handdator

Visa fullständig version : Hur bara träna en muskelgrupp per dag?


dacrow
2014-06-18, 18:54
Hej alla,

Jag kom att tänka på en sak när jag pratade om träning med en vän som delar upp sin vecka i en 5-split.

Han menar att musklerna mår bra av att vila en vecka mellan passen, vilket jag helt och hållet köper... men då kommer min fråga.

Ponera att ett pass är "rygg" och passet efter eller det efter det är "biceps/triceps."

Hans ryggpass såg ut ungefär:

Lateral pulldowns i maskin
Pullups
Hantelrodd
Sittande rodd

3-4 set på varje

Min fråga är... här aktiveras ju även biceps rätt mycket...väl? Det jag menar är...är det inte kontraproduktivt att ha såna här övningar om man menar att musklerna måste få vila i en vecka? Kan man byta ut dom isf mot någonting som isolerar bara ryggen, eller tänker jag fel?

Allt gott,

henrikl
2014-06-18, 19:30
Varför skulle man bara vilja stimulera tillväxt för en muskel 1 gång i veckan?

PureWhey
2014-06-18, 19:40
musklerna måste få vila i en vecka?

Hmmm, varför skulle musklerna behöva vila en vecka?

dacrow
2014-06-18, 19:43
Hm...ja, varför man skulle vilja det har jag ingen aning om för jag kan helt enkelt inte tillräckligt mycket om ämnet :P

Dock så är det flera som jag har hört som har fått väldigt bra resultat med att lägga på sig muskelmassa genom att köra t.ex en 5-split a la

bröst
ben
rygg
axlar
armar
vila
vila

Det är väl rätt vanligt med 5-splits för folk som bygger? Eller har jag missförstått något? Förklara gärna isf :)

CalleP
2014-06-18, 20:24
Rätt intressant med olika splittar. På 40-50 talet innan Anabola fanns mer utsträckt så körde de stora byggarna då helkropp Reg park, steve reeves, John grimek och Leeroy Colbert till ex helkropp.

Dock hade alla dessa anlag för att bygga och hade antagligen vuxit på vanliga splittar med.

Sedan på 60-70 och framåt blev det vanligare med splittar. Till exempel av de scheman man har sett av Arnold så körde han fortfarande igenom kroppen 2-3 gånger per vecka dock uppdelat på fler pass men en jäkla volym.

Men det är ju inte så att splittar inte funkar kör på det som du tycker verkar roligast för hur det än är så kommer det ta rätt lång tid innan du börjar se resultat.

Beemel
2014-06-18, 20:29
Jag tränar varje muskelgrupp minst fyra gånger i veckan.
Löptränar därtill tre gånger. Det går ganska bra ändå.
En vecka vila pffft

Järngrisen
2014-06-18, 21:14
Jag kör igenom kroppen 1 gång per vecka.
4 eller 5 splittat. För mig är det bästa alternativet i längden.
Jag får lite bättre resultat på två gånger per vecka, men bara ett väldigt kort tag. Sedan går det förr bakåt.

Det finns förövrigt minst en studie som pekar åt att frekvensen kvittar. Jag har länkat den, för den som orkar leta i mina inlägg.

Är trådskaparen hyfsat ny skulle jag nog råda att träna igenom kroppen oftare däremot.
Annars är nog favoriten
Bröst/triceps
Rygg
Vila
Axlar/biceps/underarmar
Lår/vader/mage
Vila
Vila eller börja om.

Övningar, set och reps är upp till dig

Simplicity
2014-06-18, 21:31
Att bara träna varje muskel en gång i veckan är för mig fullkomligt ologiskt då en muskel inte behöver så lång vila. Söker du runt lite på forumet finns det studier länkade kring detta.

Just nu, mig veterligen, tyder studierna på att 2 ggr/vecka utan att att köra en massa till fail är det de flesta får bra resultat av.

Och nej, det är ingen bra idé att köra biceps dagen efter ett ryggpass. Men att du skulle behöva vila en vecka emellan är dumheter.

Järngrisen
2014-06-18, 21:33
Biceps dagen efter rygg har jag inga problem med, tvärtom däremot vore katastrof.