot.

Kan även vara genererat rent fysiologiskt i form av för mö kaffe eller PWO ;)

Vitkål
2014-06-22, 12:24
Djupandning och frihet.

Med frihet menar jag snarare möjligheten till frihet. Jag har exempelvis ett jobb i dagsläget, det är okej och jag tjänar hyfsat. Stundtals kan jag däremot bli helt vansinnig av att gå dit och då brukar jag tänka att jag faktiskt har möjlighet att gå in till chefen och säga upp mig. Jag har en till inkomst, mycket pengar undanlagda och enda anledningen till att jag är där är för att jag har tid. I morgon kan mycket väl bli min sista dag om jag vaknar på fel sida.

Jag äger ingenting mer än min dator och kan således sticka från Stockholm om jag tröttnar. Jag bor som inneboende och har ingen uppsägningstid.

Djupandning gör jag trettio minuter om dagen till avslappnande tankar. Nu har jag blivit så pass bra på det att det sprids en intensiv värme i kroppen vid varje session. Känner mig nära på hög.

kalle_banan
2014-06-22, 14:04
Först och främst: Eliminera det som orsakar stress. Byt jobb/arbetsuppgifter om det är problemet. Om det är skolan som stressar behöver du snarare öva på avslappnings- och studietekniker. Du kan t.ex meditera, göra yoga/tai chi/qi gong, ha sex, basta, ta en kalldusch, läs en bok, använd inte datorn/mobilen/surfplattan/etc. Om det gäller sömnproblem är det bra att inte använda datorn/mobilen osv efter klockan 21 så man kan varva ner utan starka artificiella ljuskällor som lurar hjärnan att tro att det är dag. Gör inget som kräver mycket energi heller, läs en bok eller något.

Jag vill slå ett slag för floating också.
tl;dr: man lägger sig i en isolationstank och får en omvänd stressreaktion, man får en slags automatisk avslappningsreaktion. Kolla in det här klippet för mer info om floating:
pX3K8I5Ic2k

Och det här:
Iu0TnSqYcB0

Och för dom som är lite mer liberala tycker nog att den här minidokumentären är spännande:
yCYglCDgpu0

Olegh
2014-06-22, 14:32
Först och främst: Eliminera det som orsakar stress. Byt jobb/arbetsuppgifter om det är problemet. Om det är skolan som stressar behöver du snarare öva på avslappnings- och studietekniker. Du kan t.ex meditera, göra yoga/tai chi/qi gong, ha sex, basta, ta en kalldusch, läs en bok, använd inte datorn/mobilen/surfplattan/etc. Om det gäller sömnproblem är det bra att inte använda datorn/mobilen osv efter klockan 21 så man kan varva ner utan starka artificiella ljuskällor som lurar hjärnan att tro att det är dag. Gör inget som kräver mycket energi heller, läs en bok eller något.

Jag vill slå ett slag för floating också.

...


Och för dom som är lite mer liberala tycker nog att den här minidokumentären är spännande:
yCYglCDgpu0

..meet Crash, venerated tanke engineer and flotation expert..
Crash: You guys know about this chem trail shit, right?


Alltså, grejen med sådana där tankar verkar lite spännande. Men jag ser inte riktigt vad gillandet av klippet har att göra med att vara liberal. Det är mer en fråga om att använda sig av ett slags BS-filter och behålla ett verklighetsperspektiv.

Sniggel
2014-06-22, 15:19
Ta dig tid att meditera då och då. Bestäm dig för att reflektera över ditt beteende i situationer som stressar dig och fundera över exakt vad som gjorde dig stressad och om du kan testa att "not give a crap about those factors next time". Iaf så länge det inte finns en logisk anledning (negativa konsekvenser om man ignorerar dem) att bli stressad över dem.

Ofta är dock stressen rotad i känslor som är förankrad i det undermedvetna.
Analysera det undermedvetna (reflektion + meditation igen) och se ifall känslorna är befogade i ditt liv som du lever nu, eller om det är någon rest från tidigare erfarenheter och som du inte har någon nytta av nu.

Eftersträva regelbundna rutiner när det gäller kost, sömn och fysisk aktivitet. Ät nyttig mat varje dag (men man behöver inte utesluta "onyttig").

Testa att gå in i situationer du vet du blir stressad av fast försök att bibehålla lugnet (bestäm dig på förhand som om det är en utmaning du frivilligt gett dig själv). De gånger du lyckas bli mindre stressad samlar du på dig erfarenheter av "det här behöver ju inte vara så farligt" vilket gör att du på sikt blir naturligt lugnare i framtida situationer.

Ajemän
2014-06-22, 16:00
Man kan bada, meditera, promenera osv för att få bort stress, men det är som att trycka alvedon när man är sjuk, det hjälper kanske för stunden, men det löser inte problemet

Jag är nog den mest ostressade människa som finns, för jag ligger alltid ett steg före, låter saker ta den tid den tar, och ägnar tid åt att sortera mina tankar, mål och inriktningar i livet...

Det är söndag. Tvätten är tvättad, det är välstädat, kylen är full, 15 matlådor står i frysen, väckarklockan för imorgon är ställd, jag har inga relationer som stressar mig, jag har redan kollat i kalendern för vad jag ska göra på jobbet imorgon etc etc. Och så här ser varje dag och varje sekund ut för mig.
Planering, rutiner, att faktiskt ägna tid åt att sortera tankar (görs förslagsvis under en promenad) tror jag är nyckeln.

Sen kan man så klart ha sämre förutsättningar. T ex småbarn, men då får man bara ha ännu bättre rutiner, och kanske ta det där badet ibland ;)

Och slå av slentrianmusiken. Även om det är Lisa Ekdahl i bakgrunden så är det ett stressmoment...

Ajemän
2014-06-22, 16:21
Glömde en poäng: Använd helgen för att duka upp för en stressfri vardag! Minimera det du behöver göra i veckorna.

kalle_banan
2014-06-22, 17:27
..meet Crash, venerated tanke engineer and flotation expert..
Crash: You guys know about this chem trail shit, right?


Alltså, grejen med sådana där tankar verkar lite spännande. Men jag ser inte riktigt vad gillandet av klippet har att göra med att vara liberal. Det är mer en fråga om att använda sig av ett slags BS-filter och behålla ett verklighetsperspektiv.

Jag tänkte mer på att han röker gräs och floatar i tredje delen av dokumentären. Det kan ringa varningsklockor hos många när man blandar in droger också eftersom floating i sig kan låta som hokus pokus för många. Därför länkade jag klippen till Anette Kjellgren också för hon har forskat om det och visat att det verkligen inte handlar om någon slags new age-healing och annat hittepå.

Olegh
2014-06-22, 17:55
Jag tänkte mer på att han röker gräs och floatar i tredje delen av dokumentären. Det kan ringa varningsklockor hos många när man blandar in droger också eftersom floating i sig kan låta som hokus pokus för många. Därför länkade jag klippen till Anette Kjellgren också för hon har forskat om det och visat att det verkligen inte handlar om någon slags new age-healing och annat hittepå.

Man får väl ta det för vad det är. Potheads och hippies som försöker ha det så chill som möjligt.

maqan
2014-06-22, 19:40
Le, andas och ta det lugnt.

cero
2015-07-04, 12:39
Fler tips på saker man kan lyssna på för att lugna ned sig?

jenni
2015-07-04, 12:47
Fler tips på saker man kan lyssna på för att lugna ned sig?

Jag vet inte varför men att lyssna på syrsor, vågor eller regnskog gör mig mer stressad, jag gillar att lyssna på röster, alltså jag kan tex sätta på en intervju med en manlig figur låt oss säga Al pacino och utan att lyssna på vad han säger utan bara ha som bakgrundsljud så blir jag lugn. Vet inte om det är bara jag som är lite skruvad, men en tjejkompis testade det under en tid hon hade svårt att somna på kvällarna och det hjälpte också tyckte hon

Hövdingen
2015-07-05, 10:42
Mind machines verkar intresssant.
DwZNB5EyBL0

Fuark
2015-07-05, 11:15
Massage!

CalleP
2015-07-05, 11:23
Göra saker man tycker är intressant tycker jag är riktigt avkopplande!
Annars funkar promenader i naturen väldigt bra med!

Mell
2015-07-05, 11:24
Jag tror problem med mage/tarm kommer bli nästa stora grej vad gäller riskfaktorer, orsaker och behandlingar av stress hos många. Min gissning är att många har problem med mage/tarm men som inte vet om det. Det verkar finnas direkt neurologisk påverkan som jag tror har en stor inverkan på stresskänsligheten etc. Pågår mycket forskning inom området just nu, bl.a. på örebro universitet.

http://www.oru.se/Forskning/Forskargrupper/Hitta-forskargrupp-efter-amne/Forskningsprojekt/?rdb=899

Ska man dra det ännu längre så ser jag det inte omöjligt att om 10-20 år så blir det nya statustillskottet a la omega-3 och d-vitamin istället att man köper kapslar med en frisk människas fekalier för att bättra på sin egen tarmbiota :D.

Vinylsvarv
2015-07-05, 12:14
Meditation - gjort mig lugnare "lever i nuet" och mindre stressad och hanterar stress mycket bättre tack vara detta. Har ni inte gett det en chans så borde ni i alla fall försöka, en bra färdighet att ha. *popcorn*

shadowfire
2015-07-05, 12:39
Fiska.

1x0
2015-07-05, 12:44
Avhållsamhet från koffein och dagliga promenader funkar bäst för mig.

Under promenaderna har jag som regel att jag får tänka på allt jag vill, noja över saker, tänka igenom dagen och kommande dagar - slipper jag tänka på det resten av dagen eller när jag ska sova.