handdator

Visa fullständig version : Snabbhet, smidighet, kondition osv


sofflizz
2014-06-21, 14:49
Hej!
Jag är nyreggad och har nyss hittat detta forum. Jag är en 15 årig tjej som skulle behöva lite hjälp med kost och träning. Hoppas ni kan hjälpa mig
Jag har spelat fotboll i 8 år men slutade i år eftersom tjejlaget försvann men vill nu börja spela igen med pojkarna. Det jag tycker är ett problem är att jag är 160 cm lång, inte så kvick och smidig och har tappat en hel kondis under de månaderna jag inte tränat. Pojkarna å andra sidan är runt 180 och har tränat hela vintern.
Har dessutom fått kommentarer av dem som "nej ska du börja då kommer vi bli ännu sämre", så vill gärna visa dem att jag fortfarande kan.

Så nu till frågan: Vad ska jag göra för övningar, sets osv för att bli snabbare, uthålligare och smidigare? Blir det bättre med någon kost etc?
Är inte så haj på dethär med träning så ha överseende
/Sofflizz

MentalogisT
2014-06-21, 14:54
Jag har inga direkt träningstips, men det finns massa andra som har.

Jag vill bara säga, visa dem jävla pojkarna vad du går för! *flex* :)

cero
2014-06-21, 15:18
För att öka din fysiska förmåga så är det bäst att du tränar sportspecifikt, dvs fotbollsträning. Intervaller, sprintar, snabba vändningar, nickhopp osv. Saker du kommer att göra på planen helt enkelt.

Viktigast av allt är att du fokuserar på den tekniska aspekten. Man kan kompensera för brist av snabbhet och längd med teknik.

Så länge du inte är överviktig finns det inte så mycket du kan göra med kosten. Ät mycket kolhydrater och se till att du är välhydrerad. Håll dig till tallriksmodellen och ät inte för mycket skräpmat.

sofflizz
2014-06-25, 09:10
Tack så mycket, kommer antagligen börja nästa vecka

Snubben
2014-06-25, 09:27
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=96610&page=728

Bra tråd att grotta ner sig i samt ställa frågor i, massor av människor som är duktiga inom kondition, löpning mm.