handdator

Visa fullständig version : Hur hanterar kroppen en ätardag?


Stylaren
2014-06-19, 19:19
Hej!

En sak jag har funderat på under deffen är hur kroppen hanterar de så kallade ätardagarna så många har lite då och då under deff. Nu pratar jag inte påfyllningsdagar utan jag menar de dagar då du "får" äta vad du vill hur mycket som helst.

Säg att jag under diet ligger på 2000kcal per dag, ett underskott på 900-1000kcal. Hur kommer min kropp hantera alla kalorier om vi säger att jag äter runt 8000kcal under en ätardag? Jag förstår att jag kommer fylla mina glykogendepåer vilket jag egentligen kunde ha gjort med bara 3000kcal. Vad gör kroppen med de resterande 5000 kalorierna?

Trevlig midsommar på er!

Sheogorath
2014-06-19, 19:22
En del kommer avgå som värme och en del kommer bilda kroppsfett. En mindre del kommer bidra till ökad spontanaktivitet. Har du tur kanske det blir något gram extra muskelprotein också. Vilken fördelning mellan de fyra kommer vara genetiskt.

Men ju mer du äter desto mer fett kommer du lagra in, och särskilt om det är just fett du äter mycket av.

Sverker
2014-06-19, 19:46
Hej!

En sak jag har funderat på under deffen är hur kroppen hanterar de så kallade ätardagarna så många har lite då och då under deff. Nu pratar jag inte påfyllningsdagar utan jag menar de dagar då du "får" äta vad du vill hur mycket som helst.

Säg att jag under diet ligger på 2000kcal per dag, ett underskott på 900-1000kcal. Hur kommer min kropp hantera alla kalorier om vi säger att jag äter runt 8000kcal under en ätardag? Jag förstår att jag kommer fylla mina glykogendepåer vilket jag egentligen kunde ha gjort med bara 3000kcal. Vad gör kroppen med de resterande 5000 kalorierna?

Trevlig midsommar på er!

Ställer till problem för magen. Skapar illamående och obehag.

Vill man öka aktiviteten av leptin räcker 1000 kcal kolhydrat långt.

Stylaren
2014-06-19, 20:16
En del kommer avgå som värme och en del kommer bilda kroppsfett. En mindre del kommer bidra till ökad spontanaktivitet. Har du tur kanske det blir något gram extra muskelprotein också. Vilken fördelning mellan de fyra kommer vara genetiskt.

Men ju mer du äter desto mer fett kommer du lagra in, och särskilt om det är just fett du äter mycket av.

Ställer till problem för magen. Skapar illamående och obehag.

Vill man öka aktiviteten av leptin räcker 1000 kcal kolhydrat långt.

Intressant, tack för era svar! Jag har läst mycket om det där med leptin och den senaste artikeln jag läste så verkade det saknas väldigt mycket underlag/forskning kring detta och att det var väldigt överdrivet. Ser man på instagram så pratas det leptin hela dagarna! Men jag förstår vad du menar! :)

vicarious
2014-06-19, 21:56
Vissa vill väl ha en ursäkt för att kunna vräka i sig med gott samvete och då slänger man kanske ur sig saker som man inte egentligen har några belägg för. En annan klassiker är ju att "chocka kroppen" med ätardag :D

Bezze30
2014-06-20, 10:48
Vissa vill väl ha en ursäkt för att kunna vräka i sig med gott samvete och då slänger man kanske ur sig saker som man inte egentligen har några belägg för. En annan klassiker är ju att "chocka kroppen" med ätardag :D

Det är bullshit alltså?

King Grub
2014-06-20, 10:50
Vilket?

Bezze30
2014-06-20, 10:53
Vilket?

Att det inte är något positivt alls med att "chocka" kroppen med miljarder kcal från snask?

King Grub
2014-06-20, 11:07
Inte jämfört med mer sansad och planerad överätning.

Old Nick
2014-06-20, 20:45
Hur får man i sig 8000 kalorier under en "ätardag"? Handlar det om att sitta och grisäta och trycka, trycka, trycka godis och snask, samt klunka läsk under 24 timmar eller är det enkelt för folk att äta så mycket mat?

Det händer att jag tar en ätardag då och då, men då handlar det om att äta sig mätt och belåten på bra mat och strunta i vägning och räkning. Ligger på 2300 kcal under deffen och jag skulle gissa att jag som mest kommer upp i 3500 när jag släpper tyglarna.

EnergiÖverskott
2014-06-21, 05:45
Det är inte svårt om man käkar en jävla massor godis, bakelser, choklad, glass o.s.v från den sekund man går upp tills den stund på dagen man lägger sig.

Det hänger väl kvar som en gamma byggarmyt att man går ner i vikt av att "chocka" kroppen. Jag är bekant med en del som fortfarande anammar detta sätt att verkligen (i min mening) ha en dag av planerad hetsätning. I mitt fall är jag som dig, Old_Nick. Lägger väl mig på runt 1000-1500 Kcal över mitt deffintag (uppemot, kanske lite över någon gång, balans) och brukar lägga fokus på kolhydrater.

Till TS: Det du har att förvänta dig av en sådan dag är:

-En mage som totalt får spel.
-Smärta i både mage och huvud.
- Må piss hela dagen.
- Må piss även dagen efter.
- Med all sannolikhet lär du inte njuta av alla de där 8000 kcal utan mest känna dig äcklad efter ett tag och ställa dig själv frågan: varför?
- En "fyfan vad onödigt detta var"-känsla lär med all sannolikhet dyka upp dagen efter.
- Äckligt mycket vattenansamling.
- Lägger en bra bana för att skapa riktiga hetsätningssymptom.

vicarious
2014-06-21, 11:10
Hur får man i sig 8000 kalorier under en "ätardag"? Handlar det om att sitta och grisäta och trycka, trycka, trycka godis och snask, samt klunka läsk under 24 timmar eller är det enkelt för folk att äta så mycket mat?

Det händer att jag tar en ätardag då och då, men då handlar det om att äta sig mätt och belåten på bra mat och strunta i vägning och räkning. Ligger på 2300 kcal under deffen och jag skulle gissa att jag som mest kommer upp i 3500 när jag släpper tyglarna.

Med mycket fett och lättätna kolhydrater är det inga större problem. Äter man däremot kyckling och ris + kvarg kan jag förstå att 8 000 kcal blir tufft.

Armed Dingo
2014-06-21, 11:48
Skulle säga att ett så stort överskott är skit. Kroppen hinner inte skruva upp värmen för att hantera allt det där. Tänk dig själv om du går omkring i öknen och plötsligt hittar en happy meal box. Kroppens första tanke är inte att skruva upp termogenesen och slösa bort kalorier, eller öka förbränningen. Den lagrar på sig precis allt för den tror fortfarande att du svälter.

Jag gick precis från deff till balans genom att lägga till massa frukostflingor och mjölk, typ 400 kcal, timman innan träning och seb la jag även på lite mer ris/pasta till lunch och sen blev det lite mer sylt på gröten till frukost... Detta skedde över 6 dagar och jag är nöjd med resultatet. Ingen svälld mage och inte massa vätska.

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk