handdator

Visa fullständig version : Bli stark i bålrotationer


cero
2014-06-19, 19:24
Hur utvecklar man en rejäl styrka i bålrotationer (åt sidorna alltså)? Målet är att bli mer explosiv i olika sporter. Det finns ju olika rotationsmaskiner och andra småövningar, men bör dessa utföras med gristunga belastningar?

pezrulezhaakon
2014-06-19, 19:34
Hur utvecklar man en rejäl styrka i bålrotationer (åt sidorna alltså)? Målet är att bli mer explosiv i olika sporter. Det finns ju olika rotationsmaskiner och andra småövningar, men bör dessa utföras med gristunga belastningar?

Rotationsövningarnas främsta risker är bla för stort ROM, snarare än belastningen.

cero
2014-06-19, 19:36
Vad finns det för smidiga övningar med fria vikter? Har sett några köra i kabel, men det är svårt att belasta tungt i imo. Och när är det man ska sluta rotera?

pezrulezhaakon
2014-06-19, 19:39
Vad finns det för smidiga övningar med fria vikter? Har sett några köra i kabel, men det är svårt att belasta tungt i imo. Och när är det man ska sluta rotera?

Fria vikter är svårare än kabel och maskiner om man ser till valmöjligheterna mellan olika arbetsplan.

Så frågan måste först vara vilket plan du vill arbeta i, innan man väljer övning.

exevision
2014-06-19, 19:40
En-arms hantelpress (bröst)?
juYY5keMVWE

pezrulezhaakon
2014-06-19, 19:44
En-arms hantelpress (bröst)?
juYY5keMVWE

En variant, men svår att belasta sig tillräckligt om man är stark och vill utmana sig ordentligt.

cero
2014-06-19, 19:44
Fria vikter är svårare än kabel och maskiner om man ser till valmöjligheterna mellan olika arbetsplan.

Så frågan måste först vara vilket plan du vill arbeta i, innan man väljer övning.

Vad för "plan" syftar du på?

Jag har även hört att man inte bör rotera sittandes, och jag har ännu inte sett någon stående maskinvariant.

exevision: Va? Vad har den med bålrotationer att göra?

bertbert
2014-06-19, 19:46
Pez, berätta vad man ska göra istället för att berätta vad man inte ska göra!

Turkish get-up, vindmöllan, waiter's walk är bra övningar som ger stabilitet och styrka i bålen för diverse sporter och livet i allmänhet.

exevision
2014-06-19, 19:47
exevision: Va? Vad har den med bålrotationer att göra?

Prova får du se ;)
Man måste jobba med bålen för att hålla sig kvar på bänken.

cero
2014-06-19, 19:48
Pez, berätta vad man ska göra istället för att berätta vad man inte ska göra!

Turkish get-up, vindmöllan, waiter's walk är bra övningar som ger stabilitet och styrka i bålen för diverse sporter och livet i allmänhet.

Prova får du se
Man måste jobba med bålen för att hålla sig kvar på bänken.

De är väl bålstabilitet snarare än bålrotation?

Mark och böj fixar ju den förstnämda. Det är den senare jag är ute efter.

pezrulezhaakon
2014-06-19, 19:48
Vad för "plan" syftar du på?

Jag har även hört att man inte bör rotera sittandes, och jag har ännu inte sett någon stående maskinvariant.

exevision: Va? Vad har den med bålrotationer att göra?

Tänk dig alla bröstflyesplan i kabel.
I samma plan går det att göra bålrotationsövningar.
Att sitta med god hållning och köra bålrotationer är ingen fara, sålänge du inte behöver ha onödig axial belastning.

cero
2014-06-19, 19:49
Jag tänker mig att rotera rakt åt sidorna. Blir väl mest praktiskt så.

pezrulezhaakon
2014-06-19, 19:51
Pez, berätta vad man ska göra istället för att berätta vad man inte ska göra!

Turkish get-up, vindmöllan, waiter's walk är bra övningar som ger stabilitet och styrka i bålen för diverse sporter och livet i allmänhet.

Smidigare att berätta vad man inte bör göra, så slipper man att ramla i sådana diken.
Finns oändliga valmöjligheter om man håller sig borta från de onödiga sakerna.

Ajemän
2014-06-19, 19:54
Jag gillar explosiva bålrotationer i kabel med trissan strax ovanför midjan, och en lätt nedåtriktning i rörelsen, man får vara lite försiktig i ändlägena och begränsa rom´et. Kanske köra något avslutningsset med låg vikt och full rom.

Annars finns den här klassikern. Man får tänka på att jobba aktivt med fötterna bara, så inte knäna belastas tokigt.
ISmyzEw8qOM

Överlag är jag lite skeptisk till bålrotationsträning. Jag vet inte om ryggraden gillar det alls...
Man lär iaf inte göra något sittandes.

cero
2014-06-19, 20:00
Överlag är jag lite skeptisk till bålrotationsträning. Jag vet inte om ryggraden gillar det alls...

Är också fundersam. Kan man ta en kabel och bara dra åt vilket håll som helst snabbt som fan? Haha det låter inte skonsamt.

zavaz
2014-06-19, 20:07
Skaffa en http://gymkompaniet.se/tornadobollar-2-5-kg-jordan. Då har du nog en bra träningsmetod för explosiv bålträning.

cero
2014-06-19, 20:09
Fast då måste man ju köpa en ny varje månad. :( Vill ju kunna öka styrkan.

Ajemän
2014-06-19, 20:10
Är också fundersam. Kan man ta en kabel och bara dra åt vilket håll som helst snabbt som fan? Haha det låter inte skonsamt.

Kika på den här artikelserien, kanske finns nåt vettigt där http://traningslara.se/core-del-i-vad-ar-det-och-vilka-muskler-menar-man/

pezrulezhaakon
2014-06-19, 20:13
Är också fundersam. Kan man ta en kabel och bara dra åt vilket håll som helst snabbt som fan? Haha det låter inte skonsamt.

Ja, du kan ta i för kung och fosterland, bara du har ett bra utförande.

cero
2014-06-19, 20:14
Ajemän: Tack, ska titta.

pez: Har du några andra övningsförslag? Och hur långt ska ROM'et vara?

pezrulezhaakon
2014-06-19, 20:25
Ajemän: Tack, ska titta.

pez: Har du några andra övningsförslag? Och hur långt ska ROM'et vara?

Hur långt ROMet bör vara beror helt på övningsvariant och belastningskurvan.
I ditt fall är kabel det enklaste alternativet bortsett från maskinval. Du kan köra olika varianter av woodchopper, eller enhandspress framåt med rotation, eller enhandsdrag med rotation i stående position. Det går även att kombinera drag/press på samma gång för att göra det riktigt tungt, om nu kabelmaskinen tillåter det.

Med kabeln har du stor möjlighet att variera belastningskurvan, och hur stor svårighetsgrad att stabilisera som du önskar.
Finns massor här att leka med. Hundratals varianter.

cero
2014-06-19, 20:26
För enkelhetens skull: bålrotationer i maskin (sittandes). Hur långt kan jag rotera? Tills axlarna är i linje med benen, eller ska jag vända innan dess?

pezrulezhaakon
2014-06-19, 20:31
För enkelhetens skull: bålrotationer i maskin (sittandes). Hur långt kan jag rotera? Tills axlarna är i linje med benen, eller ska jag vända innan dess?

Tänk ca 30grader åt varje håll, om maskinen är fast underdel och rörlig överdel.
Om maskinen är tvärtom så kan du rotera 45-50grader åt varje håll utan nån nämnvärd risk.

Men i stående varianter gäller helt andra regler. Därför går det inte att säga en generell siffra.

cero
2014-06-19, 20:34
Vad gäller om man står upp med kabel och roterar rakt åt sidan?

pezrulezhaakon
2014-06-19, 20:40
Vad gäller om man står upp med kabel och roterar rakt åt sidan?

Det beror på om du tänker följa med med höften eller inte. Sedan tänker jag bara på den faktiska spinala rotationen, och inte hur många grader ROMet är i rummet.

cero
2014-06-19, 20:44
Det beror på om du tänker följa med med höften eller inte. Sedan tänker jag bara på den faktiska spinala rotationen, och inte hur många grader ROMet är i rummet.

Låser nog höften för enkelhetens skull.

Ajemän
2014-06-19, 20:46
Joel har skrivit en artikel om detta

"Bålrotation är associerat med över 60% av alla ländryggsskador."

http://traningslara.se/daliga-ovningar-pa-gymmet-del-7/

bertbert
2014-06-19, 20:48
De är väl bålstabilitet snarare än bålrotation?

Mark och böj fixar ju den förstnämda. Det är den senare jag är ute efter.

Bålrotation vill du undvika. Däremot att bygga styrka i bålen (i alla riktningar) är väldigt viktigt och bra. Jag kör mark och böj (utan bälte) men det räcker enligt min mening inte som bålträning, så jag kör även övningarna jag föreslog.

Tillägg: jag är träningshipster och kör allt det där med kettlebells. Det går givetvis med hantlar också!

pezrulezhaakon
2014-06-19, 20:49
Låser nog höften för enkelhetens skull.

Ja, det är en valmöjlighet, men med låst höft och, beroende på din rörlighet, så blir rotationen nånstans mellan 45-55 grader.

pezrulezhaakon
2014-06-19, 20:50
Joel har skrivit en artikel om detta

"Bålrotation är associerat med över 60% av alla ländryggsskador."

http://traningslara.se/daliga-ovningar-pa-gymmet-del-7/

Japp, med kasst utförande och sämre övningsval/övningsanpassning.

bertbert
2014-06-19, 20:54
Alltså.. bålrotation är verkligen en totalt värdelös övning som man ska UNDVIKA. Bålens muskulatur är främst till för att motverka rotation, inte för att utföra rotation. Det är mer "funktionellt" (ursäkta ordvalet) att träna övningar som motverkar rotation än att träna övningar som utför rotation.

cero
2014-06-19, 21:01
Alltså.. bålrotation är verkligen en totalt värdelös övning som man ska UNDVIKA. Bålens muskulatur är främst till för att motverka rotation, inte för att utföra rotation. Det är mer "funktionellt" (ursäkta ordvalet) att träna övningar som motverkar rotation än att träna övningar som utför rotation.

Hur kan det inte vara funktionellt att rotera bålen? I idrott är det i allra högsta graden funktionellt. Tänk dig sparka en boll, hugga ved, brottas, boxas, kasta sten osv.

Pez: De tar ju upp sittande bålrot. i maskin som en dålig övning?

pezrulezhaakon
2014-06-19, 21:03
Alltså.. bålrotation är verkligen en totalt värdelös övning som man ska UNDVIKA. Bålens muskulatur är främst till för att motverka rotation, inte för att utföra rotation. Det är mer "funktionellt" (ursäkta ordvalet) att träna övningar som motverkar rotation än att träna övningar som utför rotation.

Jasså? Även om man vill bli bra på olika saker som kräver att man ska kunna utveckla rotationskraft?
Nä, där får du tänka om..

pezrulezhaakon
2014-06-19, 21:05
Hur kan det inte vara funktionellt att rotera bålen? I idrott är det i allra högsta graden funktionellt. Tänk dig sparka en boll, hugga ved, brottas, boxas osv.

Pez: De tar ju upp sittande bålrot. i maskin som en dålig övning?

Japp, den är riskig eftersom 90% inte har en aning hur man använder den korrekt, och det ser man bevis på dagligen på gymmet.

cero
2014-06-19, 21:09
Lust att förklara? Det är ju en maskin, hur gör man fel? Sitta med normal svank och rotera.

bertbert
2014-06-19, 21:13
Förtydligande, jag menar sittande bålrotation (maskinövningen).

pezrulezhaakon
2014-06-19, 21:14
Lust att förklara? Det är ju en maskin, hur gör man fel? Sitta med normal svank och rotera.

Det är precis vad folk tror, men ändå ser det ut som det gör. Det vanligaste är alldeles för stort ROM, för tung belastning, använder armarna för mycket vilket resulterar i att de sitter för långt bak på dynan. Sitsen är i fel höjd, vilket gör att bröstryggen kutas, även om nu svanken är hyfsad.
Finns många fler missar folk gör, så jag förstår att de skadar sig.

cero
2014-06-19, 21:15
Förtydligande, jag menar sittande bålrotation (maskinövningen).

Fortfarande funktionellt? Rörelsen i bålen är användbar i tusentals aktiviteter.

Det är precis vad folk tror, men ändå ser det ut som det gör. Det vanligaste är alldeles för stort ROM, för tung belastning, använder armarna för mycket vilket resulterar i att de sitter för långt bak på dynan. Sitsen är i fel höjd, vilket gör att bröstryggen kutas, även om nu svanken är hyfsad.
Finns många fler missar folk gör, så jag förstår att de skadar sig.

Så:

* Normal kurvatur
* Fuska inte
* 30 grader ROM

Något annat man bör tänka på?

pezrulezhaakon
2014-06-19, 21:15
Förtydligande, jag menar sittande bålrotation (maskinövningen).

Som sagt. Det är en variant, likaväl som mellan stående stångcurl och Scottcurl.

bertbert
2014-06-19, 21:20
Fortfarande funktionellt? Rörelsen i bålen är användbar i tusentals aktiviteter.

Nej. Du hittar knappt någon rörelse i idrottsliga aktiviteter där bålen används på det sätter som den görs i en bålrotationsmaskin. Läs artikeln du länkade till, det är utmärkt förklarat där. Rotationskraften kommer oftast från andra kroppsdelar medan bålen verkar stabiliserande. Om du kastar diskus eller gör en rallarsving i kampsport kommer inte kraften från bålen utan från benen. Bålen stabiliserar, den utför inte rotationen.

bertbert
2014-06-19, 21:21
Som sagt. Det är en variant, likaväl som mellan stående stångcurl och Scottcurl.

Nej helt värdelös jämförelse. Vettiga bålövningar tränar stabilisering.

pezrulezhaakon
2014-06-19, 21:23
Nej helt värdelös jämförelse. Vettiga bålövningar tränar stabilisering.

Ja, då är ju stångcurl överlägsen Scottcurl i det avseendet. Hur är då jämförelsen värdelös?

bertbert
2014-06-19, 21:27
Ja, då är ju stångcurl överlägsen Scottcurl i det avseendet. Hur är då jämförelsen värdelös?

Därför att scottcurl inte är direkt skadlig och motverkar inte sitt eget syfte. Scottcurl kan nämligen ge utmärkta resultat.

pezrulezhaakon
2014-06-19, 21:30
Därför att scottcurl inte är direkt skadlig och motverkar inte sitt eget syfte. Scottcurl kan nämligen ge utmärkta resultat.

Ja, och så kan sittande båltotation det också. Att träna en del av en kedja för ett anpassat mål är inget du tänkt på eller?

lillmesen
2014-06-19, 21:31
hyffsat ostrikta enarms-hantelrodd är najs

bertbert
2014-06-19, 21:38
Ja, och så kan sittande båltotation det också. Att träna en del av en kedja för ett anpassat mål är inget du tänkt på eller?

Jodå, men det gör inte sittande bålrotation, därför att den är icke-funktionell, ger en onödigt hög belastning på diskarna, tränar magmuskulaturen på fel sätt. Det här behöver jag inte sitta och gagga om för det görs bättre i artikeln som cero länkade till. Och nej scottcurl är fortfarande inte jämförbart eftersom den saknar nackdelarna hos sittande bålrotation.

pezrulezhaakon
2014-06-19, 21:45
Jodå, men det gör inte sittande bålrotation, därför att den är icke-funktionell, ger en onödigt hög belastning på diskarna, tränar magmuskulaturen på fel sätt. Det här behöver jag inte sitta och gagga om för det görs bättre i artikeln som cero länkade till. Och nej scottcurl är fortfarande inte jämförbart eftersom den saknar nackdelarna hos sittande bålrotation.

Missade du helt mitt inlägg om varför övningen blir riskig, och att den blir helt ok utan onödig axiell belastning utöver kroppsvikten?

Hur tränar man en MUSKEL felaktigt??

Scratch89
2014-06-19, 21:53
Jag är nog inne på bertberts linje, och föredrar hellre övningar där bålrotationen är en del av övningen, och inte det primära, t.ex hantelrodd med rotation i bålen.

pezrulezhaakon
2014-06-19, 21:57
Jag är nog inne på bertberts linje, och föredrar hellre övningar där bålrotationen är en del av övningen, och inte det primära, t.ex hantelrodd med rotation i bålen.

Japp, det är din personliga preferens, och säger inget om övningens vara eller inte vara.

mellez
2014-06-19, 21:59
Grabbar, den här gillar jag att köra men är den direkt skadlig och pruttig? Då tänker jag skippa den framöver.
nIzuJJuiRpE

pezrulezhaakon
2014-06-19, 22:18
Grabbar, den här gillar jag att köra men är den direkt skadlig och pruttig? Då tänker jag skippa den framöver.
nIzuJJuiRpE

Nä, om du kör den kontrollerat så är den en kul variant.
Men det är ju inte säkert att den ger vad du önskar och siktar på.

mellez
2014-06-19, 22:24
Nä, om du kör den kontrollerat så är den en kul variant.
Men det är ju inte säkert att den ger vad du önskar och siktar på.

Tänker mig att jag blir starkare i kampsportsmoment, kontrollera en annan människa, sparka och slå hårdare, mm.

cero
2014-06-19, 22:44
Jag är nog inne på bertberts linje, och föredrar hellre övningar där bålrotationen är en del av övningen, och inte det primära, t.ex hantelrodd med rotation i bålen.

Vad är skillnaden?

pezrulezhaakon
2014-06-19, 22:50
Tänker mig att jag blir starkare i kampsportsmoment, kontrollera en annan människa, sparka och slå hårdare, mm.

Mja... Då finns det nog andra alternativ som kan ha bättre överförbarhet till det du vill.
Men det gör inte denna varianten dålig.

cero
2014-06-19, 22:52
Mja... Då finns det nog andra alternativ som kan ha bättre överförbarhet till det du vill.
Men det gör inte denna varianten dålig.

Vad lämpar sig bra för kampsport?

mellez
2014-06-19, 22:59
Vad lämpar sig bra för kampsport?

Mja... Då finns det nog andra alternativ som kan ha bättre överförbarhet till det du vill.
Men det gör inte denna varianten dålig.

Tackar för svar.
Undrar samma sak som cero..

pezrulezhaakon
2014-06-19, 23:20
Vad lämpar sig bra för kampsport?

Tackar för svar.
Undrar samma sak som cero..

Förutom övrig träning...
De flesta bålövningarna som går att belasta ordentligt. Dels rena mage/ryggövningar, men också olika rotationsövningar och stabilitetsövningar (antirotation)
Kabeldraget är mycket smidigt att variera sig i. Där kan man som jag skrev tidigare utmana kroppen med olika dragriktningar.

cero
2014-06-20, 00:27
men också olika rotationsövningar och stabilitetsövningar (antirotation)

Vad för rotationsövningar i detta fall? För kampsport alltså. Märker att du gillar att prata i generella termer. :D

Men kabeldrag ska jag helt klart testa. Dock är den som sagt lite svår att belasta tungt i, spec om man håller handtaget med handen. Vet inte hur det skulle bli att göra t ex en femma.

pezrulezhaakon
2014-06-20, 00:35
Vad för rotationsövningar i detta fall? För kampsport alltså. Märker att du gillar att prata i generella termer. :D

Men kabeldrag ska jag helt klart testa. Dock är den som sagt lite svår att belasta tungt i, spec om man håller handtaget med handen. Vet inte hur det skulle bli att göra t ex en femma.

Kör enhandspress/drag-rotation. Då kan du belasta tungt. Du kan köra enhandsrodd i kabelrodden om det finns en sådan.

mellez
2014-06-20, 00:53
Blir att prova lite enhands -press och -roddar nästa fys :)

jonas_u
2014-06-20, 05:02
http://www.dintraning.se/ovning/18/Rodd-En-hands-sittande.html

z_bumbi
2014-06-20, 10:44
Vet inte hur det skulle bli att göra t ex en femma.

En femma där man har kontroll på kroppen blir sällan så tung. Jag har nog aldrig sett någon ha problem med greppet vid sådana övningar utan snarare att de inte är starka nog för att hålla rätt linje på de vikter de använder.

Gnistan
2014-06-20, 10:50
Vad finns det för smidiga övningar med fria vikter? Har sett några köra i kabel, men det är svårt att belasta tungt i imo. Och när är det man ska sluta rotera?

Du kan ju prova att ligga på sidan på en bänk och ta en hantel och svepa den från golvet och upp med lite krökt arm upp till att armbågen är något ovanför axel.
En annan är liggflyg. Ligg på mage på en bänk och kör omvända flyes.

MVH
Gnistan

Scratch89
2014-06-20, 11:26
Japp, det är din personliga preferens, och säger inget om övningens vara eller inte vara.

Visst är det en personlig preferens, precis som jag skriver.
Du får gärna ge konkreta exempel på övningar du tycker är bra.

cero
2014-06-20, 12:22
Kör enhandspress/drag-rotation. Då kan du belasta tungt.

http://www.dintraning.se/ovningsbild.php?bild=Kabel-Rot-2.jpg.png

Den? Hoppas styrkan i skuldrorna inte begränsar bara. Kanske går att hålla armen utsträckt och bara jobba med bålen. Iofs ingen skam i att träna flera muskler samtidigt.

En femma där man har kontroll på kroppen blir sällan så tung. Jag har nog aldrig sett någon ha problem med greppet vid sådana övningar utan snarare att de inte är starka nog för att hålla rätt linje på de vikter de använder.

http://corporateathleteedge.com/uploads/jul_aug12_exercise_image2.jpg

Risk för att armarna dör och att det blir svajjigt, men jag får dra ned och experimentera lite.

Tack för alla andra tips också.

pezrulezhaakon
2014-06-20, 13:23
http://www.dintraning.se/ovningsbild.php?bild=Kabel-Rot-2.jpg.png

Den? Hoppas styrkan i skuldrorna inte begränsar bara. Kanske går att hålla armen utsträckt och bara jobba med bålen. Iofs ingen skam i att träna flera muskler samtidigt.



http://corporateathleteedge.com/uploads/jul_aug12_exercise_image2.jpg

Risk för att armarna dör och att det blir svajjigt, men jag får dra ned och experimentera lite.



Tack för alla andra tips också.

Japp, och så kan du variera i alla lägen från det bilden visar, till då överarmarna är intill kroppen.

Gnistan
2014-06-20, 17:28
Du kan ju prova att ligga på sidan på en bänk och ta en hantel och svepa den från golvet och upp med lite krökt arm upp till att armbågen är något ovanför axel.
En annan är liggflyg. Ligg på mage på en bänk och kör omvända flyes.

MVH
Gnistan

Bör kanske förtydliga mig här. Bålstyrka kan ju byggas med många olika övningar.Flyes, bänkpress, hantelpress dips, i maskin (kabel) osv. Men många glömmer bort att även tänka omvänt och även axlar för att överkroppen skall kunna prestera optimalt så att säga. Lika väl som att starkare magmuskler kan bidraga till en mer välmående baksida, rygg, hållning, stabilitet.

Rikard Jansson
2014-06-20, 20:03
Egentligen "ska" man väl träna anti-rotation framförallt. Extra djupa enarmsarmhävningar borde vara bra.

-squat-
2014-06-20, 20:15
Hur utvecklar man en rejäl styrka i bålrotationer (åt sidorna alltså)? Målet är att bli mer explosiv i olika sporter. Det finns ju olika rotationsmaskiner och andra småövningar, men bör dessa utföras med gristunga belastningar?

Jag antar att du redan kör situps med vridning som en del av din kampsportsträning. eller?

cero
2014-06-20, 21:25
Jag antar att du redan kör situps med vridning som en del av din kampsportsträning. eller?

Ja, men det blir mer kondition för bålen.

pezrulezhaakon
2014-06-20, 21:48
Ja, men det blir mer kondition för bålen.

Plus att situps med vridning inte är snällt mot diskarna.

Alexton
2014-06-20, 23:55
När jag själv höll på med kampsport så körde vi väldigt mycket snea men strikta dragonflags alternativt roterande höga (ansikts höjd) benlyft i romerska ringar.

Fungerade väldigt bra och var brutalt jobbigt.

cero
2014-06-21, 13:27
När jag själv höll på med kampsport så körde vi väldigt mycket snea men strikta dragonflags alternativt roterande höga (ansikts höjd) benlyft i romerska ringar.

Fungerade väldigt bra och var brutalt jobbigt.

Helt klart bra övningar, men som sagt är det mer åt konditionshållet. Jag är ute efter att öka maxstyrkan.

Plus att situps med vridning inte är snällt mot diskarna.

Får läxa upp coachen nästa gång. :D

"pezrulezhaakon på Kolozzeum sa det!"

pezrulezhaakon
2014-06-21, 13:42
Helt klart bra övningar, men som sagt är det mer åt konditionshållet. Jag är ute efter att öka maxstyrkan.



Får läxa upp coachen nästa gång. :D

"pezrulezhaakon på Kolozzeum sa det!"

Gör det :)

whuddafuks
2014-06-21, 16:02
Plus att situps med vridning inte är snällt mot diskarna.

Crunches med vridning, är de också illa för diskarna?

svenbanan
2014-06-21, 16:27
Crunches med vridning, är de också illa för diskarna?

Alla rörelser som inbegriper samtidig böjning och rotation av ryggraden är väl lite risky.

pezrulezhaakon
2014-06-21, 21:55
Crunches med vridning, är de också illa för diskarna?

Japp.

Ett förtydligande. Det är inte lika stor fara för diskarna med situps om man inte böjer kotpelaren samtidigt som en vridning görs. Men detta händer vanligtvis inte när de flesta gör situps.

Alexton
2014-06-21, 22:39
Alla rörelser som inbegriper samtidig böjning och rotation av ryggraden är väl lite risky.

Kan slå ett slag för detta. Fick en diskskada genom att göra sneda situps med vikter.

Griip
2014-06-21, 23:28
Man kan dock enkelt skada sig under vilken øvning som helst. Problemen med bålrotation ær att det till skillnad från raka øvningar stæller dubbelt så høga krav på bra hållning och balans i kroppen.

Stenkastning ær nog min favoritøvning. Hitta ett stenbrott, kasta. Underbar øvning och den absolut bæsta før rotation før en kampsportare! Du kan køra både tungt og lætt, kasta sidled eller upp osv.

Annars ær det mycket stabilitet som gæller, kør enarmsstøt med hantel tex. Enarmsrodd med hantel osv. Sidolyft før obliques. Den dær rotationsmaskinen kan jag bara se førstøra mer æn vad den gør nytta, ffa før en kampsportare som har fokus på anvændbara muskler.

Gnistan
2014-06-22, 14:12
Hur utvecklar man en rejäl styrka i bålrotationer (åt sidorna alltså)? Målet är att bli mer explosiv i olika sporter. Det finns ju olika rotationsmaskiner och andra småövningar, men bör dessa utföras med gristunga belastningar?

Finns det måhända något för dig här?

http://optimaltraning.se/%E2%80%9Dmagtraning%E2%80%9D-del-1/

Annars kan du kanske få ut något från brottningsträning?

MVH
Gnistan

CalleP
2014-06-22, 14:52
Nu drar jag slutsatser ifrån din avatar men det värsta som kan hända är ju att jag har fel så det är lugnt! Antar att du håller på med kampsporter, borde inte vanlig säckträning där du fokuserar på att slå hårt fylla det syftet?

Sniggel
2014-06-22, 15:50
Nej. Du hittar knappt någon rörelse i idrottsliga aktiviteter där bålen används på det sätter som den görs i en bålrotationsmaskin. Läs artikeln du länkade till, det är utmärkt förklarat där. Rotationskraften kommer oftast från andra kroppsdelar medan bålen verkar stabiliserande. Om du kastar diskus eller gör en rallarsving i kampsport kommer inte kraften från bålen utan från benen. Bålen stabiliserar, den utför inte rotationen.

Man kan väl säga så att bålen roteras vid rörelser i olika idrotter för att försätta kroppen i rätt position. När väl kraft ska till att utvecklas "låser" bålen sig så att en kraft kan fortplantas från ett ställe till ett annat, via bålen. Det är där man behöver bålstyrkan. Ska man kasta någon i judo kommer motståndarens kraft att vilja "felrotera" ens bål när man "tar i från tårna". Kan bålen stå emot detta får man med sig hela kraften. Där är säkerligen en del rörelse i bålen men jag misstänker att ROM:et är ganska kort vid själva kraftutvecklingen och att den mesta av rörelsen sker i andra delar av kroppen (extremiteterna).