handdator

Visa fullständig version : Så man kan välja var på kroppen man vill ha fettet?


Tvådödalampor
2014-06-18, 20:35
Det sägs att man inte kan punktförbränna fett och då borde det väl vara logiskt att fettet fördelas lika över hela kroppen, men så verkar det ju inte alls vara eftersom det finns folk med fruktansvärt stora ölmagar men ändå ser de helt normala ut i ansiktet och övriga kroppsdelar. Hur kommer detta sig?

King Grub
2014-06-18, 20:36
Allas fettinlagring är individuell. Att lagra in fett i bukhålan på det sättet innebär dock att personen har metabola störningar.

Sheogorath
2014-06-18, 20:38
Varför skulle alla lagra in fett lika bara för att man inte kan välja var man vill ha fettet? Din kropp väljer ÅT dig.

HMS Laestander
2014-06-18, 20:38
Ja, om du äter något kaloritätt och så slår du dig själv på det ställe du vill att fettet ska komma så har du voila fett där, men ingen annanstans.

Herregud.

Tvådödalampor
2014-06-18, 20:43
Ja, om du äter något kaloritätt och så slår du dig själv på det ställe du vill att fettet ska komma så har du voila fett där, men ingen annanstans.

Herregud.

Om du inte förstod så var rubriken lite smått ironisk.

deadich
2014-06-18, 21:04
Det är till viss del genetiskt och till viss del beroende på externa faktorer.

Kvicksilver
2014-06-19, 16:19
Det är till viss del genetiskt och till viss del beroende på externa faktorer.

Vilka externa faktorer menar du skulle påverka var på kroppen fettet lagras in?
Finns det undersökningar på detta?

King Grub
2014-06-19, 16:27
Hormoner. Insulin och kortisol, t ex. Dålig insulinkänslighet resp höga stressnivåer.

Sheogorath
2014-06-19, 16:38
Vilka externa faktorer menar du skulle påverka var på kroppen fettet lagras in?
Finns det undersökningar på detta?

Förutom det Grub säger påverkar dessutom vilket substrat man tillför kroppen. De-novo-lipogenesis av alkohol och kolhydrat (sistnämnda åstadkoms i praktiken i princip bara genom överkonsumtion av tillsatt sackaros/"socker"/HFCS) sätter sig företrädesvis kring de inre organen och ger på sikt den hårda kulan.

Kvicksilver
2014-06-19, 16:51
Förutom det Grub säger påverkar dessutom vilket substrat man tillför kroppen. De-novo-lipogenesis av alkohol och kolhydrat (sistnämnda åstadkoms i praktiken i princip bara genom överkonsumtion av tillsatt sackaros/"socker"/HFCS) sätter sig företrädesvis kring de inre organen och ger på sikt den hårda kulan.

Aha! En sån kula hade jag... tog två år av sunt leverne att få bort den. :d

Sheogorath
2014-06-19, 17:57
Aha! En sån kula hade jag... tog två år av sunt leverne att få bort den. :d

Och du adderade ett antal år till ditt liv som lön för mödan. :thumbup:

Bezze30
2014-06-20, 22:13
Allas fettinlagring är individuell. Att lagra in fett i bukhålan på det sättet innebär dock att personen har metabola störningar.

Vadå metabola störningar? Jag får extremt lätt fett i buken och måste ligga på extrema kcalunderskott för att få bort det.. Har haft degig mage hela livet trots undervikt

EnergiÖverskott
2014-06-21, 05:47
Vadå metabola störningar? Jag får extremt lätt fett i buken och måste ligga på extrema kcalunderskott för att få bort det.. Har haft degig mage hela livet trots undervikt

Hormoner. Insulin och kortisol, t ex. Dålig insulinkänslighet resp höga stressnivåer.

Förutom det Grub säger påverkar dessutom vilket substrat man tillför kroppen. De-novo-lipogenesis av alkohol och kolhydrat (sistnämnda åstadkoms i praktiken i princip bara genom överkonsumtion av tillsatt sackaros/"socker"/HFCS) sätter sig företrädesvis kring de inre organen och ger på sikt den hårda kulan.

Svaren står ju. Två respektive tre inlägg upp. Är du smalfet kan dessutom avsaknad av muskulatur även spela in.

Kvicksilver
2014-06-21, 14:00
Och du adderade ett antal år till ditt liv som lön för mödan. :thumbup:

Jupp. (Från 80 feta kilon via 60 till 70 muskulösa med synliga magrutor). Problemet är att nu måste jag skaffa pensionsförsäkring för att ha råd att leva de extra åren. :o


Åter till ämnet.

Fettet kring magen är ett gissel för oss män och det blir värre med åren. I synnerhet om man haft en ordentlig kula innan. De jag talat med som aldrig haft några större problem med kulan fram klagar mer på att "kärlekshandtagen" är tuffa att bli av med.

Gpajpen
2014-06-21, 14:30
Tycker det är svårt att mixa all aktivitet man måste pressa in för att inte lagra fett runt buken men samtidigt ha låga stressnivåer. Om man har extremt lätt för att det sätter sig enbart runt magen dvs.

Sheogorath
2014-06-21, 18:56
Tycker det är svårt att mixa all aktivitet man måste pressa in för att inte lagra fett runt buken men samtidigt ha låga stressnivåer. Om man har extremt lätt för att det sätter sig enbart runt magen dvs.

Håller du nere ditt kroppsfett på en nivå där du har tendens till rutor i avslappnat läge samt inte är alkoliserad eller insulindopar dig så ska det nog inte vara något problem. Eller?

King Grub
2014-06-21, 18:58
Det är inte akut stress och kortisolfrisättning från fysisk sktivitet som är ett problem. Det är kronisk stress som är det.

Gpajpen
2014-06-26, 07:41
Jo men allmänna stressen ökar ju ju mer timmar träning man måste trycka in dagligen. Både tidsmässigt och stressen på kroppen/mer sliten etc.

ofräsch
2014-06-28, 23:22
Jo men allmänna stressen ökar ju ju mer timmar träning man måste trycka in dagligen. Både tidsmässigt och stressen på kroppen/mer sliten etc.

Fast du kan ju minska på kroppsfettet genom att reducera kcal-intag från fett och kolhydrater utan att förändra din träningsvolym.

Den typ av "stress på kroppen" från träning som du nämner leder inte till rubbade hormonnivåer som skulle ändra din fettinlagring på det sätt som diskuteras ovan. Kronisk stress av typen konstant ont om tid kan påverka din fysik negativt genom kortisolnivåer som nämnts. För egen del tycker jag att träningsvanan reducerar den typen av vardagsstress, men det är nog väldigt individuellt.

thure
2014-06-29, 21:40
Fast du kan ju minska på kroppsfettet genom att reducera kcal-intag från fett och kolhydrater utan att förändra din träningsvolym.

Den typ av "stress på kroppen" från träning som du nämner leder inte till rubbade hormonnivåer som skulle ändra din fettinlagring på det sätt som diskuteras ovan. Kronisk stress av typen konstant ont om tid kan påverka din fysik negativt genom kortisolnivåer som nämnts. För egen del tycker jag att träningsvanan reducerar den typen av vardagsstress, men det är nog väldigt individuellt.

Kan bara hålla med efter träning blir jag lugn och ostressad :)

Säkert något fiffigt hormon som utsöndras i blodet som är hjälten i dramat

Agitator
2014-06-29, 22:17
Aha! En sån kula hade jag... tog två år av sunt leverne att få bort den. :d

Visceralt fett om jag inte minns fel som åsyftas här?