handdator

Visa fullständig version : Marklyft, bredd på stance och grepp


Jur
2014-06-18, 21:55
Tjena Kolo!

Har precis börjat träna med dragremmar i marken. Nu när jag börjat pyssla med lite högre vikter, iom att greppet inte sviker, märker jag stor skillnad på hur mycket jag orkar och hur det känns i kroppen beroende på vilket utförande jag har. Exempelvis känns det mer i lats om jag har lite bredare grepp, och jag orkar mer om jag har smalare grepp, så att händerna i princip hamnar framför låren eller nästintill iaf.

Frågorna jag har är alltså hur bred stance man ska ha, och om fötterna ska peka rakt fram eller lite utåt.

Vad som är rätt och fel kan man givetvis ha olika åsikter om, också beroende på vad det är man eftersträvar med träningen. Jag vill köra mark utan att bli skadad och ha ett utförande som gör att jag kan lyfta så mycket som möjligt.

Tack för svar!

NewGripper
2014-06-18, 22:15
https://www.youtube.com/watch?v=xS2wLZSdeDg

pezrulezhaakon
2014-06-18, 22:16
Tjena Kolo!

Har precis börjat träna med dragremmar i marken. Nu när jag börjat pyssla med lite högre vikter, iom att greppet inte sviker, märker jag stor skillnad på hur mycket jag orkar och hur det känns i kroppen beroende på vilket utförande jag har. Exempelvis känns det mer i lats om jag har lite bredare grepp, och jag orkar mer om jag har smalare grepp, så att händerna i princip hamnar framför låren eller nästintill iaf.

Frågorna jag har är alltså hur bred stance man ska ha, och om fötterna ska peka rakt fram eller lite utåt.

Vad som är rätt och fel kan man givetvis ha olika åsikter om, också beroende på vad det är man eftersträvar med träningen. Jag vill köra mark utan att bli skadad och ha ett utförande som gör att jag kan lyfta så mycket som möjligt.

Tack för svar!

Det är något du måste utvärdera själv.
Men för att lyfta så mycket vikt som möjligt, så får du satsa på en smalare greppbredd och stans, såvida du inte har bra förutsättning för sumo-mark.

Pepz
2014-06-18, 22:35
ett tips som har funkat för många vad gäller stans

hoppa stillastående jämfota upp på något riktigt högt
observera(precis innan du hoppar) hur din stans är.
=markstans

Silveta
2014-06-19, 09:44
ett tips som har funkat för många vad gäller stans

hoppa stillastående jämfota upp på något riktigt högt
observera(precis innan du hoppar) hur din stans är.
=markstans

Jag har fått lära mig något liknande men om jag minns rätt så var det för böjen.

Där skulle man hoppa rakt upp i luften och så man landade med fötterna var hur man skulle stå när man böjde.

Pepz
2014-06-19, 12:21
Jag har fått lära mig något liknande men om jag minns rätt så var det för böjen.

Där skulle man hoppa rakt upp i luften och så man landade med fötterna var hur man skulle stå när man böjde.

enligt min upplevelse så stämmer det ganska dåligt för böj

Silveta
2014-06-19, 12:23
enligt min upplevelse så stämmer det ganska dåligt för böj
Personligen står jag lite bredare än så tror jag. Länge sen jag testade nu, stämmer kanske bättre för highbar och smal fotplacering

Skickat från min HTC One via Tapatalk