handdator

Visa fullständig version : Kalibrera tv


Spiffy
2014-06-18, 18:12
Tänkte försöka kalibrera min Panasonic ST60.
Använder min Tvix6500 och AVS HD 709
http://lifehacker.com/5858625/how-to-calibrate-your-hdtv-and-boost-your-video-quality-in-30-minutes-or-less

Men jag måste ju göra något rejält fel.
För att få det svarta i steg 3 att bli rätt så måste jag sätta brightness i lägsta läget och sätta black expander på 7 (har jag för mig. Har ändrat runt lite nu. Gjorde det igår när det var mörkt).
på steg fyra så ser jag blinkande staplar upp till 251 trots att jag har contrast på max.
Något måste ju vara totalt fel. Kollar jag runt lite på nätet där andra skrivit sina värden, så bekräftar ju detta också att något är fel.
Rätt svårt också när man som jag inte vet vilka värden som påverkar varandra osv.

Inställningar i Tv
viewing mode: Custom
Contrast: 100
Brightness: -50
Coloue: 50
Tint: 0
Sharpness: 0
Colour Temperature: Normal
Vivid Colour: Off
Ambient Sensor: Off
Noise Reduction: Off
Mpeg Noise reduction: Off
24p Smooth film: Off

Advanced settings
Panel Luminance setting: Mid
Adaptive Gamma Control: 0
Black expander: 9
Color Gamut: Normal
White Balance: 0 på allt
Colour management: 0 på allt
Gamma: 2,6

Inställningar i Tvix6500
Tv standard: PAL
Auto Switch: NTSC/PAL/1080p24Hz
2Hz Auto BCS: On
Native Resolution Off
Tv Type: 16:9
Video Port: HDMI
HDMI Audio: On
HD audio pass through: On
Video out mode: 1080p
Luminance level: 16-235

PixelMiner
2014-06-19, 16:47
Det jag reagerar på i dina inställningar ovan är Color Temperature. "Normal" brukar oftast vara sjukt dålig. Ofta alldeles för ljust och för blått. Prova om det finns något som heter Cinema, Movie eller dyl.

Sedan brukar min egen process se ut ungefär så här:

Stäng av alla efterbehandlingseffekter: Pixel+, MotionPlus, MotionSmoother och allt vad det heter. Ger bara en massa lustiga artefakter och ser ofta rent sagt för jävligt ut.
Ställ in rätt färgtemperatur. Bra förval brukar vara: Cinema, Movie, Warm, eller liknande.
Ställ in rätt gamma, 2.2 brukar vara ett bra förval.
Justera sedan Brightness och Contrast till det ser bra ut. Dvs du ser rätt blinkande staplar.
Det här med Brightness och Contrast är ofta det som förvirrar folk mest:

Brightness används för att justera svärtan, sk. black levels, dvs de mörka staplarna.
Contrast används för att justera ljusheten, sk. white levels, dvs de ljusa staplarna.

Dessutom påverkar de varandra, så ofta får man börja med att justera contrast för att sedan justera brightness, för att sedan gå tillbaka till contrast, tillbaka till brightness. osv.
När jag är nöjd med dessa så justerar jag Tint nivåerna. (Kräver färgfilter eller färgmätare)
Sen justerar jag de avancerade färgnivåerna ifrån 0IRE till 100IRE (Kräver färgmätare)


Tänk sedan på att många TV-apparater sparar inställningar per ingång. Så du måste justera alla ingångar som du tänkt använda. HDMI1, HDMI2 osv..

Dock så tycker jag själv att det är väldigt svårt att ställa in färgerna korrekt utan en riktig färgmätare. Kan vara värt dryga 1000-lappen att ha en riktig mätare och göra bra mätningar. Numera finns ju OpenSource lösningar som är riktig bra:
HCFR (http://sourceforge.net/p/hcfr/wiki/Home/)

Här är en guide för hur man ställer in bilden mha HCFR:
http://www.curtpalme.com/forum/viewtopic.php?t=10457