handdator

Visa fullständig version : Böcker lika Wheel of Time och Eragon?


Faran
2014-06-21, 14:31
Jag har läst Wheel of Time-serien och Eragon, och jag gillar temat då en kille levlar likt en tv-spelskaraktär och går från att inte ha någon speciell träning till att bli stark, duktig med svärd, magi odyl eller vad det nu kan vara.

Är det någon som vet någon bra bokserie som är lik dessa två? Serien får mycket gärna utspela sig i liknande miljö, där svärd och dylikt är primära vapen. Och mäktig magi är ju alltid najs.
Jag kan även nämna att jag gillar LOTR-böckerna.

Tack på förhand

WHITEFOLKS
2014-06-21, 14:32
Det är väl rätt standard fantasystory att random kid är född för att rädda världen och blir stronker på vägen?

vicarious
2014-06-21, 14:39
Har du läst A Song of Ice and Fire? Annars kan du kolla in Raymond E. Feists The Riftwar Cycle. Börjar med boken Magician.

Magnus N
2014-06-21, 14:43
Sword of Truth är en sådan serie där huvudkaraktären blir starkare och starkare

Annars kan jag rekommendera Malazanböckerna, är inte upplagt på ovanstående sätt men mycket läsvärd

Faran
2014-06-21, 14:44
Har du läst A Song of Ice and Fire? Annars kan du kolla in Raymond E. Feists The Riftwar Cycle. Börjar med boken Magician.

Nä det har jag inte, men jag gillar Game of Thrones. Dock så känns det inte riktigt som samma sak som Wheel of Time och Eragon.

Faran
2014-06-21, 14:46
Sword of Truth är en sådan serie där huvudkaraktären blir starkare och starkare

Annars kan jag rekommendera Malazanböckerna, är inte upplagt på ovanstående sätt men mycket läsvärd

Tack, jag ska kolla upp dessa!

Librish
2014-06-21, 14:53
Terry Brooks ursprungliga Shannara-serie passar in. Mest av allt vill jag rekommendera Name of the Wind av Rothfuss, extremt bra bok som passar in ganska bra i din beskrivning.

Akerhage
2014-06-21, 15:11
Även David Eddings böcker är vad du söker.

skickat från min Nallebjörn

nitz
2014-06-21, 15:12
Sagan om Belgarion är rätt mycket av en sån story :)
Edit: pucktvåa efter Akerhage

Rikard Jansson
2014-06-21, 15:21
+1 på david eddings och riftwar :)

Faran
2014-06-21, 15:33
Många intressanta förslag, tackar! :)

King Grub
2014-06-21, 15:36
Memory, sorrow and thorn-trilogin av Tad Williams.

Dav0d
2014-06-21, 16:04
Går det att jämföra Wheel of times med Eddings? Jag menar, båda är fantasy och kanske liknande concept men jag har för mig att Eddings kanske är för en yngre läsargrupp, har jag fel?

C h r i s
2014-06-21, 16:22
Malazan book of the fallen av Steven Erikson

Mitosis
2014-06-21, 16:27
Brandon Sanderson's "The Stormlight Archive" är likande, väldigt bra magisystem!

thatice
2014-06-21, 16:37
Morgan Rice - A quest of heroes
Jag tyckte den var lite för enkel och inget vidare djup så jag la ner den efter den första men vill man läsa något liknande eragon, wheel of time så kan den passa.
Och den har fått 3,7 på goodreads och 3,8 på audible så många uppskattar den.

Yes
2014-06-21, 18:06
Går det att jämföra Wheel of times med Eddings? Jag menar, båda är fantasy och kanske liknande concept men jag har för mig att Eddings kanske är för en yngre läsargrupp, har jag fel?
Jordans story är mer komplex och omfattande, men jag tycker inte serien på något sätt är mer vuxen än Eddings.

För egen del hade jag gärna sett liknande böcker, fast där man slipper ha skämskudden nära till hands. Tyvärr är det inte mycket inom fantasy öht som är läsvärt.

STENBITEN
2014-06-22, 15:23
Malazan book of the fallen av Steven Erikson

... vilken är den bästa high fantasyn som skrivits. Den är dock oerhört mycket mer sofistikerad och komplex än Wheel of Time och kalle anka-fantasy som Eddings.

<Mike>
2014-06-22, 15:40
Blir glad att se hur många som rekommenderar Malazan :)
Även jag slår ett slag för Malazan. Första boken kan vara knepig att ta sig igenom eftersom man kastas rakt in i världen, men den är fortfarande bra (speciellt efter halva när man kommit in i det) och sedan blir bara serien bättre och bättre. Jag har snart läst klart bok 8/10 och överlag håller böckerna en riktigt hög standard.

Stilen i Malazan är mer lik G.R.R.M än Eddings, Brooks, Jordan etc, men det är fortfarande gott om karaktärsutvecklingar och episka svärdsfighter etc.

Librish
2014-06-22, 20:27
Alltsa, laser man OP sa tycker jag att Malazan ar en ratt dalig rekommendation. Skitbra bocker men ratt langt ifran det som eftersoks.

Librish
2014-06-22, 20:30
Jordans story är mer komplex och omfattande, men jag tycker inte serien på något sätt är mer vuxen än Eddings.

För egen del hade jag gärna sett liknande böcker, fast där man slipper ha skämskudden nära till hands. Tyvärr är det inte mycket inom fantasy öht som är läsvärt.

Alltsa, jag haller med om att Jordan ar som att surfa in pa tvtropes och bara klicka runt i fantasy-sektionen (dock kul att lasa anda) men den ar ju anda snappet "vuxnare" an Eddings i tonen.

Blaine
2014-06-22, 21:01
Jag tycker om fantasy men har tyvärr läst få böcker i den genren. Antar dock att det finns många fina titlar att hämta från den här listan:

http://en.wikipedia.org/wiki/World_Fantasy_Award_for_Best_Novel

C h r i s
2014-06-22, 21:42
Alltsa, laser man OP sa tycker jag att Malazan ar en ratt dalig rekommendation. Skitbra bocker men ratt langt ifran det som eftersoks.

Malazan är en riktigt bra serie som trådskaparen säkerligen kommer att uppskatta. Att man söker serier liknande Eddings behöver ju inte betyda att man bara vill läsa böcker i sådant stuk, tror snarare att trådskaparen är ganska ny inom fantasygenren och uppskattar alla tips, men jag kan ha fel. :)

King Grub
2014-06-22, 21:45
Jag tycker om fantasy men har tyvärr läst få böcker i den genren. Antar dock att det finns många fina titlar att hämta från den här listan:

http://en.wikipedia.org/wiki/World_Fantasy_Award_for_Best_Novel

Dock nästan inga "heroic fantasy" som trådstartaren efterfrågar, utan mer litterära (och ofta bättre) verk.

King Grub
2014-06-22, 21:48
Här är en lista över mina favoritböcker som jag postade för ett antal år sedan. Där finns det mycket fantastisk fantasy.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1316667&postcount=59

Librish
2014-06-22, 22:01
Malazan är en riktigt bra serie som trådskaparen säkerligen kommer att uppskatta. Att man söker serier liknande Eddings behöver ju inte betyda att man bara vill läsa böcker i sådant stuk, tror snarare att trådskaparen är ganska ny inom fantasygenren och uppskattar alla tips, men jag kan ha fel. :)

Precis, och jag tror inte att Malazan ar det basta att lasa nar man ar ny inom genren.

C h r i s
2014-06-22, 22:48
Precis, och jag tror inte att Malazan ar det basta att lasa nar man ar ny inom genren.

Varför inte? Rekommenderat den till flera personer som aldrig läst fantasy innan, och alla älskade den. :)

Yes
2014-06-22, 22:53
Alltsa, jag haller med om att Jordan ar som att surfa in pa tvtropes och bara klicka runt i fantasy-sektionen (dock kul att lasa anda) men den ar ju anda snappet "vuxnare" an Eddings i tonen.
Det är mer för att den är mörkare och saknar humorn.

Librish
2014-06-22, 23:12
Varför inte? Rekommenderat den till flera personer som aldrig läst fantasy innan, och alla älskade den. :)

Ok, det var ju lite forvanande men sager du det sa. Jag tycker i alla fall att Malazan ar ganska stort skild fran WoT/Belgariad och att det finns en hel del sakrare och mycket bra val (en del har namnts i traden) som jag skulle lasa som en typ av brygga innan jag gav mig pa Malazan for forsta gangen.

Det är mer för att den är mörkare och saknar humorn.

Jag forknippar ofast morkare med vuxnare. Tycker att Eddings ar lite mer "campy" ocksa. Men det var ju ett tag sen man laste dem.

Yes
2014-06-22, 23:37
Jag forknippar ofast morkare med vuxnare. Tycker att Eddings ar lite mer "campy" ocksa. Men det var ju ett tag sen man laste dem.
Det är vanligt att det på något sätt förknippas med vuxnare, precis som moraliskt gråa karaktärer gör det. Jag vill hävda att det är trams.

På så vis förtjänar Eddings (och i viss mån Jordan) cred. Det är opretentiös underhållning med karaktärer som är svåra att inte tycka om.

Jämför med Donaldson som med snyggt språk och berättarstil presenterar huvudpersonen; en spetälsk våldtäktsman. Estetiska meriter till trots hör böckerna hemma i soptunnan.

Tyvärr tycks hela genren lida av att å ena sidan ha heroisk fantasy som tilltalar 15 åriga grabbar. Tänk David Gemmel. Å andra sidan hittar du en hel del naturalistisk dynga. Var och varannan författare försöker sedan få in sin egen unika "twist" på genren. För egen del ser jag gärna någon som främst är intresserad av att berätta en bra historia, som dessutom går att avnjuta på flera nivåer.

olwe
2014-06-23, 06:33
Om Trådskaparen är ute efter Eddings-liknande saker så är det ju helt knasigt att rekomendera en bok som man behöver ha förmågan att "hålla ut" 400-sidor minst innan man kommer in i det hela (Malazan).

Jag ska försöka mig på några tipps om fantasy som är lätt att komma in i men samtidigt bra.

Patrick Ruthfuss - Name of the wind.
Enligt mig (och många andra!) bland det bästa som skrivits inom fantasy samtidigt som man fastnar direkt efter prologen. Du följer en person som kommer "växa" och vara med om massa saker. Lägg märke till språkbruket. Pågående bokserie så du kommer få vänta lite efter bok 3.

Robin Hobb - Assassin's Apprentice
Vedertaget bra fantasyserie. Väldigt många gillar denna och man kommer in i böckerna direkt. Denna följer också en ung karaktär som växer med böckerna och lär sig nya häftiga saker.

Sword of truth - Terry Goodkind
Jag gillade den när jag var lite yngre. Eller jag gillade de första böckerna av de anledningar som jag tror du är ute efter. Men i ärlighetens namn tycker jag inte att den är speciellt begåvad.

Harry Potter - J.K Rowling
Behöver kanske inte förklaras men om du inte läst dem så tycker jag att du ska göra det. Väldigt lätta men samtidigt väldigt kvalitativa. Nästan allmänbildning.


The Stormlight Archive-serien som det tippsades om har jag inte läst men är sugen på. Däremot ska man ju vara medveten om att det har kommit ut 2 böcker i vad som ska bli en 10 böcker lång serie.

Sparven från Minsk
2014-06-23, 06:34
Slår ett slag för trilogin om Paksenarrion.

olwe
2014-06-23, 06:35
PS. David Eddings suger stjärtballe.

olwe
2014-06-23, 06:36
Slår ett slag för trilogin om Paksenarrion.

+1. Den gillade jag massvis när jag läste den. Dock måste det varit 15 år sedan eller något?

The_RobRoy
2014-06-23, 06:46
David Farland - Runelords är serien för dig :)

Klein
2014-06-23, 06:58
Patrick Ruthfuss - Name of the wind.
Enligt mig (och många andra!) bland det bästa som skrivits inom fantasy samtidigt som man fastnar direkt efter prologen. Du följer en person som kommer "växa" och vara med om massa saker. Lägg märke till språkbruket. Pågående bokserie så du kommer få vänta lite efter bok 3.


+1 på denna. Måste ju vara det ultimata exemplet på en protagonist som levlar upp sig likt en dataspelskaraktär.

Faran
2014-06-23, 07:29
... tror snarare att trådskaparen är ganska ny inom fantasygenren och uppskattar alla tips, men jag kan ha fel. :)
Stämmer väldigt bra, jag har bara läst WoT, Eragon, Lotr och Harry Potter :)

Om Trådskaparen är ute efter Eddings-liknande saker så är det ju helt knasigt att rekomendera en bok som man behöver ha förmågan att "hålla ut" 400-sidor minst innan man kommer in i det hela (Malazan).

Jag ska försöka mig på några tipps om fantasy som är lätt att komma in i men samtidigt bra.

Patrick Ruthfuss - Name of the wind.
Enligt mig (och många andra!) bland det bästa som skrivits inom fantasy samtidigt som man fastnar direkt efter prologen. Du följer en person som kommer "växa" och vara med om massa saker. Lägg märke till språkbruket. Pågående bokserie så du kommer få vänta lite efter bok 3.

Robin Hobb - Assassin's Apprentice
Vedertaget bra fantasyserie. Väldigt många gillar denna och man kommer in i böckerna direkt. Denna följer också en ung karaktär som växer med böckerna och lär sig nya häftiga saker.

Sword of truth - Terry Goodkind
Jag gillade den när jag var lite yngre. Eller jag gillade de första böckerna av de anledningar som jag tror du är ute efter. Men i ärlighetens namn tycker jag inte att den är speciellt begåvad.

Harry Potter - J.K Rowling
Behöver kanske inte förklaras men om du inte läst dem så tycker jag att du ska göra det. Väldigt lätta men samtidigt väldigt kvalitativa. Nästan allmänbildning.


The Stormlight Archive-serien som det tippsades om har jag inte läst men är sugen på. Däremot ska man ju vara medveten om att det har kommit ut 2 böcker i vad som ska bli en 10 böcker lång serie.

Tack så mycket, du verkar förstå vad jag är ute efter. Jag har skaffat Sword of truth, skrivit upp Name of the wind på min "att läsa-lista" och tycker att Harry Potter-böckerna är bra.


Tack så mycket till alla andra som kommit med tips också!

olwe
2014-06-23, 07:46
Tack så mycket, du verkar förstå vad jag är ute efter. Jag har skaffat Sword of truth, skrivit upp Name of the wind på min "att läsa-lista" och tycker att Harry Potter-böckerna är bra.


Tack så mycket till alla andra som kommit med tips också!

Härligt! Kul att kunna hjälpa till! Kolla in Robin Hobb också. Assassins aprentice skulle nog de flesta hålla med om är bättre än Sword of truth.

Ha det så kul! Själv ska jag läsa The Black Company med en kopp kaffe nu =).

spas
2014-06-23, 08:27
PS. David Eddings suger stjärtballe.

Jag gillade hans böcker när jag var 12. De första tio böckerna i alla fall, sen vet jag inte om de blev sämre eller bara jag som blev äldre.

olwe
2014-06-23, 08:45
Jag gillade hans böcker när jag var 12. De första tio böckerna i alla fall, sen vet jag inte om de blev sämre eller bara jag som blev äldre.

Jo, det är säkert många som tycker. Min gissning är att du inte hade så mycket att jämföra med vid den åldern och kanske skulle ha gillat lite vad fasen som helst. Eller så tycker du bara inte som jag.

Man får givetvis tycka vad man vill, jag är inget facit eller någon auktoritet i ämnet men jag minns att jag tyckte att den var enkelspårig och förutsägbar när jag läste den i mellanstadiet, och då var jag inte speciellt kritisk eller kräsen. Det är visserligen minst 15 år sedan så mitt minne är ju i ärlighetens namn inte purfärskt. Men om jag tyckte så då så skulle jag säkerligen kräkas på böckerna idag.

Det finns bättre böcker och idag är det så sjukt enkelt att få tag på böcker via läsplattor m.m. att man aldrig ska behöva dras med mediokra böcker. Livet är för kort!

Termy
2014-06-23, 09:18
+1 på Name of the Wind, och uppföljaren The Wise Man's Fear. Den tredje boken är inte släppt än dock, så om du inte gillar att vänta så kanske du ska avvakta lite med den serien.

C h r i s
2014-06-23, 09:22
Om Trådskaparen är ute efter Eddings-liknande saker så är det ju helt knasigt att rekomendera en bok som man behöver ha förmågan att "hålla ut" 400-sidor minst innan man kommer in i det hela (Malazan).


Tack.

Att han ger en beskrivning av vad han gillar behöver inte betyda att han bara vill läsa just böcker som utspelar sig på samma sätt. Min tolkning var att han helt enkelt inte hade mycket erfarenhet inom genren (tips Lotr), och därför såg hans beskrivning av vad han vill ha ut som den gjorde. Jag var ju precis på samma sätt när jag bara hade läst en, två serier.

Därför tipsar jag inte om Eddings eller Hobb, då Erikson helt enkelt är så mycket bättre. Slutligen, nej det är inte en svår bok att läsa. :)

olwe
2014-06-23, 09:31
Tack.

Att han ger en beskrivning av vad han gillar behöver inte betyda att han bara vill läsa just böcker som utspelar sig på samma sätt. Min tolkning var att han helt enkelt inte hade mycket erfarenhet inom genren (tips Lotr), och därför såg hans beskrivning av vad han vill ha ut som den gjorde. Jag var ju precis på samma sätt när jag bara hade läst en, två serier.

Därför tipsar jag inte om Eddings eller Hobb, då Erikson helt enkelt är så mycket bättre. Slutligen, nej det är inte en svår bok att läsa. :)

Ja asso, det är ju givetvis ingen dålig rekomendation rent allmänt. Det jag känner är att det är lite som att gå från att aldrig ha tränat förut till att börja träna 7 dagar i veckan, det är lätt att man släpper bollen helt efter ett tag.

Att börja läsa Malazan är ett stort projekt. En jävla massa sidor som väldigt många dessutom inte tycker kommer igång förens 1-2 böcker in i serien. Robin Hobb tror jag är ett bättre råd till någon som fortfarande vill ha lite snabb belöning för att hålla aptiten vattnad. Assassin-serien är faktiskt bra.

Eddings rekommenderar jag inte till någon.

olwe
2014-06-23, 09:37
Hehe, tog du "Eddings suger stjärtballe" som en rekommendation? :d

spas
2014-06-23, 09:52
Hehe, tog du "Eddings suger stjärtballe" som en rekommendation? :d

"Stjärtballe, jo man tackar". :laugh:

Jag gick från Narnia till Eddings och gillade som sagt dem, skulle inte komma på tanken att läsa dem idag, det skulle nog förstöra hela nostalgikänslan.

Librish
2014-06-23, 11:39
Ja asso, det är ju givetvis ingen dålig rekomendation rent allmänt. Det jag känner är att det är lite som att gå från att aldrig ha tränat förut till att börja träna 7 dagar i veckan, det är lätt att man släpper bollen helt efter ett tag.

Att börja läsa Malazan är ett stort projekt. En jävla massa sidor som väldigt många dessutom inte tycker kommer igång förens 1-2 böcker in i serien. Robin Hobb tror jag är ett bättre råd till någon som fortfarande vill ha lite snabb belöning för att hålla aptiten vattnad. Assassin-serien är faktiskt bra.

Eddings rekommenderar jag inte till någon.

+1, det jag forsokt saga.

Haller med om Hobb ocksa, laste just bagge trilogierna for forsta gangen, lattsamt och kul fantasy som tog mig tillbaka.

hnric
2014-06-23, 15:34
Håller med alla om Malazan, bästa fantasy jag har läst, men inte direkt det ts frågade efter även om den har allt det och mycket mycket mer. Väl värt att kolla in framöver.

Malice - John Gwynne. Lättsammare coming-of-age fantasy utan större överraskningar, men välskriven och väldigt underhållande. Del ett av två, med fler böcker på ingång.

Magician - Raymon E Feist. Allt som efterfrågades med en yngling uppväxt. Serien är skriven som flera triologier som utspelar sig under lite olika tidsperioder om som berör en hel del olika människor. Andra trilolgin 'Daughter of the Empiere' som är samskriven med Janny Wurts tycker jag är bäst i serien. Kan gott och väl läsas separat.

Stormlight Archive - Brandon Sanderson. Skulle säga klassledande inom episk fantasy för tillfället. Stor och välbyggd värld med unik historia och natur. Flera intressanta karaktärer som bygger en bred historia. Tyvärrr bara två gigantiska böcker än så länge.
Sanderson har även skrivit Mistborn serien som skulle kunna anses vara bättre introduktion för "nya" fantasy läsare. Mer traditionellt levlande story.

Lightbringer serier - Brent Weeks. Episkt scope, väldigt intressant magisystem där användandet faktiskt innebär en hel del kompromisser. Tusen gånger bättre och mycket vuxnare(inte pga mörkare) än hans ganska så pubertala Night Angel triologi.

The Dark Tower - Stephen King. Stor skillnad mot hans "vanliga" horrorböcker även om man känner igen hans berättande(på mer gott än ont). Blandning mellan fantasy/science fantasy/western. Fyra första böckerna samt avslutningen är fantastiskt bra.

The Broken Empire - Mark Lawrence. I och för sig också en historia om en ung mans uppväxt, men rätt mycket mörkare än tidigare rekommendationer. Unge Jorgs tidiga uppväxt har satt rätt ordentliga spår i både hans omdöme och moral. Välskriven, intressant och sen vet jag inte om det bara var jag, men skrattade högt alldeles för ofta...

Appråpå Sword of Truth av Terry Goodkind så dom för fantasy vad Sandra Hills böcker om Navy-SEALS-vikinga-ängel-vampyrer är för romance genren. Eller näe, Hill kan fan omöjligt ta sig själv på allvar. Förstår att det låter otroligt men googla synopsis för någon Hill bok... och sen föreställ dig att någon totalt befriad från all form av självinsikt skulle koka något än värre inom fantasy genren.

Skulle kunna fortsätta och rabbla upp en hel del serier, men rekommenderar att du kollar in http://www.goodreads.com Bra täckning, fullt av recenensioner samt väldigt bra för att hitta liknande böcker.

vicarious
2014-06-23, 16:49
Ny favorittråd, jag har mycket att läsa :D

Faran
2014-06-23, 16:53
Håller med alla om Malazan, bästa fantasy jag har läst, men inte direkt det ts frågade efter även om den har allt det och mycket mycket mer. Väl värt att kolla in framöver.

Malice - John Gwynne. Lättsammare coming-of-age fantasy utan större överraskningar, men välskriven och väldigt underhållande. Del ett av två, med fler böcker på ingång.

Magician - Raymon E Feist. Allt som efterfrågades med en yngling uppväxt. Serien är skriven som flera triologier som utspelar sig under lite olika tidsperioder om som berör en hel del olika människor. Andra trilolgin 'Daughter of the Empiere' som är samskriven med Janny Wurts tycker jag är bäst i serien. Kan gott och väl läsas separat.

Stormlight Archive - Brandon Sanderson. Skulle säga klassledande inom episk fantasy för tillfället. Stor och välbyggd värld med unik historia och natur. Flera intressanta karaktärer som bygger en bred historia. Tyvärrr bara två gigantiska böcker än så länge.
Sanderson har även skrivit Mistborn serien som skulle kunna anses vara bättre introduktion för "nya" fantasy läsare. Mer traditionellt levlande story.

Lightbringer serier - Brent Weeks. Episkt scope, väldigt intressant magisystem där användandet faktiskt innebär en hel del kompromisser. Tusen gånger bättre och mycket vuxnare(inte pga mörkare) än hans ganska så pubertala Night Angel triologi.

The Dark Tower - Stephen King. Stor skillnad mot hans "vanliga" horrorböcker även om man känner igen hans berättande(på mer gott än ont). Blandning mellan fantasy/science fantasy/western. Fyra första böckerna samt avslutningen är fantastiskt bra.

The Broken Empire - Mark Lawrence. I och för sig också en historia om en ung mans uppväxt, men rätt mycket mörkare än tidigare rekommendationer. Unge Jorgs tidiga uppväxt har satt rätt ordentliga spår i både hans omdöme och moral. Välskriven, intressant och sen vet jag inte om det bara var jag, men skrattade högt alldeles för ofta...

Appråpå Sword of Truth av Terry Goodkind så dom för fantasy vad Sandra Hills böcker om Navy-SEALS-vikinga-ängel-vampyrer är för romance genren. Eller näe, Hill kan fan omöjligt ta sig själv på allvar. Förstår att det låter otroligt men googla synopsis för någon Hill bok... och sen föreställ dig att någon totalt befriad från all form av självinsikt skulle koka något än värre inom fantasy genren.

Skulle kunna fortsätta och rabbla upp en hel del serier, men rekommenderar att du kollar in http://www.goodreads.com Bra täckning, fullt av recenensioner samt väldigt bra för att hitta liknande böcker.

Tack så mycket för bra tips! Fint att du tar dig tid att skriva så mycket.

Tolkia
2014-06-23, 23:00
Ursula LeGuins böcker om Övärlden ("Trollkarlen från Övärlden" m. fl.).
"Neverwhere" av Neil Gaiman (är urban fantasy, men tillräckligt lik de böckar TS uppskattar för att jag tror att den skulle gå hem).
Brandon Sandersons "Elantris" (jag tyckte även att "Warbreaker" var bra, men jag vet att den anses lite fjantig) och "The way of kings" (jag tycker att den är mycket mindre komplicerad och standard-episk än "Mistborn").
"The mirror of her dreams"/"Spegelporten" av Stephen Donaldson; mycket ljusare än böckerna om Thomas Covenant (som jag inte alls tycker hör hemma på sophögen f.ö.) och allmänt charmerande.
"Od Magic", "Ombria in shadow" av Patricia McKillip.
"Guldkompassen" av Philip Pullman (semi-urban fantasy åt Harry Potter-hållet).
"Kristallgrottan" av Mary Stewart (Arthursaga).

Eddings första serie kan man mycket väl läsa med behållning, däremot tycker jag att man bör undvika "Althalus" och "Tamuli".